Efter fyringen hos Toyota, er der ikke panik på hos Allan McNish. Han er stadig sikker på at han kan finde arbejde, også selvom det måske nok ikke bliver i Formel 1. "Jeg har været meget beæret over at have fået chancen for at køre for Toyota i år. Det er mit første år i Formel 1, og jeg mener at jeg har udført et solidt stykke arbejde, som ligger meget tæt på den præstation som min holdkammerat, Mika Salo, som har kørt Formel 1 et par år mere end jeg," siger skotten. McNishs kontrakt udløber i år, mens Salos kon-trakt bliver ophævet efter 'gensidigt' samtykke som det så smukt hedder i pressemeddelelsen.
Allan McNish er færdig hos Toyota - og nok også i Formel 1
(Foto: Toyota F1)
Hvem skal køre Arrows-raceren ved siden af Bernoldi? Der gættes meget stærkt på Fernando Alonso, den kommende Renault-kører. Andre bud har været Sebastien Bourdais, som har kørt en test for teamet. Han er dog i hidsig kamp om Formel 3000-mesterskabet, og vil næppe lade et muligt mesterskab forpasse for blot at få et enkelt Formel 1-løb for et skrantende team. Jos Verstappen er også nævnt, men er tvivlsom. Han har stadig et retsligt udestående med teamet, så det bliver næppe hollænderen der træder til. Frentzen kunne vende tilbage - intet hindrer ham reelt i at køre for teamet. Han er blot fritstillet, og har ingen forpligtelser. Et long-shot der også er blevet nævnt, er Tomas Schekter - han støttes af Red Bull i den amerikanske IRL-serie.
Minardis nye mand, Anthony Davidson, har været en positiv overraskelse. Det mener teamet i hvert fald. "Vi er meget imponeret. Det var ikke kun hans fart i bilen, men også hans attitude og evne til at lære hurtigt," siger teammanageren John Walton. Davidson kører sit sidste løb for Minardi i denne omgang på Spa.
Hvis enten Michael Schumacher eller Rubens Barrichello, eller for den sags skyld de begge placerer sig i top tre i løbet, så vil det være Grand Prix løb nummer halvtreds i træk hvor der har været en Ferrari kører med på podiet.
Lige siden Malaysias Grand Prix 1999, for næsten tre år siden, har der ved hvert Grand Prix været en Ferrari kører på podiet.
Det er blevet til ialt:
Det var ellers lidt af et tilbud der ville give den canadiske kører en 3-årig kontrakt på omkring $50 millioner. Det ville have betydet, at han næste år skulle køre i CART og i 2004 og 2005 skulle han køre for BAR-teamet i Formel 1.
Hvis Jacques Villeneuve forlader BAR teamet, vælger han så Formel 1 igen eller CART serien?
(Foto: Honda Grand Prix)
Villeneuve og hans personlige agent, Craig Pollock, tog dog dette tilbud op til overvejelse, men endte altså med at afslå det. David Richards, team-boss hos BAR, havde ellers tilkendegivet, at det var et godt tilbud for Villeneuve.
I stedet har Player's/Forsythe-teamets nuværende kører, Patrick Carpentier, nu fået de bedste kort på hånden, og dem vil han helt sikkert kunne udbytte i de forhandlinger som han har gang i lige nu med teamet om en kontrakt for næste år. Klein Tool, som i år er hovedsponsor for KOOL Green teamet har endvidere planer om at få et rent canadisk CART team stablet på benene som også kommer til at bestå af Paul Tracy og Alexandre Tagliani.
Spørgsmålet er så hvor Jacques Villeneuve ender i alt dette her. Selvom han har takket nej til det tilbud fra Player's/Forsythe, så er det selfølgelig ikke utænkeligt, at han måske kunne finde på at vælge et andet team i CART.
En anden mulighed er at Villeneuve næste sæson måske kommer til at køre for Arrows teamet i Formel 1, det team ligger Craig Pollock i øjeblikket i forhandling om at købe. Og igår blev det bekræftet at teamet er solgt til amerikansk side, dog ikke om det er til Pollock.
CART.dk
Olivier Panis
(Foto: Honda Grand Prix)
Panasonic Toyota Racing og Mika Salo er blevet enige om at stoppe deres samarbejde med virk-ning fra slutningen af denne sæson. Allan McNishs kontrakt udløber samtidig.
"Vi takker Mika og Allan for deres hårde arbejde gennem de to seneste år, hvor de begge har væ-ret med til at bygge vores team op til hvad det er i dag", siger Panasonic Toyota Racing direktør, Ove Andersson i forbindelse med offentliggørelsen. "Beslutningen har ikke været nem, hverken for teamet eller for Toyota Motor Corporation, og den har ikke noget at gøre med deres racing kvalifi-kationer. Såvel Mika som Allan vil deltage i sæsonens resterende fire Formel 1-løb med samme professionelle indstilling som hidtil".
Teamet vil offentliggøre navnet på Olivier Panis teamkammerat for næste sæson på et senere tidspunkt.
Toyota Motorsport
I en ganske kort meddelelse - udsendt klokken 12.20 engelsk tid - skrives der: "Arrows Grand Prix International annoncerer i dag at teamet er blevet sendt til Spa. En købsaftale er blevet underskrevet angående et køb af teamet af en amerikansk investor. Vi håber at aftalen kan blive gennemført på fredag."
Arrows er igen med - men er solgt til en amerikansk investor
(Foto: Arrows GP)
Hvem den amerikanske investor præcist er, er fortsat ukendt, men både Red Bull og Craig Pollock som har bejlet til købet af teamet har amerikanske investorer bag sig. Derudover vides det heller ikke om hvem der kører den ledige Arrows-racer som Heinz-Harald Frentzen har forladt.
Der er blevet skrevet stolpe op og stolpe ned om Christiano da Mattas mulige skift til Toyota. Brasilianeren har indtil videre domineret CART-serien, men problemet er at Newman-Haas ikke er med på ideen med at lade ham gå. Men da Matta vil ikke bare skifte for enhver pris. "Hvis man er racerkører, så får man mere tilfredshed i CART. Jeg vil ikke i Formel 1 blot for at delta-ge. Jeg skal ikke blot være et nummer i rækkerne," siger brasilianeren, og da Toyota p.t. ikke ligger helt i toppen er der noget at se til. Da Matta har kørt én enkelt test for Toyota på Paul Richard i sommers.
Toyota ventes at være klar med deres line-up i Belgien - indgår Christiano da Matta i planerne?
(Foto: Toyota F1)
Irvines dage i Formel 1 er måske ikke talte endnu – han kunne være på vej tilbage til Ferrari! Vel at mærke som testkører. Han har udtalt at han seriøst overvejer at blive testkører for et topteam et år, da han ikke føler sig klar til pensionisttilværelsen. Ferrari bliver nævnt i krogene.
Irvine er ikke klar til et liv uden F1 - så hellere være testkører
(Foto: Jaguar)
400 millioner kroner? Ville du sige nej tak til det beløb for at køre race? Næppe – men ikke desto mindre er det hvad Jacques Villeneuve har gjort. Players Forsythe Teamet i CART-serien var villige til at hive den store tegnedreng frem for at hente deres tidligere es tilbage til serien. Men Villeneuve og manageren Craig Pollock var grådige. "Desværre bad Pollock om flere penge. Det er ærgerligt da vi vidste at ideen interesserede Jacques, som ikke har noget imod at vende tilbage og køre race i Nordamerika hvor han ville være i stand til at vinde løb," fortæller teamchef Forsythe og tilføjer at han næppe finder et bedre tilbud i Formel 1. Planen gik derudover ud på at Villeneuve fik et år i CART og så ellers vendte tilbage til BAR i 2004 og 2005. Men tre år til samlet 400 millioner kroner...
Show me more money - 400 milloner over tre år er ikke nok for Villeneuve
(Foto: Honda GP)
Det er blot et år siden at Luciano Burti var fast mand i Formel 1 – men et stort crash på Spa, hvor han stødte sammen med Eddie Irvine, kom til at ændre hans Formel 1-fremtid. Nu er han testkører for Ferrari – og er glad for det. "Jeg er helt sikker på at mit uheld ændrede min karriere. Jeg kan ikke sige at jeg var uheldig, da jeg i dag føler mig bedre end før," siger brasilianeren.
Burtis uheld på Spa sidste år kom til at betyde meget for karrieren - her ses han i aktion for sidste gang for Prost
(Foto: Prost GP)