Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.8.1998
 Goodyear vil forlade Formel 1!
 Løb i efterårsferien?
 Dario Franchiti bliver i Amerika
 Gary Anderson til Arrows?
 McLaren forrest i Spanien
 Frentzen til Prost?
 Ferrari tester regnvejrsdæk
 
5.8.1998
 Williams og Zanardi er tæt på aftale
 Får Malaysia et Grand Prix i 1999?
 Skal Frentzen markedsføre Peugeot?
 Test på Silverstone
 Honda på banen
 Benetton benægter Ford-kontrakt
 Williams benægter Hart-aftale
 Ralf væk fra Jordan?
 Diniz bliver hos Arrows
 Walkinshaw og Barnard i retten
 VM i afgørende fase
 McLarens brændstofproblem
 Ferrari tester dæk
 

Hop til top6.8.1998

Goodyear vil forlade Formel 1!

Den amerikanske dækleverandør, Goodyear insisterer på at de vil forlade Formel 1 - selvom Ferrari hævder at have kontrakt med mærket i 1999. Rory Byrne kunne for kort tid siden fortælle at man var tæt på at have underskrevet en kontrakt for 1999, men dette er blevet benægtet fra højeste sted hos Ferrari. Jean Todt afviser historien. Ifølge Goodyear-folk er det kun et massivt pres fra Goodyear-teams'ene der kan få ledelsen på andre tanker.
BB  


Hop til top
Løb i efterårsferien?

Rygterne svirrer om et ekstra Formel 1-løb i denne sæson. Men "der bliver ikke noget ekstra løb i år", siger Max Mosley. Alligevel er der mange der ikke forstår hvorfor der skal være fire ugers ‘efterårsferie’ mellem løbet på Nurburgring og det japanske G.P. på Suzuka. Rygter vil vide at den italienske Mugello-bane kan lægge asfalt til endnu en afdeling Formel 1, efter at det portugisiske G.P. på Estoril blev strøget af kalenderen. Teams'ene er stærkt imod endnu et løb, da det vil påvirke deres budgetter. Hvis VM er afgjort efter løbet på Nurburgring, kan løbet på Suzuka måske blive den første testkørsel af 1999-bilerne...
BB  


Hop til top
Dario Franchiti bliver i Amerika

Skotten Dario Franchiti, som Jan Magnussen har været holdkammerat med i Formel 3 og DTM/ITC, står ikke på spring til det andet sæde hos BAR. Teamchef Craig Pollock har gjort det klart at skotten fortsat har meget at bevise. "Både han og jeg føler at han skal kunne vinde regelmæssigt, før der kan blive tale om Formel 1", siger Pollock. Willi Weber, de to Schumacher-brødres manager skulle efter sigende have talt med Pollock og det må i så fald være om et sæde til Ralf - men det kan lige så godt være en del af ‘gamet’ når der nu skal forhandles om kontrakter. Listen af potentielle andenkørere vokser dag for dag: Trulli er nu også med på listen, men det afhænger af Prost, der har kontrakt på italieneren. Listen indeholder også den tidligere verdensmester Damon Hill, nuværende Arrows-kører Mika Salo. En af Reynards topkørere i CART, Jimmy Vasser skulle også være med i kampen om det sidste sæde.
BB  


Hop til top
Gary Anderson til Arrows?

Det er ikke kun på kørersiden at der er rygter om udskiftninger. Jordan-designeren siden teamet begyndte i Formel 1 i 1991, Gary Anderson overtager måske John Barnards plads i Arrows' designerafdeling. Jordan hentede i denne sæson Mike Gascoyne fra Tyrrell fordi der var problemer med Jordan-chassiset, og dermed er Gary Anderson sendt ned i Jordan-hierarkiet. Der er meget stor sandsynlighed for at rygtet er sandt - hovedpersonen selv har nemlig ikke afvist rygtet!
BB  


Hop til top
McLaren forrest i Spanien

Efter en 3-dages test på Jerez i Spanien, ligger McLaren tydeligt foran de øvrige teams. Testen var præget af ekstrem varme, som ikke engang banen kunne tåle. Testen blev en overgang stoppet fordi et stykke beton var faldet af kerben. Testkøreren for McLaren, Ricardo Zonta, imponerede ved at sætte 3. hurtigste tid. Williams var godt fremme under testen med Villeneuve på 3. pladsen selvom han var over et sekund langsommere en McLaren. Williams havde også en testkører med og det samme havde Jordan. Williams har god grund til at kigge deres testkører efter i sømmene efter at der er opstået kold luft mellem team og kørere. Williams vil i høj grad have glæde af at ansætte en kører som allerede kender raceren og folkene i teamet. Der har også været snak om at Jordan måske mister Ralf Schumacher. McLaren har allerede skrevet kontrakt med begge kører til næste sæson så deres motivation for at lade testkøreren, Zonta, køre, er nok at aflaste Mika Hakkinen.
Nr.KørerTeamTid
1David CoulthardMcLaren1:24.80
2Jacques VilleneuveWilliams1:25.81
3Ricardo ZontaMcLaren1:26.24
4Juan Pablo MontoyaWilliams1.26.73
5Juichi WakisakaJordan1:27.74
6Johnny HerbertSauber1:27.82
NJ  


Hop til top
Frentzen til Prost?

Kilder siger at Williams-køreren Heinz-Harald Frentzen er blever tilbudt en et-årig kontrakt med Prost teamet. Dette er på trods af at teamet har givet udtryk for at ville beholde begge kørere til næste sæson. Hvis rygtet er sandt, vil det være Jarno Trulli som skal erstattes da hovedsponsoren, Gauloises, har forlangt mindst én fransk kører på teamet.
NJ  


Hop til top
Ferrari tester regnvejrsdæk

Ferrari teamet fortsatte i går for tredje dag i træk deres test på Fiorano banen. Dagens program stod denne gang på regvejrsdæk. Da det i Italien, i modsætning til herhjemme, for tiden ikke regner måtte man selv simulere et regnvejr ved hjælp af kunstvanding. Eddie Irvine startede testen kl. 7.30 i chassis 187(Lang akselafstand) og kørte ialt 101 omgange med en bedste tid på 1:13,009. Efter at have lukket for vandet og banen var tørret op, fortsatte Ireren med yderligere 18 omgange med en bedste tid på 1:03,394. Testen sluttede kl. 17 og genoptages idag med Michael Schumacher bag rattet.
MBP  


 

Hop til top5.8.1998

Williams og Zanardi er tæt på aftale

Nu ser det ud til at parterne er ved at være klar til at offentliggøre det nye samarbejde mellem den regerende CART-mester, Alex Zanardi og Williams-teamet. Kontrakten kommer til at løbe over to år med en option for et eventuelt tredje år. Spekulationerne er derimod nu rettet imod hvem der får det andet sæde. Det ser nu ud til at være en kamp mellem Rubens Barrichello og den talentfulde Williams-testkører og førende i Formel 3000, Juan Pablo Montoya. Måske bliver der tale om at Stewart får Montoya som en slags kompensation for at Barrichello rykker til Williams. Patrick Head afviser imidlertid alle rygterne og siger at teamet "ikke har valgt næste års kører. Det bliver først afgjort i august, og tidligt i september vil vi kunne offentliggøre vores kørere."
BB  


Hop til top
Får Malaysia et Grand Prix i 1999?

Rygterne svirrer om at Malaysia bliver værter for en Formel 1-afdeling. En foreløbig kalender der blev uddelt sidste weekend af FOCA til Formel 1-teams'ene, har det malaysiske G.P. på Sepang-banen som det næstsidste løb. Det ser dog ikke ud til at Sydafrika og Kina kommer med i denne omgang da de manglede på den foreløbige kalender.
BB  


Hop til top
Skal Frentzen markedsføre Peugeot?

Der er fortsat rygter om at Heinz-Harald Frentzen skifter til Prost til næste sæson. Mange tvivler dog, blandt andet fordi Prost har mange franske sponsorer. Men Peugeot er måske dem der har mest at sige. De er interesseret i at øge deres markedsføring i Tyskland og ved at få Frentzen i den ene Prost-bil er man sikret masser af reklame. Teamchef Alain Prost mener at Frentzen er fuld ud kompetens, men alligevel er Prost-teamet presset. Mange af sponsorerne vil helst have én fransk kører i teamet - men Olivier Panis' kontrakt udløber efter denne sæson, og man har kontrakt med Jarno Trulli (Italien) indtil år 2001. En afgørelse kommer måske omkring den 15. august. Der udløber Prost-teamets option på Oliver Panis.
BB  


Hop til top
Test på Silverstone

Benetton-Playlife har påbegyndt en tredags test, hvor man ønsker at få testet den nye bil med længere akselafstand. Teamet og især Alexander Wurz mener at man bevæger sig i den rigtige retning. Giancarlo Fisichella har ikke testet den ‘lange’ Benetton, men har arbejdet med test af Bridgestone-dækkene. Her er testtiderne fra den 4. august:
Nr.KørerTeamTid
1Alexander WurzBenetton1:26.93
2Jarno TrulliProst1:27.15
3Giancarlo FisichellaBenetton1:27.43
4Mika SaloArrows1:27.46
5Olivier PanisProst1:27.55
BB  


Hop til top
Honda på banen

Honda, der er på vej ind i Formel 1, er i løbet af de kommende 3 måneder parate til at teste deres nye bil og motor. Hiroyuki Yoshino der er Honda's president har tidligere sagt at man vil begynde med at teste til november, men det er stadig uklart om Honda vil gå ind i Formel 1 allerede fra 1999 eller om man venter til sæsonen år 2000. På spørgsmålet om 1990 var en mulighed svarede Yoshino: "Hvorfor ikke?", men kilder tæt på selskabet antydede sidste uge at plaanerne muligvis kunne blive udskudt til år 2000, for at sikre tilstrækkelig tid til forberedelse.
 
Det vides at en F1 bil for øjeblikket er under udvikling. Bilen designes af Italienske Dallara, og processen bliver overvåget af ingen ringere end Tyrrell's direktør Harvey Postlethwaite og den tidligere kører Satoru Nakajima, der altid har stået Honda's hjerte nær. Det siges dog, at der fra visse sider i Honda-koncernen er et stærkt ønske om, at gøre brug af det Japanske Dome team, der også har tætte bånd med firmaet og den bil, der er under udvikling.
HAL  


Hop til top
Benetton benægter Ford-kontrakt

David Richards benægter at Benetton har planer om at skifte motorleverandør. Ford har været nævnt som en eventuel erstatning for Mecachrome-motorerne, der ikke har samme fordel som Renault havde over resten af feltet. Benetton-chefen siger at teamet har tænkt sig at fuldføre sin 2-årige kontrakt med Mecachrome. "Jeg behøver stabilitet i teamet", sagde Richards i en kort bemærktning.
NJ  


Hop til top
Williams benægter Hart-aftale

Williams' tekniske chef, Patrick Head, har én gang for alle udtalt at Williams ikke vil skifte motorleverandør til næste sæson. Der har gået rygter om at teamet ville køre med Hart motorer i stedet for Mecachrome. Head sagde: "Folk må være løbet tør for ting at snakke om. Vi vil køre med en Mecachrome motor til næste år." Rygterne opstod fordi det virkede usandsynligt at Williams ville gå med til at betale de 17 mio. pund som det vil koste at køre med en meget revideret Mecechrome V10 til næste år. BAR og Benetton har allerede sagt at de vil køre med Mecachrome.
Det menes også at Williams slet ikke vil få den nye model til næste år fordi Mecachrome ikke vil risikere at BMW skal stjæle know-how ved at kigge på motorerne hos Williams. BMW skal levere motorer til Williams i år 2000. I år betaler Williams 13 mio. pund for motorer og de har en kontrakt som skal sikre dem den nyeste motor til samme pris i 1999. Det ville derfor være groft kontraktbrud hvis Mecachrome forlangte 17 mio. pund.
NJ  


Hop til top
Ralf væk fra Jordan?

Ralf Schumacher viste enormt potentiale under weekendens grand prix på Hockenheim. Han flotte kørsel efterfølges nu i bedste Formel 1 stil med en lang række rygter. Brødrene Schumachers manager, Willi Weber, er set tale med BARs chef, Craig Pollock. Michael Schumacher fortsætter hos Ferrari så det tyder på at forhandlingerne omhandler Ralf Schumachers fremtid. Ralf Schumacher har også været sat i forbindelse med Williams men Weber blev dengang citeret for at have advaret Ralf om at køre for et team som er inde i en fase hvor de ikke kommer til at være i toppen de næste par år. Kilder hos Jordan fortæller at teamet ville være meget kede af at miste Ralf Schumacher, som nu ser ud til at have overstået sin indkøringsfase ligesom Jordan.
NJ  


Hop til top
Diniz bliver hos Arrows

"Vi har ingen grund til at erstatte Pedro. Han udfører et godt stykke arbejde og er en værdifuld del af vores team." var det svar der blev givet, da spørgsmålet blev stillet om hvorvidt Diniz ville blive. Dermed blev det i dag bekræftet af teamet at Pedro Diniz fortsætter som kører for Arrows TWR. Arrows anden kører Mika Salo kan dog ikke med samme sikkerhed se sin fremtid med teamet. Her nægter man at udtale sig om hvorvidt der forhandles med Mika om 1999 sæsonen eller ej. Det menes at Salo for øjeblikket snakker med Craig Pollock (drektør for BAR), der skrev kontrakt med Jacques Villeneuve for lidt over en uge siden. Mika's nære venskab med Villeneuve, kan måske få betydning for hvorvidt Mika kommer til BAR eller ej. Uanset hvad der sker er Mika's sponsor (Nokia) meget eftertragtet af de fleste teams, og det kan jo også gøre det nemmere for Mika at finde den rette plads.
HAL  


Hop til top
Walkinshaw og Barnard i retten

Tom Walkinshaw, der er chef for Arrows teamet, menes at have haft heftige diskussioner med teamest tekniske chef John Barnard. Stridens kerne er, at Barnard tidligere på året skulle have lavet noget arbejde for Prost teamet, og efter deres meget kraftige reaktioner ("No comments") at dømme, da begge parter blev spurgt om sagen ved det Tyske Grand Prix - skulle man tro det kunne ende i en retssag.
HAL  


Hop til top
VM i afgørende fase

Kampen om formel 1 verdensmesterskabet er på vej ind i en afgørende fase. Først så det ud til at Hakkinen ville vinde trofæet så let som ingen ting. Så svarede Schumacher igen og var en overgang kun 2 point efter Hakkinen. I de seneste 2 løb har vinden igen blæst til Hakkinens fordel, og han er således nu 16 point foran Schumacher. Ungarns Grand Prix i næste uge kan blive altafgørende i kampen om VM; Vinder Hakkien og Schumacher udgår, vil Hakkinen føre med 26 point, et forspring som Schumacher vil få svært ved at hente med kun 4 løb tilbage. Skulle det omvendte ske vil Schumacher "kun" være 6 point bagefter, og så er det hele igen åbent. De to rivaler er da også udemærket klar over situationens alvor. Efter Hockenheim udtalte Schumacher: "Vi må nu koncentrere os om Ungarn og jeg håber vores vogn vil passe bedre til denne bane end den gjorde til Hockenheim" Hakkinen har genvundet selvtilliden og utaler: "Sidste år klarede os godt i både kvalifikationen og løbet og jeg tror jeg ser frem til til Ungarn. Banen kræver en kraftig motor, masser af downforce og en god balance i vognen"
MBP  


Hop til top
McLarens brændstofproblem

Det var bekymring hos McLaren omkring et for stort brændstof-forbrug under det nyligt afsluttede Tyske Grand Prix. Midtvejs i løbet blev McLaren chefen Ron Dennis og direktøren for Mercedes Motorsport Norbert Haug set i ivrig diskussion med deres pit crew, og kort efter kunne man se mekanikerne justere deres brændstof-udstyr. Det blev også bekræftet at Mika Hakkinen og David Coulthard havde været unødigt bekymrede: "Vi valgte at starte med en del brændstof, for at dække alle muligheder i løbet, men efter mit første pitstop var der bekymring for at mit brændstof-forbrug var større end forventet." sagde Mika Hakkinen og han fortsatte "Det viste sig dog ikke at være noget problem." Ron Dennis bekræftede også at man i en periode havde været lidt bekymrede, men at det viste sig at være ubegrundet: "På et tidspunkt var vi bekymrede for brændstof-forbruget, og vi ændrede lidt på blandingsforholdet, og det gav os den fornødne ro." sagde Ron Dennis og fortsatte "Det viste sig dog efter løbet, at vores bekymring var helt ubegrundet."
HAL  


Hop til top
Ferrari tester dæk

Eddie Irvine var igår bag rattet på Ferrari's F300/L (Long wheelbase, chassis 187). Ireren inledte testen med opsætning af vognen, hvorefter han påbegyndte en test af forskellige typer Goodyear dæk. Irvine gennemførte ialt 119 omgange på Fiorano banen i solskin og 30 graders varme. Banetemperaturen var på 40-48 grader, og Irvine's bedste tid var på 1:02,169. Eddie Irvine vil fortsætte testen idag.
MBP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk