Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.8.2000
 CCCC - De deltagende klasser
 GoKart - EM i Frankrig
 
7.8.2000
 DTC - Anden halvleg på Ring Djursland
 Marlboro Master review
 CCCC - Copenhagen Classic Car Cup 2000
 CCCC - Tidsplan
 DTM - Nissen tæt på point
 

Hop til top8.8.2000

CCCC - De deltagende klasser

Til weekendens Copenhagen Classic Car Cup på Holmen i København er der tilmeldt ca. 150 biler i 9 klasser. Vi vil her redegøre for klasserne samt give nogle eksempler på hvilke typer biler der deltager i de forskellige klasser.

Klasse A:
Racersport op til 1947. Periode C og D.
Der er pt. tilmeldt 13 deltagere til denne klasse.
Her deltager der blandt andet:
MG TC (1946), Jaguar SS100 (1938), Bugatti Type 37 (1926).

Klasse B:
Touring Cars op til 1947. Periode C og D.
Der er pt. tilmeldt 12 deltagere til denne klasse.
Her deltager der blandt andet:
Citroen B11 Sport (1946), Alvis 12/70 (1938), Bentley 4½Litre (1929) samt arrangementets ældste ekvipage en Mathis Topedo 2 Place Sport fra 1923.

Klasse D:
Standard vogne op til 1947 - 65. Periode E og F. Alle motorstørrelser
Samt standard vogne 1966 - 71, Periode G. 0 - 1000 ccm.
Der er pt. tilmeldt 21 deltagere til disse klasser som kører samtidig.
Her deltager der blandt andet:
Ford Cortina GT (1964), Volvo 122S (1965), Morris Minin Cooper S (1965), FIAT Abarth 1000 TC (1968).

Klasse E:
Standard vogne Gruppe 2 1966 - 71, Periode G. Motorer over 1000 ccm.
Der er pt. tilmeldt 21 deltagere til denne klasse.
Her deltager der blandt andet:
Alfa Romeo 2000 GT Veloce (1971), Austin Cooper S (1971), Ford Mustang Hard Top (1966), Ford Escort BDA (1971).


Det er også i denne klasse at den danske LeMans vinder Tom Kristensen deltager i hans NSU Prinz TTS.

Klasse F-1:
Sportsvogne GT og GTS før 1947 - 61, Periode E. Motorer 0 - 3000 ccm.
Der er pt. tilmeldt 22 deltagere til denne klasse.
Her deltager der blandt andet:
Lotus Elite Super 95 (1961), Austin Healey 100 (1954), Porche 356A (1959), Mercedes Benz 300SL (1960)

Klasse F-2:
Sportsvogne GT og GTS før 1947 - 61, Periode E. Motorer over 3000 ccm.
Samt sportsvogne GT og GTS 1926 - 65, Periode F. Der er pt. tilmeldt 20 deltagere til dissee klasser som kører samtidig.
Her deltager der blandt andet:
MG B (1962), Jaguar E type (1963), Ferrari 250 TR (1959), Chevrolet Corvette Grand Sport (1963), Aston Martin DB4 (1962).

Klasse G:
Sportsvogne GT og GTS før 1966 - 71, Periode G.
Der er pt. tilmeldt 14 deltagere til denne klasse.
Her deltager der blandt andet:
MG Midget (1970), Porsche 911 (1970), Volvo P1800 (1967), Alpine 110 (1971), Simca Beatone Coupe (1968).

Klasse H:
"Lofty England Memorial Trophy", Jaguar sportsvogne fra 1948 - 60.
Der er pt. tilmeldt 17 deltagere til denne klasse.
Her deltager der blandt andet:
XK 120 (1953), D type (1955), C type (1953), XK 150 S (1957),

Her udover er der også en Klasse I, men de kører ikke konkurrance, det er en ren opvisnings klasse med ældre formelracere, der er pt. tilmeldt 4 deltagere i denne klasse.

AN  


Hop til top
GoKart - EM i Frankrig

Selve løbet foregik i Frankrig (Angerville) den 29 juli til 1.august der var 165 kører med. Man starter med en tidtagning, hvor efter man kører kvalifikations heats i dette tilfælde 9 pågrund at de mange deltager. Hvis man efter disse 9 heats er mellem de 34 første kommer man med til prefinalen og finalen. De næste 34 er med i en B - Finale, og resten kan bare pakke sammen og tage hjem.

For mit vedkommende var jeg nummer 60 efter tidtagningen, dette betød at jeg skulle starte nr.13 i kval.heatene. I det første knækkede trændingsledningerne og måtte udgå under starten, men i de næste blev jeg 5, 4, 3, 8, 5, 11, 2. Jeg kom med i finalen som eneste dansker som nr.18.

I prefinalen kørte jeg mig op som nr. 5 og satte hurtigst omgangstid. I fianlen hvor jeg startede som nr.5 og havde håbet på en god slutplacering, blev jeg kørt af banen i første sving af en bagfra. Jeg kom dog i gang igen, men min gokart var blevet beskadet så jeg endte på en 19 plads. Hvilket var lidt skuffende, men i næste weekend gælder det nordisk mesterskad i Thy hvor jeg håber på et godt resultat.

Søren Petersen

AN  


 

Hop til top7.8.2000

DTC - Anden halvleg på Ring Djursland

På søndag tager Dansk Touringcar Challenge hul på anden halvleg i kampen om årets mesterskab. Det sker på den teknisk krævende Ring Djursland ved Tirstrup Lufthavn, der også lagde asfalt til en af forårssæsonens mindeværdige dueller, da Thorkild Thyrring vandt sin første DTC-sejr efter at have kæmpet sig forbi den førende i mesterskabet, Michael Carlsen.

Dansk Touringcar Challenge er også garant for et lige så heftigt race ved det kommende Colliers Hans Vestergaard Jubilæumsløb, men om det også bliver med d'herrer Thyrring og Carlsen i hovedrollerne, vides først, når man på søndag kender dagsformen. Så hård og tæt er kampen i DTC, at alt kan ske, når en række af Danmarks professionelle racerkørere udfordrer de bedste hjemlige amatørkørere.

Den senest tilkomne proff-kører i DTC er Jason Watt, der i midten af juni fik et flot comeback til bilsporten. I en ombygget Peugeot 306 GTI med ratbetjent speeder og bremse viste den populære københavnerdreng, at racerinstinktet var intakt, og det gav sved på panden hos en lang række af konkurrenterne, da de opdagede, at Jason ikke blot var konkurrencedygtig, men også bejlede til en plads på sejrspodiet. Desværre kunne en trækaksel ikke klare den hårde belastning, men det problem skulle Peugeot Sport Teamet have løst til løbet på Ring Djursland, hvor Jason Watt står overfor en helt ny udfordring. Selv om han har kørt på alverdens internationale racerbaner, så bliver det første gang, at han skal til start på den svære bane, men med sin erfaring fra f.eks. Spa-Francorchamps og Monaco står han dog godt rustet!

Som vinder af det seneste DTC-løb på Ring Djursland er Thorkild Thyrring naturligvis blandt favoritterne, men også hans teamkammerat i McDonald's Nissan-teamet, John Nielsen, er et godt bud på sejren, men det kræver naturligvis, at Super John kan holde amatørerne stangen. Fynske Michael Carlsen fører ikke blot dette års mesterskab med en stor margen. Han er også DTC-seriens mest succesfulde kører med fire sejre, fem pole positions, seks hurtigste omgange og flest føringsomgange, så ham kan ingen tillade sig at afskrive. En anden Michael med efternavnet Schröter kan ikke fremvise en nær så imponerende DTC-statistik, men han er mindst lige så farlig. Faktisk kan det kun tilskrives sort uheld, at hans andenplads sidste år på Ring Djursland fortsat blot er hans bedste resultat til dato, men lykken vender måske i weekenden?

Jesper Sylvest er forsvarende mester i Dansk Touringcar Challenge, men et skift til en ny Citroën Xsara Coupé ved sæsonstarten gjorde, at han betragtede 2000 som lidt af en overgangssæson. Men selv om Sylvest fortsat venter på en ny og mere konkurrencedygtig Xsara, som er under opbygning i England, så har Sylvest alligevel formået at blande sig i toppen, og det har han også intentioner om at gøre på Ring Djursland. Feltet i årets fjerde DTC-løb tæller også de to ukonventionelle Renault Megane Stationcars fra High Class Racing, og at man sagtens kan køre race med så megen uudnyttet bagagerumsplads, viste Casper Elgaard med en flot fjerdeplads ved seneste løb.

Løbet den 13. august har i øvrigt fået titel af Jubilæumsløb, da det i denne måned er 35 år siden, at det første motorløb blev kørt på Ring Djursland. I den anledning har man fået genoptrykt et beskedent oplag af det originale løbsprogram, som vil blive uddelt til de første 500 tilskuere. Og det løbsprogram er interessant læsning, der viser, at æblerne har det med at falde tæt ved stammen. Ved Åbningsløbet i 1965 var Jens Christian Legarth med i hovedklassen, og i dag 35 år senere er hans to sønner, Mike og Pierre, også med i hovedattraktionen, DTC, hvor de begge er med helt fremme i feltet. Specielt Mike gjorde det godt ved DTC-testdagen i sidste uge på Jyllands-Ringen, hvor han i sin BMW 320i var hurtigst af alle, hvilket lover godt for søndagens løb.

BB  


Hop til top
Marlboro Master review

Igen i år blev Marlboro Master en stor succes, og en del af æren skyldes nok den dobbelte Formel 1 verdensmester Michael Schumacher, som også var utrolig imponeret over dette års ugave af Marlboro Masters.

"Jeg er virkelig stolt over at være her i dag," sagde Michael Schumacher. "det er en stor overraskelse for mig, at der har været så mange tilskuer, men det giver mig masser af indre styrke og optimisme til det næste løb i Ungarn.

Og Randy Mamola tilføjede:

"Der er intet som atmosfæren på Zandvoort, med alle de mennesker på bakken! Jeg ville elske at komme igen. Det har været en stor oplevelse".

Og kørerene fik klart en fantastisk weekend, hvor alt det de ikke kan gøre i deres respektive serier, kunne de gøre her. Det betød masser hjulspind, røg osv. og tilskuerne var vilde. Det var virkeligt et show, et show der havde lokket 60.000 mennesker til Zandvoort for at se Formel 1-, Rally- og motorcykelkørere.

Men der var også andre ting at se på. Alle de europæiske Formel 3 serier var samlet, og sejren gik til den 23-årige franskmand Jonathan Cochet. Han sagde efter løbet:

"Min start gik ret godt, og derefter kikkede jeg ikke i mit bagspejl."

Der var ellers nok at kigge på! Vores danske super talent Nicolas Kiesa, udviste nemlig stort talent ved at køre fra en start placering som nummer 14 til en plads som nummer 7. Desværre røg Nicolas halvt af banen, og kom langt ned i feltet, men arbejdede sig op som nummer 9. Selvom Nicolas er skuffet over sin 9. plads, er han også blevet grebet af "Marlboro Masters". "Det er så vildt!" griner Nicolas "det er virkelig som Formel 1! Det er så meget mediaopdækning og rigtig mange entusiastiske tilskuere".

Top 3 for Formel 3 kørerene

1 Jonathan Cochet
2 Ben Collins
3 Tomas Scheckter

Det var alt for dette års Marlboro Masters

MEL  


Hop til top
CCCC - Copenhagen Classic Car Cup 2000

Igen i år vil der blive afholdt Copenhagen Classic Car Cup, men hvor det tidliger har været afholdt foran Christiansborg, så er det i år flyttet ud på Nyholm Marinestation København. Løbet afvikles i den kommende weekend, 12. og 13. august, og der er publikuns adgang begge dage i tidsrummet fra 10:00 til 17:00.


Dette billede er fra løbet i 1998.

Copenhagen Classic Car Cup tæller i år ca. 150 tilmeldte køretøjer fordelt på ni forskellige klasser.
Og top navnet til dette års løb er nok Tom Kristensen der kommer i en nyindkøbt NSU Prinz TTS.

Det er stadig muligt at få billetter i forsalg hos følgende:

FDM Motorsport
Firskovvej 32
2800 Lyngby
45270707

BilletNet på Posthusene
70156565

Daytona
Strandvejen 34
2900 Hellerup

Jaguar-Danmark
Bryggervangen 39
2100 København Ø

Jaguar House A/S
Store Rørbækvej 18
3600 Frederikssund

Finn Jørgensen Automobiler A/S
Backersvej 17
2300 københavn S

samt hos BILIA's Volvo/Renault forretninger i København.

Billetter koster 125,00 kr. pr. dag for voksne.
Børn under 12 år 75,00 kr. pr. dag.
Familiebilletter (2 voksne og 2 børn) - 350,00 kr. pr. dag.
Ovennævnte periser gælder kun ved forsalg.

Hvis billetterne købes ved indgangen, så er priserne følgende:
Voksne pr. dag: 160,00 kr.
Børn under 12 år pr. dag: 110,00 kr.
Familie billet (2 voksne og 2 børn): 500,00 kr. pr. dag.

Der sælges også et begrænset antal billetter til ryttergården (pitten), de koster 100,00 kr, og gælder til begge dage. Disse billetter kan KUN købes på banen.

AN  


Hop til top
CCCC - Tidsplan

Her er så den officielle tidsplan for Copenhagen Classic Car Cup 2000, som afholdes på Holmen i København, i weekenden den 12. - 13. august. Dette bliver sikkert et af de største motorsportsarrangementer (hvis ikke det største) i Danmark i år 2000. Der vil ud over de deltagende klasser også være opvisning af historiske formel racere.

Lørdag køres der først en fri træningsrunde. Derefter en tidtagnings runde, der danner grundlag for startopstillingen til 1. heat.
Alle heats er berammet til 6 omgange.

Tidsplan for lørdag den 12. august:
Klasse Kørsel Fra Til
A - Racersport Træning 09:15 09:27
B - Touring Cars Træning 09:30 09:42
D - Touring Cars Træning 09:45 09:57
E - Touring Cars Træning 10:00 10:12
F1 - Sportsvogne GT + GTS Træning 10:15 10:27
F2 - Sportsvogne GT + GTS Træning 10:30 10:42
G - Sportsvogne GT + GTS Træning <
AN  


Hop til top
DTM - Nissen tæt på point

Kris Nissen scorede Audi's hidtil bedste resultat i det åbne tyske standardvogns-mesterskab, DTM 2000, da han søndag blev nummer 11 i sæsonens syvende løb, der blev afviklet på Sachsenring ved Chemnitz.

"Det var vores hidtil bedste weekend", siger Kris Nissen, der også var hurtigste Audi-kører under kvalifikationen - foran sine holdkammerater, de regerende standardvognsmestre fra henholdsvis Tyskland (STW) og England (BTCC), Christian Abt og Laurent Aiello.

I første løb kørte jeg mig frem til 11.-pladsen. Jeg er selvfølgelig glad for at score vores bedste resultat i år, men det var på den anden side bittert at være én sølle placering fra vores første point, fortæller Kris Nissen, der blev nummer 15 i dagens andet løb.

"Men vi er i konstant fremgang, og til næste afdeling bliver vores biler yderligere forbedret. Så kan vi udfordre Mercedes og Opel", siger Kris Nissen.

Løbene på Sachsenring blev domineret af Mercedes: Den tidligere DTM-rnester Klaus Ludwig scorede en dobbebejr med Peter Drumbeck på andenpladsen i begge løb.

Stillingen i DTM:
Plac.KørerTeamPoint
1Bernd SchneiderMercedes106
2Manuel ReuterOpel79
3Klaus LudwigMercede74
-Kris NissenAudi0

Næste afdeling i DTM mesterskabet køres dem 20. august på Nürburgring.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk