Teamet har i forvejen mere at se til med at få gjort deres sag klar til høring så de kan være med i Valencia men derudover foregår der forhandlinger om at få Grosjean gjort klar til sædet. Teamet har dog valgt ikke at udtale sig endnu, men vil gøre det på et senere tidspunkt.
Den franske kører er for tiden på ferie - så mon ikke han har en del at se frem til når sommerferien er forbi? For tiden ligger han nummer 2 i GP2 - 12 point efter tyskeren Nico Hulkenberg.
Til den spanske avis El Pais fortæller han at alt går efter planen. "Der er ingen grund til at betvivle os. Vi kommer med i Formel 1." Samarbejdet omkring teamet er gået i gang. Det bliver Dallara som leverer chassis til teamet og de forventer at den første test kan gennemføres den 10. januar 2010. Hvem der skal køre racerne er stadig ikke bestemt, men da teamet er spansk forventes det at man tager en af de rutinerede testkørere fra enten Ferrari eller McLaren - Marc Gene eller Pedro de la Rosa. Hvem der skal køre den anden racer er selv sagt ligeså ubekendt, men følgende kørere er sat i forbindelse med sædet, som skal optages af det som Campos kalder en 'lovende ung kører'. Her er navne som Bruno Senna og Vitaly Petrov de mest varme, med Sergio Perez og inderen Karun Chandhok som outsidere. En pengestærk kører bliver nok foretrukket.
For efter meldingen om at tyskeren vender tilbage til feltet har salget gået godt frem. I ugen før meldingen blev der solgt 6.500 billetter, men da det blev kendt at Schumacher vender tilbage blev der langet yderligere 10.000 billetter over disken. Men tallet kunne sikkert have været endnu bedre - meldingen om at Fernando Alonso måske ikke kan komme til start på grund af udelukkelsen af Renault, har sendt det spanske gadeløb til tælling.
Således er kun lidt over halvdelen af billeterne blevet solgt. Der er plads til 75.000 tilskuere.
Rygterne om Loebs entre i Formel 1 har været undervejs længe og det er stort set en offentlig hemmelighed at den suveræne franske kører står over for debut i Formel 1. Det er endda så kendt at WRCs promoter ligefrem taler om det som et faktum. Han håber at den nuværende trend vil fortsætte, eftersom det sætter øget fokus på WRC som ellers har været noget fattigt på opmærksomhed eftersom flere fabriksteam har trukket sig fra VM serien.
"Jeg synes det er fantastisk at se så meget interesse fra Formel 1 i WRC," siger Simon Long der arrangerer WRC serien. Og han er også glad for at se det går den anden vej. "At se Loeb teste sig op imod de bedste i Formel 1 i Abu Dhabi senere på året, og det samme den anden vej i Finland, er det godt sammenligningsgrundlag for de to mesterskaber," siger han. På tværs af de to serier, som dog på stort set alle område er som nat og dag, er det dog de absolut bedste der kører med, og i det bedste materiel.
Flere andre kørere i Formel 1-feltet har udtryk interesse for at prøve sig selv af i WRC regi. En af de kørere der har formået at kombinere bane- og rallysport har været en anden franskmand, Stephane Sarrazin. Han kørte i sin tid Formel 3000 og var inde omkring Formel 1, inden han kastede sig over rally. Han kørte også Le Mans i år for Peugeot, så spørgsmålet er om fremtidens racerkører kan kombinere det med succes.
Og det er Ferrari selvsagt ikke videre begejstret for. Og de forsøger ikke at nedtone skuffelsen. "Gæt hvem der har modsat sig en test med F60'eren? Et team som ikke har vundet noget i årevis og som ikke engang forsøgte at vise noget fair play," skriver teamet på sin webside.
Reglementet foreskriver et testforbud i sommerferien, og det har været opretholdt meget stramt de sidste par år. Men med Massas skade og stand-in fra Michael Schumacher, skal man indsætte en kører der ikke har kørt dette års racer. Og der er sket en del med Formel 1 siden tyskeren forlod sporten.
Flere har henvist til at den unge spanier Jaime Alguersuari ikke fik lov til at teste sin Toro Rosso før det ungarske Grand Prix. Her melder Ferrari at det var de klar til at acceptere. Spanierne fik dog ingen test.
Frank Williams er iskold overfor de italienske frustrationer. "Williams ser ikke nogen forskel på Alguersuaris situation og den som Schumacher er i, og føler at en afvigelse fra reglerne vil kunne danne præsedens for fremtiden," siger teamchefen. Og sender samtidig en stikpille videre til italienerne. "I en lignende situation ville Williams uden tøven benytte sig af dets nuværende testkører." Og dem har Ferrari et par stykker af i forvejen, men...
Yderligere skal det selvfølgelig også ses af at Williams ligger tæt på Ferrari i konstruktørernes mesterskab, og derfor vil en gratis test til Ferrari kunne give dem en fordel. Og så skal man vist heller ikke glemme at Williams blev smidt ud af FOTA da forhandlingerne om 2010 sæsonen brød ud i en krig med FIA. Her valgte Williams at bryde fællesskabet med FOTA - og fik sparket anført af Ferrari! Så der ligger vist også lidt 'pay back' i Williams beslutning!
Nu er det meget normalt at Piquet senior slår om sig med store ord og fakter, men han har en plan om at komme ind i Formel 1. Til en brasiliansk avis har han således fortalt at 'han godt kan lide navnet Piquet F1'. At han så reelt ikke kan bruge det er noget andet - F1 er en beskyttet titel og kan ikke anvendes af teams'ene. Derudover er der, som tidligere nævnt, også mulighed for at Joan Villadelprat fra Epsilon Euskadi kan overtage. De fik ikke en plads i 2010 feltet, men har vist interesse for en mulig overtagelse. I baggrunden arbejder BMWs tidligere ejer, Peter Sauber på at redde stumperne så det sikres at medarbejderne på fabrikken i Hinwill fortsat har noget at tage sig til. Han håber at kunne finde en løsning som den der blev udarbejdet for Honda da de overdrog teamet til Ross Brawn.