Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.8.2000
 Fiorano test - onsdag
 Junqueira måske på vej til Arrows
 Valencia test - torsdag
 Wurz - Bliver året ud
 Panis - Har tiden for mig
 Teleglobe trækker sig fra BAR
 Todt og Dennis kritiser Ecclestone
 Er Eddie Irvine jaloux ?
 Kørernes rangliste efter det Tyske Grand Prix
 Webber skal teste Benetton
 Renault til tre teams?
 Prost ind i FIA?
 Hockenheim - Billedgalleriet
 Farvel til Zonta hos BAR
 Peugeot ude efter syv år i F1
 Er der panik hos Ferrari?
 Jean Alesi enig med Senna
 Arrows glade for point
 Alesi tvivlsom til Ungarns Grand Prix
 Briatore har stadig interesse i Villeneuve
 BMW leverer ikke motor til andre teams
 
2.8.2000
 Zonta: tåbelig kørsel.
 Irvine er træt af bilen
 Glem ikke Jenson Button
 Skal Burti erstatte Herbert?
 Fiorano test - Tirsdag
 Manden på Hockenheim
 Ferrari benægter sammensværgelse
 Barrichello euforisk
 

Hop til top3.8.2000

Fiorano test - onsdag

Minardi er tilbage ved testarbejdet. Den forsatte aerodynamiske udvikling, er der blevet arbejdet med, samt at man forbereder sig til Hungaroring. Banen har mange sving og er uden en egentlig langside, og derfor kræves der et set-up med megen down-force.

Minardi er også i gang med at teste nogle små forbedringer ved kølesystemet, fordi der ventes meget høje temperaturer på Hungaroring. Gaston Mazzacane foretog det meste af testarbejdet. I alt blev det til 43 omgange med en bedste tid på 1:02.55.

Senere fik den unge spanier, Fernando Alonso, sin debut i Minardien, og efter at han gjort sig kendt med både bil og bane, blev tiderne han satte, rigtig flotte. Han fik kørt 35 omgange, og fik en bedste tid der lød p 1:02.65. Altså kun 1/10 sek. langsommere, end Mazzacane der har kørt i bilen hele sæsonen.

Alonso: "Jeg er meget glad for dagens test. Jeg følte mig ret hurtigt hjemme i bilen, og så gik det nemmere for mig. Bilen føltes meget stabil og den har nogle gode køreegenskaber. Og da det er min allerførste test, brugte jeg mest tiden til at vænne mig til bilen."

Også Ferrari er i fuld gang med forberedelserne. Luca Badoer testede og testede. Programmet lød på at udføre løbsdistancen. Den var delt op i tre sektioner. Og i alt blev det til 136 omgange, den bedste tid lød på 1:02.03. Testen blev foretaget i chassis no. 199. Torsdag og fredag vil Michael Schumacher deltage i testen også.

PDL  


Hop til top
Junqueira måske på vej til Arrows

Når man ser på Arrows-teamets mildest talt beskedne resultater i de seneste sæsoner er det ikke tilfældigt, at der huserer visse rygter om en eventuel udskiftning af Pedro de la Rosa eller Jos Verstappen. Senest har de brasilianske håb Bruno Junqueira - der er testkører for BMW-Williams - været inde i varmen.


Ved løbet på Hockenheim mødtes Arrows teamchef Tom Walkinshaw med netop Junqueira for øjensynligt at drøfte Formel 3000-kørerens chance for et Arrows-sæde i næste sæson. En betragning der dog indtil videre er blevet manet i jorden af en talsmand for teamet: "En beslutning om næste års kører line-up er fuldstændigt op til Tom. Alle i teamet føler at det stadig er for tidlig en beslutning at tage fordi kørerne stadig har tid til at gøre sig gældende."

Foto:Allsport.

Det ser altså ud til, at Junqueira har sin formel-1 debut til gode. Tidligere på sæsonen blev brasilianeren slået af Jenson Button i kampen om det frie sæde hos Williams efter at Zanardi røg ud.

Arrows talsmand afkræfter dog ikke at Junqueira akriver kontrakt med teamet: "Bruno Junqueira er en mulighed", siger han.

Julia Jensen

CBA  


Hop til top
Valencia test - torsdag

McLaren lagde sig igen i front og viste sin klasse ved at holde de forreste pladser. Flere teams lægger i denne uge vejen forbi Valencia, der er en snæver og dermed i teorien vil være ideel at teste på. Igen var det Olivier Panis der satte den hurtigste tid, og dermed understeger franskmanden at han er i topform og gerne vil kører grand prix igen.

Dog var det første gang for Mika Hakkinen at han var på Valcencia-banen, men alligevel var han godt 8/10 langsommere end McLarens testkører. Luciano Burti, der har overtaget Johnny Herberts plads i resten af de tests Jaguar har i år, understregede sin form ved at sætte 3. bedste tid. Brasilianeren ser ud til at være i en god position til at overtage det sæde som Herbert forlader.

Hos Benetton var begge grand prix-kørere i aktion, og denne gang var Wurz bedre end Fisichella, og kan give ham lidt håb for resten af sæsonen. To gange Pedro var også på banen - de la Rosa var i Arrows'en bedre end Diniz i Sauber'en. Diniz havde dog lidt problemer med raceren, da der opstod en lækage i gearkassen. "Jeg er lidt frustreret på grund af den tid vi mistede i dag, ved at skulle finde grunden til den lille olielækage," siger Diniz. Diniz kører test igen i morgen, og på lørdag tager Enrique Bernoldi over.

Jenson Button testede de samme ekstravinger som teamet havde med i Monaco. Der havde de påsat vinger på over sidekasserne, samt over toppen af raceren for at få mere downforce.

Testtider fra Valencia, torsdag den 3. august 2000

BB  


Hop til top
Wurz - Bliver året ud

Alexander Wurz er af medierne – også her på formel-1.dk – blevet sat fra bestillingen som kører hos Benetton. Nu siger han selv at han under alle omstændigheder bliver sæsonen ud.

Det er især Antonio Pizzonia der har rumlet i medierne, og at han var meget tæt på at blive kastet ind hos Benetton i stedet for østrigeren. Benetton vil gerne score flere point i deres bestræbelser for at blive nummer 3 i konstruktørernes mesterskab. Det har Wurz ikke bidraget til, da han fortsat kun har 0 point stående på VM-kontoen. Alligevel bliver han sæsonen ud. "Jeg kører for Benetton sæsonen ud. Jeg er ved at være træk af at skulle benægte nye rygter hver weekend," siger en bitter Wurz, der også i hjemlandet er blevet hånet, hvilket har tæret med på psyken.

Pizzonia ikke klar

Pat Symonds afviser at Benetton vil kaste en ung Formel 3-kører ind i teamet, og de lider – sådan som de får det til at se ud nu – ikke af Buttonmania som rullede over Formel 1 i begyndelsen af sæsonen. "Han skal bruge endnu en sæson," siger Symonds – både om hans modenhed som kører samt til at lære Formel 1-raceren godt at kende. Men han er faktisk tæt på. "Han kom op på de 95% meget hurtigt, og jeg troede at vi måske havde noget specielt her, men de sidste 5% tager lidt længere tid," siger Symonds.

Pizzonia mangler de sidste vigtige 5% - det tager lidt tid inden Formel 1-debuten bliver aktuel

Dermed bliver det ikke i denne sæson at Pizzonia kører Formel 1 – men han er altså vurderet meget højt i teamet.

Button favorit

Jenson Button ser dog ud til at være favorit til sædet, eftersom meget tyder på at Montoya kommer til BMW-Williams. Olivier Panis har også talt med teamet, men han menes at være tættere på en aftale med BAR end med Benetton. Derudover har Mark Webber meldt sig på banen, men ifølge Benetton skal han blot teste for teamet som led i at finde en ny testkører næste år.

Fisichella mener dog ikke at Jenson Button er noget særligt, såfremt det bliver briten der bliver hans holdkammerat næste år. "Jenson er en stærk kører, men hans holdkammerat ser ud til at være hurtigere," vurderer Fisichella. "Måske har de gjort for meget ud af ham – han mangler erfaring," siger Fisichella. Omvendt må man vist lige tilføje at Button har gjort det mindst ligeså godt som dengang Fisichella selv debuterede i Formel 1…

Mere om kørerkabalen hos Benetton
20. juli 2000 - Forvirringen om Wurz stiger
27. juli 2000 - Hvem afløser Wurz, hvis han stopper?
1. august 2000 - Button til Benetton?

BB  


Hop til top
Panis - Har tiden for mig

Olivier Panis er en ombejlet kører – McLaren vil gerne beholde ham som testkører, mens et par teams ønsker hans service i 2001. Franskmanden der blev fyret fra Prost efter et par jævne sæsoner, er blevet i høj kurs. BAR og Benetton vil gerne have fat i ham.

Og Olivier Panis føler ikke at han er ude af Formel 1. "Jeg er 33 og har stadig fem gode sæsoner i Formel 1. Benetton og BAR har hvad der kræves i form af teknologi og penge, til at være i top-4 i mesterskabet i 2001," siger franskmanden.

Hvornår der kommer en afklaring er ikke kendt, men franskmanden mener selv at det nok kommer mod slutningen af august hvor han træffer sit valg – BAR er det mest oplagte. Panis havde håbet på at komme til at erstatte David Coulthard, men enten lykkedes taktikken fra Ron Dennis med at presse skotten, for han har kørt hurtigere end tidligere. "Da jeg skrev under talte alle om problemet med Coulthard, og jeg troede at der måske var en chance. Men han har haft en fornem første halvdel af sæsonen," siger han rosende, og da Coulthard også i 2001 kører hos McLaren må han se sig om efter et andet team hvis han vil køre grand prix i 2001.

BB  


Hop til top
Teleglobe trækker sig fra BAR

Teleglobe Inc. har i samråd med BAR valgt at forlade teamet som sponsor. Teleglobe har været med siden starten af BAR og nu hvor det altså går bedre for teamet vælger de at trække sig. Det sker med udgangen af denne sæson.

Der er flere strategiske overvejelser der ligger til grund for Teleglobes beslutning. "Mens vi kan værdsætte værdien af Teleglobes engagement med BAR-Honda, er vores beslutning om at trække os baseret på udviklingen i vores marketing og forretningsmål," siger Lisa Donnan, der er marktingsleder hos Teleglobe.

Craig Pollock beklager at de trækker sig. "Det er altid kedeligt at skilles med en sponsor, specielt med en som har været siden begyndelsen, men vi forstår Teleglobes beslutning," siger Craig Pollock der mere betragtede dem som en partner - flotte ord, når blot de lægger penge i kassen.

Teleglobes beslutning har været undervejs et stykke tid, og BAR har allerede fået fyldt en del af reklamepladsen ud, da de har skrevet kontrakt med World Online.

