Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.8.2010
 Belgiens GP - resultat
 
28.8.2010
 Belgiens GP - kvalifikation - resultat
 Belgiens GP - 3. fri træning - tiderne
 Korte nyheder fra Belgien
 Stort jubilæum på Spa-Francorchamps
 Qatar vil også med på Formel 1 kalenderen
 

Hop til top29.8.2010

Belgiens GP - resultat

Lewis Hamilton tog starten og efter lidt tvisteri den første omgang, var der for så vidt ikke nogen tvivl om at han ville vinde løbet. Undtaget var dog da regnen kortvarigt kom og han kørte af banen, men kom ind igen.
Lewis Hamilton vandt foran Mark Webber der kiksede starten, og Robert Kubica der i sin Renault fik et lidt blandet løb.

Resultatet af Belgiens GP:
Pos # Kører Team Omg Tid Pts
1 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 44 25
2 6 Mark Webber RBR-Renault 44 +1.5 sek 18
3 11 Robert Kubica Renault 44 +3.4 sek 15
4 7 Felipe Massa Ferrari 44 +8.2 sek 12
5 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 44 +9.0 sek 10
6 4 Nico Rosberg Mercedes GP 44 +12.3 sek 8
7 3 Michael Schumacher Mercedes GP 44 +15.5 sek 6
8 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 44 +16.6 sek 4
9 12 Vitaly Petrov Renault 44 +23.8 sek 2
10 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 44 +29.4 sek 1
11 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes +34.8 sek
12 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari +36.0 sek
13 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari +39.8 sek
14 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth +1 Omg
15 5 Sebastian Vettel RBR-Renault +1 Omg
16 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth +1 Omg
17 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth +1 Omg
18 24 Timo Glock Virgin-Cosworth +1 Omg
19 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth +1 Omg
20 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth +2 Omg
Ret 8 Fernando Alonso Ferrari +7 Omg
Ret 1 Jenson Button McLaren-Mercedes +29 Omg
Ret 21 Bruno Senna HRT-Cosworth +39 Omg
Ret 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth

PDL  


 

Hop til top28.8.2010

Belgiens GP - kvalifikation - resultat

Det var på hængende hår at Fernando Alonso i sin Ferrari racer overhovedet kom med i den sidste afgørende Q3. Det blev da heller ikke nogen succes for den spanske kører.
Derimod blev kvalifikationen der blev afviklet i et meget omskifteligt vejr en succes for Mark Webber. Bemærkelsesværdigt var det at ingen af Mercedes GP kørerne kom med i den sidste del af kvalifikationen.

Resultatet af kvalifikationen:
Pos # Kører Team Q1 Q2 Q3
1 6 Mark Webber RBR-Renault 1:57.352 1:47.253 1:45.778
2 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:56.706 1:46.211 1:45.863
3 11 Robert Kubica Renault 1:56.041 1:47.320 1:46.100
4 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:58.487 1:47.245 1:46.127
5 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:57.981 1:46.790 1:46.206
6 7 Felipe Massa Ferrari 1:58.323 1:47.322 1:46.314
7 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:55.757 1:47.797 1:46.602
8 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:58.730 1:47.292 1:46.659
9 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:55.442 1:47.821 1:47.053
10 8 Fernando Alonso Ferrari 1:57.023 1:47.544 1:47.441
11 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:56.313 1:47.874
12 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:54.826 1:47.885
13 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:58.944 1:48.267
14 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 2:01.102 1:48.680
15 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 2:00.386 1:49.209
16 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 2:01.343 1:50.980
17 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 2:01.316 1:52.049
18 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 2:01.491
19 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 2:02.284
20 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 2:03.612
21 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 2:03.941
22 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 2:05.294
23 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 2:18.754
24 12 Vitaly Petrov Renault No time

PDL  


Hop til top
Belgiens GP - 3. fri træning - tiderne

Det lykkedes ikke for Ferrari køreren Fernando Alonso at fastholde sin position som hurtigste kører fra de første 2 frie træninger.
Det var derimod Mark Webber der i sin Red Bull racer var hurtigst. Det var han foran Lewis Hamilton, McLaren og Sebastian Vettel, Red Bull. Først på sjettepladsen finder man Fernando Alonso.

Tiderne fra 3. fri træning:
Pos # Kører Team Tid Diff
1 6 Mark Webber RBR-Renault 1:46.106
2 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:46.223 0.117
3 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:46.396 0.290
4 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:46.397 0.291
5 11 Robert Kubica Renault 1:46.492 0.386
6 8 Fernando Alonso Ferrari 1:46.627 0.521
7 7 Felipe Massa Ferrari 1:46.962 0.856
8 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:47.064 0.958
9 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:47.160 1.054
10 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:47.296 1.190
11 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1:47.388 1.282
12 12 Vitaly Petrov Renault 1:47.406 1.300
13 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:47.512 1.406
14 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:47.695 1.589
15 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:47.837 1.731
16 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:47.905 1.799
17 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:47.981 1.875
18 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:48.692 2.586
19 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:50.600 4.494
20 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:51.133 5.027
21 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:51.384 5.278
22 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:51.517 5.411
23 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:51.669 5.563
24 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 1:52.001 5.895

PDL  


Hop til top
Korte nyheder fra Belgien

Red Bull Racing med Mercedes motorer, mens Force India til gengæld skifter til Renault motorer?
Red Bull Racing består flexvinge test.
Lotus med Renault motorer og gearkasser i næste sæson? - men med egen udviklet hydraulik system.

Der er altid mange formodninger og rygter i Formel 1 og vel nok især med Grand Prixerne. Denne gang er ingen undtagelse og ydermere drejer det sig også lidt om næste sæson.

I de sidste par dage er det rygtet at Red Bull Racing er tæt på at afslutte en aftale med Mercedes om at anvende deres motorer fra og med næste sæson. Samtidigt skulle Force India vige pladsen og istedet bruge Renaults motorer og gearkasser. Det afvises dog både af Force India og Mercedes.

Norbert Haug afviser dette rygte og udtaler i stedet at man har en kontrakt med Force India der først udløber i 2012. Samtidigt har McLaren teamet som jo også anvender Mercedes motorer, nedlagt veto mod at Red Bull Racing får lov til at anvende Mercedes motorer. Man er bundet af kontrakterne, men Norbert Haug er dog ikke bange for at sige at man var meget tæt på en kontrakt med Red Bull Racing i sidste sæson, men igen kom de andres kontrakter i vejen.

Alt i mens at Red Bull Racing dermed må skyde en hvid bil efter Mercedes motorerne endnu en gang, så har teamet til gengæld bestået den nyindførte test af frontvingen som tilsyneladende har haft en tendens til at flexe mere end hvad konkurrenterne synes om.

Lotus Racing som er ny i feltet i år med ikke ret meget succes, ser ud til at forsætte. I hvert fald er det kommet frem at teamet i næste sæson tilsyneladende vil anvende både Renault motorer og gearkasser. Angiveligt sker det i forbindelse med en større forretningsmæssig aftale som Lotus moderfirmaet er ved at lave med Renault. Kan et skifte fra Toyota motorer til Renault motorer være på vej i kommende Lotus modeller til gadebrug?

Samtidigt ser det ud til at Lotus er ved at udvikle sit eget hydrauliske system til Formel 1 bilerne i stedet for det mere standard betonede Xtrac system som teamet anvender i år. Det er i hvert fald hvad en af personerne tæt på den finske kører i teamet, Heikki Kovalainen, mener at vide. Mike Gascoyne vil ikke sige andet end at man er ret langt med 2011 bilen som i forhold dette års model, skal være et stort skridt fremad.

PDL  


Hop til top
Stort jubilæum på Spa-Francorchamps

Søndag eftermiddag kl. 14,00 når de røde lamper slukkes over startgridden på Spa-Francorchamps banen i Belgien, og starten dermed går, så bliver det også starten på et jubilæumsløb.
En af feltets ældste kørere, vil søndag køre sit Formel 1 Grand Prix nummer 300. Det er en seriøs overgåelse af den tidligere rekord som en anden kører havde.

I 1993 kørte Rubens Barrichello sit første Formel 1 Grand Prix i det sydafrikanske Grand Prix. Hans debut skete hos det tidligere Jordan-Hart team der efter flere ejer- og navneskift i dag hedder Force India.


(Foto: Ferrari)

Siden er karrieren gået slag i slag og Rubens Barrichello har siden Jordan dagene, kørt for Stewart, Ferrari, BAR-Honda og Brawn teamene og kører i dag hos Williams teamet. Han har ialt opnået 11 sejre - de 9 hos Ferrari og 2 hos Brawn GP.


(Foto: Honda Racing)

Rubens Barrichello har heldigvis været forskånet for de store uheld, men har dog været tæt på at miste livet ved en enkelt lejlighed. Den tragiske weekend i 1994 på Imola banen kunne have krævet 3 dødsofre hvis ikke heldet havde været med Rubens Barrichello. De to der omkom var Ayrton Senna og Roland Ratzenberger.


(Foto: Brawn GP)

Han ramte en kerbkant forkert med det resultat at bilens højre side løftede sig og hvor der kom så meget luft ind under bilen at den blev luftbåren og tippede rundt i luften og landede på dækmuren på hovedet. Det kunne være gået grueligt galt.

Rubens Barrichello har aldrig været den mest agressive kører, hvilket måske har kostet flere sejre. I årene hos Ferrari var der ingen tvivl om hvad hans plads har været. Desværre må man nok konstatere at hans frigørelse fra andenkører rollen nok er kommet for sent. Med en alder på 38 år må karrieren være på vej mod slutningen.


(Foto: Williams F1 LAT)

Det er dog ikke hvad Rubens Barrichello umiddelbart har til hensigt. Han mener selv at han ikke er mæt af at køre Formel 1 Grand Prixer. Tværtimod mener han selv at han stadig er på toppen og er i stand til at køre endnu flere end de 300 Grand Prixer han hidtil har kørt. Den tidligere rekord på 256 Grand Prixer havde Ricardo Patrese der sluttede sin Formel 1 karriere i det australske Grand Prix i 1993 - samme år som Rubens Barrichello debuterede.

PDL  


Hop til top
Qatar vil også med på Formel 1 kalenderen

Oliestaten Qatar har tidligere udtrykt ønske om at komme med på Formel 1 kalenderen og måske er man kommet tættere på i den lille oliestat.
Losail banen er bygget og bliver blandt andet brugt til en afdeling i MotoGP verdensmesterskabet, men baneejerne har et stort ønske om også at komme med på Formel 1 kalenderen.

I Qatar har man allerede men vil gerne have mere. Man har Losail banen, og man har en afdeling af MotoGP verdensmesterskabet, men man vil også gerne have en afdeling af Formel 1 verdensmesterskabet. Det burde være muligt men der mangler noget.

Banen er ikke FIA godkendt til Formel 1 brug, men det ved man allerede i Qatar. Derfor gik man tidligere i år igang med at ombygge banen så den lever op til Formel 1 standard.

Fra baneejernes side oplyses det at man allerede har haft besøg af én FIA repræsentant som var særdeles imponeret over forholdene. Men som de selv siger i Qatar, så er man ikke helt klar endnu. Man er godt 75 % gennem ombygningsfasen og mangler kun det sidste, så vil en ansøgning blive sendt afsted.

Og ifølge oplysninger fra FOM så afventer Bernie Ecclestone kun de nærmere detaljer om baneopgraderingen og den endelige ansøgning. Først derefter vil han beslutte om Qatar eventuelt indenfor en kort årrække kan komme med på kalenderen. I Qatar er man dog ret optimistiske med hensyn til at komme med i Formel 1 cirkusset.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk