Ross Brawn holder i øjeblik et sabbat år, efter et lang og succesfuld stint som teknisk direktør gennem hele Michael Schumacher perioden. Han stoppede sidste år samtidig med at den mangedobbelte verdensmester stoppede som kører i Ferrari teamet.
Det har hele tiden været planlagt at Ross Brawn skulle have sin fremtid i Ferrari teamet, og forhandlingerne om hans tilbagevenden er nu begyndt.
"Forhandlingerne er stadige åbne på begge sider af bordet" - siger Ferraris talsmand Luca Colajanni, og forsætter: "Der er ikke lavet nogen aftale endnu, men det faktum at vi talersammen er positivt."
Der har i løbet af sæsonen været rygter om at Ross Brawn ville begynde at arbejde for andre teams, men det prøver Ferrari nu at afvise, med de nye udmeldninger som kom fra teamet efter Grand Prix'et i Tyrkiet.
Ferrari har ikke haft det specielt let i år. Satsningen på en "lang" bil har efter alt at dømme ikke givet det forventede udbytte. Det har heller ikke gjort det nemmere at Kimi Räikkönen havde svært ved at finde sig til rette i bilen. Det, og så Felipe Massas ustabile præstationer, har kostet mange points. Fejl internt i teamet har ikke gjort situationen lettere for Ferrari. Og så er der lige den alvorligste konkurrent. De har gjort væsentligt bedre trods diverse problemer. Problemer der ikke direkte har noget med bilerne at gøre.

Kimi Raikkonen virker mere optimistisk end længe
(Foto: Bridgestone)
Trods de svære odds, så er der dog visse forhåbninger frem mod det tyrkiske Grand Prix - og også de efterfølgende. Her er det baner der meget bedre passer til Ferrarierne man kommer til. Men er det nok? Resten af mekanikken skal også fungere. Meget interessant er det i hvert fald at man har tildelt Felipe Massa et nyt chassis til tyrkiske Grand Prix. Er det gamle for brugt, eller har man simpelthen begået en evolution, som nu skal tages i brug? Selv nedtoner Felipe Massa oplysningen, og siger at man altid skifter chassis efter et antal Grand Prixer. I hvert fald er der kørt en funktionstest med chassiset og det er godkendt. Spændende bliver det at se hvad Felipe Massa kan med det nye chassis.

Felipe Massa har noget at indhente
(Foto: Bridgestone)
Der er lidt følelse med i spillet for kørerne når de stiller op på Istanbul Park. Kimi Raikkonen var den første til at vinde på banen, mens Felipe Massa kørte sig til sin første sejr i Formel 1 netop på denne bane. Derudover betragter kørerne banen som værende næsten på niveau med Spa-Francorchamps, som mange af kørerne anses for at være den bedste på næsten alle områder. Også Silverstone kommer med i denne sammenligning. Det er dog mest Kimi Raikkonen der hæfter sig ved Silverstone. Dog på et vist grundlag. Aerodynamikken skal fungere optimalt på alle tre baner for at man kan få et godt resultat med hjem. Det er ikke med fuld downforce man kører disse baner, og derfor er der et bredt spektrum af muligheder på begge sider af ideal opsætningen. Hos Ferrari håber man på at stimen af uheldige hændelser er vendt, og man forventer vel mindst en podieplacering i Tyrkiet.