Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.8.2001
 Jordan svarer
 Ens motorer til Jaguar og Arrows - er det mon sundt?
 Ny motor på vej til Minardi?
 
6.8.2001
 McNish sikker på Toyota-sæde
 Pizzonia skal teste for Williams
 Hakkinen var tæt på at stoppe
 

Hop til top8.8.2001

Jordan svarer

Efter at Jean Alesi er blevet ny kører hos Jordan, er der blevet klarhed over en hel del ting. Parterne har ikke villet udtale sig meget om forholdene, men nu besvarer Eddie Jordan et par spørgsmål om kørerrokaden.

Både Alesi og Jordan har været i kontakt med hinanden flere gange om en mulig kontrakt - ikke kun nu i år, men også i tidligere sæsoner. "Der har ikke været et år hvor Jean ikke er kommet til mig for at tale om muligvis at køre for Jordan,2 siger teamchef Eddie Jordan. De to kender hinanden tilbage fra Formel 3000-dagene, hvor Alesi i Jordan-racere blev mester og siden hen blev sendt videre til Formel 1. Ifølge Jordan er aftalen først blevet en mulighed efter at Alesi selv forlod Prost-teamet. "Vi fik først denne aftale med Jean da han var fri til at komme til Jordan. Alain Prost og jeg er også meget gode venner, så det er vigtigt at gøre det klart at der ikke er noget fjendskab over at Jean kommer til Jordan," siger Eddie Jordan.

Han afkræfter at fyringen af Frentzen hang sammen med udnævnelsen af Alesi som ny kører. "De to ting har intet med hinanden at gøre," forklarer Jordan der også kan sige at Alesi brød sin kontrakt med Prost førend han underskrev en aftale med Jordan.

Alesi er endvidere kun ansat resten af året. "Det er vigtigt for begge parter at se hvordan det går i de sidste løb i 2001, og så tale om næste år," siger Jordan, og ret beset bliver der ikke lang tid for de to parter til at finde frem til det.

Under alle omstændigheder må det siges at der i år er sket en hel del rokader. Derudover har Prost vist sig at være det team der havde mest gennemtræk. De lagde ud med Alesi og Mazzacane. Først røg Mazzacane ud. Prost havde linet Pedro de la Rosa op til det sæde, men så ville de la Rosa hellere til Jaguar. Her havde Jaguar en kører de gerne ville af med - exit til Burti der så overtog sædet hos Prost. Og nu er det så den anden kører hos Prost der ryger - der bliver skiftet godt rundt! Og med Prost som den evige taber.

BB  


Hop til top
Ens motorer til Jaguar og Arrows - er det mon sundt?

Fornyelig offentliggjorde Arrows og PPD, at man havde indgået en aftale om levering af Cosworth motorer til Arrows. Det specielle er at Arrows og Jaguar får ens motorer.

Det har vakt genlyd i Formel 1 verdenen at både Jaguar og Arrows får den samme specifikation motor til næste års sæson. Normalt når man laver kundemotorer er de en eller flere generationer ældre, men ikke i dette tilfælde. Det har fået mange til at undre sig over, hvad i al verden Ford/PPD har i tankerne. Niki Lauda giver her sit svar på forundringen.

Niki Lauda:
"Først og fremmest er Cosworth og Pi indtjeningsfirmaer. Det er den måde vi har organiseret det hele på. Hvis man har en filosofi om at tjene penge, skal man kunne etablere en organisation der kan sørge for det. Så hvis de menneskelige ressourcer og de fysiske rammer er til stede, så er det en af måderne at gøre det på. Det er den fremgangsmåde vi har valgt. Lidt enkelt forklaret, er det kun et spørgsmål om at flytte rundt på nogle mennesker, for at kunne producere motorer til Arrows også. Der har været nogle teams der har henvendt sig, men den konstruktion som Tom Walkinshaw kom frem med var den bedste. Han ønskede at skifte fra Asiatech, og det her er resultatet."

Niki Lauda er blevet bebrejdet af mange, bl.a. af Bobby Rahal, at Arrows får samme specifikation som Jaguar. Men det har Lauda en forklaring på også.

"Først og fremmest tror jeg på at kun konkurrence kan forbedre ens egen udvikling. Såfremt vi ikke straffer os selv ved at producere for mange motorer, hvilket vi har sikret os, så er det det rigtige at gøre. Det giver ingen mening at lave to forskellige specifikationer af motoren. Vi udvikler vores egen motor ved også at lade den køre i en anden bil også. To forskellige motorer hjælper ikke os. Cosworth kommer længst ved at lade motoren køre i 4 biler i stedet for 2. Det er stort set det det drejer sig om. Hvis Arrows viser sig at være hurtigere end os, så er det vores egen skyld, så er deres bil bedre end vores."

I første omgang virker det måske ikke særlig motiverende at Arrows skal have de samme muligheder som Jaguar. På den anden side kan det være med til at sætte skub i udviklingen hos Jaguar. Til tider virker det set udefra, at udviklingen går for langsomt. Det er som regel i den sidste tredjedel af sæsonen at resultaterne begynder at vise sig. Og det er for sent. Det så vi hos Stewart, og også sidste år da teamet skiftede ejerskab og kom til at hedde Jaguar. Tendensen er der også i år. Vi for se til næste år, om Laudas filosofi holder stik.

PDL  


Hop til top
Ny motor på vej til Minardi?

Minardi teamet har i et par sæsoner kørt med en "gammel" Ford motor. Bilernes chassis har været rigtig godt, men motorkraften har manglet.

Ifølge Paul Stoddart som overtog teamet lige før sæsonstarten, har man 4 motorer at vælge i mellem. Det er måske lidt overraskende, men det kan tælles på flere måder.

Paul Stoddart:
"Hvis nogen kom hen til mig ved sæsonstarten og sagde at - "Du når til et tidspunkt på sæsonen, hvor der vil være 2 teams som endnu ikke har afgjort deres motormæssige fremtid, og du er en af dem og du har 4 motorer at vælge i mellem" - så vil jeg sige at de ikke må have tænkt sig ret godt om."

Sagen er jo den at Minardi har haltet langt efter motormæssigt. Det ønsker Paul Stoddart ikke skal gentage sig. Men måske er en afgørelse lige op over.

"Jeg kan helt sikkert ikke klage. Jeg vil gerne have afsluttet forhandlingerne omkring det ungarske Grand Prix. Hvis det ikke kan lade sig gøre, så ved udgangen af august."

Det vil jo så sige omkring det belgiske Grand Prix. Men hvilke muligheder har Minardi? Man kan sikkert forhandle sig frem til noget hos Asiatech eller AMT. En anden mulighed er at benytte Cosworth motoren en sæson mere. Hvilken version det i givet fald så skulle blive til, er et spørgsmål om penge. En tredje mulighed er at overtage Ferrari motoren fra Prost, som måske ikke har pengene til at forsætte med Ferrari motoren. Den sidste mulighed som Paul Stoddart også i den seneste tid har luftet, er intet mindre en at man konstruerer og bygger sin egen motor. Meget tyder dog på, at det enten bliver et valg mellem en Cosworth motor eller Ferrari. Men intet er endnu afgjort. Ikke officielt i hvert fald.

PDL  


 

Hop til top6.8.2001

McNish sikker på Toyota-sæde

Spekulationerne angående Allan McNish's fremtid som Toyota kører er endelig blevet afgjort og rygterne omkring ex-Jordan køreren Heinz-Harald Frentzen, der skulle deltage i Toyota teamet er ligeledes manet i jorden.

Toyota's teamchef Ove Andersson udtaler: "McNish vil holde klar på startlinien til det første Grand Prix i Australien år 2002. Toyota teamet er tilfreds med det arbejde skotten har udført i testfasen indtil nu og han vil sammen med teamet debutere i Formel-1 næste år, sammen med den i Formel 1 mere erfaren Mika Salo."

Ove Andersson udtaler yderligere: "Der er endnu ikke skrevet kontrakt med Allan McNish, men det er kun et spørgsmål om tid, så er de sidste detaljer på plads."

LC

AN  


Hop til top
Pizzonia skal teste for Williams

Efter sejren på Hockenheim er Formel 3000-køreren Antonio Pizzonia steget i kurs. Han testede i vinters for Benetton, men efter at være blevet evalueret af teamet blev han sendt tilbage til Formel-klassen under Formel 1 for at få mere erfaring, til trods for at han i dominerende stil vandt det engelske Formel 3-mesterskab.

Nu er han imidlertid blevet et godt navn for Williams, der måske kan se en kommende topkører i Pizzonia. Under alle omstændigheder skal han teste for Williams. Dette skal der dog ikke lægges alt for meget i. Pizzonias holdkammerat hos Petrobras Junior (der er støttet af Williams) Ricardo Sperafico har også testet for Williams på Lurcy-Levis - og den bane er vist ikke ligefrem kendt for at stille de største udfordringer til kørerne.

BB  


Hop til top
Hakkinen var tæt på at stoppe

Rygterne om at Mika Hakkinen måske ville lægge hjelmen på hylden, har ikke været helt hen i skoven. Den tidligere finske verdensmester erkender at tanken har strejfet ham! Men han er klar til at fortsætte yderligere et år.

Det er vist ikke nogen hemmelighed at Hakkinen har haft et meget dårligt år, med mange tekniske problemer og få resultater. Sejren på Silverstone er vel det eneste højdepunkt der har været i år - ellers har det været en mager høst. I takt med at det er gået dårligere har han overvejet et stop. "Jeg tror at alle kørere hvert år tænker over at stoppe," mener han. "Formel 1 handler om racerløb, hvilket betyder flere nederlag end sejre, så der kommer et tidspunkt hvor man tænker ved sig selv om man har fået nok af at rejse rundt og køre med," siger han.

Efter at have overvejet sin position er han dog nået frem til erkendelse af at han nok tager et år mere, og han betragter det ikke som noget særsyn at han overvejede et stop. "Det sker for mig, og det sker for mange andre kørere. Det er ganske normalt, men hvis man stadig ser på fremtiden så vil man gerne fortsætte," siger Hakkinen.

Men samtidig lægger han også op til at et stop kan komme meget snart. "Der kommer før eller siden en dag hvor jeg skal stoppe. Jeg har været med i Formel 1 i 11 år, hvilket er lang tid. Jeg tror at man kan mærke det inden i en selv når man er klar til at stoppe. Jeg har tænkt over det, men jeg ved endnu ikke hvornår det bliver," siger han lidt kryptisk og pakker det ind - men når man først overvejer det seriøst, kan der ikke være lang tid igen!

Lige nu arbejder hans manager Keke Rosberg på at få en kontrakt på plads med McLaren for den kommende sæson. På spørgsmålet om hvad han vil lave efter Formel 1 siger han: "Det er meget svært at sige. Jeg har det ikke så godt med at tænke på det i øjeblikket."

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk