"Hvis man ser på de mange penge der er involveret i Formel 1 vil det være latterligt hvis man tager en sådan beslutning. Når man ser hvor længe siden det er at Ferrari har vundet VM tror jeg de vil ønske at tage det uanset hvad," siger David Coulthard men medgiver at der kan være faktorer der har været med til at hindre Irvine. Han hæfter sig blandt andet ved at de sejre og den succes som Irvine har haft ikke er blevet så vel modtaget i Ferraris ledelse - blandt andet fra Jean Todt og Ross Brawn - og det er noget som kan svække deres håb om at vinde VM.
Om det forestående løb er han noget tvivlende for om Ferrari kan være med i kampen om sejren. "Selv før i tiden hvor Ferrari havde en listig racer var de altid i stand til at gøre noget specielt på Monza, men jeg ved ikke om det kommer til at ske i år," siger Coulthard og bemærker at det er blevet sværere for Ferrari eftersom Michael Schumacher ikke er tilbage til løbet, og al polemikken omkring Irvines farvel til teamet kan også gøre dem distraherede.
Marc Gene var en overraskende debutant og hvis man ser på hans CV er det ikke ligefrem store præstationer det byder på, men alligevel har han overlevet det at komme ind i Formel 1 - endda på en overbevisende måde. Blandt andet sige Cesare Fiorio at man har omlagt strategien for Minardi og forsøgt at gøre teamet til et attraktivt sted for investorer - og at deres stærke præstationer har gjort opmærksom på det. Mon ikke investorer og sponsorer hellere vil ses på et bedre team? Teamet får som regel kun TV-billeder ud til verden når Marc Gene er den første mand på banen under kvalifikationen - og mon ikke det skyldes en ting - det er det eneste tidspunkt investorerne får noget for deres penge...
Det menes at man har en aftale om at Hill kan få lov at trække sig ud af Formel 1 hvis Jordan mener at deres tredjeplads er blevet sikret, men eftersom Williams selv mener at de kan gøre det rigtig godt på Monza - og måske få begge kørere i pointene vil - vil man fra teamets side ikke være med til at lade Hill gå før tid. Mens Williams førte sig frem var begge Jordan-kørere noget tilbage - Damon Hill som nummer 10 og Frentzen som nummer 13 efter en af hans få afkørsler i denne sæson.
Men Eddie Jordan afviser alle disse rygter - det er ifølge Jordan rene spekulationer og at han er ved at være træt af de mange spekulationer om Hills fremtid, men der er noget om det: "Vi diskuterer Damons position med ham fra løb til løb," siger Eddie Jordan. Samtidig siger han at kampen om 3. pladsen sagtens kan bliver meget tættere hvis Williams scorer masser af point. Lige nu er der 23 point mellem de to teams.
Eftersom det blot er den første dag skal man ikke lægge for meget i tiderne og positionerne, men Williams-teamet er kommet til Monza med en god racer. "Jeg siger ikke at jeg får pole position efter kvalifikationen men det er rimeligt at vi kommer indenfor top-10," sagde Ralf Schumacher efter træningen. Mens Ralf jublede var Zanardi ikke helt tilfreds. Han døjer stadig med flere tekniske problemer. "Jeg er i en meget bedre position end jeg har været hele sæsonen, men jeg kan ikke sige at jeg er helt tilfreds med raceren fordi jeg kæmper stadig med et problem som endnu ikke er fundet," siger Alessandro Zanardi.
Også hos den anden kører var der problemer, men det var ikke tekniske. Zonta havde problemer med at finde et godt set-up og derfor måtte brasilianeren kæmpe for at finde et godt set-up. "Til morgen var bagenden af raceren meget nervøs under nedbremsning, og også under accelerationer ud af svingene, plus at bremserne blev overophedet, så det var svært," siger Zonta der ændrede sin racer så meget at det i stedet gav andre problemer. Han forventer dog at være tættere på Villeneuve under kvalifikationen.
Det som er Irvines problem er at Ferrari-racerens styring igen er blevet underligt - et problem der også ramte teamets test i sidste uge. "Raceren er slet ikke så god som den var under testen. Det var en dårlig første testdag. Det blev godt igen i de sidste timer af testen og forsvandt igen," siger Irvine og fortsætter med at sige at der bestemt er grund til bekymring. "Når raceren føles god er jeg ikke bekymret, men når det ikke er sådan er jeg bekymret," siger Irvine, der kan se sine VM-drømme forsvinde i horisonten hvis ikke der sker ændringer. Dermed står den på hårdt arbejde for mekanikerne i Ferrari-pitten! Hvis ikke det bliver bedre til kvalifikationen kan det blive et katastofalt grand prix for den stejlende hingst.
Før dette grand prix er han 14 point efter Hakkinen, men derfor tænker han ikke over sine VM-chancer. "Hvis afstanden kommer ned på mindre end ti point kan jeg begynde og se på mulighederne," siger han dog. Skotten kan, hvis han vinder på Monza eller i det mindste slutter flere pladser foran Hakkinen og Irvine blive tredjemanden i kampen om VM. Det kan sætte yderligere en interessant drejning på 1999-sæsonen der har vist sig at være meget aparte. Skotten var i den første halvdel af sæsonen meget hårdt ramt af tekniske problemer, men det lader til at hans racer nu arter sig meget bedre - og at de to kørere nu står lige. Men han tager det helt roligt og tager et løb ad gangen.
Derudover var det også på nippet til at Spa kunne splitte forholdet mellem de to kørere, efter sammenstødet mellem de to kørere i La Source. Men selv siger skotten at det er et overstået kapitel - der er ikke mere at sige i den sag. Luften er renset! "Mika var oprevet, men det er jeg også når jeg har tabt. Da vi forlod podiet sagde jeg at vi skulle have fundet ud af det med det samme. Vi havde et møde og da han så videoen tror jeg Mika forstod at det ikke var så tæt som han troede," siger Coulthard og mener at det måske mere fra frustrationer fra hans side om at kampen om VM måske blev endnu hårdere. Men han tror også at løbet på Spa er med til at sætte Hakkinen endnu mere op, og han forventer helt sikkert at han er meget stærk på Monza. Og så har han et utroligt talent: "Mika ser ud til at have et særligt talent under kvalifikationen. Nogen gange kører jeg en god tid, men så går han bare ud og er en tiendedel bedre!" noterer Coulthard sig - specielt når man tager i betragtning at man i 1995 betragtede Coulthard som en af feltets bedste til at køre en hurtig omgange...
Den anden træning fortsatte under de samme varme og flotte forhold - solskin og 25 grader. Som den første på banen kom Olivier Panis og snart fulgte stort set hele feltet for lige at tjekke tingene af. Flere kørere spandt af, blandt andet Frentzen i den første chikane og Irvine i Lesmo-kurven, og blandt andet var Barrichello og Irvine tæt på at kollidere med hinanden Det viste sig hurtigt at flere af de andre teams end McLaren og Ferrari ville have ord at have sagt - specielt Prost og Williams. Ralf Schumacher kom hurtigt med frem blandt de første. Blandt andet var de to Prost-kørere flyvende. På et tidspunkt også lidt for flyvende for Trulli der ligesom Irvine måtte en mindre tur gennem gruset. Irvine kom på banen efter at mekanikerne havde repareret de skader der kom på irerens racer, men han kom aldrig rigtig til at sætte nogen hurtige tider.
Efter godt en halv time var det Panis der overtog fronten, sandsynligvis på et par friske dæk (ligesom på Hockenheim), foran Alesi og Hakkinen.
Der gik godt 10 minutter, så var det Trulli der satte den hurtigste tid, mens Jean Alesi ikke rigtig var i stand til at forsvare sin tid fra i morges. Han fik et problem med motoren. Mod slutningen fandt de to Williams-kørere også formen. Zanardi kom op på 3. pladsen og til allersidst gav Ralf Schumacher alle andre baghjul og satte dagens hurtigste tid, som han yderligere forbedrede i de sidste sekunder. Den bedste tid kom til at lyde på 1 minut 24,507 sek.
Ralf Schumacher sluttede 0,185 foran Jarno Trulli med Zanardi som 3'er og Panis som nummer 4. Hakkinen sluttede som nummer 6 mens begge Ferrari-kørere ser ud til mildest talt at have store problemer. Irvine som nummer 16 og Salo som nummer 17.... Og man drømmer om VM - der skal vist andre tider på bordet hvis drømmen skal holdes i live! Det er ikke så flot blot at være bedre end Arrows og Minardi...
Det ventes ikke at der bliver plads til testkøreren hos Minardi i den kommende sæson eftersom teamet ventes at indgå en tæt alliance med det spanske teleselskab, Telefonica. Derimod kunne det tænkes at han i stedet tager en tur over Atlanten for at køre ChampCar. I stedet ventes det at Ferrari vil tilbyde Hondas tidligere testkører Jos Verstappen pladsen som testkører. Han kan komme med masser af input efter sin tid med den japanske bilgigant. Derudover er der også rygter om at Salo måske kan få en deleplads som testkører for Ferrari ved siden af pladsen hos Sauber.
McLaren overraskede mange da de for 14 dage siden undlod at komme med teamordre under det belgiske grand prix, på trods af at Mika Hakkinen kunne havde vundet yderligere 4 point fra Eddie Irvine. Resultatet af løbet på Monza kan altså især komme til at afhænge af David Coulthards position i løbet. Skotten har stadig fået grønt lys for at køre sin VM-chance og hvis der overhovedet skal holdes liv i den drøm skal han vinde løbet på Monza. David Coulthard er 14 point efter Hakkinen og det bliver meget svært for ham at komme tilbage i denne sæson. Alligevel siger Norbert Haug, totalt uagtet at Hakkinen blot fører med et point foran Eddie Irvine: "Skulle begge kørere ligge i den forreste række efter kvalifikationen, før Coulthard naturligvis chancen for at vinde løbet," siger han.
Blandt andet siger Norbert Haug at han finder det meget det med teamordre ikke rigtig passer ind i McLarens stil, og henviser til at man i teamet har to kørere og hver deres team bag kørerne. Ifølge Haug kan det ikke være meningen at man giver den ene del masser af motivation for blot at lade resultaterne tilfalde den anden kører.
Derudover har den måde som McLaren kørte på i Belgien også en anden og måske dybere mening. Coulthard har efterhånden stået totalt i skyggen af Hakkinen i halvandet år - uden at skotten har haft mulighed for at slå ham i fair kamp. Derfor kan det enten betragtes som en hjælpetjeneste for at holde skottens motivation i live så han stadig kan være et aktiv for teamet i kommende sæsoner. Der er meget der jo ligefrem tydede på at det ikke var alle i teamet der var særlig glade for den måde ledelsen i teamet vælger deres dispositioner. Mika Hakkinen var ret så rasende på skotten - selvom han godt nok faldt ned på jorden igen. Måske også fordi finnen for første gang i næsten to år ikke var manden i McLarens centrum...
Men der vitterlig tale om en radikal ændring i McLarens 'teamordre-politik' hvis man kan give det den betegnelse. Tidligere har man sagt at man ville stille de to kørere lige indtil der var en klar VM-favorit - og selvom Coulthard er 14 point efter Hakkinen og stadig har en reel mulighed for at komme med i VM-kampen, så er der altså stadig en kører der ånder dem lige i nakken. Enten har man fra McLarens side valgt at tro på at Hakkinen og måske også Coulthard er i stand til at holde Irvine bag sig i de fire sidste løb af 1999-sæsonen, fordi han ikke får opbakning af Michael Schumacher. Mon ikke McLaren var kommet med et helt andet udspil hvis Schumacher var blevet klar til Monza?
Endnu en vinkel på teamordre-debatten kan være det faktum at man efterhånden har to stærke teams der kæmper mod hinanden og hvert team har hver deres førstekører - og dem vil man så udelukkende satse på. Man så det sidste år: det var kun en kamp mellem Schumacher og Hakkinen. Hos Ferrari har man kun fået Irvine med i kampen fordi han har været godt med henover hele sæsonen, og dertil skal man også tilføje Schumachers ufrivillige pause fra Formel 1. Men Ferrari har i denne sæson forsøgt at køre Schumacher i stilling - og stadig givet Irvine rollen som hjælpekører. Det lader til at man, både hos Ferrari og McLaren har indset at man kan gavne det sportslige i Formel 1 ved at man stiller kørerne lige og undlader teamordre. Derfor har man over sommeren fra McLarens side ændret den politik man ellers havde lanceret før sæsonen - og dermed ligestillet de to kørere på trods af at en tredjepart også blander sig i kampen. Dette ses til dels også at man hos Ferrari har givet Rubens Barrichello samme vilkår som Michael Schumacher.
Alligevel tager man hos de førende teams nok visse 'ret til ændringer forbeholdes...' Hvis Eddie Irvine fører løbet på Monza foran Coulthard og Hakkinen ha
Ford købte som bekendt Stewart Racing i juni måned i år. Teamet bliver dog stadigvæk ledet af far og søn, Jackie og Paul Stewart. Eftersom Ford på et tidligere tidspunkt købte den klassiske britiske bilproducent Jaguar, så vil man profilere varemærket Jaguar mere, på samme måde som Ferrari gør det. Rygter siger at bilen får en farve som er mørkegrøn, evt. farven "British Racing Green".
Teamet har også fået ny sponsor fra næste sæson, nemlig den skotske whisky producenten Grant's.