På Sepang banen i Malaysia er der panderynker i ansigterne på baneejerne og arrangørerne af det malaysiske Formel 1 Grand Prix.
For det første er banen ikke helt så ny mere og flere indikerer at det er nødvendigt med en renovation af faciliteterne. Det ved man godt på banen og har derfor søgt den malaysiske regering om lov til at forbedre faciliteterne. Men det er tilsyneladende en langvarig proces. Utålmodigheden stiger og stiger.
Dernæst er man også bekymret for om Grand Prixet måske ryger ud. Alt tyder på en stigende antal Formel 1 Grand Prixer i fremtiden, og nu er man bekymret for at komme i klemme blandt alle de nye kommende Grand Prixer. Man har derfor rettet henvendelse til Bernie Ecclestone om muligheden for at få flyttet det malaysiske Formel 1 Grand Prix, så det ligger enten lige før eller lige efter Grand Prixet i Singapore.
Det vil ifølge arrangørerne i Malaysia give flere tilskuere, da de to Grand Prixer ikke ligger langt fra hinanden geografisk. I år var der 100.000 tilskuere til Grand Prixet, men det er et antal der svinger utrolig meget i netop Malaysia. Derfor er denne flytning af løbsdato ønskeligt for arrangørerne.
Pirelli har tidligere deltaget i Formel 1 klassen men det ligger næsten 2 årtier tilbage. Seneste sejr for dækfabrikanten var da Nelson Piquet vandt det canadiske Grand Prix i 1991. Og nu er dækfabrikanten så tilbage som ene leverandør af dæk til Formel 1.
Den første test er allerede kørt. Det skete på Mugello banen i Italien hvor den fritstillede Mercedes GP reservekører Nick Heidfeld kørte testen. Testbilen er én Toyota 2009 model. Den første test var en lukket test for offentligheden, og det ventes at de efterfølgende også vil være det. Dog forlyder det fra observatører udenfor Mugello banen, at der blev kørt mere end 100 omgange pr. dag i de dage testen varede.
Næste test finder sted på Paul Ricard banen i Frankrig. Her er det muligt at teste på mange forskellige baneforløb, og det ventes at man især vil teste forskellige compounds idet det forlyder at den første test gik over al forventning.
Nu er det ikke sådan at Pirelli starter helt på bar bund. Man leverer i øjeblikket dæk til Grand Prix 3 klassen, og det angiver den nuværende dækleverandør til Formel 1, Bridgestone, som en af grundene til at man ikke vil dele erfaringer og data med Pirelli, som flere ellers havde forventet at Bridgestone ville gøre.
For Formel 1 teamene gælder det at ingen får lov til at teste Pirelli dækkene før den igangværende sæson er overstået. Det bliver først i de kommende pre-season tests forud for 2011 sæsonen at det bliver muligt.
Williams køreren Nico Hülkenberg ved ikke om han får lov til at forsætte hos Williams teamet efter denne sæson. Han har endnu ikke haft kontakt med Williams teamet desangående.
(Foto: Williams F1 LAT)
Nico Hülkenberg siger dog at han vil blive meget skuffet hvis han mister sit sæde, men hans præstationer i de sidste seks GP'er i denne sæson, kan være med til at sikre hans fremtid hos teamet. Skulle det glippe, må hans management være ude og have en plan B klar. Selv venter han dog et positivt udfald.