Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.8.2002
 Verstappen hos Arrows resten af året?
 Irvine som testkører?
 Strengere regler om superlicensen
 
8.8.2002
 Ingen Ford alligevel til Jordan?
 Jaguar skal bevise hvad de værd
 Heidfeld er klar til Hungaroring
 Jaguars chefdesigner ude i kulden
 

Hop til top9.8.2002

Verstappen hos Arrows resten af året?

Siden Frentzen forlod Arrows, har der huseret mange rygter om hvem der skal sidde i sædet i de resterende Grand Prix'er i år.

Der er et ledig sæde hos Arrows efter at Frentzen valgte at sige stop hos teamet. Siden har mange spekuleret i hvem som skulle overtage sædet efter Frentzen resten af sæsonen. Formel 3000 køreren Sebastien Bourdais har været nævnt, men han er i tvivl om hvad han skal. Det vil gå ud over hans chancer netop i Formel 3000. I de sidste dage er Jos Verstappens navn dukket op.

Jos Verstappen blev fyret tidligere på året for at give plads til Frentzen. Nu lader det til at Verstappen måske kan erstatte den kører som blev valgt til fordel for ham selv. I øjeblikket har Verstappen en retssag kørende mod Arrows om den øjensynlige ulovlige fyring. Men det forhindrer tilsyneladende ikke at man forhandler for resten af året alligevel. Verstappens manager, Huub Rothengatter, siger at det ikke er umuligt at Verstappen kan tage pladsen.

"Vi har selvfølgelig hørt om Frentzen. Der er forhandlinger i gang. Sagførerne ser på hvilke muligheder der er. Vi har stadig en retssag kørende mod Arrows, men hvis tingene bliver løst til vores tilfredshed, ja hvorfor så ikke. Så er tavlen vasket ren. Der sker så mange ting hos Arrows bag facaden, der er mange problemer der skal løses. Intet af det har med Jos at gøre. Vi har haft adskillige samtaler med teamet i løbet af året, efter at vi fandt ud af at Jos ikke skulle køre. Sagførerne og advokaterne forhandler stadig."

Arrows er vel nødt til at finde en kører som har penge med. Morgan Grenfell som ejer den største andel af Arrows, har modsat sig mange investeringer i teamet. Morgan Grenfell vil have noget for deres penge. Derfor kan andre ikke købe sig ind i teamet uden Grenfells godkendelse. Teamet i sig selv har røde tal på bundlinien og kan derfor ikke betale en anden kører.

PDL  


Hop til top
Irvine som testkører?

Irvine som testkører. Tanken er ikke helt umulig. Det er endnu ikke helt afgjort om Irvine kører næste år. Ideen med at blive testkører er faktisk hans egen.

Eddie Irvines fremtid er endnu ikke afgjort. Der forhandles stadig med Jaguar, nogle nævner også Jordan som en mulighed. Skulle det glippe at få et sæde er Eddie Irvine ikke afvisende overfor at blive testkører.

Eddie Irvine:
"Jeg har haft nogle gode år, men jeg er ikke helt klar til at trække mig tilbage. Får jeg ikke et sæde, er det ikke et farvel, fordi der er andre ting som holder mig i gang. Hvem ved hvad jeg egentlig kunne tænke mig? Måske et år som testkører? Det kunne være sjovt at arbejde hos et godt team, så lad os se."

PDL  


Hop til top
Strengere regler om superlicensen

FIA ønsker en opstramning af reglerne omkring udstedelsen af superlicenserne som er påkrævet for at køre i Formel 1.

FIA planlægger at stramme op om reglerne vedr. superlicensen, eller rettere udstedelsen af superlicensen. Superlicensen er nødvendig for at køre i Formel 1. FIA ønsker at kørerne skal have en vis erfaring i de mere kraftfulde biler inden de får lov til at køre i Formel 1. Det er forsøg på at undgå at der bliver begået for mange unødvendige risici af de helt unge og uerfarne kørere.

Man har bl.a. set unge kørere som Jenson Button og Kimi Räikkönen komme fra henholdsvis Formel 3 og Formel Renault og træde direkte ind i Formel 1. Disse dog med en vis succes. Men andre kan måske ikke klare det lige så godt. Kimi Räikkönen måtte dog også overbevise FIA at han virkelig kunne håndtere én Formel 1 bil.

For at undgå disse såkaldte unødvendige ulykker, har FIA planer om at indføre en regel om, at kørere der søger superlicensen, skal køre mindst ét år i Formel 3000. Derved opnår FIA faktisk 2 ting. For det første får kørerne et læreår i klassen lige under Formel 1. For det andet øger det interessen for Formel 3000 som ikke har den største interesse i øjeblikket. Det er også fremme på planlægningsbordet at kørere på den anden side af Atlanten der kører i tilsvarende klasser, kan få superlicensen.

PDL  


 

Hop til top8.8.2002

Ingen Ford alligevel til Jordan?

De seneste rygter har ellers gået på at Jordan stod overfor en aftale med Ford om at køre med fabriksmotorer fra 2003, sideløbende med at Fords Jaguar-projekt. Men nu trækkes der lidt i land, efter at Ford har kommenteret rygterne.

Rygtet har ellers været meget vedvarende og kunne give en ny dimension i Formel 1. Omvendt har det også været et overraskende rygte, da det også har været rygtedes at Ford i det hele taget overvejede sit engagement i Formel 1, hvorfor en udvidelse til også at omfatte Ford kunne være et signal på det omvendte! "Der har været en del spekulationer i medierne de seneste dage angående levering af Cosworth motorer til F1-teams næste år. Som en motorleverandør, diskuterer Cosworth Racing med teams om mulig levering af motorer til næste sæson. Det er normal praksis og i tilfælde af nogen aftale vil en officiel erklæring blive givet gennem Cosworth Racing på et fornuftigt tidspunkt," er kommentaren fra Richard Parry-Jones der er vicepræsident i Ford-gruppen.

Det skyder rygtet ned på flere måder. Dels er Ford slet ikke nævnt - det har ellers været rygtets hovedtema at Ford direkte ville gå ind som brandet på Jordan-racerne. Men der er tale om levering af motorer, og her kan Jordan stadig være med. Det har Jackie Stewart erkendt overfor Bloomberg. Men det bliver kun som kundemotorer - ganske som dem Arrows i øjeblikket aftager når de endelig deltager.

BB  


Hop til top
Jaguar skal bevise hvad de værd

Sir Jackie Stewart er ikke bange for at vurdere Jaguars hidtil magre indsats i Formel 1. De har stadig meget at bevise, siger Sir Jackie Stewart.

Efter at Jackie Stewart og familie solgte deres team til Ford, og de kaldte det Jaguar, har det været så som så med resultaterne. Kun én gang er det lykkedes at komme på podiet. Det skete sidste år i Monaco hvor Irvine kom i mål på 3 pladsen. Siden har det været til at overskue de points der er kørt ind.

Det ligger et stort pres på Jaguar teamet. Især efter den seneste tids rygter om at Ford flirter lidt med Jordan, ikke bare som motorleverandør, men som en slags partner. Det er dog endnu ikke afgjort hvad der skal ske på den front. Men Ford er tvunget til at finde en løsning på problemet. Det er dyre lærepenge der betales i øjeblikket.

Jackie Stewart:
"Jaguar gennemgår en hård tid bl.a. fordi økonomien ikke er den bedste. Ford bliver nødt til at stille sig selv det spørgsmål - Er det ved at blive for dyrt? Men det er nok en svær beslutning at træffe. Formel 1 er den eneste motorsport med global dækning og markedsføring."

Der er ingen tvivl om at Ford skal finde ud af hvad de vil. Som tingene kører eller rettere ikke kører hos Jaguar, er det at smide penge ud. Ford og Jaguars image og ry bliver ikke bedre af de dårlige resultater, og ikke mindst den megen udskiftning af personale der finder sted.

PDL  


Hop til top
Heidfeld er klar til Hungaroring

Sauber vil gerne have flere points. Det samme vil Nick Heidfeld. Nick Heidfeld vandt her i 1998 - i Formel 3000. Nu vil han være tilfreds med de points det kan give.

Nick Heidfeld er en af de vel nok få kørere der er glad for Hungaroring. Han har formået at få points her et par gange. En sejr i Formel 3000 og sidste år gav sjettepladsen ham et point. Sauber vil gerne forsætte med at få points. Man jagter i øjeblikket Renault i konstruktørernes mesterskab.

Nick Heidfeld:
"Jeg kan godt li' Hungaroring og dens omgivelser og atmosfære. Banen er ret udfordrende fordi man hele tiden kikker efter en overhalingsmulighed. Men man får ikke mange chancer her. Sidste år fik jeg et enkelt point her. Det var et hårdt løb og derfor meget tilfredsstillende at score point. Jeg håber på en gentagelse i år."

Fra teamets side håber man selvfølgelig også på at få flere points på kontoen, men ved også at det er svært netop i Ungarn. Banen er rimelig ujævn. Temperaturen plejer at være ret hård, så både bil og kører får det vanskeligt. Og som Willy Rampf siger, så er det stedet hvor man virkelig kan vinde points på den rigtige pitstrategi.

PDL  


Hop til top
Jaguars chefdesigner ude i kulden

Jaguar forsætter åbenbart med deres succes, nemlig fyring af vigtige nøglepersoner i teamet. Nu har chefdesigneren, John Russell tilsyneladende fået sparket.

Jaguar kan ikke siges at have succes med de personer de selv ansætter. Mange vigtige nøglepersoner har fået sparket. Bobby Rahal, Steve Nichols og flere andre har måttet ligge ryg til de luner som de åbenbart har i Jaguar Racing med Niki Lauda i spidsen.

Senest har chefdesigneren John Russell tilsyneladende fået sparket. John Russell har ikke været til stede i teamet siden Silverstone og dermed debuten af den nye R3B. John Russell er medansvarlig for designet af R3B. Ifølge den britiske tv-station ITV har han fået sparket. Krisen kradser efterhånden dybt i teamet. Det kniber tilsyneladende med at få et kvalificeret hold af tekniske chefer og designere osv. til teamet. Presset øges i den grad på Niki Lauda nu. Måske griber de højere magter (Ford) ind og sætter Lauda af jobbet og begynder forfra.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk