Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.8.1998
 Nyt sikkert f1 sæde
 Jordan beholder line-up
 Bridgestone med nyt dæk.
 Elektroniske signaler
 
2.8.1998
 Hockenheim: Hakkinen igen
 Frentzen og fremtiden
 

Hop til top3.8.1998

Nyt sikkert f1 sæde

The Lear Company som er sponsor for Stewart-teamet, har udviklet et nyt sæde til Stewarts SF-2 racer. Sædet er udviklet i samarbejde med FIA og giver en øget sikkerhed, bl.a. ved at være muligt at fjerne mend køreren sidder i og ved at tilbyde ekstra stabilitet omkring kørerens hoved i tilfælde af uheld. Sædet fjernes ved at sætte 4 kroge fast og derefter kan en bevidstløs kører hurtigt fjernes fra banen. Sædet er konstrueret af de meget stærke letvægtsmaterialer Carbon og Kevlar. Kombinationen fungerer rigtigt godt fordi Carbon er stærkt og Kevlar er sejt. Udover Kevlar og Carbon, er sædet desuden polstret med et lag af skumgummi som hjælper med at fordele energien fra sædet ud i hele bilen. Det vigtige er at køreren ikke skal tage hele slaget med sin krop. Sædet bliver obligatorisk i formel 1 fra næste år.
Det er meningen at teknologien senere skal eksporteres til gadebiler.
NJ  


Hop til top
Jordan beholder line-up

Efter det tyske grand prix hvor Jordan virkelig viste tænder, forlyder det nu at teamet vil beholde begge kørere endnu et år. Der har ellers gået adskillige rygter om at teamet var utilfredse med kørerne og omvendt. Disse rygter er dog blevet slået i jorden af både kørere og team. Eddie Jordan sagde efter Hockenheim: "Det har hele tiden været en 2-års plan. Begge kørere har kæmpet bravt - det de har opnået er fantastisk."
NJ  


Hop til top
Bridgestone med nyt dæk.

Den konkurrence, der eksisterer mellem de to ærkerivaler Goodyear og Bridgestone, skærpes endnu en gang efter Bridgestone har annonceret, at de er på vej med et dæk der er endnu bedre. Bridgestone, der forsyner 5 af feltets 11 hold med dæk, har det meste af sæsonen haft et markant forspring foran Goodyear, men dette forspring er på det seneste blevet gjort væsentligt mindre, efter at Goodyear har leveret dæk med nyere og bedre compounds (belægninger). Nu håber man på, at det nye dæk, der skal testes allerede fra tirsdag på Jerez i Spanien, samt på Silverstone i England, vil bringe McLaren endnu tættere på verdensmesterskabet. Den tekniske leder Hirohide Hamashima sagde: "Da der kun er 5 løb tilbage i 1998 sæsonen, får de kommende tests på Silverstone d. 4. august særlig betydning. De sidste løb er særdeles teknisk krævende, så mens fire af vore teams tester i England, drager McLaren til Jerez. På den måde kan vi arbejde på to fronter, for at finde specifikationerne for de dæk vi håber, vil fuldføre det job vi startede ud for at fuldføre."
HAL  


Hop til top
Elektroniske signaler

Løbet på Hochenheim blev stedet hvor de elektroniske signaler fik deres debut. Systemet, der skal bruges til at advare kørerne, skal fungere som ekstra indikator udover de flag som banens stewarts allerede benytter. Det kan indikere tre situationer: Permanent gult (Fare på banen), blinkende gult (Fare umiddelbart forude, overhaling ikke tilladt), og rødt (stop løbet). Ved Hockenheim var der opsat en enkelt panel bag sikkerheds-zonen ved det første sving, men det planlægges at der opsættes flere paneler.
 
Det var blandt andre Michael Schumacher og Villeneuve, der sidste år havde opfordret til at installere elektroniske signaler på bilernes instrumentpaneler, efter at de begge havde overset et gult flag, når det blev indikeret af stewarts rundt omkring på banen. Senest ved det Engelske Grand Prix gav netop Schumachers overhaling under gult flag, anledning til at tre løbs-kommisærer måtte trække sig, efterfølgende McLaren teamets protester over Schumachers overtrædelse.
 
Schumacher selv havde klaget til løbets Stewarts efterfølgende det Engelske Grand Prix. "Udsynet var meget dårligt på det tidspunkt." sagde Schumacher som kommentar til den situationen, hvor han overhalede Alexander Wurz under gult flag, og han fortsatte "Når du kører bag en anden bil på våd bane, kan du intet se udover vandsprøjt, og man er heldig, hvis man overhovedet kan se bilen foran. Hvad skal man så gøre? Man bør ikke straffe en kører når han ikke havde mulighed for at se det gule flag."
 
FIA ville ikke installere elektroniske indikatorer på bilernes instrumentpaneler, uden man først havde lejlighed til at afprøve stabilitet såvel som funktionalitet, og fremtidige tests vil så afgøre om man på et tidspunkt vil placere faste indikatorer direkte på instrumentpanelet i de enkelte biler.
 
Der benyttes på nuværende tidspunkt 10 forskellige flag i forbindelse med afviklingen af et Formel 1 løb, og hvert flag kan have flere forskellige betydninger afhængig af hvordan det viftes. Det gule flag der holdes stille betyder at der er 'fare på banen'. Viftes flaget betyder det at der er 'fare direkte forude, overhaling forbudt'. Viftes flaget kun to gange betyder det 'forbered komplet standsning, banen totalt blokeret forude'. På samme måde indikerer det blå flag to forskellige tilstande. Holdes det stille betyder det at en rival er lige bagved, og viftes det betyder det at rivalen bagved prøver at overhale. Det røde flag indikerer at løbet standses, og at kørerne langsomt skal køre tilbage til pitten. Et hvidt flag betyder at der er 'safety car' (se FAQ for yderligere forklaring) eller andet langsomt køretøj på banen. Grønt flag indikerer at banen er fri. Sort flag betyder et den indikerede kører skal stoppe efter næste omgang, og et sort flag med en gul cirkel betyder at den indikerede bil har lavet en farlig fejl, og skal køre i pitten efter næste omgang. Et rødt- og gulstribet flag betyder at banen er glat forude, og et sort og hvidt flag (delt diagonalt) er en advarsel der gives for usportslig optræden. Sidst er der naturligvis det ternede flag, der indikerer at løbet et slut.
 
Om FIA på længere sigt vil gøre brug af elektronisk indikation for alle disse flag, vides ikke - foreløbigt er der kun tale om det gule og røde flag.
HAL  


 

Hop til top2.8.1998

Hockenheim: Hakkinen igen

Mika Hakkinen vandt igen i søndagens grand prix på Hockenheim. VM rivalen Michael Schumacher, måtte nøjes med en skuffende 5. plads foran sit hjemmepublikum. Hakkinen førte løbet fra start til slut og løbets nummer 2, David Coulthard var lige efter hele løbet. Mod slutningen tabte Hakkinen fart men holdkammeraten overhalede ikke og sikrede dermed Hakkinen et forspring på 16 point i VM. Jacques Villeneuve blev en overraskende nr. 3 - verdensmesterens første podieplacering siden sæsonstarten. Hockenheim grand prix'et var ikke så præget af motoreksplosioner som der ellers er tradition for. Dagens højdespringere må klart være Jordan kørerne. Hvis Ralf Schumacher ikke havde kørt med en 2-stop strategi, så ville han højst sandsynligt være havnet på podiet i stedet for Villeneuve. Damon Hill sluttede som nr. 4.
Med dette resultat ser VM nu ud til at være næsten fastlagt. Michael Schumacher skal hive noget meget ekstraordinært ud af ærmet hvis han skal gøre sig forhåbninger om at vinde. McLaren er totaltdominerende i denne sæson. (Det er ved at ødelægge spændingen i formel 1 .red)
NJ  


Hop til top
Frentzen og fremtiden

Ved hjemmebaneløbet er der fokus på de tyske kørere og Heinz-Harald Frentzens fremtid er endnu ikke klarlagt. Der er rygter om at han enten får en plads hos Prost eller vender tilbage til Sauber. Yderligere har han selv peget på CART-serien som en mulighed. Frentzen har gjort sig tanker om fremtiden men kunne ikke fortælle hvilke planer han havde, men han ville ikke udelukke at han kunne fortsætte med Williams. "Teamet står overfor et stor ansvar med de nye BMW-motorer. Det vil kræve tests hvor tingene skal klares, hvor det også vil være en stor udfordring for BMW at få succes når de vender tilbage til Formel 1. Men på nuværende tidspunkt kan jeg ikke sige om der bliver et samarbejde", sagde Frentzen. Men der er mange der mener at Frentzens dage hos Williams er talte...
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk