I 2009 er det slut med diverse winglets og andre tilføjelser til karrosseriet. FIA og dets tekniske arbejdsgruppe ønsker et "rent" karrosseri uden diverse avancerede aerodynamiske hjælpemidler. Desuden bliver vingerne mindre og bagvingen får en anden placering højdemæssigt. Det er hvad teamene i deres udarbejdelse af 2009 bilerne skal forholde sig til. Og umiddelbart er flere kørere allerede ret begejstrede efter at have afprøvet ændringerne i simulatorer.
Formålet er at give flere overhalinger, hvilket i større eller mindre omfang, virkeligt har været en mangelvare i snart mange sæsoner. Sebastian Vettel blandt andet beklaget sig over især den meget turbolente slipvind der kommer fra især Toyotas biler.
"Især Toytas biler er virkelig slemme. Man kan faktisk ikke komme tættere på end ét sekund bag deres biler."
Det er ikke sådan at forstå at han bebrejder Toyota for deres aerodynamiske design. Han påpeger derimod at den udvikling som man i de senere år har lavet, gør det umuligt at komme tæt nok på den forankørende til at udnytte det drag, som en slipvind normalt ville give.
Hos McLaren har man haft Garry Paffett og Pedro de la Rosa til at foretage flere simuleringer med de nye ændringer af karrosseriet. Og indtil videre er de ovenud begejstrede for ændringerne, dog uden at nærmere præcisere af hvilke årsager de er begejstrede.
Holder disse tiltag og også de foreløbige resultater stik, burde der være al mulig grund til at se flere overhalinger og dermed mere aktion i form af flere tætte dueller om placeringerne. Det bliver en ny kæmpe opgave for de aerodynamiske troldmand at få gjort netop deres biler til de bedste. Vinterens testkørsler vil give de første indikationer af både det nye udseende af bilerne, mens også ikke mindst - effekten af reglementsændringerne. Hvordan vil bilerne té sig?
Bliver Fernando Alonso hos Renault eller ej? Når Fernando Alonso selv besvarer det, vil mange spekulationer omkring kørerskifter i Formel 1 blive afløst af mere konkrete afgørelser. Det mener i hvert fald Hondas tekniske chef, Ross Brawn.
Som han ser det, er mange ting låst fordi man ikke ved hvad Fernando Alonso vil efter denne sæson. Fernando Alonso har selv udtalt at han ikke vil træffe nogen afgørelse før i september eller oktober. I hvert fald vil han ikke offentliggøre sin beslutning før da.
En af de ting som får afgørende indflydelse på Fernando Alonsos beslutning, er den præstationsklausul der er indføjet i kontrakten med Renault. Lever Reanult ikke op til det aftalte, kan Fernando Alonso forlade teamet og lave en ny kontrakt med et andet team.
Ross Brawn har da heller ikke noget hastværk med at forlænge eller opsige kontrakterne med Honda teamets egne kørere, Jenson Button og Rubens Barrichello. Det indikerer tydeligt at Honda har stor interesse i at få Fernando Alonso flyttet over i det japanske team. Ross Brawn mener heller ikke at Kimi Raikkonen stopper sin karriere nu, som mange ellers har spekuleret i. Ross Brawn ser intet der indikerer at det sker.