Testen regner AMT med bliver udført i den anden halvdel af oktober, inden det ikke længere er lovligt at udføre tests. Efter i løbet i Malaysia er det ikke tilladt at teste, hvorfor AMT skal forsøge at komme hurtigt ud af starthullerne.
Mere om AMT:
24. maj 2000 - Køberen af Peugeot Sport fundet?
19. juli 2000 - Arrows med Peugeot motor ?
27. juli 2000 - AMT til Arrows
En kilde fra firmaet siger: ”Der er blevet underskrevet en kontrakt, men lige nu er der egentlig ikke mere at sige om det”.
Det forestående tobaksreklame forbud, der træder i kraft i 2006 har afstedkommet en stigende interesse i alternative sponsorer. IT branchen er allerede trådt ind i formel-1, blandt andet i forbindelse med samarbejdet mellem Compaq og BMW-Williams.
Mere om rygterne om Coca-Colas entre:
4. august 2000 - Coca-Cola på vej til F1?
Der er tale om en serie der læner sig op ad F1, men det bliver ikke en konkurrent til Bernie Ecclestones cirkus. Ideen til dette er kommet hos det engelske fodboldforbund FA, eller hos folk der tidligere har været hos FA, samt Gary Crumpler, der har været marketingschef hos Williams. Sammen med store europæiske fodboldklubber har de stablet projektet på benene. Serien bliver ikke underlagt direkte under FIA men i stedet under MSA, det engelske motorsportsforbund, der så taler deres sag overfor FIA for at få serien godkendt.
"Serien vil ikke teknisk være en rival til Formel 1," siger Gary Crumpler, der er marketingsleder for Premier 1 Racing. "Vores racere vil aldrig komme tæt på en McLaren eller en Ferrari. Vi ønsker at lave et godt show og tiltrække kørere som kan køre en V10-dreven racer og vise deres evner," siger han videre.
Serien er berammet til 12 løb - de 11 i Europa og et i Sydamerika. Racerne bliver bygget af Dallara og får en 4-liters V10-motor der runder 11.500 omdrejninger.
At der bliver tale om "fodbold-grand prix" ses af opbygningen af løbet. Løbet bliver nemlig splittet op i to halvlege. Efter en times kørsel er der 15 minutters pause - til TV-reklamer - og så starter løbet igen. Der bliver kørt kvalifikation til hver enkelt afdeling. Samtidig bliver racerne farvet i fodboldklubbernes farver. Velkommen til fusionssport!
Heldet skal til at vende for teamet og Heinz-Harald Frentzen mener også at det bliver et svært løb. "Det bliver meget svært. Men tidligere har jeg haft nogle gode resultater i Ungarn. Jeg blev nummer fire sidste år og havde et godt løb. Jeg satte hurtigste omgang i 1997 og blev nummer fem i 1998, selvom jeg havde feber efter en madforgiftning. Først efter løbet fløj jeg til et hospital i Wien hvor lægerne fortalte hvor alvorlig forgiftningen var," siger Frentzen om sine oplevelser med Hungaroring og den ungarske madkultur.
Det skal dog ikke hindre ham i at være optimistisk. "Jeg kan lide at køre på Hungaroring. Jeg finder det første sving det mest spændende og udfordrende på banen. Den drejer 180 grader og er meget bumlet på vej ind, hvilket gør raceren nervøs. Men den har meget vejgreb ved i skæringen, og man kan køre mere end raceren normalt vil være i stand til, hvilket gør omgangen spændende," siger tyskeren om det første sving, der af mange kørere anses for det mest udfordrende og opmuntrende på en snørklet bane.
Efter skuffelsen på Hockenheim vil Jarno Trulli gerne komme stærkt igen. "Jeg er stadig meget frustreret over det der skete på Hockenheim, og det at jeg skulle have en stop-and-go straf ruinerede chancerne for at score point eller endda at slutte på podiet. Men jeg har glemt det og må videre. Jeg ser frem til Ungarn og udfordringen for mig og teamet at finde et godt set-up samt at kvalificere os godt fremme."
Trulli har tidligere haft gode erfaringer med banen i sin tid hos Prost. "Ungarn bliver altid beskrevet som Mickey Mouse-banen, men jeg må sige at jeg kan lide den," forklarer han og henviser til sin kørerstil som han mener passer særlig godt til den snævre bane. Han håber på at EJ10B-chassiset vil være med til løfte dem frem på grid'en. "Jeg vil sige at banen ligger mellem Monaco og Zeltweg, og vi var stærke begge stedet. Det er også på tide at vores uheld vender og vi vinder de point vi fortjener, og jeg er sikker på at det sker i Ungarn," siger en forventningsfuld Trulli.
Jordan har da også blot scoret 11 point i år - så de har en del at rette op på hvis de skal indhente Williams der har 22 point på 3. pladsen. Det er værd at bemærke at Jordan allerede efter løbet på Imola i 1999 havde scoret 13 point - selv med en umotiveret Damon Hill i den ene racer. Det viser lidt om Jordans ringe sæson i 2000!
Yderligere kommentarer fra Jordan om Ungarn:
Presse - Hungaroring - Jordan preview
"Jeg vil fortsat kæmpe for at vinde VM indtil det matematisk set er umuligt. Når og hvis jeg ikke kan, vil jeg selvfølgelig hjælpe Mika. Vi har allerede talt om det, og han har sagt, at han vil hjælpe mig, hvis det bliver nødvendigt.
Michael Schumacher: "Jeg tror jeg har forklaret alt til alle, om hvad der er sket i de seneste dage. Jeg har haft dårlige perioder før, og er altid kommet igennem dem, og det vil jeg også gøre denne gang. Jeg kan kun håbe på, at det er ovre for denne gang, og så vil jeg også støtte mig til hvad Rubens sagde til mig: "Du skal ikke tænke på hvad der er sket i fortiden, hvis du gør det, mister du hvad der sker lige nu." Hvad angår Fisichella og jeg, så er vi altid kommet godt ud af det med hinanden. Der har aldrig været problemer, og hvad der skete på Hockenheim, har vi også afklaret med hinanden. Det var selvfølgelig ærgerligt, men det er hvad der kan ske, og jeg vil ikke bebrejde nogen. I den kommende dage skal jeg øve starter. Jeg tror dog ikke, at uheldet på Hockenheim skyldtes en dårlig start. Coulthards start var ikke så god som min, til gengæld lavede Hakkinen en god start."
Der har også i den seneste tid været en del kritik af Michael Schumachers opførsel i det hele taget på banen. Bl.a. allestedsnærværende Flavio Briatore har kommenteret Schumacher: "Han er et arrogant menneske." Også Jacques Villeneuve har udtalt sig: "Han har ingen klasse, etikken i sporten betyder ikke noget for ham." David Coulthard: "Han kører farligt, han er en slags Rambo på banen." Eddie Irvine: "Michael er overlegen, selvbevidst og tænker kun på sig selv." Mika Hakkinen er lidt mere politisk, som sædvanlig: "Jeg respekterer kun, at han er meget svær at slå på banen."
Mange af ovennævnte udtalelser virker konstruerede - af den tabloide presse måske, men noget af kritikken, er alligevel taget til efterretning af Michael Schumacher: "Jeg er måske en hård kører på banen, men slet ikke nogen Rambo. Det er nu engang sådan, at den der fører i VM, er den jagtede, og derfor er man nødt til at forsvare sig. Man bliver ikke taget på med fløjlshandsker. Da jeg kom hjem efter løbet på Hockenheim, kom min datter Gina hen til mig og sagde med en bekymret mine: "Far, du kørte ud i sandet igen". Så kan man kun blive blød om hjertet, og så er det hele ikke så alvorligt mere."
Læs hele portrættet om Tom Belsø på vores portræt side.
Jean Alesi var indblandet i en slem ulykke ved det Tyske Grand Prix, da han og Pedro Diniz stødte sammen og sendte Jean Alesi med stor fart ind i barrieren. Siden har Jean Alesi døjet med smerter i maven og brystkassen.
En talsmand fra Prost-Peugeot siger at Jean Alesi helt sikkert vil deltage i weekendens Grand Prix, men at deres reserve kører Stephane Sarrazin vil være klar i kulissen, hvis det skulle vise sig at Jean Alesi alligevel ikke kan klare strabadserne.
Rygterne smeder også Alexander Wurz sammen med Toyota. Det er meningen at han sammen med Mika Salo skal teste hele næste år, for så at køre for teamet, når de i 2002 stiller op i Formel-1.
Kilder tæt på Alexander Wurz siger at han er blevet forelagt en kontrakt fra Toyota. Det skulle være en 4 årig kontrakt, hvor det første år skulle bruges til at teste i, og de sidste 3 år skulle bruges i Formel-1.
Hverken Toyota eller Alexander Wurz har be- eller afkræftet disse rygter.
Jean Alesi må være den der bedst kan spå om Prosts kørerbesætning til weekenden. Ifølge ham ser det ikke godt ud: "Jeg kan stadig føle smerten overalt på min krop, især i maven fordi mit første sammenstød med muren, efter Diniz havde flået mit hjul af, var næsten frontalt. Intet er brækket, det blev bekræftet i en undersøgelse for en sikkerheds skyld, men jeg har det ikke særlig godt overhovedet og jeg skal gå til nogle flere undersøgelser." Alesi har ikke testet for Prost i siden uheldet, men har fulgt tidens tendenser og taget en kort ferie: "Jeg har taget nogle få hviledage for at feje alle minderne om sammenstødet ud og for at samle kræfter til Ungarn." En af dem der ringede for at forhøre sig om Alesis tilstand var Diniz. De to har nu sluttet fred efter beskyldninger i pressen fra begge sider. Alesi er tydeligvis også påvirket psykisk af ulykken, men indser dog at det var held i uheld, som han fortalte Diniz: hvis han havde haft en hurtigere bil end Prost'en ville sammenstødet have været endnu hårdere. For at præcisere var Alesis fart lidt under 330 km/t.
Hvem der deltager i GP'et er altså endnu uklart. Det hele afhænger af om Alesi er klar den 11. når første fri træning går i gang: "Det er min intention at være til stede i Budapest, men jeg vil aldrig være i stand til at køre i min nuværende tilstand."
"Jeg elsker at køre under skiftende forhold, specielt regnvejr. Jeg lader mig selv blive en del af bilen. Det er næsten ligesom om, at den bringer mig der hen, hvor det er nødvendigt at være, det er umuligt at beskrive den følelse. På Hockenheim, var jeg ikke specielt begejstret for bilen om morgenen, men vi fik lavet nogle ændringer ved den, og så var den absolut god at køre i. Jeg havde en fornemmelse af, at kunne føle alle fire hjul, og jeg følte at jeg kunne forud se, hvad der ville ske. Da det begyndte at regne i Stadion sektionen, kunne jeg pludselig indhente de forankørende meget hurtigere. Jeg kunne bare håbe på, at de ville køre i pit og skifte dæk. Og da Ross Brawn sagde: "Hold tempoet, og du vinder" følte jeg, at det ville ske. Det er bare den dejligste følelse at have i hele verdenen."
Efter testugen, har man så koncentreret sig om ændringer på udstødningssystemet. De opretstående udstødningsrør, som man enkelte gange tidligere har brugt, er blevet modificeret. Man forventer at bruge dem igen på Hungaroring. Ferrari har hidtil kun brugt systemet på baner, hvor der har været meget varmt, og pr. tradition, plejer det at være meget varmt på netop Hungaroring. Udformningen er blevet ændret, så udnyttelsen bliver endnu mere optimal.
Næste punkt i forberedelserne for Ferrari, er shakedown testen. Luca Badoer er i fuld gang med dette. Og der er ekstra travlhed med shakedown testen denne gang, fordi man tager 4 biler med til Hungaroring, bl.a. for at undgå den samme forvirring, som opstod på Hockenheim, hvor Barrichello havde problemer med sin bil kvalifikationen, og derfor måtte stige over i reservebilen, som desværre for Barrichello, var sat op til Michael Schumacher. Shakedown testen forventes afsluttet onsdag, hvor Barrichellos reservebil skal undergå den sidste test. Man har endvidere øvet pitstop.
"Hvis Jenson ønsker at være konkurrencedygtig, så er Benetton det rette team," mener Briatore. "Men hvis han ønsker at køre for pengenes skyld så bliver det med nogle andre. Jeg er sikker på at han er en fyr med en fremtid, men Giancarlo Fisichella er dog min topprioritet for tiden. Jeg vil tale med Giancarlo en gang denne uge for at afslutte forhandlingerne om hans ansættelse her næste år." Briatore lokker altså ikke med en fed lønseddel - alligevel indebærer Fisichellas nye langtidskontrakt en betydelig lønforhøjelse.
Og det har de så også gjort. Frentzen tog til alligevel til Spanien - gad vide om Jordans nej til testen i Valencia kom så hurtigt at billetterne ikke kunne nå at blive afbestilt...
Om ikke andet har Frentzen været på ferie hos sin mor der er bosiddende i Spanien. Bare han så ikke har Jan Ullrich-tendenser og har haft fingrene for meget i mors hjemmebag...
Der mangler nu kun 6 løb, og dette kunne godt gå hen og blive det løb der afgør hvem der bliver verdensmester, eller give et fingerpeg om hvem der er førstekører hos de 2 topteams.
Med Michael Schumachers forspring skrumpet ind til kun 2 point foran, David Coulthard og Mika Hakkinen, og med Rubens Barrichello kun 8 point efter dem, så har bejlerne til verdensmesterskabet ikke været tættere siden 1974. Da var der også 4 bejlere til titlen.
Den næste mand i rækken til at vinde titlen er Giancarlo Fisichella som ligger på 5. pladsen, men han er 40 point efter Michael Schumacher. I konstruktørernes mesterskab er afstanden endnu større. Mellem de 2 første teams Ferrari og McLaren er der kun 2 point, men ned til nummer 3 er der hele 76 point.
Hungaroring har fået lagt nyt asfalt, men den er meget glat. Derudover er banen meget hård, og bliver næsten kun brugt en gang om året når Formel-1 cirkuset kom til Hungaroring. Selve banen er meget snæver, og har mange snoede sving, og mange buler. Det betyder at man ikke kan køre så stærkt på banen, og det går ud over teams som McLaren og Arrows, som har meget stærke motorer.
Når man skal vælge dæk til løbet, er det et rent lotteri. Da det er en low-grip bane, så vil der om fredagen være mange biler der spinder af. Mange teams vil ikke kunne nå at finde det rigtige set up, da vejrforholdene hele tiden skifter. Så måske kan vi få en rigtig spændende kvalifikation igen.
Her er en gennemgang af teams’ene
Ferrari
Selv om Michael Schumacher stadig fører i den samlede stilling, så har han ikke råd til at kvaje sig igen. Han har ikke gennemført de sidste 3 løb, og han beholdte kun sin føring, fordi David Coulthard kom forkert ind til et pit stop under det Tyske Grand Prix.
Rubens Barrichello vil ankomme til Det Ungarske Grand med fornyede kræfter. Men Ferrari lader ham nok ikke vinde hvis Michael stadig er på banen, men Rubens bliver nok svær at holde nede.
McLaren
David Coulthard har vist at han ikke holder tilbage for Michael Schumacher. Både hans holdkammerat Mika Hakkinen og Michael Schumacher har sagt at de er bedre end David Coulthard, så hvis det ikke kan sætte ham op, så er der intet der kan.
Mika Hakkinen nyder sin genopstandelse i fulde drag, og glæder sig til næste løb, hvor der vil være ca. 25000 finske tilskuere. Mange finske tilskurer betragter Hungaroring som deres hjemmebane, og Mika Hakkinen vandt der sidste år.
Jordan
Jordan er nu ved at indse at man er ved at tabe 3. pladsen i konstruktørernes mesterskab, til enten Benetton eller Williams. Men man viste ved det Tyske Grand Prix, at man ikke vil opgive uden kamp. Begge racere udgik kort før løbet sluttede, men man fik bevist at EJ10s nye konfiguration er en klar forbedring. Sidste år sluttede Heinz-Harald Frentzen som nummer 4, og han håber sammen med sin holdkammerat Jarno Trulli, at den nye racer vil være mere stabil ved det kommende Grand Prix.
Jaguar
Jaguar har stadig kun 3 point, som Eddie Irvine fik for sin 4. plads i Monaco, og med Ford som motorleverandør, nærmer man sig snart sit hjemmebane løb på Indianapolis banen. Det største problem Ford slås med lige nu er driftsikkerheden, men Hungaroring skulle passe til det engelske team, og måske har de en chance for at score nogle point, inden man fortsætter til de hurtigere baner som Spa og Monza .
Williams
Williams skulle kunne klare sig godt på Hungaroring. For det første, så kender de banen godt, og har vundet 7 gange på banen. For det andet, så er de kommet godt igen i de 2 sidste løb, efter at have været nede i en bølgedal. Jenson Button vil gerne gøre et godt indtry