Og det er Ferrari selvsagt ikke videre begejstret for. Og de forsøger ikke at nedtone skuffelsen. "Gæt hvem der har modsat sig en test med F60'eren? Et team som ikke har vundet noget i årevis og som ikke engang forsøgte at vise noget fair play," skriver teamet på sin webside.
Reglementet foreskriver et testforbud i sommerferien, og det har været opretholdt meget stramt de sidste par år. Men med Massas skade og stand-in fra Michael Schumacher, skal man indsætte en kører der ikke har kørt dette års racer. Og der er sket en del med Formel 1 siden tyskeren forlod sporten.
Flere har henvist til at den unge spanier Jaime Alguersuari ikke fik lov til at teste sin Toro Rosso før det ungarske Grand Prix. Her melder Ferrari at det var de klar til at acceptere. Spanierne fik dog ingen test.
Frank Williams er iskold overfor de italienske frustrationer. "Williams ser ikke nogen forskel på Alguersuaris situation og den som Schumacher er i, og føler at en afvigelse fra reglerne vil kunne danne præsedens for fremtiden," siger teamchefen. Og sender samtidig en stikpille videre til italienerne. "I en lignende situation ville Williams uden tøven benytte sig af dets nuværende testkører." Og dem har Ferrari et par stykker af i forvejen, men...
Yderligere skal det selvfølgelig også ses af at Williams ligger tæt på Ferrari i konstruktørernes mesterskab, og derfor vil en gratis test til Ferrari kunne give dem en fordel. Og så skal man vist heller ikke glemme at Williams blev smidt ud af FOTA da forhandlingerne om 2010 sæsonen brød ud i en krig med FIA. Her valgte Williams at bryde fællesskabet med FOTA - og fik sparket anført af Ferrari! Så der ligger vist også lidt 'pay back' i Williams beslutning!
Nu er det meget normalt at Piquet senior slår om sig med store ord og fakter, men han har en plan om at komme ind i Formel 1. Til en brasiliansk avis har han således fortalt at 'han godt kan lide navnet Piquet F1'. At han så reelt ikke kan bruge det er noget andet - F1 er en beskyttet titel og kan ikke anvendes af teams'ene. Derudover er der, som tidligere nævnt, også mulighed for at Joan Villadelprat fra Epsilon Euskadi kan overtage. De fik ikke en plads i 2010 feltet, men har vist interesse for en mulig overtagelse. I baggrunden arbejder BMWs tidligere ejer, Peter Sauber på at redde stumperne så det sikres at medarbejderne på fabrikken i Hinwill fortsat har noget at tage sig til. Han håber at kunne finde en løsning som den der blev udarbejdet for Honda da de overdrog teamet til Ross Brawn.
Nelson Piquet jr. har fået meget kritik for ikke at have leveret varen, og nu vil Renault så ikke længere. Nelson Piquet jr. behøver ikke mere at møde op når der skal køres Formel 1. Som erstatning for Nelson Piquet jr. har Renault valgt den jævnaldrende test- og reservekører for teamet, Romain Grosjean.
Nelson Piquet jr. er dog ikke bleg for at smække med døren. Og måske forståeligt idet hans manager har en dobbeltrolle. Hans manager er Flavio Briatore, som samtidigt er teamchef for Renault teamet og altså også Nelson Piquet jr.
Nelson Piquet jr. siger blandt andet i den pressemeddelelse han selv har sendt ud, at han på samme tid er yderst skuffet men også lettet. Skuffet fordi det selvfølgelig aldrig er rart at stoppe en samarbejdsaftale før tid, og lettet fordi han nu slipper for de kontroverser der tilsyneladende har været internt i teamet.
Et af Nelson Piguet jr.s klagepunkter er forskelsbehandling. Han udtaler at han i den kontrakt han har med Renault teamet for 2009 sæsonen, skal have de samme vilkår som Fernando Alonso. Det gik ifølge Nelson Piquet jr. galt allerede i starten af sæsonen, hvor man skulle teste 2009 modellen. Det viste sig at Fernando Alonso fik kørt dobbelt så mange km i bilen som Nelson Piquet jr. og ydermere fik den unge brasilianer sammenlagt kun 3 dages kørsel i tørvejr inden sæsonen startede.
Det mener han ikke er fair. Derfor er det svært at opnå det mål som han og Renault var blevet enige om. For i et afsnit af kontrakten står der ifølge Nelson Piquet jr. at som modydelse for at få de samme vilkår som Fernando Alonso, kunne han nøjes med at indkøre 40 % af de point som Fernando Alonso kunne køre ind - målt midtvejs i sæsonen. Det er angiveligt dette punkt som Renault blandt andet har hæftet sig ved ikke er blevet opfyldt.
Nelson Piquet jr. vil nu i samråd med sine andre rådgivere, deriblandt hans nok så berømte far, forberede sig på at komme videre med racerkarrieren. Om det bliver i Formel 1 eller eventuelt i sportscar racing som Piquet den yngre også har flirtet lidt med, er endnu ganske usikkert.