Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.8.1998
 Williams og Zanardi er tæt på aftale
 Får Malaysia et Grand Prix i 1999?
 Skal Frentzen markedsføre Peugeot?
 Test på Silverstone
 Honda på banen
 Benetton benægter Ford-kontrakt
 Williams benægter Hart-aftale
 Ralf væk fra Jordan?
 Diniz bliver hos Arrows
 Walkinshaw og Barnard i retten
 VM i afgørende fase
 McLarens brændstofproblem
 Ferrari tester dæk
 
4.8.1998
 Goodyear bliver måske
 Mandela møder Ecclestone
 Villeneuve er optimistisk
 Rosset stadig bag rattet
 Sydafrika ønsker GP i 1999
 Ferrari har ikke opgivet
 Coulthard støtter Hakkinen
 Pressemeddelelser til Tysklands gp
 

Hop til top5.8.1998

Williams og Zanardi er tæt på aftale

Nu ser det ud til at parterne er ved at være klar til at offentliggøre det nye samarbejde mellem den regerende CART-mester, Alex Zanardi og Williams-teamet. Kontrakten kommer til at løbe over to år med en option for et eventuelt tredje år. Spekulationerne er derimod nu rettet imod hvem der får det andet sæde. Det ser nu ud til at være en kamp mellem Rubens Barrichello og den talentfulde Williams-testkører og førende i Formel 3000, Juan Pablo Montoya. Måske bliver der tale om at Stewart får Montoya som en slags kompensation for at Barrichello rykker til Williams. Patrick Head afviser imidlertid alle rygterne og siger at teamet "ikke har valgt næste års kører. Det bliver først afgjort i august, og tidligt i september vil vi kunne offentliggøre vores kørere."
BB  


Hop til top
Får Malaysia et Grand Prix i 1999?

Rygterne svirrer om at Malaysia bliver værter for en Formel 1-afdeling. En foreløbig kalender der blev uddelt sidste weekend af FOCA til Formel 1-teams'ene, har det malaysiske G.P. på Sepang-banen som det næstsidste løb. Det ser dog ikke ud til at Sydafrika og Kina kommer med i denne omgang da de manglede på den foreløbige kalender.
BB  


Hop til top
Skal Frentzen markedsføre Peugeot?

Der er fortsat rygter om at Heinz-Harald Frentzen skifter til Prost til næste sæson. Mange tvivler dog, blandt andet fordi Prost har mange franske sponsorer. Men Peugeot er måske dem der har mest at sige. De er interesseret i at øge deres markedsføring i Tyskland og ved at få Frentzen i den ene Prost-bil er man sikret masser af reklame. Teamchef Alain Prost mener at Frentzen er fuld ud kompetens, men alligevel er Prost-teamet presset. Mange af sponsorerne vil helst have én fransk kører i teamet - men Olivier Panis' kontrakt udløber efter denne sæson, og man har kontrakt med Jarno Trulli (Italien) indtil år 2001. En afgørelse kommer måske omkring den 15. august. Der udløber Prost-teamets option på Oliver Panis.
BB  


Hop til top
Test på Silverstone

Benetton-Playlife har påbegyndt en tredags test, hvor man ønsker at få testet den nye bil med længere akselafstand. Teamet og især Alexander Wurz mener at man bevæger sig i den rigtige retning. Giancarlo Fisichella har ikke testet den ‘lange’ Benetton, men har arbejdet med test af Bridgestone-dækkene. Her er testtiderne fra den 4. august:
Nr.KørerTeamTid
1Alexander WurzBenetton1:26.93
2Jarno TrulliProst1:27.15
3Giancarlo FisichellaBenetton1:27.43
4Mika SaloArrows1:27.46
5Olivier PanisProst1:27.55
BB  


Hop til top
Honda på banen

Honda, der er på vej ind i Formel 1, er i løbet af de kommende 3 måneder parate til at teste deres nye bil og motor. Hiroyuki Yoshino der er Honda's president har tidligere sagt at man vil begynde med at teste til november, men det er stadig uklart om Honda vil gå ind i Formel 1 allerede fra 1999 eller om man venter til sæsonen år 2000. På spørgsmålet om 1990 var en mulighed svarede Yoshino: "Hvorfor ikke?", men kilder tæt på selskabet antydede sidste uge at plaanerne muligvis kunne blive udskudt til år 2000, for at sikre tilstrækkelig tid til forberedelse.
 
Det vides at en F1 bil for øjeblikket er under udvikling. Bilen designes af Italienske Dallara, og processen bliver overvåget af ingen ringere end Tyrrell's direktør Harvey Postlethwaite og den tidligere kører Satoru Nakajima, der altid har stået Honda's hjerte nær. Det siges dog, at der fra visse sider i Honda-koncernen er et stærkt ønske om, at gøre brug af det Japanske Dome team, der også har tætte bånd med firmaet og den bil, der er under udvikling.
HAL  


Hop til top
Benetton benægter Ford-kontrakt

David Richards benægter at Benetton har planer om at skifte motorleverandør. Ford har været nævnt som en eventuel erstatning for Mecachrome-motorerne, der ikke har samme fordel som Renault havde over resten af feltet. Benetton-chefen siger at teamet har tænkt sig at fuldføre sin 2-årige kontrakt med Mecachrome. "Jeg behøver stabilitet i teamet", sagde Richards i en kort bemærktning.
NJ  


Hop til top
Williams benægter Hart-aftale

Williams' tekniske chef, Patrick Head, har én gang for alle udtalt at Williams ikke vil skifte motorleverandør til næste sæson. Der har gået rygter om at teamet ville køre med Hart motorer i stedet for Mecachrome. Head sagde: "Folk må være løbet tør for ting at snakke om. Vi vil køre med en Mecachrome motor til næste år." Rygterne opstod fordi det virkede usandsynligt at Williams ville gå med til at betale de 17 mio. pund som det vil koste at køre med en meget revideret Mecechrome V10 til næste år. BAR og Benetton har allerede sagt at de vil køre med Mecachrome.
Det menes også at Williams slet ikke vil få den nye model til næste år fordi Mecachrome ikke vil risikere at BMW skal stjæle know-how ved at kigge på motorerne hos Williams. BMW skal levere motorer til Williams i år 2000. I år betaler Williams 13 mio. pund for motorer og de har en kontrakt som skal sikre dem den nyeste motor til samme pris i 1999. Det ville derfor være groft kontraktbrud hvis Mecachrome forlangte 17 mio. pund.
NJ  


Hop til top
Ralf væk fra Jordan?

Ralf Schumacher viste enormt potentiale under weekendens grand prix på Hockenheim. Han flotte kørsel efterfølges nu i bedste Formel 1 stil med en lang række rygter. Brødrene Schumachers manager, Willi Weber, er set tale med BARs chef, Craig Pollock. Michael Schumacher fortsætter hos Ferrari så det tyder på at forhandlingerne omhandler Ralf Schumachers fremtid. Ralf Schumacher har også været sat i forbindelse med Williams men Weber blev dengang citeret for at have advaret Ralf om at køre for et team som er inde i en fase hvor de ikke kommer til at være i toppen de næste par år. Kilder hos Jordan fortæller at teamet ville være meget kede af at miste Ralf Schumacher, som nu ser ud til at have overstået sin indkøringsfase ligesom Jordan.
NJ  


Hop til top
Diniz bliver hos Arrows

"Vi har ingen grund til at erstatte Pedro. Han udfører et godt stykke arbejde og er en værdifuld del af vores team." var det svar der blev givet, da spørgsmålet blev stillet om hvorvidt Diniz ville blive. Dermed blev det i dag bekræftet af teamet at Pedro Diniz fortsætter som kører for Arrows TWR. Arrows anden kører Mika Salo kan dog ikke med samme sikkerhed se sin fremtid med teamet. Her nægter man at udtale sig om hvorvidt der forhandles med Mika om 1999 sæsonen eller ej. Det menes at Salo for øjeblikket snakker med Craig Pollock (drektør for BAR), der skrev kontrakt med Jacques Villeneuve for lidt over en uge siden. Mika's nære venskab med Villeneuve, kan måske få betydning for hvorvidt Mika kommer til BAR eller ej. Uanset hvad der sker er Mika's sponsor (Nokia) meget eftertragtet af de fleste teams, og det kan jo også gøre det nemmere for Mika at finde den rette plads.
HAL  


Hop til top
Walkinshaw og Barnard i retten

Tom Walkinshaw, der er chef for Arrows teamet, menes at have haft heftige diskussioner med teamest tekniske chef John Barnard. Stridens kerne er, at Barnard tidligere på året skulle have lavet noget arbejde for Prost teamet, og efter deres meget kraftige reaktioner ("No comments") at dømme, da begge parter blev spurgt om sagen ved det Tyske Grand Prix - skulle man tro det kunne ende i en retssag.
HAL  


Hop til top
VM i afgørende fase

Kampen om formel 1 verdensmesterskabet er på vej ind i en afgørende fase. Først så det ud til at Hakkinen ville vinde trofæet så let som ingen ting. Så svarede Schumacher igen og var en overgang kun 2 point efter Hakkinen. I de seneste 2 løb har vinden igen blæst til Hakkinens fordel, og han er således nu 16 point foran Schumacher. Ungarns Grand Prix i næste uge kan blive altafgørende i kampen om VM; Vinder Hakkien og Schumacher udgår, vil Hakkinen føre med 26 point, et forspring som Schumacher vil få svært ved at hente med kun 4 løb tilbage. Skulle det omvendte ske vil Schumacher "kun" være 6 point bagefter, og så er det hele igen åbent. De to rivaler er da også udemærket klar over situationens alvor. Efter Hockenheim udtalte Schumacher: "Vi må nu koncentrere os om Ungarn og jeg håber vores vogn vil passe bedre til denne bane end den gjorde til Hockenheim" Hakkinen har genvundet selvtilliden og utaler: "Sidste år klarede os godt i både kvalifikationen og løbet og jeg tror jeg ser frem til til Ungarn. Banen kræver en kraftig motor, masser af downforce og en god balance i vognen"
MBP  


Hop til top
McLarens brændstofproblem

Det var bekymring hos McLaren omkring et for stort brændstof-forbrug under det nyligt afsluttede Tyske Grand Prix. Midtvejs i løbet blev McLaren chefen Ron Dennis og direktøren for Mercedes Motorsport Norbert Haug set i ivrig diskussion med deres pit crew, og kort efter kunne man se mekanikerne justere deres brændstof-udstyr. Det blev også bekræftet at Mika Hakkinen og David Coulthard havde været unødigt bekymrede: "Vi valgte at starte med en del brændstof, for at dække alle muligheder i løbet, men efter mit første pitstop var der bekymring for at mit brændstof-forbrug var større end forventet." sagde Mika Hakkinen og han fortsatte "Det viste sig dog ikke at være noget problem." Ron Dennis bekræftede også at man i en periode havde været lidt bekymrede, men at det viste sig at være ubegrundet: "På et tidspunkt var vi bekymrede for brændstof-forbruget, og vi ændrede lidt på blandingsforholdet, og det gav os den fornødne ro." sagde Ron Dennis og fortsatte "Det viste sig dog efter løbet, at vores bekymring var helt ubegrundet."
HAL  


Hop til top
Ferrari tester dæk

Eddie Irvine var igår bag rattet på Ferrari's F300/L (Long wheelbase, chassis 187). Ireren inledte testen med opsætning af vognen, hvorefter han påbegyndte en test af forskellige typer Goodyear dæk. Irvine gennemførte ialt 119 omgange på Fiorano banen i solskin og 30 graders varme. Banetemperaturen var på 40-48 grader, og Irvine's bedste tid var på 1:02,169. Eddie Irvine vil fortsætte testen idag.
MBP  


 

Hop til top4.8.1998

Goodyear bliver måske

Rygtet om at GoodYear bliver i formel 1 næste sæson, har efterhånden verseret i adskillige måneder. Siden det tyske Grand Prix har det været klart, at Goodyear på en "lavblus" aftale i Formel 1, hvor de kun ønsker at levere til Ferrari og Williams i de næste seks sæsoner. Det er i øvrigt de to teams som hjælper den Amerikanske dæk fabrikant med at teste alle de ny udviklede dæk. "Min helt private opfattelse er at de bliver i formel 1 i næste sæson," udtaler Frank Williams "Vi har endnu ikke fået nogen officiel bekræftelse fra GoodYear. Men hvis de forskellige Goodyear teams, ønsker at forsætte på de dæk, og Sam Gibara (Goodyear) tror på at han kan vinde VM, så bliver han nok i 1999.".
HVJ  


Hop til top
Mandela møder Ecclestone

Sydafrikas President Nelson Mandela skal have møde med Bernie Ecclestone den 19. Aug., for at diskuter om Sydafrika skal afholde et formel 1 Grand Prix næste år. Sportsminister Steve Tshwete sagde mandag: "Mødet som jeg i øvrigt også deltager i, vil blive lidt svært, fordi den sydafrikanske regering formodentligt vil forbyde cigarretreklamer. Sidste uge vedtog den sydafrikanske regering, at det er forbudt at reklamere for cigaret og det er tilmed også forbudt at ryge på offentlige pladser. Den endelige lov vil komme op i parlamentet senere i år". Steve Tshwete håber at mødet med Ecclestone vil ryde de eventuelle forhindringer af vejen, for afholdelse af et sydafrikansk Formel 1 Grand Prix næste år. Ecclestone er blevet kendt for at prøve, at søge væk fra lande hvor Tobaksreklamer er ulovlige. Sidst der blev kørt Formel 1 Grand Prix på Kyalami, i nærheden af Johannesburg, var i 1993.
HVJ  


Hop til top
Villeneuve er optimistisk

Jacques Villeneuve kom for første gang i år på podiet, efter han havde lavet en tredje plads under weekendens GP på Hockenheim, og han ser meget frem til resten af sæsonen - specielt low downforce banerne. "Det føles pragtfuldt at være på podiet igen" siger han. "Vi kunne ikke følge med McLaren, men vi er stadig godt tilfreds med resultatet." "De resterende baner passer godt til vores bil og vi tror på at vi vil være specielt konkurrencedygtige på Monza, som også er en low downforce bane." "Det ser ud som om at vores bil opfører sig bedst med vingerne stillet til high speed, som selvfølgelig er rigtigt godt, når vi forsøger at følge med McLaren. Jeg forventer også at Spa og Suzuka passer godt til vores bil."
HVJ  


Hop til top
Rosset stadig bag rattet

Efter at det for 3. gang i denne sæson ikke lykkedes for Ricardo Rosset at kvalificere sig til et Grand Prix, stiger rygterne om at danske Tom Kristensen, som er officiel reservekører for Tyrrell teamet, skulle overtage hans plads. Formel-1.dk har været i direkte kontakt med Tyrrell teamet som oplyser, at der på nuværende tidspunkt ikke er nogen ændring i deres kører lineup. Tom må altså stadig vente på sidelinien.
HK  


Hop til top
Sydafrika ønsker GP i 1999

Sydafrika vil tilbage på formel-1 kalenderen. Til trods for at landet næste år muligvis forbyder tobaksreklamer, tror sportsminister Steve Tshwete på at der næste år kan køres det første formel-1 løb siden 1993 på Kyalami banen. "Vi vil have løbet. Vil vil fjerne enhver forhindring for at få formel 1 hertil.", udtaler Tshwete.
MBP  


Hop til top
Ferrari har ikke opgivet

Ferrari teamet har ikke opgivet at vinde VM titlen i år. Således var teamet allerede i går tilbage på Fiorano banen for at forberede det kommende grand prix i Ungarn den 16. august. Ferrari's testkører, Luca Badoer, kørte 75 omgange i F300 chassis 187. Dette chassis er af typen med lang akselafstand, som Ferrari ellers havde antydet at man ikke ville benytte i Ungarn. Badoer arbejdede med setup og hans hurtigste omgang var på 1:03,143. Testen fortsætter i dag med Eddie Irvine bag rattet.
MBP  


Hop til top
Coulthard støtter Hakkinen

McLaren køreren David Coulthard har gennem hele sæsonen hævded at han vil kæmpe om VM på lige fod med Mika Hakkinen. Men nu hvor hans egne chancer, realistisk set må siges at være lig nul, har Skotten nu lovet at hjælpe Hakkinen til sin første VM titel. "Jeg bliver nødt til hele tiden at have mesterskabet i baghovedet", udtaler Coulthard. "McLaren har haft nogle få dårlige år, og jeg ved hvad titlen betyder for dem. Jeg vil slutte sæsonen i top, men hvis Mika fører vil jeg ikke tage nogen chancer."
MBP  


Hop til top
Pressemeddelelser til Tysklands gp

Så er pressemeddlelserne fra Tysklands grand prix på Hockenheim online. Du finder dem på resultatoversigten i det link som hedder "P"
NJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk