Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.8.2000
 Interview med Mika Hakkinen
 Valencia test - lørdag
 Lauda - Montoya er gambling
 Brunner siger nej til Jordan
 Jordan tog i stedet til Lurcy-Levis
 Valencia test - fredag
 Prost test - Barcelona
 
4.8.2000
 Fisichella af Schumachers udtalelser
 Arrows afviser Junqueira - nu...
 Coca-Cola på vej til F1?
 Alesi klar?
 Peugeot: Aldrig mere F1
 Panis afskrevet hos Benetton
 Fisichella foran lønstigning
 Minardi tæt på at blive solgt
 Williams venter på Ganassi
 

Hop til top5.8.2000

Interview med Mika Hakkinen

I et eksklusivt interview med sportal giver den regerende verdensmester, Mika Hakkinen sine meninger om hvordan Formel 1 ser ud fra hans synspunkt. Hvad mener han om journalister, sin holdkammerat, om Rubens Barrichellos sejr på Hockenheim og ikke mindst om VM? Formel-1.dk giver her et uddrag af interviewet.


Der har i foråret været mange rygter om at Hakkinen ville forlade Formel 1, og efter at det rygte blev aflivet og det i stedet ser ud til at han endnu har flere år tilbage, så er det måske interessant at vide om der overhovedet var blot en mikroskopisk sandhed i det. "Jeg har aldrig overvejet at stoppe fra Formel 1, og hvis jeg skal sige sandheden, så undrer jeg mig over hvor disse rygter kommer fra. Jeg tror at pressen nogen gange laver dem, fordi der ikke er andet interessant nyt."

Hvorfor nedturen?

Indtil det østrigske grand prix var de fleste, ja selv Hakkinens nærmeste enige om at han blot var en skygge af sig selv. Men på A1-Ring vendte han tilbage. Hvorfor endte han i en krise der varede så længe? "Det er ikke nemt af forklare, ellers ville det have været nemt at forebygge det. Det var ikke manglende motivation og mit mål har altid været at være så stærk som mulig, men det er svært ja næsten umuligt altid at være på toppen. Intet andet menneske kan være på toppen for evigt, og enhver atlet, uanset sport har altid en dårlig periode."


Det lykkedes ikke at vinde på Hockenheim. Finnen lå ellers suverænt i front og så ud til at sikre sig en sikker sejr foran David Coulthard. I stedet blevet det Rubens Barrichello der fik succes. Den gale franskmand var med til at præge løbet. Om Hakkinen skulle have satses anderledes funderer han stadig lidt over. "Man kan sige at hvis jeg havde fortsat på slicks i de sidste omgange ligesom Barrichello, kunne jeg have vundet – men jeg er glad for Rubens, fordi han fortjente en sejr i lang tid, og han brød isen med et utrolig løb hvor han kørte sig op fra 18. pladsen til sejr."

Bedre end Coulthard

I 2001 fortsætter Hakkinen med at køre hos McLaren, og det bliver igen med Coulthard som holdkammerat. Hakkinen beskriver skotten som en af de bedste at samarbejde med, selvom han må indrømme at det ikke har ført til et venskab, hvilket er svært når de er konkurrenter. Som udgangspunkt må han da også sige at han er bedre end skotten. "Først og fremmest er det normalt at alle kørere føler at de er den bedste, ellers vil det være svært at give alt. For det andet er det klart at for mig har David gjort gode fremskridt i år, og kører virkelig godt, men når tingene går godt, er jeg foran ham."


Hakkinen har fået VM-togtet tilbage på sporet

Nu går det frem over stepperne i et forsøg på at tage VM-titlen for tredje år i træk, og dermed blive den første siden Fangio til at udrette det. "Jeg har fået indhentet pointforspringet som han havde over mig i den første halvdel af sæsonen, og jeg har alle intentioner om at fortsætte med det, fordi jeg ønsker at vinde min tredje VM-titel i træk."

Du kan læse hele interviewet – på engelsk – ved at klikke her.

BB  


Hop til top
Valencia test - lørdag

Flere af kørerne fik ikke en hel friweekend, da de måtte trække i arbejdstøjet for at teste på den spanske Valencia-bane. Den sidste – og ikke mindst meget varme - testdag i det spanske sluttede med de to Benetton-kørere helt i front. Det var på en dag hvor der var en del action. Wurz var efter et større uheld årsag til at testen måtte afbrydes.

Arrows viste også god form, da Verstappen fulgte op på Pedro de la Rosas gode arbejde de forgående dage. Hollænderen blev nummer 3 ved dagens test, og lægger sig dermed fortsat tæt på det andet Supertec-team, Benetton, der dog i dag var hurtigere.

McLaren var også i aktion, men det blev ikke til mange omgange for Coulthard. Panis nåede heller ikke at køre en eneste omgang – derfor blev han noteret for en tid på mere end 18 minutter!

Hos Sauber gav man sædet til Enrique Bernoldi, så Salo og Diniz alligevel kunne holde weekend. Mon ikke Bernoldi gerne ofre en friweekend på at kører Formel 1? "Mine tider var ikke særlig hurtige, fordi jeg til morgen fortsatte med de dæk som Pedro kørte med i går. Jeg kørte min hurtigste omgang om eftermiddagen hvor det var meget varmt," siger Saubers testkører. Netop det varme vejr kan være en vigtig forberedelse for teams'ene. "Det er god simulering til Budapest, og jeg er glad for den måde det gik og jeg tror at vi har en god opsætning til Ungarn," siger Bernoldi der også skal til Ungarn for at køre Formel 3000.

Testtider fra Valencia, lørdag den 5. august 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
Giancarlo FisichellaBenetton-Playlife1:15,7771
Alexander WurzBenetton-Playlife1:15,9657
Jos VerstappenArrows-Supertec1:16,1455
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:16,5742
Luciano BurtiJaguar-Cosworth1:16,91BB  


Hop til top
Lauda - Montoya er gambling

Niki Lauda - tidligere verdensmester og evig kommentator af Formel 1, mener at det fra Williams' side vil være en stor satsning at tage Juan Pablo Montoya retur fra et par år i USA. Ifølge østrigeren vil det faktisk være en større satsning end den teamet præsenterede i år, da de helt uventet hev en ung kører ind fra sidelinien.

Der skal ikke herske tvivl om at Montoya har talent, men tidligere erfaringer med kørere fra CART har vist sig at være dyre - senest med Alessandro Zanardi. Som så mange andre, kan Lauda ikke forstå at Williams vil skille sig af med Button - han har jo vist sig at være god nok til Formel 1!

Går det imidlertid videre til Benetton for Button, så er det ikke et tilbageskridt. "Et skift til Benetton vil være godt for Jenson. Han har stadig meget at lære. Benetton bliver gode næste år - en god motor, et godt team og Briatore er klog nok til at få det til at hænge sammen," siger Lauda.

Men hvis Montoya er en større satsning, så kan det jo omvendt også være at afkastet bliver større.

BB  


Hop til top
Brunner siger nej til Jordan

Gustav Brunner er en mand af sit ord - han bliver hos Minardi. Han har flere gange offentlig fortalt at han ikke vil væk fra det lille italienske team - også selvom flere topteams gerne vil have fat i østrigeren. Senest har han fået et tilbud fra Eddie Jordan, så han kunne erstatte Mike Gascoyne der pakker sammen og tager til Benetton/Renault. "Jeg er meget glad for at være hos Minardi. Jeg tror at alle kan se hvor godt vi har gjort det i år, så som under alle somre, er der folk der leder efter ingeniører og der er altid nogen der tilbyder mig noget til det følgende år," siger den ombejlede Brunner der blandt andet har en fortid hos Ferrari som ingeniør.

Men kærligheden til teamet og Italien gør det svært for ham at skifte team. "Teamet er også på vej frem, og med gode udsigter til næste år, vil jeg gerne blive. Jeg elsker at bo i Italien, så der skal meget til at få mig ud af Minardi," siger Brunner der ser frem til at føre sin stab af unge ingeniører frem til succes.

BB  


Hop til top
Jordan tog i stedet til Lurcy-Levis

Jordan var ellers udset til at tage til Valencia for at teste. I stedet tog de til den lille Lurcy-Levis bane i Frankrig hvor der stod trivielt arbejde på programmet. Det gider Trulli og Frentzen ikke deltage i, og de aerodynamiske tests blev derfor udført af Andrew Gilbert-Scott.

"Vi ønskede at lave nogle direkte test mellem den oprindelige EJ10 og den nye EJ10B, så vi mente at det var den bedste strategi," siger Trevor Foster.

BB  


Hop til top
Valencia test - fredag

Fredag blev der igen kørt test i Valencia. Her er kommentarer til dagens test.

McLaren:
McLaren forsætter deres testdominans. Fredagens test viste endnu engang, at McLaren vil noget i år. Kørerne i dagens test var Hakkinen og Coulthard. For Coulthard var det første gang, at han var på Valencia banen. På trods af det, satte han anden hurtigste tid. Teamet arbejde videre med en revideret aerodynamik. Bl.a. er en revideret næsevinge til en grundig test. Coulthard var lidt overrasket over banen, det er nemlig sådan, at der ingen skilte er ved svingene, som kan bruges som referencepunkt.

David Coulthard: "Det er sjovt at køre her, men det er meget svært de første 10 - 15 omgange, idet der er ingen referenceskilte er ved svingene."

Lørdag vil Coulthard og Panis forsætte testen, da Hakkinen er optaget af et bryllup.

Sauber:
Sauber teamet forsatte deres forberedelser, og testede fredag begge dæktyper som Bridgestone anbefaler til Hungaroring. Også forskellige ting i motorstyringen blev afprøvet.

Williams:
Williams havde fredag to kørere placeret i bilerne, nemlig Jenson Button og Ralf Schumacher. Og som de andre, forbereder man sig til Hungaroring. Det betyder bl.a. øget downforce, og man brugte derfor de små ekstravinger, som man også i Monaco. Man har for øvrigt nu fundet ud af, hvorfor Ralf Schumacher pludselig mistede noget af topfarten, i den sidste del af løbet på Hockenheim. Et af hans afrivningsvisirer havde forvildet sig ind i indsugningsboksen på bilen.

Jaguar:
Hos Jaguar er Burti alene på banen, efter man har fortalt Johnny Herbert, at han ikke behøver at teste mere. Eddie Irvine skal ikke teste før det ungarske GP er overstået. Så al testarbejde er lagt i hænderne på Luciano Burti. Fredag arbejde man primært med bremser, som åbenbart har voldt problemer i den seneste tid. Også affjedringen har man arbejdet med, det er en helt anden type bane man skal køre på i Ungarn.

Arrows:
Pedro de la Rosa forsætter i højt tempo. Ved fredagens test var han hurtigste mand efter de to McLaren kørere. Man har arbejdet med at finde et high downforce setup til Hungaroring.

Benetton:
De to Benetton kørere testede igen på livet løs, og igen var Wurz den hurtigste af de to. Det kunne være vidunderligt for hans egen skyld, hvis han også kunne være det i løbene. Benetton forsatte deres testprogram, hvor Fisichella bl.a. øvede starter.

Testtider fra Valencia, fredag den 4. august 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:16,1082
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:16,6541
Ped
PDL  


Hop til top
Prost test - Barcelona

Prost teamet har som forberedelse til det kommende GP, valgt at teste Catalunya banen i Barcelona.

Nick Heidfeld testede onsdag og torsdag. Og testkøreren Stephane Sarrarzin, testede fredag og lørdag. Hovedvægten af testen har været fokuseret på test af aerodynamik. Der er også arbejdet på at finde et grundsetup til Hungaroring. Man har haft lidt problemer med at finde en ordentlig balance i bilen, og det er også noget som de to kører har arbejdet meget med.

Jean Alesi deltager af gode grunde ikke i testen. Han er slet ikke kommet over eftervirkningerne fra den voldsomme ulykke han var involveret i på Hockenheim.

PDL  


 

Hop til top4.8.2000

Fisichella af Schumachers udtalelser

Giancarlo Fisichella er blevet såret over Schumachers måde at holde på sin ret, og i at tyskeren hele tiden giver ham hele skylden.

"Michaels kritik sårer mig, og jer tror ikke at han ret i at opføre sig på den måde, blot for at forsvare sig selv," siger en skuffet Fisichella. "Han mener at da han var forrest har han ret til at gøre hvad han vil, men jeg tror ikke at det skal være sådan," fortsætter han og mener at det igen skal diskuteres kørerne imellem. "Da han bremsede foran mig før det første sving, var det næsten som en lastbil der skifter vognbane på motorvejen, blokerer for en og bremser lige foran en," forklarer han.

Dog har Michael Schumacher på det seneste trukket følehornene til sig og den sidste kommentar tyskeren har givet til uheldet er, at det nok mere var et hændeligt sammenstød.

BB  


Hop til top
Arrows afviser Junqueira - nu...

Arrows benægter at Bruno Junqueira, Williams' testkører skulle være på vej ind i teamet. Brasilianeren der stadig har chancen for at vinde det internationale Formel 3000-mesterskab kan nemlig via sine kontakter og penge fra Petrobras. Men det lader ikke til at det bliver aktuelt - eller.

For godt nok dæmper de forventningerne til rygtet, men lader alt stå åbent. "En beslutning i kørervalget er helt på til Tom," siger en talsmand med henvisning til teamchef Tom Walkinshaw. "Alle i teamet føler at det er for tidligt at beslutte det, fordi kørerne stadig har meget tid til at vise deres værd," siger talsmanden og mener at der kommer til at gå to måneder inden Arrows præsenterer deres kørere.

Og her er Bruno Junqueira måske alligevel inde i billedet. "Han er en mulighed." Dog benægter teamet at de har underskrevet en aftale med Petrobras, som kunne være med til at føre Junqueira ind i Formel 1.

BB  


Hop til top
Coca-Cola på vej til F1?

Det lader til at Coca-Cola vil komme ind i Formel 1 som sponsor. Ifølge flere kilder hos den amerikanske gigant, antyder at de har planer om at lægge penge i Formel 1.

Indtil videre tager de et skridt hen imod at komme ind som Formel 1-sponsor. Næste år vil de være sponsorer for Nordic Racing der kører i det internationale Formel 3000-mesterskab. Men det er kun en begyndelse.

Hvilket team de ønsker at sponsorere i Formel 1 er dog helt ukendt, og vides først når den endelige beslutning er taget. "Motorsport er utrolig populært i hele verden, og en aftale som denne vil være meget nyttigt, fordi vi er så tæt på vores forbrugere," siger Mark Hope, der leder for området der dækker Østeuropa. Nu må vente og se om det bliver til noget.

BB  


Hop til top
Alesi klar?

Der er stadig spørgsmålstegn ved hvorvidt Jean Alesis helbredstilstand tillader ham at deltage i det ungarske GP efter sammenstødet med først Diniz og siden barrieren på Hochenheim. Alesi fortalte for et par dage siden at han i sin nuværende tilstand ikke så sig i stand til at springe i Prost'en foreløbigt. Flere lægeundersøgelser venter forude for franskmanden, men endnu er det ikke til at sige om han bliver klar til løbet i næste weekend. En talsmand for teamet udtaler: "Han klager stadig over nogen smerte og jeg tror at ulykkens eftervirkninger er større end han først troede. Vi ved ikke i dette øjeblik om han vil køre, men vi forventer en afgørelse tidligt næste uge." Afløser for Alesi kunne blive formel 3000-køreren Stephane Sarrazin, der i forvejen har erfaring fra det brasilianske GP i 1999, hvor han blev udlånt til Minardi, og har sat stærke tider i sine mange tests som Prosts testkører.
CBA  


Hop til top
Peugeot: Aldrig mere F1

Det ser ud til de sidste par års samarbejde har skræmt Peugeot i en sådan grad at den franske bilfabrikant har besluttet sig til aldrig mere vil have noget at gøre med formel 1. Det oplyste lettet Frédéric Saint-Geours, øverstkommanderende i Peugeot-hierakiet, på en pressekonference forleden. "Jeg vil gøre en ting helt klart," sagde Saint-Geours, "og det er at vi trække os ud formel 1 for evigt. I livet bør man aldrig sige aldrig, men hvis du vil høre min mening, så er den, at Peugeot aldrig mere vil køre i formel 1. Vi har endda specificeret i vores kontrakt med AMT at vi ikke vil gøre det de næste fem år." AMT, Asia Motor Technology, har en aftale der minder om den Flavio Briatore fik i hus med Supertec og Renault, men et come-back er altså udelukket i dette tilfælde. Saint-Geours er godt klar over at man med denne beslutning går imod strømmen:"Jeg fastholder at selvom vi er i en periode, hvor mange store fabrikanter beslutter sig for at gå ind i formel 1, har vi ret til at være af en anden opfattelse og til at lægge anderledes sportslige og kommercielle strategier."

Peugeot gik ind f1 som motorleverandør for McLaren i 1994. Senere leverede de hestekræfter til Jordan og de sidste år har budt på et yderst problematisk samarbejde med Prost præget af mistillid og beskyldninger. Rygterne om Peugeots afsked har huseret længe og ikke uden grund: "Vi nåede frem til denne beslutning tilbage i november 1999, fordi vi simpelthen ikke kunne tro på at de massive investeringer i formel 1 blev retfærdiggjort af det vi fik til gengæld." Frédéric Saint-Geours sluttede med at fastslå at: "Vi vil forsætte med at konkurrere i Rally-verdensmesterskabet, men formel 1 er ikke for os."

CBA  


Hop til top
Panis afskrevet hos Benetton

Så ser det ud til at en af kandidaterne til sædet hos Benetton officielt er faldet fra. Olivier Panis bliver ikke Benetton-kører i 2001. Som tidligere omtalt i går på formel-1.dk er Panis tæt på at skrive kontrakt med BAR næste år.

"Han er ikke inde i billedet til næste år," siger Briatore om Panis. "Det kunne have været muligt for ham at komme her, men i praksis har det vist sig at være problematisk," forklarer han videre. Dermed liner Jenson Button op til at få sædet, såfremt Williams tager Montoya til sig næste år.

BB  


Hop til top
Fisichella foran lønstigning

Giancarlo Fisichella er godt på vej til at sikre sig en god gage som kører for Benetton. Italieneren har en langtidskontrakt, hvor der har været indbygget en progressiv lønskala.

Netop til 2001-sæsonen ser det ud til at Fisichella når op i den tunge ende som en af de bedst betalte kørere. I øjeblikket forhandler han og teamet om det endelige beløb. Det menes at Fisichella i 2001 når op på godt 75 millioner kroner som Benetton-kører. Det er godt gået for en kører der endnu har sin første sejr til gode...

BB  


Hop til top
Minardi tæt på at blive solgt

Mens kørerne tester på Fiorano, bliver der forhandlet andetsteds. Minardi som er det mindste team i F1, har længe lidt under manglende økonomiske resurser. Og det skal der gøres noget ved. Ifølge Gabriele Rumi, som har aktiemajoriteten i teamet, er man tæt på at kan afslutte et salg af teamet, men mangler et væsentligt punkt, nemlig en motorleverandør.

"Vi kan ikke forsætte som det er nu. Et F1 team kan ikke længere være ejet af nogle få enkelte mennesker. Det er nødvendigt, at ejerskabet ligger hos et selskab, der er involveret i kommunikation på den ene eller anden måde. Vi er tæt på at have afsluttet en handel, men vi er nødt til at finde en motorleverandør, og dem er der ikke mange af. Jeg kan ikke sælge teamet uden en motor."

Minardi har i denne sæson benyttet en Ford motor, der dog er omdøbt til Fondmetal, fordi dette firma, betaler en stor del af regningen for motoren. Ford har imidlertid meddelt, at de ikke kan levere efter denne sæson. Rumi har endvidere forhandlet med Mugen-Honda og Renault. Men endnu er der ikke kommet noget resultat ud af forhandlingerne.

Det forlyder, at Rumi forhandler med det Miami baserede selskab, PSN som står for PanAmerican Sports Network. Selskabet er allerede sponsor for Minardi.

PDL  


Hop til top
Williams venter på Ganassi

Alt, hvad F1 teamejer Frank Williams nu kun venter på, inden han kan annocere, at Juan Pablo Montoya kører for hans team i F1 næste år, er en melding fra columbianerens nuværende team-ejer i CART, Chip Ganassi, om at han har fundet en afløser.


Indtil videre bliver Juan Pablo Montoya hos Ganassi.

Williams har derfor endnu ikke annonceret, at han har frigivet Jenson Button. Team-ejer hos Benetton, Flavio Briatore, tripper ellers i kulissen eftersom han gerne vil annoncere, at englænderen kører for hans team næste år eftersom at hans headhunting af Jacques Villeneuve gik i vasken. Den britiske F3-stjerne, Antonio Pizzonia var ellers også på tale til Benetton, men endnu 1 år i F3 vil helt sikkert modne den yderst talentfulde kører.

Button kan dermed se frem til en 2-årig kontrakt hos Briatore og, ikke at forglemme, med godt med power fra Renault.

Ved siden af alt dette står en rolig og fattet Williams og venter, som sagt, kun på en meddelelse fra Chip Ganassi, der tilgengæld har nok at gøre med at overbevise Toyota om, at han skam har fundet en værdig afløser for det columbianske stjerneskud.

www.cart.dk

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk