Epsilon Euskadi teamet som nok er mest kendt fra mindre Formel klasser og Le Mans, er i fuld gang med at udvikle deres egen Formel 1 racer. Håbet er selvfølgelig at man denne gang bliver udvalgt til at kunne deltage i Formel 1.
I hvert fald kan teamet bekræfte at man i sidste uge havde den første vindtunneltest af en skalamodel af den racer man håber på at kunne deltage med i næste sæson. Joan Villadelprat og Sergio Rinland som står i spidsen for teamet, håber på at i og med at 2 ansøgere har trukket sig, så er der ret stor chance for at Epsilon Euskadi bliver udvalgt denne gang.
Sergio Rinland som tidligere har arbejdet for blandt andet Williams, Brabham, Forti, Benetton, Sauber og Arrows teamene udtaler, at den første vindtunneltest forløb ganske godt. Designet er ifølge Sergio Rinland pænt avanceret, og man forventer sig meget af det.
Til gengæld vil teamet ikke bekræfte nogen kørere endnu. Man har selvfølgelig et antal emner på ønskesedlen, men man har ikke indledt jagten på kørere endnu. Sergio Rinland siger dog at han godt kunne tænke sig at landsmanden Esteban Gutierrez kommer til at køre for teamet, men indrømmer også at det er et personligt ønske.
Tidspresset stiger på de ansøgere som vil med i Formel 1 feltet i næste sæson. Der er angiveligt kun 3 ansøgere tilbage efter at ART Grand Prix og det amerikanske foretagende Cypher har trukket deres ansøgninger tilbage.
Tilbage på listen er såvidt vides kun Villeneuve/Durango projektet, Epsilon Euskadi og Stefan GP. De to sidstnævnte blev sorteret fra i udvælgelsen sidste år, men prøver igen i år.
Spørgsmålet er dog hvor mange der får adgang til det forjættede land. Der er rejst spørgsmål ved hvor mange af de nye teams i år der kollapser økonomisk. Bernie Ecclestone har ikke lagt skjul på at der betales bidrag til et par af de nye teams for at holde dem kørende i denne sæson. Lotus som har klaret sig bedst i denne sæson af de nye teams, ser ud til at forsætte fremover.
Ross Brawn der udover at være teamchef for Mercedes GP, også er spidsen for FOTAs tekniske gruppe, advarer om at der snart skal tages en beslutning. Han udtrykker at det er hårdt at arbejde under det kolosale tidspres - især for et nyt team. Han mener selv at et felt på 24 biler er passende.
Det er dog heller ikke helt billigt at få adgangen. Bliver man udtaget koster det et depositum på €uro 19 millioner. Og så kommer alt det andet derefter. Det er det som har fået Cypher Group til at trække sig i denne omgang. Man har ikke anset det for muligt at rejse pengene endnu. Projektet er dog ikke opgivet, men udsat ifølge Cypher Group selv.