Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.8.2003
 Mens vi venter på ...
 
6.8.2003
 Bernie Ecclestones nye ideer
 Trulli anklager Michael Schumacher
 

Hop til top7.8.2003

Mens vi venter på ...

Det var vel egentlig ikke nogen overraskelse at Toyota forleden annoncerede at de har valgt at forlænge med deres kørere, men staben skal udvides.

Toyota teamet har forlænget kontrakten med deres to kørere, det var der vel egentligt ikke nogen overraskelse i. Det er vel heller ikke nogen overraskelse i at man annoncerer det kort efter at teamet opnåede dets bedste resultat hidtil.

Det er vel heller ikke nogen hemmelighed mere at man er på jagt efter Mike Gascoyne som er hos Renault i øjeblikket. Det sædvanlige spil har været udført, men nu ser det ud til at parterne mere eller mindre bekræfter at der vitterligt forhandles. Renault vil sikkert være kede af at miste denne kapacitet som Gascoyne er. Man prøver ganske givet at trække forhandlingerne mest muligt, da Gascoyne har en klausul indbygget der siger at han ikke må arbejde for andre teams de første 6 måneder efter at en kontrakt er indgået. I hvert fald så længe han er på kontrakt med Renault. Det ventes at Mike Gascoyne kan starte tidsnok til at påbegynde arbejdet på Toyotas 2005 model.

PDL  


 

Hop til top6.8.2003

Bernie Ecclestones nye ideer

Bernie Ecclestone har det med at få nogle lyse ideer indimellem, men det er ikke altid han får sin vilje. Nu er han ude med nye ideer.

Bernie Ecclestone vil have lavet om på nogle ting. Det vil han så tit, men nu skal der flere løb i kalenderen, ændring af weekenderne og så får kørerne en opsang og der trues med bøder.

En af Bernie Ecclestones nye ideer er at der skal køres 18 løb om året og helst med virkning allerede næste år. Spørgsmålet er om han kan få alle teams med på den ide. 2 nye løb kommer der til næste år. Og hvad så? Det lyder umiddelbart lovende, men ikke alle er begejstret for det. Kan ikke alle tilslutte sig det, må et andet GP tages ud af kalenderen. Østrigs GP er væk næste år. Belgien kommer sandsynligvis tilbage, Bahrain og Kina er nye. Der tales flere steder om at så skal Canadas GP eller måske San Marinos GP ofres så man ender på de 17 GP'er som alle kan gå med til. Mange tv-analytikere påpeger at eksempelvis Brasiliens og Canadas GP'er har mange seer pga. tidspunktet. Målinger viser at der er rigtig mange seere på det tidspunkt.

Den økonomiske ekstraudgift som 18 GP'er sikkert vil påføre alle teams, har Bernie Ecclestone et modsvar til. Nemlig at en løbsweekend skal skæres ned til to dage. Konstruktionen skal se sådan ud:

Fri træning og den første kvalifikation om lørdagen.
Anden kvalifikation søndag formiddag, og selve GP'et sent om eftermiddagen.

Bernie Ecclestone henviser til at der er flere seere sent på eftermiddagen.

Bernie Ecclestone vil også have kørerne med engageret. Han truer med bødeforlæg hvis ikke de kan finde ud af at vinke til publikum. Han hiver det tyske GP frem som eksempel. Der sad folk i over 30 graders varme og så kørerparaden, men kun et ganske lille antal af kørerne vinkede ud til publikum.

Bernie Ecclestone:
"Vi må stoppe med at tale og i stedet begynde at give noget tilbage til publikum. Teams og kørere må indse at de ikke bare kan komme og hente en medalje og sige at det er fint nok. De skal give noget tilbage. Se på alle de mennesker der sad på Hockenheim i 35 graders varme. Alt hvad de havde at kikke på af Formel 1 fra søndag morgen, var kørerparaden. 20 mennesker på ladet af en lastbil stod bare og talte sammen i stedet for at koncentrere sig om publikum. De ulejligede sig ikke med at vinke til publikum. Hvis ikke de gør det i fremtiden, må vi se om på om ikke de skal have bøder."

Netop penge er igen en medvirkende bestanddel i Bernie Ecclestones ideer. Lønnen skal laves om. I stedet for at kørerne bliver betalt med et fast salær, skal de for eftertiden aflønnes med en bonus afhængig af deres resultater.

"Kørerne burde være i stand til at motivere dem selv, men det er desværre ikke altid tilfældet. Vi skal muligvis til at se på om de skal betales efter deres resultater. Det er muligt at tvinge teamene til at gøre det. Eksempel kunne man i stedet for at betale Michael Schumacher £20 millioner eller mere om året, i stedet betale ham £6 millioner hver gang han vinder."

Bernie Ecclestone henviser til at han selv gjorde med den tidligere trefoldige verdensmester Nelson Piquet da Piquet kørte for Brabham - hvor teamchefen hed Bernie Ecclestone.

"Da jeg havde Nelson Piquet i teamet hos Brabham, sagde jeg til ham at han ville få sin betaling når han scorede points. Det må have virket, for han gjorde det godt."

Ja, der er stof til eftertanke. Med den sæson som eksempelvis Michael Schumacher har haft i år, ville Ferrari kunne have sparet en del i løn. Men måske at resultaterne så ville have været anderledes. Der er dog ingen tvivl om at de seneste forslag fra Bernie Ecclestone nok skal blive diskuteret rundt omkring. Et par af dem er ikke uefne.

PDL  


Hop til top
Trulli anklager Michael Schumacher

Jarno Trulli beskylder Michael Schumacher for at have kørt unfair i søndagens tyske GP på Hockenheim. Årsagen er en overhaling.

Jarno Trulli var ikke særlig begejstret for den måde som han blev overhalet af Michael Schumacher på i søndagens tyske GP. Jarno Trulli blev overhalet af Michael Schumacher lige efter hårnåle svinget på banen. Trulli har sikkert ikke så meget imod at blive overhalet, men måden det skete på var efter hans mening meget unfair.

Jarno Trulli refererer til et FIA regulativ som siger at der ikke må overhales uden for banen. Michael Schumacher havde alle 4 hjul uden for den hvide linje som markerer banen, og ifølge Trullis reference til reglerne er overhalingen dermed ulovlig. Trulli selv siger at han gav plads til Schumacher så han kunne komme ind på banen igen, og forventede derefter at løbsofficials ville gribe ind, men intet skete. Trulli vil dog ikke beklage sin nød til Michael Schumacher.

Jarno Trulli:
"Alle kender denne regel. Jeg vil ikke tale med Michael Schumacher, jeg har i stedet tænkt mig at gå direkte til FIA. Min teamchef, Flavio Briatore, var klar til at indgive en formel klage om situationen, men med Michaels punktering er det måske ikke nødvendigt."

Michael Schumacher punkterede med ganske få omgange tilbage og røg tilbage på syvendepladsen fra den andenplads han ellers havde kæmpet sig op på. Jean Todt har en anden mening om den sag, nemlig den at han mener at Jarno Trulli burde have givet plads til Michael Schumacher.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk