Det som er underligt i sagen er at Michael Schumacher over en uge før der skulle køres på Spa meldte sig fit for fight - men alligvel blev han væk fra grand prix'et, og det afvises ikke at Schumacher har fået smerter igen. Schumacher har endnu ikke gennemgået FIAs helbredseksamen. Sid Watkins skal se at tyskeren kan komme ud af Ferrari'ens cockpit på mindre end 5 sekunder - og Formel 1's læge er egentlig ligeglad med om tyskeren eventuelt ikke kan bruge sit ene ben optimalt. Nu venter Formel 1-verden igen - men meget kan altså afgøres på onsdag.
Jaguar forventes allerede inden næste Grand Pris på Monza, at offentliggøre holdets kørere. Det synes sikkert at Eddie Irvine bliver holdkammerat med Johnny Herbert i en 100% britisk lineup. Rubens Barrichello, som har kørt for Stewart-Ford i de sidste 3 sæsoner forventes at overtage Irvines sæde hos Ferrari.
Eddie Irvine har selv udtalt at han savner Schumacher i teamet, selvom han er i et dilemma. På den ene side ønsker han Ferraris fulde støtte i sin jagt på VM og på den anden side behøver han Schumachers hjælp for i det hele taget at gøre bilen konkurrencedygtig. Selvom Irvine nu har opbygget et forspring på 27 point i forhold til Schumacher, og synes at være Ferraris eneste seriøse VM-kandidat, er det endnu et åbent spørgsmål, om Irvine kan regne med Schumachers fulde hjælp. For både Ferrari og Schumacher er situationen vanskelig: Skal man satse på Irvine, når han alligevel forlader holdet efter denne sæson? Måske vil Ferrari foretrække at give begge kørere frie hænder til at køre hver deres chance og derved alene gå efter konstruktørernes mesterskab.
Mens spekulationerne omkring Michael Schumachers comeback trives i bedste velgående, er der opstået tvivl om, hvorvidt Schumacher i det hele taget er klar til at teste på Monza fra 1. - 4. september som planlagt. Det forlyder fra Schumachers lejr, at hans venstre ben er blevet dårligere på grund af overbelastning, og at MS derfor har stoppet genoptræningen. Schumachers talsmand Heiner Buchinger fortæller at Schumachers tilstand er forværret så meget at krykkerne er fundet frem igen, da han igen har fået smerter når han støtter på benet. En indikation af at der er alvorlige problemer med Michael Schumachers ben fik man også, da det sent søndag aftenblev meddelt fra Ferrari, at Mika Salo deltager i Monza testen i denne uge. Michael S chumacher opholder sig i øjeblikket i Trysil i Norge, hvor han har de bedste muligheder for at slappe af inden han onsdag rejser til Italien.
Naturligvis var David Coulthard meget glad for endelig at tage en sejr - og endda være i stand til at sætte Mika Hakkinen i skyggen. "Det er min første sejr på Spa og det er en bane som jeg altid har ønsket at vinde på, så dagens resultat er godt. Jeg var i stand til at få en bedre start end Mika og selvom det var meget tæt i La Source kunne jeg køre fra ham da vi kørte rundt i svinget, inden jeg trykkede på speederen og kørte frem i spidsen," siger skotten der vandt sin anden sejr i denne sæson. Seneste sejr kom på Silverstone. Om sammenstødet med Hakkinen siger han: "Vi ramte hinanden i det første sving men der var ikke noget at bekymre sig over for os begge," siger skotten og afviser dermed at han skulle have været skyld i at Hakkinen måtte lade sig nøje med en andenplads.
Om Mika Hakkinen er god til at pakke tingene ind og har fået et 13-tal i PR-snak og finpolerede udtalelser skal være uvist, men der er en vis mistanke om det... "Jeg lavede en fejl i starten som resulterede i at David kom stærkere af sted end jeg kunne. Vi var meget tæt på hinanden rundt i det første sving og det er selvfølgelig skuffende ikke at være i front," siger Hakkinen om starten der blev ødelagt af et problem med koblingen - hvilket var tæt på at koste ham en tidsstraf for tyvstart, men som i stedet betød at Coulthard kunne tage spidsen. Men Hakkinen vælger at se det i et større perspektiv: "Men man skal se det i et større perspektiv og da David og jeg har det samme materiel ville det have været meget svært at overhale. Så efter at have kørt fem/seks omgange valgte jeg at koncentrere mig om løbet og sikre mig 6 værdifulde point," siger han - men mon ikke det ville have lunet meget mere med en sejr. Det faktum at han heller ikke kunne følge med skotten skal vel heller ikke overses...
Ifølge Norbert Haug var det en svær beslutning ikke at gå ind og bytte om på de to køreres placering. "Når man tænker over titelkampen var det en svær beslutning ikke at komme med nogle teamordre, men vi besluttede at handle i sportens ånd. Det var en velfortjent sejr til David," siger den Mercedes-bossen. Alligevel kan Ron Dennis komme ud af dette løb og have fået lidt point på PR-kontoen - det var ikke varm luft når teamets ledelse siger at begge kørere er ligestillet...
"Situationen taget i betragning er jeg glad for at jeg kun er et point efter den nye mand i front af VM, da jeg forventede at der ville blive et større hul," siger Irvine og hentyder til at Hakkinen ikke fik de 10 point for en sejr, men i stedet var henvist til andenpladsen. "Vi har ikke været hurtige nok i denne weekend og det var svært at køre gode tider i løbet. Vi bliver nødt til at kæmpe for pointene og give alt hvad vi har indtil afslutningen af sæsonen," siger Irvine der nu har kørt to meget anonyme løb efter sine to sejre i Østrig og Tyskland. "Det var faktisk et godt løb for mig," konkluderer han - og det må man sige er en meget tynd holdning og kan bestemt ikke acceptabelt for en kører der gerne vil være verdensmester...
Mens Irvine godt kunne leve med en 4. plads var Jean Todt af en helt anden mening. "Resultatet er utilfredsstillende fordi vi fik så få point her. Eddies racer har været ustabil og manglede hele weekenden en god balance," siger Todt og mener at testen og løbet på Monza bliver udslagsgivende for resultatet af VM. "I næste uge vil vi teste tre dage på Monza, både med Michael og Eddie. Denne test er meget vigtig hvis vi skal forblive i løbet om titlerne," siger Jean Todt der i dag kunne konstatere at McLaren og Hakkinen overtog føringen i begge VM.
Selvom Michael Schumacher skal teste i den kommende uge er der stadig fare for at tyskeren stadig ikke er kommet sig efter sit uheld. De sidste meldinger er ikke lovende - han har overbelastet sit ben og han er ikke uden smerter. Schumacher kommer til testen på Monza for at teste sig selv og hvis han stadig lider under smerterne er det ikke sandsynligt at han hverken vender tilbage på Monza eller senere i denne sæson. Mika Salo står stadig klar til at køre i racer nummer tre hvis det bliver aktuelt. "I næste uge vil jeg være med ved testen på Monza hvis der bliver brug for min assistance efter Michael har testet," siger finnen der har været stand-in for Michael Schumacher med meget blandede resultater. Det ventes at Schumacher i den kommende uge vil afgøre om han vil satse på et comeback på Monza.
"Uheldigvis blev Ralf ramt af Ferraris kyniske måde at køre et en-mands team' med en blokeringstaktik for at beskytte Irvines position. Jeg er meget overrasket over at Mika Salo er villig til at accpetere sådanne ordre fra pitten," siger en meget skuffet Head. "Ferrari har gjort dette de sidste par år og jeg vil sige at jeg langt bedre kan lide den måde McLaren kører med et to-mands team," siger han videre og langer dermed meget hårdt ud efter Ferrari og deres måde at køre race på. Han siger videre at han endda håber at det bliver McLaren der får begge VM-titler... Hos Ferrari er man dog af en helt anden opfattelse. "Sådan som jeg ser det slog vi dem på en strategi de var bedre end deres - og det er det der tæller," siger Ross Brawn køligt.
På trods af dagen resultat var det ikke noget der for alvor fik Jacques Villeneuve til at juble - det var trods alt kun blevet til en placering som nummer 15 (og næstsidst!) "Det er svært at være rigtig tilfreds med at slutte som nummer 15, men i det mindste kom jeg endelig i mål," siger den vilde canadier der havde en meget særpræget weekend. "Jeg forsøgte at angribe under løbet og have lidt sjov, men det var ikke nemt i en racer der var langsommere end i går. 8 omgange før mål fik jeg at vide at jeg skulle tage det roligt og komme i mål - og det gjorde jeg så," siger han om årets første placering - som blot nummer 15!
Dette kommer nok som et kæmpe chok for de fleste, for både blandt kørene og publikum, der er løbene på Spa-Francorchamps, betegnet som nogle af de mest spændende og underholdende.
Der har været kørt Belgiske Grand Prix løb lige siden Formel 1's start i 1950, med kan ganske få undtagelser. Og hvad angår Spa-Francorchamps banen så er den oprindeligt anlagt i 1924, men den er blevet ombygget mange gange, og er blandt andet blevet kortet væsentligt af. Det er en bane. som selv i dag, består delvis af almindelig landevej, og dels af et egentligt baneanlæg.
Der var 16 kørere der fuldførte dagens Grand Prix, og heraf var de første 12 på omgangshøjde, og de sidste fire var alle en omgang efter.
Du kan se det samlede resultat på vores resultatside
Det var unægtelig meget overraskende at David Coulthard ikke sørgede for at slippe Mika Hakkinen forbi, og på den måde hjælpe både ham og McLaren til at vinde mesterskabet. Med det resultat der blev opnået i dag, så er Mika Hakkinen nu kun 1 point foran Eddie Irvine, men med blot lidt hjælp fra David Coulthard så kunne Mika Hakkinen's forspring have været på 5 point.
Det var da også helt tydeligt, både i parkferme, ved præmieoverrækkelsen samt under det efterfølgende pressemøde, at Mika Hakkinen ikke var specielt imponeret over David Coulthard's kørsel i dag.
I øvrigt så er det værd at bemærke at det idag lykkedes for Jacques Villeneuve, for første gang denne sæson, at få sin BAR racer over målstregen.
Også i konstruktørenes mesterskab er det nu McLaren (106 point) der fører, foran Ferrari (97 point) og Jordan (47 point). Der er indtil nu ni teams der har scoret point i år, kun BAR og Minardi er stadig på nul point.
Det næste Grand Prix løb er om 14 dage på Monza banen i Italien.
Det ventes at McLaren har lavet en aftale mellem de to kørere sådan at de undgår endnu et sammenstød ligesom det var tilfældet i Østrig hvor Coulthard under et overhalingsforsøg puffede Hakkinen af banen og sendte ham ned bagerst i feltet. Grunden til dette er det meget langsomme La Source-sving der dårlig nok kommer et par hundrede meter efter startlinien. Officielt er der ikke lavet nogle teamordre - men det kan ikke udelukkes. "Vi vil vente og se om der bliver teamordre i det første sving, eftersom både Mika og David er i den forreste række," siger Mercedes-bossen Norbert Haug der helst ikke vil se en gentagelse af sammenstødet i Østrig.
Eddie Irvine bliver med stor sandsynlighed den ene kører mens det stadig er usikkert hvem der får det andet sæde. Nogle kilder mener at vide at teamet alligevel beholder Johnny Herbert - blandt andet fordi det ikke lykkedes at få fat i Mika Salo der udnyttede sit forhold til Ferrari og i stedet fik en kontrakt med Sauber. Stewart har indtil forsøgt at overtale Barrichello til at blive, men det er efterhånden sikkert at han ikke vil være at finde hos Stewart i den kommende sæson.