Mere om BAR og det vaklende forhold til Teleglobe:
25. februar 2000 - Teleglobe fortsat hos BAR
26. maj 2000 - Vil BAR miste storsponsor?

BB  


Hop til top
Todt og Dennis kritiser Ecclestone

Bernice Ecclestone har planer om at skære ned på testene mellem Grand Prixene, og i stedet for lade teamsne teste 6 timer om fredagen før et Grand Prix.

Disse planer falder ikke i god jord hos Ferraris team chef Jean Todt, og han forklarer hvorfor: "Hvis man skærer ned på vores antal af tests, så må vi finde andre måder at simulere løb på. Hvis Bernice Ecclestone tror at han kan holde omkostningerne nede på denne måde, så de små teams også har råd til at fortsætte i Formel-1, så tager han grueligt fejl. Jeg er sikker på at det vil blive endnu dyrere at deltage i Formel-1 hvis man fjerner vores testdage. Det kræver at man har meget mere med udstyr med til Grand Prix weekenderne, for det er det eneste sted man rigtigt kan afprøve de ting man har udviklet."

Jean Todts kritik bliver delt af McLarens team chef Ron Dennis. Han siger: " Formel-1 får ingen tv dækning om fredagen, da folk normalt er på arbejde når vi har de første frie træninger, men Ecclestone vil måske lave det om til aften træning ? Med 17 løb på en sæson vil det være en dårlig ide. Med løb hver anden weekend, så ser folkene der arbejder i de forskellige teams ikke meget til deres familie, og det bliver meget svært at få familien passet ind i et hårdere presset Formel-1 program."

BKP  


Hop til top
Er Eddie Irvine jaloux ?

Eddie Irvine som kører for Jaguar teamet, deltog i festen for Rubens Barrichellos første Grand Prix sejr. Eddie Irvine lykønskede Barrichello med sejren, men var efter festen lidt misfornøjet. "Når jeg tænker tilbage på min tid i Ferrari teamet, så ville det da have været rart hvis man havde holdt en lige så stor fest, da jeg fik min første sejr i hus for teamet." slutter Eddie Irvine. Man kan måske sige at rønnebærrene er blevet lidt surere.
BKP  


Hop til top
Kørernes rangliste efter det Tyske Grand Prix

Her er den seneste rangliste efter det Tyske Grand Prix. Listen er udarbejdet at Champion Spark Plugs.

1 Mika Hakkinen, (Finland) Mclaren-Mercedes - 1025 Point
2 David Coulthard, (England) Mclaren-Mercedes - 929 Point
3 Rubens Barrichello, (Brasilien) Ferrari - 845 Point
4 Michael Schumacher, (Tyskland) Ferrari - 835 Point
5 Dale Jarret, (USA) Robert Yates Racing - 811 Point
6 Juan Pablo Montoya, (Colombia) Chip Ganassi Racing - 725 Point
7 Michael Andretti, (USA) Newman Hass Racing - 684 Point
8 Bobby Labonte,(USA) Joe Gibbs Racing - 664 Point
9 Jeff Burton, (USA) Roush Racing - 646 Point
10 JJ Lehto, (Finland) BMW Motorsport - 593 Point

BKP  


Hop til top
Webber skal teste Benetton

Benetton må være meget søgende i deres bestræbelser for at finde kørere til et sæde i teamet næste år. Teamet har allerede fået testet Giorgio Pantano og Antonio Pizzonia, der har en testkontrakt med teamet indtil udgangen af denne sæson.

Nu har Flavio Briatore kastet sig over Mark Webber, der ellers har været testkører for Arrows, men hvor forholdet mellem de to parter er blevet iskoldt efter en episode i starten af juli hvor australieren nægtede at underskrive et dokument. Australieren skal teste Benetton-raceren efter det ungarske grand prix. "Vi vil prøve Webber, fordi hvis man ikke prøver dem, får man det aldrig at vide, men det er ret svært i øjeblikket, fordi der er så mange kørere her omkring og inden vil gå ud," siger teamchefen.

Ifølge australsk presse vil en god test føre til en kontrakt næste år - men det er som i mange andre nationale medier en subjektiv mening. "Jeg var meget paf da de ringede og bekræftede at de ville prøve mig i raceren," siger Formel 3000-køreren der mener at flere samtaler med teamet nu har båret frugt.

Der bliver ikke tale om en éngangstest, eftersom Benetton har sat ham klar til endnu en test i september på Estoril i Portugal.

Mere om Webbers forhold til Arrows og Benetton:
15. maj 2000 - Webber også et emne?
11. juli 2000 - Webber og Arrows skændes

BB  


Hop til top
Renault til tre teams?

Først vil de kun levere til ét team - så måske to. Nu er budet kommet helt op på 3 teams. Det er allerede sikkert at Benetton bliver Renaults eget fabriksteam, sådan som Ferrari er det og som Jaguar er, hvis ikke man vidste bedre...

Men allerede fra 2001 kommer to af de små teams i fare. Prost og Minardi mangler motorer. Supertec og Renault har efter sigende stillet krav til at hvis der indgås en kontrakt med Supertec vil den være af flere sæsoners varighed. Dette er fordi Renault i 2001 vil afprøve nye 'revolutionerende' dele, som de ikke vil have andre får nys om den efterfølgende sæson.

Dermed kan Prost og Minardi få mulighed for at få Renault som kundemotor. Dog vides det endnu ikke, og hverken Supertec eller Renault har kommenteret dette.

Mere om Renaults grunde til længere kontrakter - dog var historien lidt en and...
11. maj 2000 - Arrows sikrer sig Renault

BB  


Hop til top
Prost ind i FIA?

Et rygte som rullede på Hockenheim: Er Alain Prost på vej til at opgive sin stilling som teamchef for i stedet at få en toppost hos FIA?

Den mest vindende kører - når det kommer til antal grand prix-sejre - er blevet udset til en toppost hos FIA. Rygtet forudsætter dog at teamet bliver solgt...

BB  


Hop til top
Hockenheim - Billedgalleriet

Se Billeder fra Hockenheim
BB  


Hop til top
Farvel til Zonta hos BAR

Der er ikke den store respekt mellem de to BAR-kørere, og Jacques Villeneuve er langt fra særlig tilfreds med sin brasilianske holdkammerat, efter sammenstødet i Tyskland. Ganske som ventet er det nu stort set 99% sikkert at Zonta ikke kører for BAR-Honda i 2001.

Villeneuve raser endnu over det tåbelige sammenstød. Som omtalt i går på formel-1.dk har Villeneuve det ikke godt med at komme med kritik af Zonta. "Jeg har aldrig ønsket at tale om manglende respekt i Zontas tilfælde, som ikke har noget at gøre med Formel 1, men jeg forstår slet ikke hans attitude," siger canadieren.

Villeneuve gør det også klart at Zonta ikke har en fremtid med teamet. "I Tyskland forsøgte han at overhale mig da teamet bad ham om at tage den med ro. Jeg ved at han søger et sæde til næste sæson," siger canadieren. Dermed er Zonta færdig hos BAR.

Som overtager af sædet står Olivier Panis stærkest, men har konkurrence fra Jenson Button. Briten har dog fået et bedre økonomisk tilbud fra Benetton.

Mere om Zonta og hans sammenstød i Tyskland.
1. august 2000 - Panis spøger - Zonta skal tage sig sammen
2. august 2000 - Zonta: tåbelig kørsel.

BB  


Hop til top
Peugeot ude efter syv år i F1

Peugeot trækker sig som bekendt ud af F1 ved sæsonens afslutning. Alle aktiviteter i F1 er solgt til det malaysiske selskab, Asia Motor Technologies (AMT). AMT overtager al Pegeots F1 engagement. Udvikling, tekniske resurser og menneskelig viden ryger på asiatiske hænder fra årsskiftet. Motoren vil forsat være at finde i F1, dog under AMT navnet. Arrows har allerede tegnet kontrakt med AMT.

Peugeot begyndte med McLaren - her er det faktisk Alain Prost der tester en McLaren-Peugeot...

Frédéric Saint-Geours, præsident for Peugeot: "Jeg vil lige gøre en ting klart , og det er at det er bedst, at vi trækker os ud af F1. Man må aldrig sige aldrig, men hvis man spørger om min mening, vil Peugeot aldrig deltage i F1 igen. Vi har endda fået tilføjet i kontrakten med AMT, at vi ikke vil engagere os i F1 i de næste fem år. Vi kom faktisk til denne beslutning i November 1999, fordi vi tror ikke på at den massive investering i F1 som er nødvendig, vil blive retfærdiggjort. Vi vil forsætte med at deltage i WRC, F1 er ikke noget for os. Jeg vil fastholde min mening om, at selvom at man er i en periode, hvor alle de store bilfabrikanter enten er i F1, eller er på vej ind, så har vi ret til at have en anden mening, og i stedet satse på andre motorsportsgrene."

PDL  


Hop til top
Er der panik hos Ferrari?

Efter den seneste tids manglende resultater for Michael Schumacher, er der måske ved at være tegn på panik og frustrationer hos Ferrari. Rubens Barrichello har mere eller mindre været ene om, at bevare Ferraris topposition i VM. Resultatmæssigt er det længe siden, at VM i begge kategorier har været så spændende. Kun ganske få point skiller Ferrari fra McLaren i konstruktørernes VM, og kun 10 points skiller de fire første kørere i kørernes mesterskab.

Men hvad sker der hos Ferrari? Der er i de seneste dage kommet mange forskellige politiske udtalelser, både fra Ferrari og også udenfor Ferrari.

Luca di Montezemolo nærmest strøer om sig med forsvar af Michael Schumacher, og samtidig med angreb på andre kørere.

"Jeg finder det paradoksalt og dybt uretfærdigt, at nogen kan finde på, at beskylde Michael Schumacher for hvad der skete ved starten. Han røg af i første sving, måske bl.a. på grund af siksak kørsel af David Coulthard, og det skabte problemer for både Michael og Fisichella. Vi støtter stadig Michael 100%. Jeg er ked af hvad der skete for Michael i søndags. Rubens vandt heldigvis, og dermed fører vi stadig i begge mesterskaber. Hos Ferrari vil kørerne aldrig kæmpe imod hinanden. Og det fordi, at de arbejder for en enkelt ting, nemlig i Scuderia Ferraris interesser. Vi vil gøre alt hvad vi kan for at hjælpe, fordi Michael ønsker at vinde titlen."

Og det kan nok være at specielt den italienske presse har suget ovenstående og andre lignende udtalelser til sig. Nu er det vist klart for alle, at der er en første og en andenkører hos Ferrari. Flere italienske skriver enstemmigt, at Montezemolos udtalelser har gjort Barrichellos champagne sur. Montezemolo har bestemt, at det er Michael Schumacher der skal være verdensmester.

Barrichello: "Jeg gør kun mit bedste i ethvert løb, titlen kommer kun, hvis jeg vinder flere løb." Så er der hvis kun forhåbninger tilbage for Rubinho. Ellers skal der ske flere mærkelige ting for Michael Schumacher.

Ross Brawn og Jean Todt er derimod mere neutrale, men også mere politiske i deres udtalelser.

Ross Brawn: "Det går ikke for os som det egentlig var meningen. Vi havde selvfølgelig håbet på et bedre resultat, men med de ting der sker lige nu, kan vi ikke gøre ret meget. Vi vil nu bruge Rubens resultat og bygge videre på det, og så forhåbentlig komme igen på Hungaroring (læs Schumacher). Michael Schumacher har brugt fem år hos os, for at prøve at vinde VM, hvor han ellers kunne have gjort det nemmere andre steder. Min egen holdning er, at han fortjener at vinde titlen"

Jean Todt: "Der er stadig seks løb tilbage, så en masse kan ske endnu. Lad os nu tage et løb ad gangen."

Men hvad siges der udenfor Ferrari? En af de få i feltet, der hidtil har sagt noget, er David Coulthard. Det han omtaler mest, er Michael Schumachers reaktioner på den seneste tids hændelser, hvor han på en eller anden måde har været indblandet. Specielt de mange spørgsmål om hans kørestil.

David Coulthard: "Jeg tror, at Michael har fundet ud af, hvilket pres det giver at skulle besvare de mange spørgsmål om hans kørestil, og det har rystet ham på en måde han ikke bryder sig om. Jeg iagttog ham under en pressekonference, og han var synlig frustreret over de mange spørgsmål om emnet. Normalt er han meget god til disse spørgsmål, og kan afværge mange af dem, men for første gang, synes han at være rystet. Det viser at han er kun et menneske ligesom alle os andre, og at han kan føle presset nu. At betragte ham, har faktisk givet mig mere tro på mig selv. Jeg tror ikke han har følt det samme pres, siden han kæmpede med Jacques Villeneuve om titlen, og jeg synes endda at jeg har prøvet at kæmpe hårdt imod ham. I øjeblikket virker det faktisk sådan, at jo mere frustreret han bliver, jo stærkere føler jeg at jeg bliver."

Efter alt hvad der sagt og skrevet i den sidste tid om Schumacher og Ferrari, så er der noget der skal bearbejdes. Måske skulle man blive enige om en fælle

PDL  


Hop til top
Jean Alesi enig med Senna

Jean Alesi sagde efter det østrigske GP, at han bedre kan lide den måde som nu afdøde Ayrton Senna, af til håndterede en vanskelig situation på.

Han sagde bl.a. "Efter det østrigske GP, var der tre kørere som diskuterede i 20 min. uden at kunne blive enige. Så i mens måtte alle vi andre vente, imens de tre prøvede at afgøre sagen imellem dem. Det var ligesom nogle børn i skolegården. Jeg kan huske, at imens Senna kørte, at han havde noget at tale med Irvine om, efter at Irvine havde ophidset ham ude på banen. Det endte med at Senna stak Irvine en på hovedet. For mig, er det mere motorløb end det andet. "

I al diskussionen om Schumachers starter, siger Alesi: "Det er officials ansvar at bedømme og evt. idømme straf. Deres beslutning om ikke at straffe Schumacher er den rigtige. Han har ikke gjort noget forkert, han har bare kørt aggressivt."

PDL  


Hop til top
Arrows glade for point

I den nederste ende af pointtabellen, finder vi bl.a. Arrows teamet. Tom Walkinshaw er efter weekendens ene point, glad for at det lykkedes at få forbedret resultattavlen lidt. Det ene point som Pedro de la Rosa fik kørt i hus, gør at man overhaler Jaguar i det samlede resultat.

Men en lille skuffelse spores alligevel. Det så nemlig længe ud til at der var mulighed for at slutte på podiet, men det glippede pga. en kørerfejl, der betød at blev overhalet af to konkurrenter. En podieplacering er noget man ikke er forvent med i teamet. Den seneste var i 1997 på Hungaroring, hvor Damon Hill længe lå til en førsteplads, men pga. en teknisk defekt, humpede hjem på en i øvrigt flot andenplads. Men med det tempo, som Arrows efterhånden har opnået med bilen, kan det være at der igen kommer en mulighed på netop Hungaroring.

Tom Walkinshaw: "Hvis det ikke var for den fejl Pedro lavede til sidst, var vi endt på podiet. Bortset fra det, kørte han et superløb. Jos kørte også et godt løb, han kunne også være endt i pointene. Men vi er ikke tilfredse endnu, vi vil forsætte med at udvikle bilen. Jeg er meget glad for at se, at der sker fremskridt fra løb til løb, men det er også vigtigt at vi forsætter den udvikling."

Den østrigske tv-station, ORF, har efterhånden udviklet en tradition med at kåre "Man of the Race". De to Arrowskørere er to gange i denne sæson, blevet beæret med titlen. Pedro de la Rosa blev kåret for hans præstation på Nürburgring, og Jos Verstappen for en tilsvarende præstation i Canada.

PDL  


Hop til top
Alesi tvivlsom til Ungarns Grand Prix

Jean Alesis deltagelse i det ungarske GP, er måske i fare. Han lider stadig af meget kraftige eftervirkninger fra den alvorlige ulykke, han var involveret i på Hockenheim.

Han havde netop overhalet Pedro Diniz, da Diniz - ifølge Alesi - skiftede kørelinje og ramte Alesis bil. Det bragte Alesis bil i spind, og han ramte autoværnet næsten frontalt. Bilen roterede derefter flere gange rundt om sig selv, inden den holdt stille.

Alesi kom til det obligatoriske lægetjek efter uheldet, men heldigvis er intet brækket. Han skal dog til flere undersøgelser, og hans største bekymring lige nu, er nogle voldsomme smerter i underlivet.

Jean Alesi: "Jeg kan stadig mærke smerter over hele kroppen, specielt i underlivet. Sikkert fordi det første sammenstød med autoværnet var mere eller mindre frontalt. Intet er brækket, det har jeg fået bekræftet, men jeg har det ikke ret godt, og jeg skal til nogle flere undersøgelser. Det er meningen, at jeg vil være tilstede på Hungaroring, men med min nuværende tilstand, kan jeg ikke køre. Det vil nok tage nogle dage, at få de værste indtryk af ulykken ud af tankerne, og få samlet noget styrke igen.

PDL  


Hop til top
Briatore har stadig interesse i Villeneuve

Selvom Flavio Briatore ikke fik lavet kontrakt med Jacques Villeneuve i denne omgang, er han ikke glemt. Han er stadig et aktuelt emne for Briatore i hans fremtidsplaner.

"Vi forhandlede med ham lige til det sidste, men jeg kan forestille mig, at hans venskab med Craig Pollock, var det der gjorde udslaget. Selvfølgelig ville jeg gerne have haft ham ind i teamet, men det er heller ikke noget problem i, at det ikke blev til noget. Vi venter et årstid, og når Renault tager fuld kontrol over teamet, kan vi tales ved igen. Måske er det bedre, at det er gået som det er. Måske er vi ikke klar til Villeneuve i 2001, men vi kan nok drille ham lidt. Så må vi se derefter."

Det skulle vel heller ikke være helt umuligt. Såfremt at Villeneuve kan bevare motivationen, er han jo ikke nogen dårlig kører, at få ind i et team. Han har med høj sandsynlighed også fået indføjet adskillige options i hans kontrakt med BAR, som kan gøre det muligt for ham, at finde et nyt team efter et vist tidsrum.

PDL  


Hop til top
BMW leverer ikke motor til andre teams

BMW som leverer motorer til Williams teamet, har udelukket at vil levere motorer til andre teams til næste år. BMWs pressetalsmand, Guido Stalmann, siger at man ikke har nogen planer om at levere motorer til andre. Man har som nystartet motorkonstruktører, ikke kapacitet til at gøre det.

Men hvis FIA får en regel igennem om, at alle motorleverandør skal kunne levere til et andet team også, vil man rette sig efter det, men man finder det ikke sandsynligt, at det bliver gennemført.

PDL  


 

Hop til top2.8.2000

Zonta: tåbelig kørsel.

Iflg. Villeneuve er det hvad hans holdkammerat præsterer for tiden. Han tænker naturligvis på Zontas kørsel i de sidste to GP’er. I det østrigske GP kørte han op bag i Schumacher så de begge udgik, og på Hockenheim gik hans præstationsiver udover holdkammeraten, da Zonta forsøgte at overhale i banens sidste sving. Ved indgangen var der plads nok, men i udgangen rørte han Villeneuves baghjul så han spandt af. Det bedømte løbskommisærerne til en 10 sekunders stop-and-go straf, og da Zonta fik meddelelse om det, blokerede han i forbavselse bremserne og det var lig med exit. Alt i alt betød hans ‘anstrengelser’ at BAR ikke scorede et eneste VM-point den weekend.

“Jeg har ellers altid holdt mig tilbage (med kritik), fordi han trods alt er en flink fyr,” afslørede Villeneuve forleden. “Men jeg forstår slet ikke hans kørsel. I Tyskland prøvede han at overhale mig, selvom teamet havde sagt han skulle lade være. Jeg ved da godt, han forsøger at sikre sig sædet til næste sæson, men ærligt talt; han har gravet sin egen grav – og det helt alene. Det var en idiotisk opførsel.”

Ricardo Zonta for fuld fart, måske på vej ud at BAR teamet.

Zonta har på sin side forklaret hændelsen således: “Jeg er virkelig ked af hvad der skete med min holdkammerat, for vi lå til at score points. Jacques lavede en lille fej i det sidste sving, så jeg kunne hale ind på ham ned ad langsiden og fik muligheden for at overhale i det næste sving. Jeg gik indenom og bremsede pænt. Han gav mig plads, men ikke helt nok, så jeg kom op på kerb’en. Eftersom den var glat, gled jeg tilbage og mit forhjul strejfede hans baghjul, så han spandt af. Teamet fortalte mig over radioen at jeg var blevet tildelt en 10 sekunders straf, og jeg tror jeg mistede koncentrationen et øjeblik. Da bilen stadig havde alm. rillede dæk på i regnvejret, betød det at jeg kom til at blokere bremserne og skred af banen.”

Det tyder jo nok på, at Zontas manglende rutine resulterer i nogle fortvivlede manøvrer for at bevise sit værd. Tiltag han ville være bedre tjent uden, når man dømmer efter de kommentarer, der kommer fra teamchefen Craig Pollock. Efter sigende skal han have antydet, at det var bedre om Zonta koncentrerede sig om at finde en plads til 2001, i stedet for at forsøge at overhale holdkammeraten.

Måske Prost er interesseret ...

GRN  


Hop til top
Irvine er træt af bilen

Eddie Irvine er alvorlig træt af bilen efter søndagens løb på Hockenheim. Han havde inden løbet selv forventet en bedre placering end den 10 plads han opnåede.

"Det var meget overraskende, vi vidste fra kvalifikationen, at jeg var 6 sek. langsommere end Johnny, men under løbet havde jeg også nogle problemer med bilen. Det var et mareridt. Men det er nok bilens historie i år. Vi er lidt fortabte i forhold i bilen. Den er meget drilsk på tør bane, og ligeså snart det regner, er der virkelig problemer. Vi er nødt til at fjerne de elementer der gør bilen vanskelig, hvis vi skal gøres os håb om nogle gode placeringer."

Selvom Irvine var heldig ved starten og kom uden om al virakken, så manglede bilen fart, og det var umuligt for ham at forsvare sin position ned af de lange hurtige stræk på banen. Endnu mere uheldig var han ved sit eneste pitstop. Det skete en omgang før sikkerhedsbilen kom ud pga. af den efterhånden meget omtalte tilskuer. Det gjorde at Irvine dumpede ned på en 18 plads. Der kom han til at ligge efter en af Minardierne, og da dens motor eksploderede lige foran ham, kunne han ikke undgå at spinde rundt i den efterladte olie.

Men livet skal gå videre. Jaguar tager til Valencia banen for at forberede sig til det ungarske GP. Og ifølge Gary Anderson, har man visse ting der skal ændres og forbedres. "Vi har identificeret nogle af problemerne fra Hockenheim, og det skal vi have ændret og forbedret. Vi har nogle teorier om, hvordan det skal gøres, og det er noget af det vi vil bruge testen på Valencia banen til."

PDL  


Hop til top
Glem ikke Jenson Button

Selvom Jenson Button endnu ikke er en af de helt store stjerner, er der alligevel en grund til at lægge mærke til ham. Har nogen tænkt på, at han faktisk gjorde det lige så flot som løbets vinder, Rubens Barrichello? Rubens Barrichello startede som nr. 18 og kørte sig ind på førstepladsen, en forbedring på 17 placeringer. Jenson Button startede som nr. 22 og sluttede løbet på en 4 plads, ligeledes en forbedring på 17 placeringer. Det fortjener også en del opmærksomhed.

Så er spørgsmålet, om det er nok til at sikre Button et sæde hos Williams, eller skal han til et andet team?

"Fjerdepladsen bragte mig op 8 pladsen i VM, og alligevel risikerer jeg sandsynligvis at ryge ud." siger han med et skævt smil. "Jeg nød virkelig løbet, det kunne dog næsten ikke have startet værre for mig. Motoren satte ud, og jeg blev nødt at starte løbet fra en 22 plads. Jeg har altid klaret mig godt i vådt føre, og jeg klarede at køre mig op på en 4 plads, der er jeg ikke utilfreds med."

Flavio Briatore som er meget interesseret i at få fat i Jenson Button til Benetton teamet siger: "Efter at han mistede noget af aerodynamikken på bilen, er det flot at køre sig op på 4 pladsen, især når man tænker på, at han er en meget ung kører. Det viser en intelligent kører, en der tænker imens han sidder i bilen."

Præstationen har nok gjort det yderligt interessant for Briatore, at sikre sig Button, hvis det skulle glippe med Williams. Men andre er interesserede, BAR teamet formodes også at være meget interesseret i, at sikre sig den unge englænder.

PDL  


Hop til top
Skal Burti erstatte Herbert?

Det er hvad Luciano Burti selv går og drømmer om. Det er en følelse, der er blevet yderligere forstærket, efter at Jaguar har meddelt Johnny Herbert, at han ikke mere behøver at deltage i test og udviklingsarbejdet med bilen. Det sker efter at han har meddelt teamet, at han ikke forsætter hos Jaguar og i F1, men i stedet vil søge lykken i USA.

Luciano Burti håber selvfølgelig på at det er den mulighed han har ventet på. "Jeg ved, at jeg klarede mig fint i Østrig, og ved diverse tests. Og nu har teamet fortalt mig, at jeg skal være med i alle tests resten af sæsonen, fordi Johnny ikke mere skal teste. De giver mig hermed en stor chance til at bevise at jeg kan bruges, og forhåbentlig kan jeg udnytte den."

Jaguar har tidligere haft Dario Franchitti til test, men der er ikke afgjort noget for hans vedkommende endnu. Hvis der skal blandes økonomi ind i disse forhold, vil Burti højest sandsynligt være den billigste, at få på kontrakt, de kender allerede hans kvaliteter.

PDL  


Hop til top
Fiorano test - Tirsdag

Ferrari teamet havde to kørere i aktion på Fiorano banen i går. Det var Rubens Barrichello og Luca Badoer. De kørte tilsammen 149 omgange, hvor under Luca Badoer fortsatte mandagens test af nye komponenter til F1-2000 modellen, og Rubens Barrichello afprøvede forskellige setups som forberedelse til Ungarns Grand Prix samt testede nye aerodynamiske dele på f1-2000 modellen.
Begge kørere øvede også starter, Luca Badoer 10 stk. og Rubens Barrichello 3 stk.

Dagens tider blev:

KørerTeamBedste tidOmg.
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:15,9095
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:16,6650
Luciano BurtiJaguar-Cosworth1:17,8469
Alexander WurzBenetton-Playlife1:17,9055
Giancarlo FisichellaBenetton-Playlife1:18,1445
Plac. Kører Chassis Tid Omg.
1 Rubens Barrichello 199 1:01,682 45 (Lang)
30 (Kort)
2 Luca Badoer 204 1:01,748 63 (Lang)
11 (Kort)

Testkørslerne fortsætter i dag, dog kun med Luca Badoer.

AN  


Hop til top
Manden på Hockenheim

Ingen er vist i tvivl om, at der kom en uønsket mand ind på banen under søndagens GP. Han blev efter en forholdsvis lang tid, gennet ud af banen og blev overdraget til politiet, der anholdte ham. Den 47 årige franskmand, som brugte løbet til at protestere imod en - efter hans opfattelse - uberettiget fyring fra Mercedes, er siden blevet afhørt af politiet, og sigtet for forstyrrelse af den offentlige orden, er nu løsladt mod en kaution på $ 900. "Der er ingen grund til at beholde i bevaring." siger den offentlig anklager i Mannheim, Oskar Gattner. Politiet har ikke villet offentliggøre hans identitet. Men ifølge forlydender er hans navn Robert Selhi, og skulle allerede have givet interviews til dele af pressen. Der vil være domsafsigelse i sagen i næste uge.

Flere steder i den tyske presse skrives der, at han allerede under det franske GP, forsøgte en lignende aktion. Og det er også kommet frem, at han havde forsøgt sig allerede om formiddagen under warm-uppen, men der var han blev forhindret, og fjernet af politiet, men han gav altså ikke så let op.

Så er spørgsmålet om det er noget der godt for Hockenheim. Organisationen bag Hockenheim, forhandler i øjeblikket med FIA og Bernie Ecclestone, om en kontraktforlængelse. Der er intet afgjort endnu, men indtil videre kræver FIA visse forbedringer på banen. Og mon ikke om der kommer flere krav til efter søndagens episode? Langt de fleste tilskuere befinder sig i Motodromen eller stadionsektionen, som den også kaldes. Ude i skoven som faktisk omkranser banen på 90 % af dens længde, er der kun lave autoværn, som enhver uden besvær, kan klatre hen over. Der er krav om fra flere sider, at sikkerheden skal øges væsentligt. Det gælder både i forhold til "syge" tilskuere, men også for kørerne, som finder banen utrolig farlig i regnvejr. Det er alt sammen noget som skal afklares, hvis banen skal have sin kontrakt forlænget. Den nuværende udløber i 2001.

PDL  


Hop til top
Ferrari benægter sammensværgelse

Willi Weber, Michael Schumachers manager, benægter de forlydender og rygter, der er kommet frem om, at MS skulle være offer for en sammensværgelse, der skal forhindre ham i at blive verdensmester.

"Jeg er ikke enig i de analytikere, der har fundet frem til det. Det har intet på sig. Det er sort uheld, ikke andet. Først har der været en mekanisk defekt, derpå to afkørsler ved starten, den seneste pga. en fejl fra en anden kører. Diskussionen om Michaels starter, må være en sag for officials, og indtil nu har de ikke kommenteret de starter han laver. Michael selv glemmer hurtigt de ting, han skal lade op og koncentrere sig til det næste løb. Han har ført været i vanskelige situationer, og kan lukke af for dem."

Luca di Montezemolo bakker også op om sin stjernekører. "Jeg finder det paradoksalt og dybt uretfærdigt, at nogen kan bebrejde Schumacher for hvad der skete ved starten. I Tyskland røg han af banen, måske pga. af siksak kørsel af Coulthard, som skabte problemer for både Schumacher og Fisichella." og tilføjer: "Det er normalt sådan at de kørere der kommer bagfra, er dem der skal være forsigtige, fordi de har et bedre udsyn."

Montezemolo har også nogle kommentarer til den kritik, som McLaren har rejst, pga. af et brev fra Ferrari til FIA, i sagen om den manglende forsegling.

"To gange i år, er McLaren blevet straffet, for ikke at overholde det tekniske reglement, som ellers er yderst klare, så jeg finder de erklæringer som Ron Dennis er kommet frem med, for meget overilede. Brevet som Ferrari har sendt til FIA, var ikke nogen hemmelighed, og FIA gjorde rigtig i, at give det videre til de officials der skulle behandle sagen. De gav brevet videre til McLaren inden noget blev afgjort. Vi bad i al enkelthed FIA om yderligere forklaringer om reglerne, det var en åben og ærlig adfærd."

PDL  


Hop til top
Barrichello euforisk

Rubens Barrichello er helt oppe i skyerne efter sin sejr på Hockenheim. Det var hans første sejr nogensinde i F1, så der er vel ikke noget at sige til det.

"Denne sejr er nok for mig nu. Den har været længe undervejs. For mig er det bare herligt at være hos Ferrari og arbejde der. Folk taler hele tiden om nr. 1 og nr. 2 blandt kørerne, men det gør overhovedet ikke mig noget. Jeg føler mig rigtig godt hjemme hos Ferrari, det er en stor familie, og det passer mig godt som et familiemenneske."

Men han får ikke lov til at hvile på laurbærrene ret længe. Mandag var der erklæret fridag, men tirsdag kaldte arbejdet igen. På Fiorano er Ferrari i fuld gang med at forberede sig til det kommende ungarske GP. Barrichello er med i forberedelserne i tre dage, hvorefter han tager til Zandvoort banen i Holland. Fredag og lørdag er Michael Schumacher så på Fiorano.

Fredag, lørdag og søndag skal Ferrari være repræsenteret på Zandvoort i forbindelse med The International Marlboro Masters Formula Three Meeting. Barrichello skal køre nogle showomgange fredag og lørdag, mens Michael Schumacher skal være hovedattraktionen søndag.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk