Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.8.1998
 Schumacher giver Coulthard skylden
 Overraskende dobbeltsejr til Jordan
 Honda venter til år 2000
 Barnard og Prost enige
 Straf til Michael Schumacher
 Warm-up til det Belgiske Grand Prix
 
29.8.1998
 Bombe trusel mod det Belgiske Grand Prix
 Kvalifikationen til det Belgiske Grand Prix
 Rapport fra lørdagens anden frie træning
 Lørdagens 1. frie træning
 

Hop til top30.8.1998

Schumacher giver Coulthard skylden

"Jeg er meget ærgerlig over hvad der er sket," sagde Michael Schumacher kort efter at han var udgået af det belgiske grand prix, efter at han var kørt sammen med David Coulthard fra McLaren. "Det var klart at vi ville have taget føringen i mesterskabet, da jeg klart var den hurtigste på banen. Coulthard så ud til at køre 5-6 sekunder langsommere end normalt da jeg var bag ham. Da han kom tilbage på banen var han meget hurtigere igen. Det er klart at når han løfter foden fra speederen på langsiden så jeg rammer ham, gør det meget farligt. Han er erfaren nok til at vide at man ikke skal slække så meget på farten på en langside uden at give en eller anden form for tegn. Så man kunne tro at han gjorde det med vilje." Michael Schumacher bliver bakket op af teamchef, Jean Todt. "Det der skete med Michael var seriøst. Han blev holdt tilbage af Coulthard over en omgang, selv om der blev vinket med blå flag. McLaren-køreren bremsede markant på langsiden da der køres med omkring 200 km./t. Nedsættelsen af hastigheden var voldsom og i regnvejr var sammenstødet uundgåeligt. Konsekvenserne af dette uheld kunne have været langt mere alvorlige," sluttede han.

Den anden af hovedpersonerne i sammenstødet, David Coulthard afviser Ferraris beskyldninger. Han fortæller at Michael Schumacher "kom ind i garagen og sagde at jeg havde forsøgt at slå ham ihjel." De to kørere blev kun holdt tilbage af mekanikere, da en rasende Michael Schumacher aflagde visit i McLaren-garagen. De to duellanter er ellers kendt for at være gode venner uden for banen, men det venskab er nok kommet på køl. Coulthard siger videre: "Jeg finder hans opførsel meget uacceptabel. Hvis han ønskede at diskutere det mand til mand ville der ikke have været noget problem. Hvis han ønsker at beskylde mig for sådan noget har jeg ingen interesse i at snakke med ham...Jeg er 100 procent sikker på at jeg ikke gjorde noget forkert. Jeg så ham komme fra det forrige sving. Under de forhold kan man ikke kigge i spejlene hele tiden. Teamet bag mig om at køre over mod højre side for at holde mig udenfor. Jeg gjorde det og han kørte lige op bag i min racer. Jeg gjorde ikke noget forkert. Jeg tror at det Michael sagde er frastødende, specielt at han beskylder mig for at ville slå ham ihjel."

Det bliver et sammenstød som nok skal blive flittigt debateret i Formel 1-kredse.

BB  


Hop til top
Overraskende dobbeltsejr til Jordan

I det meget dramatiske løb i Belgien, kunne Jordan notere sig for den første sejr i teamets historie. Det skete efter at Michael Schumacher fra en sikker føringsposition bragede sammen med David Coulthard. Den episode får nok et efterspil det næste par dage. Endvidere sikrede Jean Alesi sig en flot tredjeplads, men var kunne ikke på de sidste omgange true Jordan-kørerne. Prost fik sæsonens første point, da Jarno Trulli fik sin langtsomme racer i mål.
BB  


Hop til top
Honda venter til år 2000

Så har vi endelig fået det bekræftet: Honda bliver først klar til sæsonen i år 2000. Et møde i ledelsen har afgjort at den japanske bilgigant ikke bliver klar til næste sæson, og har fortalt FIA resultatet af mødet, og har derfor stadig mulighed for at komme med.
BB  


Hop til top
Barnard og Prost enige

Det er nu blevet bekræftet af Alain Prost at John Barnard skifter fra Arrows til Prost. De to har tidligere samarbejdet da Alain Prost i 1980'erne kørte for McLaren. Der var Barnard den tekniske leder. Det overlader et hul hos Arrows, men det bliver efter alt at dømme Gary Anderson der tager over, efter at han blevet sendt på ferie af Jordan.
BB  


Hop til top
Straf til Michael Schumacher

Straf til Michael Schumacher Det gør ingen forskel på grid'en, men principielt er Michael Schumacher sat tilbage - tidsmæssigt. Tyskeren kørte den hurtigste sektortid i den sidste sektor og forbedrede sin tid, selv efter at der var gult flag ved "Bus-Stop" Det gør ingen forskel på grid'en, men principielt er Michael Schumacher sat tilbage - tidsmæssigt. Tyskeren kørte den hurtigste sektortid i den sidste sektor og forbedrede sin tid, selv efter at der var gult flag ved ‘Bus Stop’-chikanen da Alexander Wurz parkerede sin ødelagte Benetton. Men Michael Schumachers næstbedste tid var fortsat god nok til fjerdepladsen hvorfra han starter i dag.
BB  


Hop til top
Warm-up til det Belgiske Grand Prix

Vejret her til morgen er meget vådt, det regner, og er derfor meget forskelligt fra det vejr der er kørt i, de foregående par dage. Og derfor vil tiderne selvfølgeligt også være derefter.

Efter 10 minutters kørsel så top 5 sådan ud:

NavnTeamTidgap
M.SchumacherFerrari3:54.987106.750 km/t
VerstappenStewart4:29.844+ 34.857
HäkkinenMcLaren4:31.409+ 36.422
FrentzenWilliams4:38.575+ 43.588
DinizArrows5;03.882+ 1:08.895


Efter 20 minutter så top 5 sådan ud:

NavnTeamTidgap
M.SchumacherFerrari2:08.797194.762 km/t
HVJ  

 

Hop til top29.8.1998

Bombe trusel mod det Belgiske Grand Prix

Den Belgiske avis 'Le Jour - le courrier' har modtaget et anonymt brev, der siger at Bernie Ecclestone skal donere 10 million Belgiske Francs (US$ 250,000) til den Sudanesiske 'Medecins sans frontieres' eller kan løbet i morgen blive stoppet af terrorister.

Brevet siger at grunden til denne handling er er Amerikanernes bombninger. Der er derfor indsat ekstra sikkerhedsforanstaltninger på banen.

Den Tyske presse har også fået en ligende trussel om at der vil blive lavet sabotage Michael Schumacher's bil. "Vi vil arbejde på bilen som vi plejer," siger Schumacher's talsmand. Ferrari tilføjer "Vi kender ikke noget til det." Selvom der er meget mere sikkerhed omkring Ferrari pitten end der plejer, og da Schumacher's bil kom ind efter kvalifikationen, blev alle porte lukket til garagen.
HVJ  


Hop til top
Kvalifikationen til det Belgiske Grand Prix

Dagens kvalificering blev afviklet i tørvejr, og uden den helt store dramatik.

Dagens største overraskelse er nok at Rosset ikke er den sidste i feltet, han er både foran Nakano og Tuero.

Mika Häkkine fik for 9. gang i år poleposition, og for 4. gang i år blev det til en McLaren 1 2 på start gridden til morgendagens Grand Prix.

Alle tiderne finder du på vores resultatside
HVJ  


Hop til top
Rapport fra lørdagens anden frie træning

Under den sidste frie træning gik Verstappen ud med en ødelagt motor, ca. 20 minutter ind i denne session

Ca. 35 minutter inde i lørdagens anden session, blev den flaget rødt, på grund af at Mika Salo er kørt af, men er ikke kommet til skade - og træningen blev genoptaget efter ca. et kvarters pause. Det skete samme sted som Villeneuve kørte af i går, og bilen ligner ifølge vores udsendte skribent, et vragt

Häkkinen spandt af og stallede sin motor kort før denne session sluttede, men var alligevel hurtigst

Schumacher kørte denne session i reservebilen , og var absolut ikke tilfreds med den

Det er blevet lidt varmere, 13 grader i luften

Alle tider fra den anden session finder du på vores resultatside.
HVJ  


Hop til top
Lørdagens 1. frie træning

Luften var her til morgen 7 grader, og banen 8 grader. Banen var let fugtigt, på grund af en lille smule støvregn. Det er de laveste temperature der mål under denne sæson, men lad os håbe at de stiger lidt i løbet af dagen.
Det mest spændende der skete under lørdagens frie træning var at Irvine 3 lock-up's i Stavelot, og 3. gang gik det galt og han spandt af.
Alle tiderne fra Lørdagens første træning er på vores resultatside
HVJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk