Rygtet har ellers været meget vedvarende og kunne give en ny dimension i Formel 1. Omvendt har det også været et overraskende rygte, da det også har været rygtedes at Ford i det hele taget overvejede sit engagement i Formel 1, hvorfor en udvidelse til også at omfatte Ford kunne være et signal på det omvendte! "Der har været en del spekulationer i medierne de seneste dage angående levering af Cosworth motorer til F1-teams næste år. Som en motorleverandør, diskuterer Cosworth Racing med teams om mulig levering af motorer til næste sæson. Det er normal praksis og i tilfælde af nogen aftale vil en officiel erklæring blive givet gennem Cosworth Racing på et fornuftigt tidspunkt," er kommentaren fra Richard Parry-Jones der er vicepræsident i Ford-gruppen.
Det skyder rygtet ned på flere måder. Dels er Ford slet ikke nævnt - det har ellers været rygtets hovedtema at Ford direkte ville gå ind som brandet på Jordan-racerne. Men der er tale om levering af motorer, og her kan Jordan stadig være med. Det har Jackie Stewart erkendt overfor Bloomberg. Men det bliver kun som kundemotorer - ganske som dem Arrows i øjeblikket aftager når de endelig deltager.
Efter at Jackie Stewart og familie solgte deres team til Ford, og de kaldte det Jaguar, har det været så som så med resultaterne. Kun én gang er det lykkedes at komme på podiet. Det skete sidste år i Monaco hvor Irvine kom i mål på 3 pladsen. Siden har det været til at overskue de points der er kørt ind.
Det ligger et stort pres på Jaguar teamet. Især efter den seneste tids rygter om at Ford flirter lidt med Jordan, ikke bare som motorleverandør, men som en slags partner. Det er dog endnu ikke afgjort hvad der skal ske på den front. Men Ford er tvunget til at finde en løsning på problemet. Det er dyre lærepenge der betales i øjeblikket.
Jackie Stewart:
"Jaguar gennemgår en hård tid bl.a. fordi økonomien ikke er den bedste. Ford bliver nødt til at stille sig selv det spørgsmål - Er det ved at blive for dyrt? Men det er nok en svær beslutning at træffe. Formel 1 er den eneste motorsport med global dækning og markedsføring."
Der er ingen tvivl om at Ford skal finde ud af hvad de vil. Som tingene kører eller rettere ikke kører hos Jaguar, er det at smide penge ud. Ford og Jaguars image og ry bliver ikke bedre af de dårlige resultater, og ikke mindst den megen udskiftning af personale der finder sted.
Nick Heidfeld er en af de vel nok få kørere der er glad for Hungaroring. Han har formået at få points her et par gange. En sejr i Formel 3000 og sidste år gav sjettepladsen ham et point. Sauber vil gerne forsætte med at få points. Man jagter i øjeblikket Renault i konstruktørernes mesterskab.
Nick Heidfeld:
"Jeg kan godt li' Hungaroring og dens omgivelser og atmosfære. Banen er ret udfordrende fordi man hele tiden kikker efter en overhalingsmulighed. Men man får ikke mange chancer her. Sidste år fik jeg et enkelt point her. Det var et hårdt løb og derfor meget tilfredsstillende at score point. Jeg håber på en gentagelse i år."
Fra teamets side håber man selvfølgelig også på at få flere points på kontoen, men ved også at det er svært netop i Ungarn. Banen er rimelig ujævn. Temperaturen plejer at være ret hård, så både bil og kører får det vanskeligt. Og som Willy Rampf siger, så er det stedet hvor man virkelig kan vinde points på den rigtige pitstrategi.
Jaguar kan ikke siges at have succes med de personer de selv ansætter. Mange vigtige nøglepersoner har fået sparket. Bobby Rahal, Steve Nichols og flere andre har måttet ligge ryg til de luner som de åbenbart har i Jaguar Racing med Niki Lauda i spidsen.
Senest har chefdesigneren John Russell tilsyneladende fået sparket. John Russell har ikke været til stede i teamet siden Silverstone og dermed debuten af den nye R3B. John Russell er medansvarlig for designet af R3B. Ifølge den britiske tv-station ITV har han fået sparket. Krisen kradser efterhånden dybt i teamet. Det kniber tilsyneladende med at få et kvalificeret hold af tekniske chefer og designere osv. til teamet. Presset øges i den grad på Niki Lauda nu. Måske griber de højere magter (Ford) ind og sætter Lauda af jobbet og begynder forfra.
I den seneste tid har der svirret en del rygter om at Jacques Villeneuve skulle være på vej til CART serien. Bl.a. skulle Gerald Forsythe være interesseret. Det afviser JV's manager, Craig Pollock, dog at skulle være tilfældet.
Craig Pollock:
"Jacques er i Formel 1. Han har en kontrakt i Formel 1 og har ingen intentioner om at skifte. Flytter man én Formel 1 verdensmester over til CART koster det en ret stor sum penge. Hvorfor skulle han gøre det? Det vil afslutte din karriere."
Spekulationerne kommer efter at Gerald Forsythe har givet udtryk for at han da godt kunne tænke sig en tidligere CART mester - som JV jo er - i sit team. Og spørger man Forsythe om JV, siger han at han da ville være en god kandidat. Det må fastslås, at Craig Pollock med sin udtalelse har manet disse rygter til jorden.