Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.8.2001
 Spa - Vejrudsigten
 Rahal - Ikke plads til os begge
 Walkinshaw - Revidér kvalifikationen
 Lauda tager til orde
 Minardi-motorer på plads for 2002
 Irvine: Ren og skært uheld!
 
28.8.2001
 McNish bliver hos Toyota
 Tarso Marques bliver hos Minardi
 Ferrari's shakedown til Spa
 Mika Salo forklarer tidligere udtalelser
 Uheldig fordel for Michelin?
 

Hop til top29.8.2001

Spa - Vejrudsigten

For de som vælger at tage til Spa i Belgien i weekenden er der al mulig grund til at tage noget varmt tøj samt regntøj med. Vejret bliver nemlig dårligt.

Den første mere seriøse prognose for vejret i Ardenner bjergene hvor Spa ligger, er netop indløbet, og det ser ikke alt for godt ud. Traditionen med et meget omskifteligt vejr under det belgiske Grand Prix forsætter.

Ifølge de foreløbige prognoser bliver der torsdag, hvor de fleste teams ankommer til Spa, nemlig overskyet og med højeste temperaturer omkring de 18 grader. Fredag hvor de første træningssessioner bliver kørt er det ikke bedre. Temperaturer mellem 9 og 19 grader, overskyet med enkelte byger. Det samme skulle være tilfældet lørdag. Søndag bliver det næsten endnu værre. Ifølge de foreløbige prognoser bliver det koldt. Temperaturen kommer ikke over 15 grader og en hel del regn.

Så til de som tager af sted til Belgien i de kommende dage. Husk at komme noget varmt tøj og regntøj i bagagen.

PDL  


Hop til top
Rahal - Ikke plads til os begge

Bobby Rahal fik sparket hos Jaguar efter en hel del uroligheder internt i teamet. Niki Lauda og Bobby Rahal var de to stærke mænd i teamet - men der var kun plads til en.

Det blev som sagt Rahal der blev til overs og herefter er det så Niki Lauda der har taget førerpositionen i teamet. Nu indrømmer Rahal at der var forskelle på de to ledere, som gjorde et samarbejde meget besværligt. "Niki og jeg har meget forskellig måder at lede på, og man kan ikke have en der gør det ene mens den anden går den anden vej. Det var meget overraskende, men jeg tror folk gør hvad de gør," siger Rahal en smule bittert. Oprindelig var Lauda nemlig alene blevet hentet ind som et bindeled mellem flere firmaer under Jaguar-hatten, men han endte alligevel med at blande sig i teamets daglige arbejde - et arbejde som Rahal havde.

Men det var dog Rahals egen fejl at han måtte forlade teamet, efter den fatale joke hvor han lovede Eddie Irvine til Jordan-teamet - en joke som Niki Lauda fandt meget upassende, og da der så var problemer mellem de to chefer var det en oplagt lejlighed til at få den ene ryddet af vejen.

Nu kan Rahal så koncentrere sig over sit eget team i den amerikanske CART-serie. Det eneste han ærgrer sig over er at han ikke kommer til at se den nye Jaguar i aktion - Rahal har skaffet folkene til Jaguars storstilede projekt. "Jeg nød meget af tiden her, og den største skuffelse vil være at jeg ikke er her til at se det nye R3-chassis. Jeg tror at Steve Nichols og Mark Handford får designet en meget god racer," slutter Rahal.

BB  


Hop til top
Walkinshaw - Revidér kvalifikationen

Formel 1 står overfor nogle væsentlige problemer der skal løses på den ene eller anden måde. Sporten lider efterhånden under at der ikke er meget action i løbene - overhalinger ses der stort set ingen af. Arrows' teamchef, Tom Walkinshaw har en ide til hvordan det kan løses.

Han foreslår at man ændrer på måden kvalifikationen gennemføres - kvalifikationen betyder nemlig meget for det endelige udfald af løbet. "Ungarn var et klassisk eksempel på det. Hvis en kører ikke var på de to første rækker, var der lille chance for at vinde. Hvis kvalifikationen blev lavet lidt anderledes vil det give en ekstra dimension," mener teamchefen.

Forslaget går på at kørerne kun får ét forsøg - og ikke 12 omgange som de frit kan benytte til at sætte en kvalifikationstid. "Sådan som jeg skitserer det, kommer racerne ud i intervaller. De kører en opvarmningsomgang og så kører de deres hurtigste omgang, og vender derefter tilbage. Det vil give yderligere spænding fordi man kan have potentielle kørere fra forreste række, som ender i midten eller bagerst i feltet. De skal finde vej gennem feltet på løbsdagen og det vil gøre det mere spændende i løbet," siger Walkinshaw.

Proceduren med et forsøg kendes blandt andet fra kvalifikationen på ovalbanerne i CART-serien samt i motorcykelrace.

BB  


Hop til top
Lauda tager til orde

To mand i front i Jaguar-teamet var én for meget, og ud røg Bobby Rahal. Det handlede ifølge en diplomatisk Bobby Rahals forklaringer om 'kommunikationsvanskeligheder' og 'uenighed om arbejdsgangen'. Nu er det Niki Laudas tur til at udtale sig om sagen.

Det, der for alvor var med til at sende det i forvejen anstrengte forhold mellem de to mænd ned under frysepunktet, var en uheldig bemærkning Rahal fornyelig kom med. Heinz-Harald Frentzens fyring fra Jordan og de heraf følgende kørerrokeringer, fik Rahal til at tilbyde Eddie Jordan Jaguars Eddie Irvine som erstatning. Det var ment i spøg, men Lauda fandt åbenbart, at Irvine havde fået nok ris med på vejen de seneste år til også at skulle høre på morsomme kommentarer fra sin egen teamchef. "Bobby forsvarede sagen ved at sige, at det kun var en vittighed, men vittigheder som denne om nuværende kørere fungerer desværre ikke særligt godt," siger Lauda iskoldt. "Jeg trådte til og satte en stopper for hvad end det var for en diskussion, der fandt sted på det tidspunkt. Både Eddie Irvine og Pedro de la Rosa stiller op for Jaguar næste sæson, og det er der intet, der vil lave om på." Lauda fastholder dog de professionelle uenigheder som grunden til Rahals afgang fra teamet.

Niki Lauda overtager nu selv ledelsen af teamet, men af den grund skal man ikke skrue forventningerne i vejret. "Det vil tage mig noget tid at forstå forudsætningerne for at drive et moderne F1-team til bunds," indrømmer Lauda. "Med det i tankerne, vil man nok ikke komme til at se en tydelig forskel i teamets præstationer over de sidste fire løb. Vi vil selvfølgelig arbejde meget hårdt på at sikre, at vi får alle de point der lejlighed til, men min tilstedeværelse vil ikke manifestere sig på banen ved trylleslag."

"Det virkede fornuftigt, at udvide mit ansvarsområde til at inkludere den fulde drift af Jaguar Racing. Hvem skulle i øvrigt ellers gøre det?" spørger østrigeren. "Før delte jeg min tid mellem tre selskaber, men nu vil jeg fokusere mine kræfter 100% på Jaguar Racing."

"Vi har et rigtig godt hold mennesker arbejdende hos Jaguar Racing, og jeg ønsker ikke at gribe ind i deres rytme. Jaguar R2'eren sidste udviklingsfase foregik op til det ungarske GP, og vi vil ikke have nogen betydelige udviklinger fra nu af." Lauda har 14 års erfaring som F1-kører og dertil kommer årene som vejleder. Teamchef-stillingen er dog helt ny for ham, og han vil bruge den første stykke tid på at sætte sig ordentligt ind i tingene, for ikke at drage nogen forhastede konklusioner: "Jeg har nu brug for noget praktisk erfaring med at lede et F1-team. Jeg ved hvad der sker på banen, og fra min tilstedeværelse ved løbet i år er jeg ikke bekymret på denne front. Jeg vil bruge det meste af min tid på kort sigt på at forstå de interne processer og finde ud af, hvordan man bedst kan udnytte de ressourcer, jeg har til min rådighed. Jeg må gøre dette, før jeg er godt i stand til at foretage kritiske beslutninger angående driften af dette team. Det kommer til at tage et stykke tid, men vi skal nok nå det."

CBA  


Hop til top
Minardi-motorer på plads for 2002

Så er Minardi-teamets motoraftale for 2002-sæsonen på plads. Det fortalte teamet i går, tirsdag, men hvem den nye motorleverandør er, vil man ikke ud med før den belgiske GP-weekend.

"Handlen er gjort. Vi vil komme med en offentliggørelse på Spa, men det bliver ikke noget stort," har en talsperson udtalt. Teamet vil ikke gøre et stort nummer ud af sagen: "Det vil blive afdæmpet, temmelig sagligt, for alle er mere fokuserede på andre opgaver."

Minardi havde oprindeligt fire muligheder, deriblandt Ferrari, i fald det ikke skulle lykkes Prost at holde fast på dette samarbejde. Men at dømme ud fra teamchef Paul Stoddarts kommentarer ved det ungarske GP ser det ikke ud til, at det lykkedes Minardi at sikre sig motorer fra den italienske 'storebror'. Han havde håbet på, at en af teamets kørere ville kunne opnå en podieplads i den kommende sæson, men han måtte sætte forventningerne ned, da det sandsynligvis ikke ville være muligt at skaffe en fuldt ud konkurrencedygtig motor. Det ville betyde Cosworth og Ferrari. En Asiatech-motor ville derfor være et godt bud til Minardi'en.

Det belgiske GP bliver desuden Tarso Marques sidste løb for Minardi i denne omgang. Ind kommer i stedet malaysiske Alex Yoong, der gennem sponsoren Magnum i høj grad kommer til at finansiere købet af hestekræfter. Men en Ferrari bliver det altså næppe til. "Alex er tilbage i Malaysia. Han arbejder hårdt på at forberede sin debut, og han vil ikke være tilstede på Spa," fortalte talspersonen. Yoongs debutløb bliver på Monza d. 16/9.

CBA  


Hop til top
Irvine: Ren og skært uheld!

Fem point har Jaguar-teamet fået skrabet sammen foreløbigt i denne sæson. Det anbringer dem på en 9.-plads med et point på hver side til Benetton på 8.-pladsen og Arrows på 10.-pladsen. Kun Minardi har foreløbigt ikke fået nogen point. Sidste år fik teamet kun tre, så fremskridt er der sket med endnu fire løb tilbage i sæsonen, men forventningerne til de grønne racere har endnu ikke fundet et rimeligt leje efter de overoptimistiske forhåbninger ved debuten. Derfor er sæsonen 2001 endnu en halvskidt sæson for teamet med det store Ford-budget. Men de manglende resultater skal man ikke lade sig narre af, mener Eddie Irvine.

Det handler nemlig i høj grad også om at have heldet på sin side i Formel 1. "Vi har været lidt uheldig," siger Irvine. "Vi har sluttet løbet som nr. 7 og 8 adskillige gange, når alle de tunge drenge har gennemført, og når de er brudt sammen, er vi også udgået." Havde det være omvendt, havde der været en del flere point at finde på Jaguars konto.

Irvine fortæller, at han og Jaguar nu ikke længere nærer noget større håb om at kunne nå at redde sæsonen og levere de ønskede resultater. Nu drejer det sig om næste år. Ligesom de fleste andre team, har Jaguar stoppet udviklingsarbejdet med dette års model for de sidste par løb, og har i stedet vendt blikket mod den kommende R3'er. "Jeg mener, at udviklingen på dette års bil stort set er ovre nu, fordi vi er nødt til at koncentrere os om næste års bil og sikre os, at den er god."

Spænding skal der dog nok blive på Spa, Monza, Indianapolis og Suzuka: "Hvad angår mesterskabet, er det ideelt hvis spændingen holdes til det sidste, men jeg synes, at hvert løb er en begivenhed i sig selv. Jeg tror ikke, at tilskuerne tæller point. Tilskuerne vil se ræs; jeg tror ikke, at der pointene, der får dem op at køre, når alt kommer til alt."

CBA  


 

Hop til top28.8.2001

McNish bliver hos Toyota

Allan McNish, i øjeblikket testkører for Toyota, er ikke bange for de mange rygter der kører om Frentzen. Rigtig mange har sat Frentzen i forbindelse med Toyota i næste sæson.

Allan McNish, den tidligere sportsvognskører, har i denne sæson testet for Toyota i deres opbygningsfase til næste sæson. Og det skulle være så godt som sikkert at han får et sæde i den ene af Toyotas racere næste sæson. Da Frentzen blev fyret fra Jordan fik rygterne om at Frentzen skulle til Toyota igen ny næring. Det skabte selvfølgelig en lidt fortvivlet situation for Allan McNish. Nu afviser han diverse rygter og for så vidt også sin egen bekymring.

Allan McNish:
"Jeg kunne ikke tro det da jeg hørte nyheden. Jeg var egentlig ikke overrasket over at Frentzen blev fyret fordi hans præstationer ikke har været det teamet havde håbet på. Men tidspunktet lige før hans hjemme Grand Prix. Jeg var dog helt overbevist om, at da Frentzen blev fyret om onsdagen, at jeg ikke ville blive fyret om torsdagen. Der var dog mange spekulationer, men Ove Anderson gjorde situationen helt klar, eller rettere sagt, han understregede at jeg vil køre for Toyota i næste sæson, og jeg er selvfølgelig meget glad for at det bliver tilfældet."

Så vidt vides er der dog endnu ikke underskrevet en endelig kontrakt, og derfor kan Ove Anderson stadig nå at skifte mening. Om det sker er der ingen der ved. Spekulationerne om Frentzen kører stadig videre. Rygterne vil vide at Frentzen står foran et kontrakttilbud fra Prost om køre næste sæson også. Silly Season er i fuld gang.

PDL  


Hop til top
Tarso Marques bliver hos Minardi

Tarso Marques fik i mandags nyheden om at Alex Yoong har fået sin superlicens, og at Yoong skal debutere i det italienske Grand Prix.

Tarso Marques har i kørt for Minardi. Det er hidtil sket ved hjælp af en løb-til-løb kontrakt. Marques får dermed sit sidste Grand Prix i denne omgang i Belgien på Spa. Men fordi Yoong overtager hans plads, betyder det ikke at Marques er røget ud. I stedet får han et andet job i teamet, i hvert fald for resten af sæsonen.

Paul Stoddart:
"Han har været en god bestanddel af teamet, og han har udført det han er blevet bedt om. Det vil vi gerne takke ham for. Han vil forsætte i European Minardi F1 som test og reservekører, og vil dermed være med i udviklingen af bilen til den kommende sæson."

Tarso Marques:
"Yoong havde sponsorer med til teamet med virkning allerede for et par Grand Prix'er siden, så nu skal han sidde i bilen. Jeg ved ikke helt hvornår, men så snart han er helt klar til at køre løb, er pladsen hans. Vi behøver disse sponsorer og han har mange med sig, det er godt for teamet så jeg synes det er i orden at de skifter nu."

Men hvad skal der så ske med Marques efter sæsonafslutningen? Foreløbig tyder det på at han er ansat for resten af året, men derefter er der ikke noget klart endnu. Selv siger han:
"Vi taler i øjeblikket med et par andre teams om en plads, måske endda som officiel kører. Det kunne være Prost eller endda Arrows. Der er stadig nogle muligheder. Minardi kunne også stadig være en mulighed. Det afhænger af hvordan det hele udvikler sig. Jeg er glad for at være her."

PDL  


Hop til top
Ferrari's shakedown til Spa

Luca Badoer var igår på Fiorano banen og køre shakedown i Ferrari teamets tre Formel 1 racere til det forestående Grand Prix i Belgien på Spa banen den kommende weekend.

Vejret var solrigt med luft temperatur på 30-32 C og bane temperatur på 40-46 C.

Badoer kørte i alt 18 omgange, 11 på den fulde banelængde med bedste omgangstid på 1:01,270, samt 7 omgange på den korte udgave.
Fiorano banen er 2,976 km lang, og i den korte version er den 1,413 km lang.

Han udførte også 3 prøvestarter.

LC

AN  


Hop til top
Mika Salo forklarer tidligere udtalelser

Mika Salo har tidligere ytret sig om, at Toyotas udviklingsarbejde går alt for langsomt. Nu udtaler han at udtalelserne er pillet ud af en større sammenhæng.

Mika Salo har tidligere udtalt sig om, at han mente at Toyotas udviklingsarbejde går for langsomt frem. Den gang udtalte Mika Salo ifølge medierne: "I øjeblikket tager selv de små ting alt for lang tid. Ikke bare med bilen, men også i teamet. Vi skal altid bruge den første testdag med at køre banen ren for skidt, fordi der ikke har været kørt der fornyelig. Jeg er 100% sikker på at motoren er i orden, men vi skal forbedre mange andre ting."

På trods af den noget alvorlige kritik, så siger han i et interview til en finsk avis i sidste uge, at det er noget der er plukket ud af en større sammenhæng. Til den finske avis siger han bl.a.:
"Helt ærligt, dybt inde mig selv havde jeg håbet på at vi måske kunne have lavet nogle større fremskridt, men det er ikke ensbetydende med at jeg er skuffet. Jeg vidste før jeg gik ind i dette projekt, hvor udfordrende og krævende at det ville blive. Det ene tilbageskridt vil følge det andet, det må man bare vænne sig til. Min ulykke sidste forår og den lange periode udenfor bilen, gjorde heller ikke bedre. Det har været meget opmuntrende at se at enkeltstående problem ikke holder os tilbage ret længe, vi er stand til at løse dem ret hurtigt. Selvfølgelig kommer der nye problemer den næste dag, men vi forsætter med at gøre fremskridt."

Måske er Salo alligevel ikke tilfreds med udviklingen. Han har trods alt kørt i en længere periode for Ferrari mens Michael Schumacher var ude med et brækket ben. Af hensyn til husfreden hos Toyota kan det være at han har fået besked på at lave en slags dementi af sine tidligere udtalelser. Hvem ved?

PDL  


Hop til top
Uheldig fordel for Michelin?

Normalt er Spa ikke en testbane, men det er alligevel lykkedes for næste års debutant, Toyota, at foretage en test på banen. Det er Bridgestone ikke glade for.

Toyota tester på livet løs og det gør de efterhånden mange steder. Et af de steder hvor Toyota har testet fornyelig, er på Spa banen. Spa er normalt ikke en testbane, idet dele af banen normalt er en del af landevejsnettet i området. Men det lykkedes altså Toyota at få mulighed for at teste alligevel. Det har skabt røre - igen - i Formel 1 kredse. Denne gang er det ledelsen hos Bridgestone, der har udtalt sig. Hvorfor? Jo, af den simple årsag at Toyota benytter sig af konkurrentens dæk. Det kan være en fordel for Michelin.

Hisao Suganuma, Bridgestone chef:
"Jeg er ikke tryg ved det, fordi jeg mener, at de (Michelin) har fået en fordel ved at køre på Spa. Selvom at Toyota måske ikke vil være med helt fremme, så kan Michelin stadig indsamle og evaluere de indsamlede oplysninger. Jeg tror at de kan få nogle vigtige basale informationer. Det er en meget uheldig situation for os, men det er yderst vanskeligt at stoppe dem, ikke bare på Spa, men efter at sæsonen er slut."

Det som Suganuma hentyder til er, at Toyota ikke er omfattet af testforbudet fra og med sæsonafslutningen til og med 31 december. Men måske er det godt for noget, nemlig gratis omtale.

Mika Salo:
"Alle andre teams synes at være imod at vi tester fra oktober til året slutning, men det er bare ikke noget de kan gøre ved det. Reglerne som de er, er kun for de øjeblikkelige teams i Formel 1, og vi deltager officielt ikke før i 2002. Vi har betalt en høj pris for ikke at deltage i år, så ingen har nogen grund til at klage. Måske skulle vi være smigret i stedet for. Man tager Toyota alvorligt."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk