Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.8.1999
 Nye meldinger om Schumacher
 Jaguar har bestilt tid hos maleren
 Michael Schumacher har nøglen til VM
 
29.8.1999
 Velpoleret udtalelser fra McLaren
 Forskellige opfattelse af løbet
 Patrick Head langer ud efter Ferrari
 Ironisk afslutning for BAR
 Det sidste Belgiske Grand Prix?
 Dennis: ´Mikas fejl´
 Resultatet af Belgiens Grand Prix
 Overlader Coulthard sejren?
 Stewart år 2000-klar på Monza
 BMW klar til test
 

Hop til top30.8.1999

Nye meldinger om Schumacher

Som det blev rapporteret på formel-1.dk i lørdags var det ikke helt sikkert at Michael Schumacher ville gøre comeback på Monza. Grunden til at disse rygter poppede op i Belgien skyldes udtalelser af tyskerens talsmand, Heiner Buchinger. Men selvom der er noget om snakken har selvsamme Buchinger igen været på banen for at dæmpe rygterne om at Michael Schumacher overhovedet ikke bliver klar i år. "Vi ved ikke om benet kan holde til at han kan køre et løb. Han kører helt sikkert test på onsdag, eller vil i det mindste forsøge det. Derefter skal Michael køre en løbssimulation og derefter må vi finde ud af hvordan han har det," siger Buchinger og testen bliver derfor afgørende for om tyskeren gør comeback efter sin ulykke på Silverstone.

Det som er underligt i sagen er at Michael Schumacher over en uge før der skulle køres på Spa meldte sig fit for fight - men alligvel blev han væk fra grand prix'et, og det afvises ikke at Schumacher har fået smerter igen. Schumacher har endnu ikke gennemgået FIAs helbredseksamen. Sid Watkins skal se at tyskeren kan komme ud af Ferrari'ens cockpit på mindre end 5 sekunder - og Formel 1's læge er egentlig ligeglad med om tyskeren eventuelt ikke kan bruge sit ene ben optimalt. Nu venter Formel 1-verden igen - men meget kan altså afgøres på onsdag.

BB  


Hop til top
Jaguar har bestilt tid hos maleren

Det står nu helt klart at Stewart-Ford skifter navn til Jaguar Sport fra næste sæson. De øvrige 10 teams har godkendt navneændringen, som betyder at Stewart Grand Prix forsvinder som team. Samtidig har teamet bestilt tid hos maleren, som får til opgave at male teamets lastbiler i den traditionelle British Racing Green. Selvom Jaguar tidligere har optrådt i Le Mans, bliver det første gang at Jaguar deltager i formel 1.

Jaguar forventes allerede inden næste Grand Pris på Monza, at offentliggøre holdets kørere. Det synes sikkert at Eddie Irvine bliver holdkammerat med Johnny Herbert i en 100% britisk lineup. Rubens Barrichello, som har kørt for Stewart-Ford i de sidste 3 sæsoner forventes at overtage Irvines sæde hos Ferrari.

TK  


Hop til top
Michael Schumacher har nøglen til VM

Selvom Eddie Irvine og David Coulthard er rivaler til VM er de enige om en ting: Michael Schumacher har nøglen til VM. "Ferrari har mistet moment siden Michael Schumacher brækkede benet. Jeg ville foretrække at han blev væk lidt længere, for jeg forventer at holdet tager et stort skridt frem, så snart han er tilbage" udtaler Coulthard og fortsætter: "Det skal ikke opfattes som disrespekt for Eddie Irvine, men holdet har brug for Schumachers tekniske feedback og ekspertise. Der er for mig ingen tvivl om at der hos Ferrari bliver lyttet mere til Michael Schumacher end til Irvine og derfor forventer jeg hårdere konkurrence når han er tilbage".

Eddie Irvine har selv udtalt at han savner Schumacher i teamet, selvom han er i et dilemma. På den ene side ønsker han Ferraris fulde støtte i sin jagt på VM og på den anden side behøver han Schumachers hjælp for i det hele taget at gøre bilen konkurrencedygtig. Selvom Irvine nu har opbygget et forspring på 27 point i forhold til Schumacher, og synes at være Ferraris eneste seriøse VM-kandidat, er det endnu et åbent spørgsmål, om Irvine kan regne med Schumachers fulde hjælp. For både Ferrari og Schumacher er situationen vanskelig: Skal man satse på Irvine, når han alligevel forlader holdet efter denne sæson? Måske vil Ferrari foretrække at give begge kørere frie hænder til at køre hver deres chance og derved alene gå efter konstruktørernes mesterskab.

Mens spekulationerne omkring Michael Schumachers comeback trives i bedste velgående, er der opstået tvivl om, hvorvidt Schumacher i det hele taget er klar til at teste på Monza fra 1. - 4. september som planlagt. Det forlyder fra Schumachers lejr, at hans venstre ben er blevet dårligere på grund af overbelastning, og at MS derfor har stoppet genoptræningen. Schumachers talsmand Heiner Buchinger fortæller at Schumachers tilstand er forværret så meget at krykkerne er fundet frem igen, da han igen har fået smerter når han støtter på benet. En indikation af at der er alvorlige problemer med Michael Schumachers ben fik man også, da det sent søndag aftenblev meddelt fra Ferrari, at Mika Salo deltager i Monza testen i denne uge. Michael S chumacher opholder sig i øjeblikket i Trysil i Norge, hvor han har de bedste muligheder for at slappe af inden han onsdag rejser til Italien.

TK  


 

Hop til top29.8.1999

Velpoleret udtalelser fra McLaren

Under overfladen lurer spændingerne mellem Mika Hakkinen og David Coulthard - hvilket man allerede kunne se i parc ferme såvel som på premiepodiet hvor Hakkinen var en meget passiv deltager i champagnespøjteriet. Skærmyslerne mellem de to kørere overskygger totalt det faktum at Hakkinen er i front af kørernes VM og det at McLaren fik 16 point og strøg forbi Ferrari i konstruktørernes VM.

Naturligvis var David Coulthard meget glad for endelig at tage en sejr - og endda være i stand til at sætte Mika Hakkinen i skyggen. "Det er min første sejr på Spa og det er en bane som jeg altid har ønsket at vinde på, så dagens resultat er godt. Jeg var i stand til at få en bedre start end Mika og selvom det var meget tæt i La Source kunne jeg køre fra ham da vi kørte rundt i svinget, inden jeg trykkede på speederen og kørte frem i spidsen," siger skotten der vandt sin anden sejr i denne sæson. Seneste sejr kom på Silverstone. Om sammenstødet med Hakkinen siger han: "Vi ramte hinanden i det første sving men der var ikke noget at bekymre sig over for os begge," siger skotten og afviser dermed at han skulle have været skyld i at Hakkinen måtte lade sig nøje med en andenplads.

Om Mika Hakkinen er god til at pakke tingene ind og har fået et 13-tal i PR-snak og finpolerede udtalelser skal være uvist, men der er en vis mistanke om det... "Jeg lavede en fejl i starten som resulterede i at David kom stærkere af sted end jeg kunne. Vi var meget tæt på hinanden rundt i det første sving og det er selvfølgelig skuffende ikke at være i front," siger Hakkinen om starten der blev ødelagt af et problem med koblingen - hvilket var tæt på at koste ham en tidsstraf for tyvstart, men som i stedet betød at Coulthard kunne tage spidsen. Men Hakkinen vælger at se det i et større perspektiv: "Men man skal se det i et større perspektiv og da David og jeg har det samme materiel ville det have været meget svært at overhale. Så efter at have kørt fem/seks omgange valgte jeg at koncentrere mig om løbet og sikre mig 6 værdifulde point," siger han - men mon ikke det ville have lunet meget mere med en sejr. Det faktum at han heller ikke kunne følge med skotten skal vel heller ikke overses...

Ifølge Norbert Haug var det en svær beslutning ikke at gå ind og bytte om på de to køreres placering. "Når man tænker over titelkampen var det en svær beslutning ikke at komme med nogle teamordre, men vi besluttede at handle i sportens ånd. Det var en velfortjent sejr til David," siger den Mercedes-bossen. Alligevel kan Ron Dennis komme ud af dette løb og have fået lidt point på PR-kontoen - det var ikke varm luft når teamets ledelse siger at begge kørere er ligestillet...

BB  


Hop til top
Forskellige opfattelse af løbet

Der var blandede meninger hos Ferrari om dagens resultat. Eddie Irvine var glad for at have begrænset nederlaget, mens Jean Todt var meget skuffet over at det blot blev til en 4. plads for Irvine - der dog stadig er med i kampen om VM, men er nu et point efter Hakkinen. Mika Salo havde heller ikke et særlig godt løb - han sluttede uden for pointene på en 7. plads.

"Situationen taget i betragning er jeg glad for at jeg kun er et point efter den nye mand i front af VM, da jeg forventede at der ville blive et større hul," siger Irvine og hentyder til at Hakkinen ikke fik de 10 point for en sejr, men i stedet var henvist til andenpladsen. "Vi har ikke været hurtige nok i denne weekend og det var svært at køre gode tider i løbet. Vi bliver nødt til at kæmpe for pointene og give alt hvad vi har indtil afslutningen af sæsonen," siger Irvine der nu har kørt to meget anonyme løb efter sine to sejre i Østrig og Tyskland. "Det var faktisk et godt løb for mig," konkluderer han - og det må man sige er en meget tynd holdning og kan bestemt ikke acceptabelt for en kører der gerne vil være verdensmester...

Mens Irvine godt kunne leve med en 4. plads var Jean Todt af en helt anden mening. "Resultatet er utilfredsstillende fordi vi fik så få point her. Eddies racer har været ustabil og manglede hele weekenden en god balance," siger Todt og mener at testen og løbet på Monza bliver udslagsgivende for resultatet af VM. "I næste uge vil vi teste tre dage på Monza, både med Michael og Eddie. Denne test er meget vigtig hvis vi skal forblive i løbet om titlerne," siger Jean Todt der i dag kunne konstatere at McLaren og Hakkinen overtog føringen i begge VM.

Selvom Michael Schumacher skal teste i den kommende uge er der stadig fare for at tyskeren stadig ikke er kommet sig efter sit uheld. De sidste meldinger er ikke lovende - han har overbelastet sit ben og han er ikke uden smerter. Schumacher kommer til testen på Monza for at teste sig selv og hvis han stadig lider under smerterne er det ikke sandsynligt at han hverken vender tilbage på Monza eller senere i denne sæson. Mika Salo står stadig klar til at køre i racer nummer tre hvis det bliver aktuelt. "I næste uge vil jeg være med ved testen på Monza hvis der bliver brug for min assistance efter Michael har testet," siger finnen der har været stand-in for Michael Schumacher med meget blandede resultater. Det ventes at Schumacher i den kommende uge vil afgøre om han vil satse på et comeback på Monza.

BB  


Hop til top
Patrick Head langer ud efter Ferrari

Patrick Head, teknisk chef hos Williams var meget skufftet over den måde som Ferrari kørte deres pitstop-strategi. Ikke så meget selve strategien, men det at teamet bevist sinkede Ralf Schumacher og hans bestræbelser for at få fat i Irvines fjerde plads. Ralf Schumacher var på en 1-stop strategi og så ud til at vinde en placering da ireren skulle tage sit andet og sidste pitstop. Men dette blev ifølge Head forhindret af at Salo med et kørte meget langsomt og fik til opgave at sinke Ralf Schumacher.

"Uheldigvis blev Ralf ramt af Ferraris kyniske måde at køre et en-mands team' med en blokeringstaktik for at beskytte Irvines position. Jeg er meget overrasket over at Mika Salo er villig til at accpetere sådanne ordre fra pitten," siger en meget skuffet Head. "Ferrari har gjort dette de sidste par år og jeg vil sige at jeg langt bedre kan lide den måde McLaren kører med et to-mands team," siger han videre og langer dermed meget hårdt ud efter Ferrari og deres måde at køre race på. Han siger videre at han endda håber at det bliver McLaren der får begge VM-titler... Hos Ferrari er man dog af en helt anden opfattelse. "Sådan som jeg ser det slog vi dem på en strategi de var bedre end deres - og det er det der tæller," siger Ross Brawn køligt.

BB  


Hop til top
Ironisk afslutning for BAR

Flere ødelagte BAR-racere og masser af tumult omkring teamet i denne weekend var bestemt ikke det bedste udgangspunkt for BAR-teamets bestræbelser i det belgiske grand prix. Efterhånden som weekenden skred frem var der totalt udsolgt af reservedele og racere. Derfor kørte Jacques Villeneuve i en reservebil mens teamet havde fået dirigeret en racer der var på vej til Monza til Spa. Derfor kunne Ricardo Zonta kravle ned i en af teamets testracere... Midt i al rodet og de mange uheld så var det næsten ironisk at Jacques Villeneuve kunne køre sin racer helt i mål - hvilket er første gang i år! Godt nok havde Ricardo Zonta også et noget ustabilt løb, men han var tæt på at gennemføre - 9 omgange før mål kunen han køre videre eftersom han mistede 3. gear.

På trods af dagen resultat var det ikke noget der for alvor fik Jacques Villeneuve til at juble - det var trods alt kun blevet til en placering som nummer 15 (og næstsidst!) "Det er svært at være rigtig tilfreds med at slutte som nummer 15, men i det mindste kom jeg endelig i mål," siger den vilde canadier der havde en meget særpræget weekend. "Jeg forsøgte at angribe under løbet og have lidt sjov, men det var ikke nemt i en racer der var langsommere end i går. 8 omgange før mål fik jeg at vide at jeg skulle tage det roligt og komme i mål - og det gjorde jeg så," siger han om årets første placering - som blot nummer 15!

BB  


Hop til top
Det sidste Belgiske Grand Prix?

Det ser ud til at dagens Belgiske Grand Prix på Spa-Francorchamps banen bliver det sidste, ikke bare på denne bane, men i Belgien som helhed. Dette blev klart efter et møde her i formiddages imellem den Belgiske Økonominister, Serge Kubla og Bernie Ecclestone. Stridspunktet er tobaksreklamerne som fra i år er forbudt i Belgien.
De to havde et to timer langt møde her i formiddag, og der blev ikke opnået nogen form for enighed angående tobaksreklamerne. Og da langt de fleste Formel 1 teams er helt eller delvis afhængige af netop tobaksreklamer, så valgte Bernie Ecclestone at fjerne Belgiens Grand Prix fra næste års kalender.

Dette kommer nok som et kæmpe chok for de fleste, for både blandt kørene og publikum, der er løbene på Spa-Francorchamps, betegnet som nogle af de mest spændende og underholdende.

Der har været kørt Belgiske Grand Prix løb lige siden Formel 1's start i 1950, med kan ganske få undtagelser. Og hvad angår Spa-Francorchamps banen så er den oprindeligt anlagt i 1924, men den er blevet ombygget mange gange, og er blandt andet blevet kortet væsentligt af. Det er en bane. som selv i dag, består delvis af almindelig landevej, og dels af et egentligt baneanlæg.

AN  


Hop til top
Dennis: ´Mikas fejl´

Ron Dennis har givet 100% støtte til David Coulthard efter at stødte sammen med hans holdkammerat i starten af det overståede belgiske grand prix. Efter løbet var Hakkinen tydeligvis meget utilfreds med den måde Coulthard skar ind foran ham i starten og dermed opførte sig meget usportsligt - og imod teamets interesser. Efter løbet samledes de to kørere og teamets to ledere, Ron Dennis og Norbert Haug for sammen at se det hele igen på video. Ron Dennis konkluderer at det klart var Mika Hakkinens egen fejl. "Mika lavede en fejl og var meget heldig at han blot mistede det første sving - han var heldig ikke at få en stop-and-go straf oven i købet," siger teamchefen, men han siger også at det var i orden at løbsledelsen ikke gik videre med sagen, eftersom han stod helt stille da han igen satte sin racer igang. Samtidig understreger han at dagens resultat netop viser at det ikke er tomme ord at begge kørere har grønt lys for at køre deres egen chance.
BB  


Hop til top
Resultatet af Belgiens Grand Prix

Dagens løb på Spa-Francorchamps banen var et meget atypisk løb for denne bane. Vejret var fornemt, banen tør og det var et løb uden den store dramatik. Da starten gik var det David Coulthard der kom hurtigst fra start, og i det første sving var der hård kamp imellem de to McLaren kørere, som resulterede i en lettere kontakt imellem deres racere, men de kunne dog begge fortsætte. David Coulthard foran Mika Hakkinen. Den der fik den bedste start var nok Eddie Irvine, som kørte sig op fra 6. til 4. pladsen. Og imellem de to McLaren racere og Eddie Irvines Ferrari der lå Heinz-Harald Frentzen i sin Jordan. Og de placeringer holdt løbet igennem, og det blev også resultatet af løbet. På 5. pldsen kom Ralf Schumacher i Williams og som den sidste på de pointgivende pladser kom Damon Hill i hans Jordan racer.

Der var 16 kørere der fuldførte dagens Grand Prix, og heraf var de første 12 på omgangshøjde, og de sidste fire var alle en omgang efter.
Du kan se det samlede resultat på vores resultatside

Det var unægtelig meget overraskende at David Coulthard ikke sørgede for at slippe Mika Hakkinen forbi, og på den måde hjælpe både ham og McLaren til at vinde mesterskabet. Med det resultat der blev opnået i dag, så er Mika Hakkinen nu kun 1 point foran Eddie Irvine, men med blot lidt hjælp fra David Coulthard så kunne Mika Hakkinen's forspring have været på 5 point.
Det var da også helt tydeligt, både i parkferme, ved præmieoverrækkelsen samt under det efterfølgende pressemøde, at Mika Hakkinen ikke var specielt imponeret over David Coulthard's kørsel i dag.

I øvrigt så er det værd at bemærke at det idag lykkedes for Jacques Villeneuve, for første gang denne sæson, at få sin BAR racer over målstregen.

Også i konstruktørenes mesterskab er det nu McLaren (106 point) der fører, foran Ferrari (97 point) og Jordan (47 point). Der er indtil nu ni teams der har scoret point i år, kun BAR og Minardi er stadig på nul point.

Det næste Grand Prix løb er om 14 dage på Monza banen i Italien.

AN  


Hop til top
Overlader Coulthard sejren?

David Coulthard er indstillet på at følge eventuelle teamordre, hvis det vurderes at Mika Hakkinen skal vinde dagens løb. Skotten har ellers fået grønt lys for stadig at køre sin chance - selvom den er ret lille sådan som det ser ud lige nu - Coulthard er 20 point efter Eddie Irvine men han kan komme med igen hvis de to favoritter til VM-titlen, Hakkinen og Irvine udgår. "Hvis de kommer dertil er jeg klar til at følge ordren - det har jeg gjort før," siger skotten men understreger at han ikke vil tilbyde det af sig selv - det skal komme fra toppen i teamet. "Hvis jeg vinder her kan det blive 4 rigtig spændende løb. Det er slet ikke slut for mit vedkommende, men det er klart at jeg skal til at have gang i sejrene," vurderer Coulthard.

Det ventes at McLaren har lavet en aftale mellem de to kørere sådan at de undgår endnu et sammenstød ligesom det var tilfældet i Østrig hvor Coulthard under et overhalingsforsøg puffede Hakkinen af banen og sendte ham ned bagerst i feltet. Grunden til dette er det meget langsomme La Source-sving der dårlig nok kommer et par hundrede meter efter startlinien. Officielt er der ikke lavet nogle teamordre - men det kan ikke udelukkes. "Vi vil vente og se om der bliver teamordre i det første sving, eftersom både Mika og David er i den forreste række," siger Mercedes-bossen Norbert Haug der helst ikke vil se en gentagelse af sammenstødet i Østrig.

BB  


Hop til top
Stewart år 2000-klar på Monza

Nu ventes der med spænding på at brikkerne omkring line-up'en hos Ferrari og Stewart falder på plads. Det ventes at Eddie Irvine og Rubens Barrichello bytter lige over - og ifølge Jackie Stewart bliver Stewart-teamets line-up præsenteret på Monza om 14 dage. Om kontraktforhandlingerne siger Jackie Stewart: "De er endnu ikke faldet på plads, selvom det vil blive gennemført indenfor de kommende to uger - hvor der også kommer en annoncering."

Eddie Irvine bliver med stor sandsynlighed den ene kører mens det stadig er usikkert hvem der får det andet sæde. Nogle kilder mener at vide at teamet alligevel beholder Johnny Herbert - blandt andet fordi det ikke lykkedes at få fat i Mika Salo der udnyttede sit forhold til Ferrari og i stedet fik en kontrakt med Sauber. Stewart har indtil forsøgt at overtale Barrichello til at blive, men det er efterhånden sikkert at han ikke vil være at finde hos Stewart i den kommende sæson.

BB  


Hop til top
BMW klar til test

I den kommende sæson begynder samarbejdet mellem Williams og BMW - og indtil videre har der været flere op- og nedture hos den tyske fabrik. Udviklingen er flere gange strandet fordi det har vist sig at motoren ikke giver de fornødne hestekræfter og ikke har den standard som man ellers ville have. BMW har ikke testet offentligt, men har anvendt et gammelt 1998-chassis til at prøve motoren med Jörg Muller som teamets testkører. Men det ventes at Williams indenfor de kommende måneder vil forsøge at få testet motoren. "Vi håber at kunne teste motoren før den ene 'sovemåned' i november efter at det sidste løb er kørt, men jeg ved ikke om vi vil gennemføre det. BMW tester med en gammel Williams-racer med deres egen motor på en privat bane og har haft deres op- og nedtur. Jeg ved at de for tiden prøvekører en ny motor på dynomometeret, og jeg ved de er på rette kurs med den første løbsmotor til næste sæson," siger Frank Williams. Det ventes at BMW vil præsentere en V12-motor.
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk