Minardi kører med i Formel 1 feltet med nød og næppe. Teamet fik med megen forsinkelse midt på sæsonen en god pose penge. Det var tv-pengene fra sidste sæson. Egentlig var det Prost penge, men dem fik Minardi da pga. Prost konkursen rykkede en placering op. Men der er stadig alvorlige røde tal på bundlinien.
Nu forlyder det så at et konsortium er på vej til at overtage teamet totalt. Det er den irske forretningsmand Brian McGuiness der står i spidsen. Med i konsortiet er også den allestedsnærværende Saudi arabiske prins Al-Waleed. Paul Stoddart har længe kæmpet en sej kamp for teamet og dets overlevelse. I den seje kamp har også hans egne selskaber som er med til at finansierer teamet, måtte se til deres egen økonomi. Afmatningen specielt efter 11. september 2001 har ramt også Paul Stoddarts firmaer.
Brian McGuiness:
"Der foregår forhandlinger i øjeblikket og vi er tættere på en afgørelse end nogensinde før. Vi har et budget som kan bringe Minardi væsentligt videre. Hvis vi når frem til at vi skal overtage teamet, vil det blive en fuld overtagelse. Jeg har en meget stor respekt for Paul Stoddart, men ærligt talt tror jeg ikke på at han vil være interesseret i at være i teamet bagefter. Vores forhandlinger er endnu ikke kommet til dette punkt, men overtager vi teamet er det en fuld overtagelse."
Paul Stoddart:
"Vi er i forhandling til flere sider og Brian McGuiness er en af forhandlingspartnerne.
Efter at det er kommet frem at der forhandles seriøst om Minardi teamet, er der allerede nogen nu der er begyndt at spekulere i hvad Paul Stoddart vil hvis Brian McGuiness og co. overtager teamet. Der er flere løsningsmodeller, men det finder de sikkert selv ud af.
Grunde til at Frentzen skulle have ønsket at komme ud af kontrakten, skyldes den økonomiske usikkerhed der stadig er i teamet og dermed også selve teamets fremtid.
Efter pressemødet udtalte Arrows teamchef Tom Walkinshav:
"Frentzen har ønsket at blive løst fra sin kontrakt, på grund af den usikkerhed der pt er i teamet, og vi har ikke ønsket at stå i vejen for hans ønske. Vi ønsker ham held og lykke fremover og takker ham for det store arbejde han har lagt i Arrows teamet."
Hvem der skal afløse Frentzen hos Arrows er endnu ikke blevet oplyst, men teamet oplyser at de har en kører klar til Ungarns Grand Prix.
Heinz-Harald Frentzen udtalet på pressemødet:
"Jeg vil gerne takke teamet for de 12 løb som jeg har kørt for dem, Teamet har stort potentiale, og jeg håber at de får løst deres problemer, så de kan nå deres mål. Jeg ønsker dem alt held fremover."
Hvad Frentzen nu skal foretage sig er endnu uvist, men der går allerede rygter om at han måske skal afløse Felip Massa hos Sauber teamet allerede til Ungarns Grand Prix.
Heinz-Harald Frentzen startede sin Formel 1 karrierer hos Sauber i 1994, og skiftede til 1997 sæsonen til Williams teamet.
Herefter blev det til halvanden sæson hos Jordan, før en fyring midt i sæsonen flyttede ham over i Prost teamet, hvor det også blev til halvanden sæson.
Og i denne sæson er det altså blevet til 12 løb for Arrows teamet, så det bliver spændende at se hvor han nu kommer hen.
Der er lige nu 3 ugers løbs- og testpause. Mange medarbejdere rundt omkring de respektive teams får endelig lidt frihed sammen med deres familier. Men ikke hos BMW. Der arbejder man videre for fuld skrue.
Mario Theissen:
”Vi vil ikke sende nogle på ferie. Den nye motor skal testes allerede i år.”
Målet er at man skal være fuld konkurrencedygtig med Ferrari sidst på sæsonen for at have en chance for at kunne duellere fuldt ud med italienerne næste år. Williams-BMW har i øjeblikket et solidt forspring foran McLaren. Det store mål er dog at komme tættere på Ferrari i pointstillingen for konstruktørerne.
Gerhard Berger:
”Vi satser på at komme tættere på i år. Til næste år er den store opgave at slå Ferrari. Det sker kun hvis vi kan køre lige op med dem sidst på året i år.”
Det afhænger dog sikkert en del af Williams. BMW har ikke været helt tilfreds med chassiset fra Williams. Der er igen lidt kurrer på tråden mellem de to partnere. Kontrakten mellem de to firmaer udløber efter sæsonen 2004. Er BMW ikke nået ret meget længere til den tid, er det ikke sikkert at deres aftale med Williams vil blive forlænget. Så står mulighederne åbne igen. Men det er spekulationer som sikkert vil blive gjort til den tid.
Og mens det betragtes som sandsynligt at han forlader Minardi teamet, så er spørgsmålet - men hvem forhandler han så med?
Selv har han kun røbet at det ene team er Jaguar, hvor han menes at skulle erstatte Eddie Irvine, og Anne Neal bekræfter at disse forhandlinger er langt fremme, men at en endelig beslutning nok først tages om seks uger.
Overfor disse udtalelser står en kommentar fra Nav Sidhu fra Jaguar teamet, som oplyser at Jaguar endnu ikke forhandler med nogle kørere for 2003 sæsonen - heller ikke Mark Webber!
Mark Webber der i år kører for det lille Minardi team, har en kontraktoption med teamet for næste sæson, men det er yderst tvivlsom om han vælger at udnytte den.
Teamchefen og -ejer for Minardi teamet, Paul Stoddart, oplyser at hverken han eller teamet vil stå i vejen for Webber hvis han får mulighed for at rykke op i et bedre team til næste sæson.
Luca Badoer slog måske ikke rigtig til som kører i Formel 1, men som testkører er han guld værd. Sammen med Luciano Burti, har han stået for en meget stor del af testarbejdet for Ferrari. Specielt i år har Badoer lavet et ufatteligt stort arbejde. Nu får han belønning med en kontraktforlængelse og en meget stor ros. En ros som der måske ligger mere i.
Jean Todt:
”Luca har altid gjort et stort stykke arbejde for Ferrari, han kan blive hos os lige så længe han ønsker at køre i en Ferrari. Vi er yderst tilfredse med ham.”
Luca Badoer må have lidt af et drømmejob, som mange måske misunder ham. I det sidste års tid specielt har han været at finde på banen i op til 5 dage om ugen.
Jos Verstappen har afslået at køre som erstatning for Alex Yoong i den ene af Minardi bilerne i et antal løb. Det har Jos Verstappen et par gode grunde til. Motoren og hans egen fysiske form.
Jos Verstappen:
"Jeg er glad for at Paul Stoddart ringede til mig, men i øjeblikket vil jeg ikke køre for Minardi. Bilen er slet ikke så dårlig, men Asiatech motorens præstation er lige så dårlig som sidste år. Så hvad kan jeg gøre for Minardi? Det vil en næsten umulig opgave, at skulle gøre det bedre end Mark Webber. Han kender bilen helt igennem og er i fysisk stærkere fordi han har kørt hele sæsonen indtil nu. Selvfølgelig træner jeg, men i øjeblikket er den eneste ordentlige træning for min nakke at komme ud at køre."
Jos Verstappen kan have meget ret i at træning er en ting. Men det er ude på banen at de rigtige påvirkninger kommer og at det derfor skal køres mange omgange før nakkemusklerne er helt i topform. Jos Verstappen jagter stadigt et sæde til næste år.