Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.8.2003
 Overlegen Montoya haler ind på Schumacher
 
2.8.2003
 Tysklands GP - 2. kvalifikation
 Tysklands GP - frie træninger lørdag
 Briatore vil ikke ha´ Villeneuve
 Webber til Williams?
 

Hop til top3.8.2003

Overlegen Montoya haler ind på Schumacher

VM kampen blev for alvor blæst helt åben da Montoya i dag i Det Tyske Grand Prix vandt en overlegen sejr og nu kun er seks point efter den regerende verdensmester.

Men udover at Montoya var alle overlegen og vandt med over et minuts forspring til David Coulthard, blev han også på alle måder velsignet af andres uheld.

Først var det tre af de største konkurrenter der pillede hinanden af i første sving. Raikkonen lavede en kanonstart og kom op på siden af Barrichello. Samtidig var Ralf Schumachers start ikke den bedste og han prøvede at presse Barrichello på vej ind i svinget. Uheldigvis ramte tyskeren Ferrarien, der som konsekvens flettede forhjul med Raikkonen der derefter fløj ind i siden på Ralf. Længere nede i feltet gik ulykken også udover Frentzen, der blev torpederet bagfra af en sent bremsende Ralph Firman.

Efter en periode med Safety Car fik Montoya hurtigt lagt afstand til de nærmeste forfølgere - de to Renault racere med Trulli forrest. Bag dem kørte Michael Schumacher.

Williams havde valgt en tre-stops strategi til deres kører, mens alle andre kørte med to stop. Det betød at Montoya kunne øge med en pæn hastighed og bevare sit forspring efter hvert af pitstoppene.

Imens kravlede Michael Schumacher op mod toppen. Først kom han forbi Alonso, da spanieren fik trang til at se hvordan en Renault F1'er opfører sig på græs. Og mod slutningen af løbet tvang han sig forbi, hvad der skulle vise sig at være en dehydreret Jarno Trulli.

Sejren var uden for rækkevidde, men med det moderne pointsystem betød stillingen at Schumacher kun tabte to point til Montoya og vandt otte over Raikkonen og lillebror Ralf. Men kort skete en af sæsonens måske vigtigste begivenheder, da det venstre baghjul på Ferrarien punkterede og verdensmesteren måtte køre en halv for at komme til pitten. Da han kom ud igen var han syver og med kun få omgange tilbage havde han ingen chancer for avancement.

David Coulthard sluttede som nummer to foran de to Renault biler. Han udnyttede sin to stop ganske optimalt og med en ekstrem lang tur mellem de stop formåede han at komme ud lige bagved Trulli, som han passerede få omgange efter at Schumacher havde gjort det.

Trulli på sin side formåde, trods pres fra Alonso, at holde fast på sin tredieplads og kom dermed og fik dermed den sidste plads på podiet. Mellem Alonso og Michael Schumacher kom de to Toyota racere med Panis foran da Matta. Sidste point gik til Button i BAR.

Danske Nicholas Kiesa havde en travl eftermiddag i sit første Formel 1 løb. Travl fordi han en lettere haltende Minardi racer konstant skulle holde øje med sin spejle og give plads til alle dem der overhalede ham med en omgang. Det gjorde han tilgengæld på fornemmeste vis og formåede at blande sig uden om alle topdueller, men alligevel blev det lidt for spændende da han lavede en udskridning mens Montoya passerede ham to omgange fra mål.

MMT  


 

Hop til top2.8.2003

Tysklands GP - 2. kvalifikation

Midt i den store parade fra Ralf Schumacher, blev det i stedet Juan Pablo Montoya der løb med de store overskrifter, da den anden og afgørende kvalifikation skulle køres. Nicolas Kiesa blev nummer 20, men har fået masser af anerkendelse for sin kørsel.

Williams har i det hele taget været rigtig godt kørende på Hockenheim, og det ligner at det bliver dem der går ind til søndagens løb som favoritter. Rubens Barrichello slog dog noget tilbage for Ferrari, efter deres meget skuffende kvalifikation i går. Dog måtte Michael Schumacher se sig selv som startende fra en 6. plads.

Ikke overraskende var Montoya meget godt tilfreds med at have sikret sig pole position på Hockenheim. "Endelig har jeg fået årets første pole - det har taget mig lang tid at få den! Det er anden gang jeg er på pole på denne bane," siger colombianeren der for tiden er meget aktiv i rygtekredse om et muligt skifte til McLaren - enten fra næste år eller fra 2005.

Løbet i morgen bliver dog en helt anden sag. "Jeg er sikker på at vi får et god løb i morgen. Under disse forhold bliver løbet meget hårdt - både fysisk og psykisk. Det kommer til at teste holdbarheden hos alle racerne. Forhåbentlig kan vi score nogle gode point til begge mesterskaber," slutter han. Montoya ligger for tiden på 3. pladsen med 55 point - 14 mindre end Michael Schumacher. I konstruktørernes mesterskab kan Williams med en dobbeltsejr presse Ferrari - her er der kun 10 point mellem de to mærker.

Glæden var svær at finde hos Ferrari, og især hos Michael Schumacher. "Styringen af raceren var ikke ideelt til eftermiddag, ligesom i går - og det var ikke en af mine bedste kvalifikationer," siger han ærligt. Alligevel må han gå ind til løbet for at gøre sit bedste. "Set ud fra mesterskabet er det ikke så dårligt at Raikkonen holder ved siden af mig. Vi ved dog at raceren klarer sig godt over længere stræk, så vi må vente og se hvordan tingene udvikler sig. Som altid vil jeg gøre mit bedste," siger den forsvarende verdensmester.

Kiesas entre godkendt!

Samtidig gav lørdagens kvalifikation en tid til Nicolas Kiesa. Umiddelbart kunne man begynde at kigge på rækkefølgen og så se at danskeren fik den langsomste tid. Men han har hele tiden ligget på tider der matcher Jos Verstappens, og den tid han satte i dag var bestemt ikke dårlig. Godt gået Nicolas!

Og det kunne være blevet til en lidt bedre tid. "I svinget på vej på Mercedes-stadionet, var jeg lidt for tidlig på bremsen, og der mistede jeg det meste af min tid på omgangen. Raceren var helt sikkert bedre end jeg - jeg er blot ikke erfaren nok med præstationen i Formel 1 til at køre på grænsen i kvalifikation," erkender danskeren.

"På den anden side var jeg også meget opmærksom på at jeg behøvede en tid efter problemerne i går, mens jeg omvendt gerne ville være så tæt på Jos' tid som det var muligt. Til sidst var jeg tættere på end jeg troede jeg ville være," slutter danskeren.

Og der har været masser af ros til Nicolas Kiesa. Flere kommentatorer har rost hans kørsel - også selvom der har været et par episoder hvor han har prøvet grænserne af. Men generelt har han fået et klap på skulderen for sin indsats - måske også i erkendelse af at han har stået for stort set al underholdning i Formel 3000 i år!

I morgen gælder det så for alvor - når lamperne slukkes køres der om det tyske Grand Prix - og forhåbentlig kan vi have Nicolas med hele vejen til mål.

Resultatet af den anden kvalifikation på Hockenheim

Nr.KørerTeam<
BB  


Hop til top
Tysklands GP - frie træninger lørdag

Williams kørerne har tilsyneladende bestemt sig for at de vil være i front i weekenden. Bortset fra den første fri træning, har der stået Williams på det hele hidtil.

Bortset fra den første fri træning hvor Williams kørerne blev nr. 5 og nr. 8, har der stået Williams på plads nr. 1 i de efterfølgende sessioner iberegnet den første kvalifikation. Hos Ferrari har Barrichello, på nær i en session, været den hurtigste af de to Ferrari kørere. Hos McLaren ser det lidt anderledes ud. Coulthard var hurtigst i den første fri træning, men siden har han ikke gjort meget væsen af sig, og fik slet ikke sat en tid i den 3. fri træning. Bilen stoppede ude på banen og han fik ikke sat nogen tid.

Hos Jaguar har Justin Wilson momentvis vist sig. I træningssessionerne har han placeret sig i bunden af feltet. Til gengæld var han godt med i den første kvalifikation på en syvende plads. For danske Nicolas Kiesa har det ikke været så godt. Man skal kigge i bunden af listerne for at finde ham. Man kunne måske heller ikke forvente andet. Det kiksede dog helt i den første kvalifikation. En softwarefejl sendte ham ud inden han faktisk kom på banen, så han får fornøjelsen af at starte først i den afgørende kvalifikation. For øvrigt efterfulgt af Jacques Villeneuve.

Teamsene har brugt de frie træninger til at samle en masse data om banen. Det er kun anden gang at man kører på Hockenheim i dens nuværende udformning, så ny data skal opsamles, tydes og omsættes til bl.a. nye setups.

Selvom Nicolas Kiesa skal starte først i kvalifikationen, så lad os nu alligevel krydse fingre for at han får en god kvalifikation. De nærmeste konkurrenter er Jordan, Jaguar og Sauber, og med en god del held efter de første besværligheder, kan Kiesa måske presse sig foran Verstappen, Firman, Wilson og Heidfeld eller Fisichella. Men alt skal gå op i en højere enhed hvis det skal lykkedes. Men pøj pøj alligevel. Det bliver med danske øjne en spændende kvalifikation.

Noget helt andet er om Michael Schumacher virkelig kan gøre det bedre med bilen. Hans tider i denne weekend har ikke været alt for imponerende. Barrichello er den der har holdt Ferrari farverne højest hævet hidtil i denne weekend.

PDL  


Hop til top
Briatore vil ikke ha´ Villeneuve

Der har længe været tale om at BAR teamet gerne vil af med den dyre herre Jacques Villeneuve, og det har i samme forbindelse været nævnt at det var muligt han skulle til Renault, men nu ser den mulighed ud til at være løbet ud i sandet.

Selv om det flere gange har været nævnt at Villeneuve skulle til Renault, og flere endda mente at kontrakten allerede var underskrevet, så mander teamchef Flavio Briatore nu dette rygte i jorden:
"Jeg vil ikke have Villeneuve i teamet og så han ville køre gratis" - udtaler Flavio Briatore - "jeg har to gode kørere, som arbejder hårdt og viser stor respekt for hinanden. Jeg ønsker ikke en respektløs kører i mit team, og så er han i øvrigt heller ikke hurtig nok mere!"

Så mulighederne for Villeneuve svinder ind, og det kan nemt ende med at han må indkassere en større lønnedgang og blive hod BAR teamet, hvis han vil fortsætte i Formel 1. Der har dog også været nogle rygter om at han kunne vende tilbage til Champ Car World Serien (CART), men det har nu mest af alt været meget tynde rygter.

AN  


Hop til top
Webber til Williams?

Rygterne svirre i øjeblikket i Formel 1 kredse, og et af de hotte er naturligvis det med Montoya der måske skal til McLaren næste sæson, og det har naturligvis straks medført rygter om hvem der så eventuelt skal afløse ham hos Williams.

I følge The Daily Telegraph kan der blive tale om en trekantet rokade i forbindelse med Montoya og McLaren kontrakten hvis den bliver til noget:

  • Juan Pablo Montoya skifter fra Williams til McLaren.
  • Mark Webber skifter fra Jaguar til Williams
  • David Coulthard skifter fra McLaren til Jaguar

Frank Williams påpeger at Montoys er under kontrakt med Williams teamet til og med 2004, og udtaler i denne forbindelse:
"Hvis McLaren ønsker Montoya så bliver der tale om at købe han fri, og det bliver meget dyrt for dem. Men omvendt så ved alle at McLaren har midlerne til at føre deres drømme ud i livet!"

Hvad angår Mark Webber, så er det dog mest sandsynligt at han bliver hos Jaguar teamet, som han for kort tid siden skrev kontrakt med fren til og med 2005.
Men så igen: Hvis Williams får en stor pose penge af McLaren for Montoya, så har de vel råd til at købe Webber fri af Jaguar kontrakten.

Tilbage står så spørgsmålet om Jaguar overhovedet er interesseret i at 'modtage' David Coulthard, og det kan nemt ende med at det bliver han der sidder med Sorte Per hvis denne rokade bliver til noget.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk