Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.8.2004
 Belgiens GP - Set og sket - bunden
 
29.8.2004
 Fra Spa-bad til solskin og høj dramatik - Schumi vinder sin syvende VM titel
 

Hop til top30.8.2004

Belgiens GP - Set og sket - bunden

Det belgiske GP i Ardennerbjergene blev præget af mange uheld, som ramte flere af kørerne i den nederste del af feltet.

Sauber - 28 points:
Det blev det bedste GP for Sauber i denne sæson. Hele 9 points blev det til. Dermed rykkede man på større afstand af Jaguar som ellers har været god til at samle småpoints sammen i de seneste GP'er. Felipe Massa og Fisichella sluttede på henholdsvis fjerde og femte pladsen på Spa. Fisichella blev ramt bagfra ved starten og mistede pga. de opståede skader en del downforce. Og netop pga. skaderne røg han af banen på 20 omgang, men klarede at komme videre og genoptog kampen. Han havde en hel del besvær med C. Klien i den sidste del af løbet, formåede at holde Klien bag sig. Massa havde ikke meget nemmere. I al virakken på første omgang, blev han ramt af Sato, hvilket beskadigede bagvingen som han fik skiftet under SC perioden. Der kom dog en masse vibrationer fra forenden af bilen som gjorde vanskeligt at styre. Han havde dog så meget styr på bilen, at han kunne kæmpe sig frem til sin flotte fjerdeplads. Efter løbet dedikerede han sit resultat til hans bedstefar som afgik ved døden lørdag. Peter Sauber var et stort lykkeligt smil efter løbet, og kunne næsten ikke takke alle i teamet nok for deres indsats, som altså gav 9 points på kontoen.

Jaguar - 10 points:
Det var som sædvanligt lidt op og ned for Jaguar. Dog oplevede Christian Klien at han for første gang scorede points for sin sjetteplads. Mark Webber røg ud allerede på første omgang, hvor han efter at have kørt ind i Barrichello kunne forsætte til Eau Rouge/Radellon hvor han dog måtte parkere bilen efter at være blevet ramt af Sato som var den der forårsagede at løbet blevet dramatisk. Webber var skuffet især da han følte at han havde en rigtig god bil denne gang. Klien var selvfølgelig ovenud lykkelig efter at have scoret sine første points nogensinde i Formel 1. Han lavede faktisk sin bedste præstation nogensinde, set på tv skærmen. Det lykkedes ham at komme uden om al balladen hele vejen gennem løbet og kunne dermed score 3 points til ham selv og teamet. Jaguar rykkede med de 3 points foran Toyota.

Toyota - 9 points:
Trods point til Panis, røg man bagud i tabellen. Mest ærgerligt var det fordi Zonta lå til endnu flere points end Panis, og kunne dermed have bevaret den samlede 7 plads. Motoren i Zontas bil sagde desværre stop kun 3 omgange før mål. Da Zonta kørte rundt på en flot fjerdeplads. Nu blev det desværre kun til et enkelt point til Panis. Panis var dog glad for at kunne køre et point hjem til teamet efter have været ekstraordinært i pit for at få ny frontvinge på. Dækvalget var måske lidt forkert idet Panis mente at han med blødere dæk kunne have forsvaret en bedre placering, nu måtte han se Coulthard og Klien overhale sig. Så ærgrelse og en smule glæde i Toyota teamet.

Jordan - 5 points:
Igen ingen points til Jordan teamet. Heidfeld kørte ellers et fornuftigt løb, men rendte ind i tekniske problemer der satte ham flere omgange tilbage. Starten gik med at få skiftet en frontvinge som flere andre også oplevede. De tekniske problemer skal nok henledes til motorens styring i og med at motoren havde adskillige udsættere. Og det var udbedringen af dette som holdt Heidfeld i pit. Pantano var yderst uheldig. På Eau Rouge var der større sammenkomst af flere biler. Desværre havde Pantano ingen chance for at undgå at ramle ind i Bruni som også var blevet offer for Satos udskridning. Stor skuffelse sammenlagt. Intentionerne var gode men desværre blev Jordan teamet offer for omstændighederne.

Minardi - 1 point:
Sort, sort uheld for Minardi denne eftermiddag på Spa. Netop som man havde sat håbet op efter om ikke andet, så at præstere et godt løb, så bliver man ramt af uforudsete omstændigheder. På første omgang bliver Bruni offer for Satos uheld og bliver ramt af Baumgartner og lige efter af Pantano. Baumgartner kommer dog videre, men på 30 omgang bliver han også ramt. Her er det

PDL  


 

Hop til top29.8.2004

Fra Spa-bad til solskin og høj dramatik - Schumi vinder sin syvende VM titel

Tilbagekomsten af Spa banen har hele weekenden budt på masser af dramatik. Grand Prixet i dag bød på masser af dramatik og en ny vinder, mens M. Schumacher vandt sin syvende VM titel.

Puha hvor et Grand Prix. Der var det hele. Masser af dramatik lige fra starten. Flere overhalinger, både gode og knap så heldige. Hele 3 safetycar perioder. En ny vinder af et GP i år, men med Michael Schumacher som vinder af VM titlen i år - hans syvende titel, og så i Ferraris GP nr. 700. Allerede nu kan der dømmes fest hos de mange tifosis på Monza om 14 dage.

En høj dramatisk weekend der startede fredag med flere afkørsler på den berømte, klassiske men også af nogle frygtede Spa bane. Kulminationen kom i dag hvor mange havde ventet at Michael Schumacher skulle tage sejren, men sådan skulle det ikke være. Jarno Trulli havde pole og holdt sin placering da starten gik. Men allerede i første sving kom den første karambolage. Mark Webber ramte Barrichello med det resultat at Barrichello knækkede en del af ophænget til bagvingen, den blev skiftet få omgange senere. Også Panis og Massa havde et ufrivilligt møde i første sving. Mark Webber nåede op over bakken på Eau Rouge/Radillon kombinationen. Netop samme sted mistede Sato bilen og skred ud og tog Bruni i Minardi med sig. Pantano i Jordan blev det uskyldige offer i den ulykke. Den fremkaldte safetycar periode. Hændelsen skabte dog en hel del rokeringer i feltet inden safetycar'en kom ud. Disse rokeringer kom til at præge resten af løbet i større eller mindre grad.

Renaulterne tog starten, mens David Coulthard hurtigt overhalede M. Schumacher og var treer. Raikkonen og Montoya fik begge en god start og var henholdsvis femmer og sekser da løbet blev genoptaget. Under safetycar perioden var flere biler i pit for at få tanket og især få udbedret forskellige skader. En af de førnævnte overhalinger af den gode karakter stod Montoya for da han overhalede M. Schumacher i den ombyggede busstop chikane. Det blev dermed bevist at der kan overhales på stedet forsat. Efter 9 omgange begyndte den første rigtige pitstoprunde med Klien i Jaguar som første mand. På elvte omgang stod Alonso pludseligt af. Umiddelbart var der ikke noget at se, men kom der ikke noget røg fra motoren?

På tyvende omgang var Montoya igen i fokus da han ville prøve at overhale Trulli. Igen var det i busstop chikanen, det lykkedes kun fordi Montoya fik skubbet Trulli rundt. Udførslen af denne manøvre skal nu undersøges af løbsledelsen som efter løbet vil tage stilling til evt. straf mod Montoya. 9 omgange senere skulle vi igen have safetycar på banen. På vej af det længste lige stræk på banen mod Les Combes svinget, punkterer Jenson Buttons bil på højre baghjul. Button når ikke at fange bilen som bliver slynget ind i Baumgartners Minardi og begge biler er moden til en kraftig renovering. Uheldet efterlader en masse stumper og stykker op banen som skulle fjernes, samt at bilerne selvfølgelig også skulle fjernes fra stedet. Under denne SC periode udgår Pizzonia med en defekt på bilen. På dette tidspunkt er vi i en sjælden situation hvor begge Toyota biler ligger til at få point. Men det blev der ændret på senere. Efter at løbet er blevet genoptaget, sker der igen noget. Montoya der på det tidspunkt er placeret som nr. 3, sænker pludseligt farten og trækker ud til siden. Bilen er punkteret. Montoya halter i mål med bilen, men af endnu uoplyste årsager, stiger han ud af bilen og forlader løbet.

Med 10 omgange tilbage opstår igen en situation der kræver SC på banen. Knapt er løbet kommet i gang igen, da der igen er behov for SC på banen. Igen er det strækningen efter Radillon der påkalder sig opmærksomheden. David Coulthard indleder et overhalingsforsøg på Klien, men rammer i forsøget Kliens ene baghjul og kører ud i autoværnet hvor frontvingen bliver revet af bilen og sætter sig fast ved bagvingen. Tilbage til endnu et ufrivilligt pitstop som han var tidligere i løbet pga. en punktering. Coulthard kommer dog tilbage i løbet igen. Da

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk