Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.8.1998
 Eddie Jordan: "Endelig den store dag!"
 Coulthard selv skyld i spin
 Kørerne vil have større sikkerhed
 Haug bakker Coulthard op
 
30.8.1998
 Schumacher giver Coulthard skylden
 Overraskende dobbeltsejr til Jordan
 Honda venter til år 2000
 Barnard og Prost enige
 Straf til Michael Schumacher
 Warm-up til det Belgiske Grand Prix
 

Hop til top31.8.1998

Eddie Jordan: "Endelig den store dag!"

Det var en lykkelig teamchef der notere sig for den første sejr, da Damon Hill vandt det belgiske grand prix. Teamet blev en del af Formel 1 i 1991, og siden da bidt sig fast i den øvre del af Formel 1. I den ottende sæson kom så den første sejr. På vej til sejrpodiet kunne man på TV se en yderst lykkelig teamchef der sprang rundt i pitten af glæde. "Den store dag kom endelig til Jordan," jublede Eddie Jordan. "Begge kørere gjorde et utroligt stykke arbejde, og var stærke under ekstremt svære forhold. Vi havde 70 fra fabrikken med på rejse...Jeg tror ikke nogen af os endnu fatter det!"
BB  


Hop til top
Coulthard selv skyld i spin

David Coulthard var selv skyld i det store massesammenstød i den første start af det belgiske grand prix. Han blev ikke ramt af andre biler, men spandt fordi der ikke var vejrgreb nok i dækkene. Skotten hævdede ellers at han var blevet ramt, men forskellige TV-billeder har vist at det ikke passer.
BB  


Hop til top
Kørerne vil have større sikkerhed

Flere af kørerne udtrykte efter løbet bekymring på grund af de mange uheld. Sigtbarheden var helt nede på nul. Ifølge flere kørere, blandt andet vinderen af det belgiske grand prix Damon Hill, bør det løbet danne grundlag for diskussion om sikkerheden på banen. "Den er farlig nok i tørvejr, så meget desto mere er den dødsensfarlig i regnvejr," mener Hill. Også Jean Alesi udtrykte ved pressekonferencen efter løbet bekymring over at safety-car'en blevet kørt tilbage i pitten, efter oprydningen i ‘Bus Stop’-chikanen. Benettons teamchef, David Richards mener at løbet var alt for farligt. "De fleste af uheldene skete da biler kørte op bag hinanden, fordi det simpelthen var umuligt at se noget," har Richards udtalt og mener at man skal være glad for at der ikke var nogen der kom alvorligt til skade.
BB  


Hop til top
Haug bakker Coulthard op

Norbert Haug, chef for Mercedes motorsportsafdeling bakker David Coulthard 100% op. Han mener at skotten er et uskyldigt offer for sammenstødet med Michael Schumacher i det højdramatiske grand prix. Som Coulthard har forklaret, blev han fra pitten bedt om at gøre plads for Schumacher og fulgte instrukserne. "Han har ikke gjort noget forkert," konkluderer Haug.
BB  


 

Hop til top30.8.1998

Schumacher giver Coulthard skylden

"Jeg er meget ærgerlig over hvad der er sket," sagde Michael Schumacher kort efter at han var udgået af det belgiske grand prix, efter at han var kørt sammen med David Coulthard fra McLaren. "Det var klart at vi ville have taget føringen i mesterskabet, da jeg klart var den hurtigste på banen. Coulthard så ud til at køre 5-6 sekunder langsommere end normalt da jeg var bag ham. Da han kom tilbage på banen var han meget hurtigere igen. Det er klart at når han løfter foden fra speederen på langsiden så jeg rammer ham, gør det meget farligt. Han er erfaren nok til at vide at man ikke skal slække så meget på farten på en langside uden at give en eller anden form for tegn. Så man kunne tro at han gjorde det med vilje." Michael Schumacher bliver bakket op af teamchef, Jean Todt. "Det der skete med Michael var seriøst. Han blev holdt tilbage af Coulthard over en omgang, selv om der blev vinket med blå flag. McLaren-køreren bremsede markant på langsiden da der køres med omkring 200 km./t. Nedsættelsen af hastigheden var voldsom og i regnvejr var sammenstødet uundgåeligt. Konsekvenserne af dette uheld kunne have været langt mere alvorlige," sluttede han.

Den anden af hovedpersonerne i sammenstødet, David Coulthard afviser Ferraris beskyldninger. Han fortæller at Michael Schumacher "kom ind i garagen og sagde at jeg havde forsøgt at slå ham ihjel." De to kørere blev kun holdt tilbage af mekanikere, da en rasende Michael Schumacher aflagde visit i McLaren-garagen. De to duellanter er ellers kendt for at være gode venner uden for banen, men det venskab er nok kommet på køl. Coulthard siger videre: "Jeg finder hans opførsel meget uacceptabel. Hvis han ønskede at diskutere det mand til mand ville der ikke have været noget problem. Hvis han ønsker at beskylde mig for sådan noget har jeg ingen interesse i at snakke med ham...Jeg er 100 procent sikker på at jeg ikke gjorde noget forkert. Jeg så ham komme fra det forrige sving. Under de forhold kan man ikke kigge i spejlene hele tiden. Teamet bag mig om at køre over mod højre side for at holde mig udenfor. Jeg gjorde det og han kørte lige op bag i min racer. Jeg gjorde ikke noget forkert. Jeg tror at det Michael sagde er frastødende, specielt at han beskylder mig for at ville slå ham ihjel."

Det bliver et sammenstød som nok skal blive flittigt debateret i Formel 1-kredse.

BB  


Hop til top
Overraskende dobbeltsejr til Jordan

I det meget dramatiske løb i Belgien, kunne Jordan notere sig for den første sejr i teamets historie. Det skete efter at Michael Schumacher fra en sikker føringsposition bragede sammen med David Coulthard. Den episode får nok et efterspil det næste par dage. Endvidere sikrede Jean Alesi sig en flot tredjeplads, men var kunne ikke på de sidste omgange true Jordan-kørerne. Prost fik sæsonens første point, da Jarno Trulli fik sin langtsomme racer i mål.
BB  


Hop til top
Honda venter til år 2000

Så har vi endelig fået det bekræftet: Honda bliver først klar til sæsonen i år 2000. Et møde i ledelsen har afgjort at den japanske bilgigant ikke bliver klar til næste sæson, og har fortalt FIA resultatet af mødet, og har derfor stadig mulighed for at komme med.
BB  


Hop til top
Barnard og Prost enige

Det er nu blevet bekræftet af Alain Prost at John Barnard skifter fra Arrows til Prost. De to har tidligere samarbejdet da Alain Prost i 1980'erne kørte for McLaren. Der var Barnard den tekniske leder. Det overlader et hul hos Arrows, men det bliver efter alt at dømme Gary Anderson der tager over, efter at han blevet sendt på ferie af Jordan.
BB  


Hop til top
Straf til Michael Schumacher

Straf til Michael Schumacher Det gør ingen forskel på grid'en, men principielt er Michael Schumacher sat tilbage - tidsmæssigt. Tyskeren kørte den hurtigste sektortid i den sidste sektor og forbedrede sin tid, selv efter at der var gult flag ved "Bus-Stop" Det gør ingen forskel på grid'en, men principielt er Michael Schumacher sat tilbage - tidsmæssigt. Tyskeren kørte den hurtigste sektortid i den sidste sektor og forbedrede sin tid, selv efter at der var gult flag ved ‘Bus Stop’-chikanen da Alexander Wurz parkerede sin ødelagte Benetton. Men Michael Schumachers næstbedste tid var fortsat god nok til fjerdepladsen hvorfra han starter i dag.
BB  


Hop til top
Warm-up til det Belgiske Grand Prix

Vejret her til morgen er meget vådt, det regner, og er derfor meget forskelligt fra det vejr der er kørt i, de foregående par dage. Og derfor vil tiderne selvfølgeligt også være derefter.

Efter 10 minutters kørsel så top 5 sådan ud:

NavnTeamTidgap
M.SchumacherFerrari3:54.987106.750 km/t
VerstappenStewart4:29.844+ 34.857
HäkkinenMcLaren4:31.409+ 36.422
FrentzenWilliams4:38.575+ 43.588
DinizArrows5;03.882+ 1:08.895


Efter 20 minutter så top 5 sådan ud:

NavnTeamTidgap
M.SchumacherFerrari2:08.797194.762 km/t
HVJ  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk