Resultatet af Belgiens GP:
Pos | # | Kører | Team | Omg | Tid | Pts |
1 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 44 | 25 | |
2 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 44 | +1.5 sek | 18 |
3 | 11 | Robert Kubica | Renault | 44 | +3.4 sek | 15 |
4 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 44 | +8.2 sek | 12 |
5 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 44 | +9.0 sek | 10 |
6 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 44 | +12.3 sek | 8 |
7 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 44 | +15.5 sek | 6 |
8 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 44 | +16.6 sek | 4 |
9 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 44 | +23.8 sek | 2 |
10 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 44 | +29.4 sek | 1 |
11 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | +34.8 sek | ||
12 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | +36.0 sek | ||
13 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | +39.8 sek | ||
14 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | +1 Omg | ||
15 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | +1 Omg | ||
16 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | +1 Omg | ||
17 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | +1 Omg | ||
18 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | +1 Omg | ||
19 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | +1 Omg | ||
20 | 20 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | +2 Omg | ||
Ret | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | +7 Omg | ||
Ret | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | +29 Omg | ||
Ret | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | +39 Omg | ||
Ret | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | |||
Resultatet af kvalifikationen:
Pos | # | Kører | Team | Q1 | Q2 | Q3 |
1 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:57.352 | 1:47.253 | 1:45.778 |
2 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:56.706 | 1:46.211 | 1:45.863 |
3 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:56.041 | 1:47.320 | 1:46.100 |
4 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:58.487 | 1:47.245 | 1:46.127 |
5 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:57.981 | 1:46.790 | 1:46.206 |
6 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:58.323 | 1:47.322 | 1:46.314 |
7 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:55.757 | 1:47.797 | 1:46.602 |
8 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:58.730 | 1:47.292 | 1:46.659 |
9 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:55.442 | 1:47.821 | 1:47.053 |
10 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:57.023 | 1:47.544 | 1:47.441 |
11 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:56.313 | 1:47.874 | |
12 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:54.826 | 1:47.885 | |
13 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:58.944 | 1:48.267 | |
14 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 2:01.102 | 1:48.680 | |
15 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 2:00.386 | 1:49.209 | |
16 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 2:01.343 | 1:50.980 | |
17 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 2:01.316 | 1:52.049 | |
18 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 2:01.491 | ||
19 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 2:02.284 | ||
20 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 2:03.612 | ||
21 | 20 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 2:03.941 | ||
22 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 2:05.294 | ||
23 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 2:18.754 | ||
24 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | No time | ||
Tiderne fra 3. fri træning:
Pos | # | Kører | Team | Tid | Diff |
1 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:46.106 | |
2 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:46.223 | 0.117 |
3 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:46.396 | 0.290 |
4 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:46.397 | 0.291 |
5 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:46.492 | 0.386 |
6 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:46.627 | 0.521 |
7 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:46.962 | 0.856 |
8 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:47.064 | 0.958 |
9 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:47.160 | 1.054 |
10 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:47.296 | 1.190 |
11 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 1:47.388 | 1.282 |
12 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:47.406 | 1.300 |
13 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:47.512 | 1.406 |
14 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:47.695 | 1.589 |
15 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:47.837 | 1.731 |
16 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:47.905 | 1.799 |
17 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:47.981 | 1.875 |
18 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:48.692 | 2.586 |
19 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:50.600 | 4.494 |
20 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:51.133 | 5.027 |
21 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:51.384 | 5.278 |
22 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:51.517 | 5.411 |
23 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:51.669 | 5.563 |
24 | 20 | Sakon Yamamoto | HRT-Cosworth | 1:52.001 | 5.895 |
Der er altid mange formodninger og rygter i Formel 1 og vel nok især med Grand Prixerne. Denne gang er ingen undtagelse og ydermere drejer det sig også lidt om næste sæson.
I de sidste par dage er det rygtet at Red Bull Racing er tæt på at afslutte en aftale med Mercedes om at anvende deres motorer fra og med næste sæson. Samtidigt skulle Force India vige pladsen og istedet bruge Renaults motorer og gearkasser. Det afvises dog både af Force India og Mercedes.
Norbert Haug afviser dette rygte og udtaler i stedet at man har en kontrakt med Force India der først udløber i 2012. Samtidigt har McLaren teamet som jo også anvender Mercedes motorer, nedlagt veto mod at Red Bull Racing får lov til at anvende Mercedes motorer. Man er bundet af kontrakterne, men Norbert Haug er dog ikke bange for at sige at man var meget tæt på en kontrakt med Red Bull Racing i sidste sæson, men igen kom de andres kontrakter i vejen.
Alt i mens at Red Bull Racing dermed må skyde en hvid bil efter Mercedes motorerne endnu en gang, så har teamet til gengæld bestået den nyindførte test af frontvingen som tilsyneladende har haft en tendens til at flexe mere end hvad konkurrenterne synes om.
Lotus Racing som er ny i feltet i år med ikke ret meget succes, ser ud til at forsætte. I hvert fald er det kommet frem at teamet i næste sæson tilsyneladende vil anvende både Renault motorer og gearkasser. Angiveligt sker det i forbindelse med en større forretningsmæssig aftale som Lotus moderfirmaet er ved at lave med Renault. Kan et skifte fra Toyota motorer til Renault motorer være på vej i kommende Lotus modeller til gadebrug?
Samtidigt ser det ud til at Lotus er ved at udvikle sit eget hydrauliske system til Formel 1 bilerne i stedet for det mere standard betonede Xtrac system som teamet anvender i år. Det er i hvert fald hvad en af personerne tæt på den finske kører i teamet, Heikki Kovalainen, mener at vide. Mike Gascoyne vil ikke sige andet end at man er ret langt med 2011 bilen som i forhold dette års model, skal være et stort skridt fremad.
I 1993 kørte Rubens Barrichello sit første Formel 1 Grand Prix i det sydafrikanske Grand Prix. Hans debut skete hos det tidligere Jordan-Hart team der efter flere ejer- og navneskift i dag hedder Force India.
(Foto: Ferrari)
Siden er karrieren gået slag i slag og Rubens Barrichello har siden Jordan dagene, kørt for Stewart, Ferrari, BAR-Honda og Brawn teamene og kører i dag hos Williams teamet. Han har ialt opnået 11 sejre - de 9 hos Ferrari og 2 hos Brawn GP.
(Foto: Honda Racing)
Rubens Barrichello har heldigvis været forskånet for de store uheld, men har dog været tæt på at miste livet ved en enkelt lejlighed. Den tragiske weekend i 1994 på Imola banen kunne have krævet 3 dødsofre hvis ikke heldet havde været med Rubens Barrichello. De to der omkom var Ayrton Senna og Roland Ratzenberger.
(Foto: Brawn GP)
Han ramte en kerbkant forkert med det resultat at bilens højre side løftede sig og hvor der kom så meget luft ind under bilen at den blev luftbåren og tippede rundt i luften og landede på dækmuren på hovedet. Det kunne være gået grueligt galt.
Rubens Barrichello har aldrig været den mest agressive kører, hvilket måske har kostet flere sejre. I årene hos Ferrari var der ingen tvivl om hvad hans plads har været. Desværre må man nok konstatere at hans frigørelse fra andenkører rollen nok er kommet for sent. Med en alder på 38 år må karrieren være på vej mod slutningen.
(Foto: Williams F1 LAT)
Det er dog ikke hvad Rubens Barrichello umiddelbart har til hensigt. Han mener selv at han ikke er mæt af at køre Formel 1 Grand Prixer. Tværtimod mener han selv at han stadig er på toppen og er i stand til at køre endnu flere end de 300 Grand Prixer han hidtil har kørt. Den tidligere rekord på 256 Grand Prixer havde Ricardo Patrese der sluttede sin Formel 1 karriere i det australske Grand Prix i 1993 - samme år som Rubens Barrichello debuterede.
I Qatar har man allerede men vil gerne have mere. Man har Losail banen, og man har en afdeling af MotoGP verdensmesterskabet, men man vil også gerne have en afdeling af Formel 1 verdensmesterskabet. Det burde være muligt men der mangler noget.
Banen er ikke FIA godkendt til Formel 1 brug, men det ved man allerede i Qatar. Derfor gik man tidligere i år igang med at ombygge banen så den lever op til Formel 1 standard.
Fra baneejernes side oplyses det at man allerede har haft besøg af én FIA repræsentant som var særdeles imponeret over forholdene. Men som de selv siger i Qatar, så er man ikke helt klar endnu. Man er godt 75 % gennem ombygningsfasen og mangler kun det sidste, så vil en ansøgning blive sendt afsted.
Og ifølge oplysninger fra FOM så afventer Bernie Ecclestone kun de nærmere detaljer om baneopgraderingen og den endelige ansøgning. Først derefter vil han beslutte om Qatar eventuelt indenfor en kort årrække kan komme med på kalenderen. I Qatar er man dog ret optimistiske med hensyn til at komme med i Formel 1 cirkusset.