Meget er sket siden, og i dag betyder motorsport langt mere i Toms liv, som jo senest vandt Le Mans (IGEN!). Hvad der før blot var en hobby er nu hans arbejde, men CCCC kan skam sagtens presses ind i kalenderen.
I år skal Tom køre en NSU Prinz TTS, også kaldet "Nusser". Nusser er ligesom Tom fra 1967, og Tom håber selvfølgelig, at han kan vinde, men siger dog, at hvis han er i samme klasse som Brian Stoltze og hans Mustang, så tror han, det bliver meget svært, og ved et nærmere kig på køreplanen, tja så skal Brian og Tom køre samme klasse, men Tom giver ikke op uden kamp, så det bliver helt sikkert et spændende løb i weekenden!
Held og lykke Tom!
Men hans Ford Mustang 1966 Hardtop og ham selv endte på en 2. plads! Alle mente dog at det bare var held og hestekræfter, så de udfordrede ham, og allerede ugen efter skulle Brian og hans Mustang til løb i Sturup. Desværre kørte Brian direkte ind i en mur under den første træning, men med hjælp og fif fra andre kørere, fik Brian og hans mekaniker bilen på banen igen, og det endte igen med en 2. plads, og nu var han "velkommen i klubben".
Brian Stoltze har tidligere kørt dragrace, men kører nu kun historisk motorløb. Selvfølgelig pga. fascinationen af gamle biler, men mindst lige så meget fordi samværet mellem kørerene er fantastisk. Ingen er konkurrenter, kun venner. Ved siden af løbene bygger Brian racerbiler, han har bl.a. bygget Jason Watts Mustang fra 1966.
Brians egen racerbil er som sagt en Ford Mustang Hardtop fra 1966, og er den eneste af de historiske racerkørere, som har automat gear. Når materiellet holder kan Brian for det meste være sikker på at være mellem de 3 første, og det er til trods for alle mener en amerikansk bil ikke kan vinde. Mange er næsten bange for hans store bil, men sandheden er at Brian aldrig har påkørt nogen, men siger dog grinende til Formel-1.dk "Jeg er tilgengæld blevet påkørt selv et par gange". Men det er ting man tager med et smil, for i historisk motorsport skal man bare være med og have det sjovt, og Brian regner også med det bliver rigtigt sjovt i år.
Så held og lykke Brian!
En af de deltagende ved CCCC 20000 er Torben Eckardt, direktør for Volvo personbiler i Danmark.
Torben Eckardt deltager i klasse E (hvor også Tom Kristensen deltager) i sin Volvo Amazon fra 1970, oprindeligt en gadebil, som senere er blevet modificeret til race og i dag udelukkende er en banebil.
Torben Eckardt's Volvo Amazon fotograferet i Forum under en udstilling med historiske racerbiler i april 2000.
Historisk motorsport er - om noget - biler med historie! Således har også Eckardts Volvo sin helt egen historie at byde på: "I starten var det en gadebil. I 80'erne er der formentlig en ung fyr, som købte den af et ældre ægtepar begyndte herefter at shine den op - men brugte den dog stadig som gadebil." Således er bilen op gennem 80'erne modificeret mere og mere, og ejerne har ikke behandlet den med en silkehånd. Eckardt fortæller om bilens stand, da han erhvervede den i 1997:
"Jeg købte den med flad motor, gearkasse og bagtøj. Siden har jeg stort set skiftet alt på den."
Volvo'en kunne i reglen have deltaget i den daværende Volvo-klasse, som i 60'erne var Danmarks største motorsportsklasse, når man ser bort fra, at bilen er fra 1970.
"Teknisk er Volvo'en den samme som de biler, der kørte i Volvo-klassen. Vi er dog på nogle områder underlagt visse restriktioner i dag, men i princippet kunne den nuværende bil godt have kørt banerace på det tidspunkt!" Om bilens præstationer fortæller Eckardt:
"Topfarten afhænger naturligvis meget af gearingen men ligger omkring 200 km/t. 0-100 har jeg aldrig prøvet, men jeg mener, at den kan klare det på knap 5 sekunder!"
Accelerationen fra 0-100 ligger således på linie med f.eks. BMW M5 (5000 ccm), Nissan Skyline GT-R V-Spec (2500 ccm) og er blot en anelse langsommere end Ferrari 360 Modena (3500 ccm). Noget der giver et indtryk af den - i mangel af bedre ord - 'kvikke' bil.
At ombygge en 'godt brugt' gadebil til en baneracer er en længerevarende proces, hvor tålmodighed er nøgleordet: "Man bliver nødt til at tage udgangspunkt i reglementet, og herefter vurdere hvilke dele der vil være de mest optimale."
I CCCC 1998 lånte Eckardt Volvo'en til Tom Belsø, der blev nr. 3 i sin klasse. "Men dengang var den slet ikke færdig(ombygget). Siden har jeg arbejdet videre på den, og det er i dag en meget bedre bil." Således kunne det tyde på, at Volvo'en vil være særdeles konkurrencedygtig, men Eckardt undervurderer ikke de andre deltagere:
"Desværre står ens konkurrenter jo ikke stille - sådan er det; Når man selv laver forbedringer, plejer andre jo at følge med!" En kendsgerning der gælder i alle grene af motorsporten.
Torben Eckardt er en stor ynder af historisk motorsport og har kørt race i standardvogne siden 1995, dog ikke på topprofessionelt plan. Bl.a. deltager han med sin Volvo Amazon i Danmarks-mesterskabet under DASU/HMS (periode G, biler fra 66 - 71). Volvo-direktøren har lært et trick eller to af professionelle racerkørere, de gange han har været passager ved test af nye personbiler. Under CCCC skal vi dog forvente yderst fair kørsel af ham:
"Jeg mener at lidt af ånden i CCCC går tabt, hvis man lader sig 'tænde' for meget. Jeg så under sidste CCCC, hvordan nogle af deltagerne blev tændt, hvilket i mine øjne ødelagde lidt af ånden i Copenhagen Classic Car Cup. Vi deltager i et opvisningsløb, et gadeløb, hvor vi skal give tilskuerne dét, de kommer for at se; nemlig et opvisningsløb med historiske biler! Derfor vil jeg ikke begynde at køre stock car-løb! Det ville være noget andet hvis vi i næste uge stillede op i et konkurrenceløb - så skulle jeg nok give gas! Men i CCCC deltager jeg ikke for konkurrencemomentet." Omvendt vil Eckardt dog heller ikke udelukke at han vil køre for at vinde:
Det er en racer af denne type som Prinsen nu bliver ejermand til.
Der er i øjeblikket ingen forlydender om Prinsen kommer til start i løbet, eller om han blot vil tage nogle testrunder i raceren.
På grund af den begrænsede plads samt sikkerheden for både kørere, officials og publikum så vil der kun blive solgt 10.000 billetter pr. dag.
Bemærk i den forbindelse at der er MANGE penge at spare ved at købe billetterne i forsalg.
Adgang til banen sker via Torvegade, Prinsessegade/Refshalevej, alternativt via HT's nye havnebus fra Nordre Toldbod.
Klasse A:
Racersport op til 1947. Periode C og D.
Der er pt. tilmeldt 13 deltagere til denne klasse.
Her deltager der blandt andet:
MG TC (1946), Jaguar SS100 (1938), Bugatti Type 37 (1926).
Klasse B:
Touring Cars op til 1947. Periode C og D.
Der er pt. tilmeldt 12 deltagere til denne klasse.
Her deltager der blandt andet:
Citroen B11 Sport (1946), Alvis 12/70 (1938), Bentley 4½Litre (1929) samt arrangementets ældste ekvipage en Mathis Topedo 2 Place Sport fra 1923.
Klasse D:
Standard vogne op til 1947 - 65. Periode E og F. Alle motorstørrelser
Samt standard vogne 1966 - 71, Periode G. 0 - 1000 ccm.
Der er pt. tilmeldt 21 deltagere til disse klasser som kører samtidig.
Her deltager der blandt andet:
Ford Cortina GT (1964), Volvo 122S (1965), Morris Minin Cooper S (1965), FIAT Abarth 1000 TC (1968).
Klasse E:
Standard vogne Gruppe 2 1966 - 71, Periode G. Motorer over 1000 ccm.
Der er pt. tilmeldt 21 deltagere til denne klasse.
Her deltager der blandt andet:
Alfa Romeo 2000 GT Veloce (1971), Austin Cooper S (1971), Ford Mustang Hard Top (1966), Ford Escort BDA (1971).
Det er også i denne klasse at den danske LeMans vinder Tom Kristensen deltager i hans NSU Prinz TTS.
Klasse F-1:
Sportsvogne GT og GTS før 1947 - 61, Periode E. Motorer 0 - 3000 ccm.
Der er pt. tilmeldt 22 deltagere til denne klasse.
Her deltager der blandt andet:
Lotus Elite Super 95 (1961), Austin Healey 100 (1954), Porche 356A (1959), Mercedes Benz 300SL (1960)
Klasse F-2:
Sportsvogne GT og GTS før 1947 - 61, Periode E. Motorer over 3000 ccm.
Samt sportsvogne GT og GTS 1926 - 65, Periode F.
Der er pt. tilmeldt 20 deltagere til dissee klasser som kører samtidig.
Her deltager der blandt andet:
MG B (1962), Jaguar E type (1963), Ferrari 250 TR (1959), Chevrolet Corvette Grand Sport (1963), Aston Martin DB4 (1962).
Klasse G:
Sportsvogne GT og GTS før 1966 - 71, Periode G.
Der er pt. tilmeldt 14 deltagere til denne klasse.
Her deltager der blandt andet:
MG Midget (1970), Porsche 911 (1970), Volvo P1800 (1967), Alpine 110 (1971), Simca Beatone Coupe (1968).
Klasse H:
"Lofty England Memorial Trophy", Jaguar sportsvogne fra 1948 - 60.
Der er pt. tilmeldt 17 deltagere til denne klasse.
Her deltager der blandt andet:
XK 120 (1953), D type (1955), C type (1953), XK 150 S (1957),
Her udover er der også en Klasse I, men de kører ikke konkurrance, det er en ren opvisnings klasse med ældre formelracere, der er pt. tilmeldt 4 deltagere i denne klasse.
For mit vedkommende var jeg nummer 60 efter tidtagningen, dette betød at jeg skulle starte nr.13 i kval.heatene. I det første knækkede trændingsledningerne og måtte udgå under starten, men i de næste blev jeg 5, 4, 3, 8, 5, 11, 2. Jeg kom med i finalen som eneste dansker som nr.18.
I prefinalen kørte jeg mig op som nr. 5 og satte hurtigst omgangstid. I fianlen hvor jeg startede som nr.5 og havde håbet på en god slutplacering, blev jeg kørt af banen i første sving af en bagfra. Jeg kom dog i gang igen, men min gokart var blevet beskadet så jeg endte på en 19 plads. Hvilket var lidt skuffende, men i næste weekend gælder det nordisk mesterskad i Thy hvor jeg håber på et godt resultat.
Søren Petersen