Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.8.2000
 CART - Franchitti bliver i USA
 Franchitti og Tracy fortsætter hos KOOL Green
 
30.8.2000
 DTC - Ærgerlig for Serwin
 Sports Car - Triumf for Elgaard
 Kris Nissen: Endelig hul på "point-bylden"?
 

Hop til top31.8.2000

CART - Franchitti bliver i USA

Team Kool Green får igen i 2001 Paul Tracy og Dario Franchitti som kørere. Dermed er skotten afskrevet til et sæde hos Jaguar, selvom det vist har været offentligt kendt at han efter testen fik kolde fødder og hellere ville blive i ChampCar.

Skotten har underskrevet en ny kontrakt der gælder for et år, mens Tracy har underskrevet en langtidskontrakt der gælder helt frem til 2005. Dermed er to af de mest attraktive sæder i ChampCar blevet besat, og ligesom i Formel 1 er kørerkabalen ved at gå op i ChampCar. Desværre lader det til at vi igen i 2001 ikke får en dansker i den amerikanske serie.

Derimod har amerikanerne fortsat Franchitti. "Jeg er glad for at blive hos de folk som gav mig chancen for at vinde løb, og være med i mesterskabet, og have det sjovt med det," siger Franchitti. "Jeg værdsætter en tillid som Barry Green og Kool har til mig, og jeg vil komme i gang med at vinde løb for dem," forsikrer skotten.


'Hmm - det er nok for svært at køre Formel 1 med Jaguar'

BB  


Hop til top
Franchitti og Tracy fortsætter hos KOOL Green

KOOL Green fortsætter med samme driver lineup næste år. Dario Franchitti og Paul Tracy har genforhandlet deres kontrakter med teamet, og det har altså resulteret i, at de også er team-kammerater næste år.


Dario Franchitti

Silly Season havde ellers været fyldt med rygter om netop de to. Franchitti til Formel 1 som følge af hans test-kørsel hos Jaguar, og Tracy til Player's/Forsythe teamet. Alt dette er nu passé, og de to kan i stedet koncentrere sig fuldt ud om resten af denne sæson hos teamet.

Franchitti kan dermed se frem til hans 5. sæson i CART. Efter en formidabel sæson sidste år, var det næsten selvskrevet, at han også i denne sæson ville være favorit til at vinde mesterskabet. Desværre for skotten, så blev den værst tænkelige optakt, da han i forbindelse med Spring Training i Miami i februar måned, crashede hans Reynard-Honda i en voldsom ulykke. Det har taget ham det meste af denne sæson at ryste den oplevelse af sig, men han ser nu ud til at være oven på igen. Han var nemlig på pole-position i det sidste løb på Road America.


Paul Tracy

Indtil videre har Tracy ikke mindre end 146 starter bag sig i CART, og hans mere modne kørsel i denne sæson har helt klart gjort ham til en betydelig mere vellidt person hos resten af kørerne. Hans tidligere 'bad-boy' image synes nu at være vasket af tavlen, selvom hans lidt uheldige sammenkørsel med Franchitti i Chicago viste, at han skam stadig kan gribe fat i "rødderne". Alligevel er han en fænomenal racerkører. Hans 2 sejre i denne sæson har han opnået til trods for, at han måtte kæmpe sig næsten hele vejen op igennem feltet. Derudover, så har han også 1 pole-position (Michigan) i sækken.

Netop Tracy var nok den af de to, der har været flest rygter om eftersom at det rent canadiske team, Player's/Forsythe, var meget interesseret i at skrive kontrakt med ham, men team-ejer, Barry Green, der hele tiden har stået bag hans canadiske es, trak altså det længste strå.

Og netop m.h.t. Green, så er det endnu uvist, om han forlader KOOL Green, for at smutte til BAR-teamet i Formel 1. Det vil helt sikkert give anledning til endnu flere rygter i den altid-kørende Silly Season.

www.cart.dk

AN  


 

Hop til top30.8.2000

DTC - Ærgerlig for Serwin

Nu så det endelig ud til at Thomas Serwin havde fået styr på sin Ford Focus, men nej.Endnu en gang gik materiellet i stykker, i et løb hvor Thomas sagtens kunne have været i top 5.

Starten gik, og Thomas fik en rigtig god start, men uheldigvis blev der dømt omstart. Omstarten gik derimod ikke særlig godt, og allerede i 2. sving "døde" bilen. Der skulle dog mere til at stoppe den unge århusianer, så selvom han røg seks pladser tilbage, satte kan efter de førende og blot efter ½ omgang var han tilbage på sin plads igen. Men så gik det galt igen. Gearskiftet gik i stykker og det blev bare værre og værre, så til sidst blev han nød til at køre ind og slutte et løb der nemt kunne have blevet hans bedste hidtil.

Men der var trøst at hente hos Fords motorsportsdirektør. Han havde kun rosende ord til Thomas, men Thomas ville sikkert hellere have en bil der virker end rosende ord! Derudover var der faktisk tre andre positive ting. 1. Teamet havde endelig hørt efter, hvad Thomas sagde, og det betød at bilen faktisk virkede! Det fører hen til nr. 2. For de havde også fundet farten, så Thomas kunne vise at når materiellet virker kan han køre rigtigt stærkt. Og tredje og sidste positive ting var, at der var flere teams henne og snakke med Thomas om næste sæson.

Spændende, ganske interessant.Nu må vi se, men en ting er sikkert, Thomas vil ikke spilde endnu et år af sin karriere på et team, hvor tingene ikke virker.

MEL  


Hop til top
Sports Car - Triumf for Elgaard

Elgaard trådte ind på SportsRacing World Cup-scenen med maner.
Sammen med teamejer Karsten Ree besatte han fjerdepladsen i den store klasse i SRWC-løbet på Donington i weekenden.
For John Nielsen og Klaus Graff i Team Den Blå Avis' anden Panoz LMP1 Roadster blev løbet af kort varighed. I en kaotisk startprocedure kørte John Nielsen op bag i Mauro Baldi's Reily&Scott og sendte italieneren i muren.
John Nielsen fik sin Panoz i pit og kom ind i løbet igen, men på 22. omgang måtte han trække sig ud af løbet på grund af tekniske problemer.
De danske farver skulle nu forsvares af Ree/Elgaard.
Casper Elgaard sad i bilen fra starten. I feltets bageste ende efter en tidtagning, der var præget af, at både Ree og Elgaard var debutanter i SRWC-sammenhæng. Men Casper gik til stålet fra starten, og da han overlod bilen til Ree efter første pitstop, var han på fjerdepladsen.
Ree holdt længe positionen, men spandt af banen og tabte syv omgange i forhold til de førende.
Men Ree fik bilen i pit og overlod den igen til Elgaard, der, nu i regnvejr, virkelig begyndte at imponere. Over en periode på 20 minutter kørte han på løbets hurtigste tider og strøg over målstregen på en femteplads.
Det gav otte World Cup-point.
Der var masser af ros til Casper Elgaard efter løbet og John Nielsen og Karsten Ree kvitterede med at tilbyde den unge århusianer en plads i Panoz'en i næste World Cup-løb på Nürburgring om 14 dage.
Her skulle John Nielsen have kørt med Vincenzo Sospiri, men den skulderskade, der tvang ham til afbud til weekenden løb på Donington, har vist sig værre end først antaget. Derfor blev det også til et afbud til Nürburgring.
Bliver Sospiri ikke klar i år, er det ikke utænkeligt, at Elgaard bliver makker med John Nielsen i de resterende løb i SRWC-serien.

Den Blå Avis' hjemmeside

AN  


Hop til top
Kris Nissen: Endelig hul på "point-bylden"?

Kris Nissen og hans kollegaer i DTM-serien indvier i weekenden en helt ny motorbane udenfor Berlin - et topmoderne anlæg, der allerede fra næste år lægger asfalt til den amerikanske Champcar-serie og som på lidt længere sigt har ambitioner om at overtage det tyske Formel 1 Grand Prix.

"Den nye bane hedder Lausitzring, ligger 130 km. syd for Berlin og består af både en oval-bane til f.eks. Champcar og en "normal" racerbane, som vi bruger i weekenden", fortæller Kris Nissen.


Kris Nissen (forrest) og hans holdkammerater i Abt-Audi teamet satser på at score sæsonens første point på den nye lausitzring.

"Ved en test i sidste uge lå mine teamkammerater hos Abt-Audi, Laurent Aiello og James Thompson, midt i feltet - der skulle derfor være begrundet håb om at vi endelig får hul på "point.bylden" på Lausitzring", siger Kris Nissen.

Stillingen i DTM 2000 - efter fem afdelinger:
Plac.KørerMærkePoint
1Bernd schneiderMercedes146
2Klaus LudwigMercedes104
3Manuel ReuterOpel95
17Kris NissenAudi0

TV fra DTM på Lausitzring 3. september:
Klokken 13:45 - 17:00: ZDF (begge løb live).

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk