Verdensmesteren Mika Hakkinen tog 2. pladsen og finnens føring blev reduceret til kun 2 point med 3 løb tilbage.
Ferrari fans har al mulig grund til at være optimistiske, nu hvor det store formel 1 cirkus forlader Europa.
Den 41. sejr for Schumacher fik ikke kun bragt ham på linie i rekordbøgerne - med brasilianeren Ayrton Senna - den gav nemlig også Ferrari den 7. sejr i år.
Jubel hos Ferrari
Det er den første gang siden 1953 - hvor den daværende stjerne Alberto Ascari vandt den anden af hans 2 titler, at det italienske mærke har scoret 7 sejre på en sæson.
"Vi er mere end opmuntrede med dagens resultat" - udtalte Ferraris tekniske direktør Ross Brawn. Han fortsatte - "Den lille point margin gør det virkelig spændende for os, og vi ser nu de sidste løb, som et mesterskab over 3 løb."
Schumacher var i en stærk position midt i sæsonen ved at vinde de 3 første løb samt 5 ud af de første 8 løb.
Men tyskeren fejlede i de næste 5 løb og overgav hermed mesterskabsføringen til Mika Hakkinen, som bekendt er løbet med de 2 sidste mesterskaber.
Nu vil de 2 kørere fortsætte kampen i USA, Japan og Malaysia.
At kunne håndtere presset
"Michael kørte et stort løb - med en perfekt bil, som var sat op af et perfekt team med en perfekt performance." - udtalte Ferrari's sportsdirektør Jean Todt som herefter tilføjede :
"Vi er nu kun 2 point efter i kørernes tabel - så vi må siges at ha' lavet et godt comeback. Det var meget vigtigt for os at vinde her foran alle vores fans - selv med det pres vi har været under de seneste uger."
Søndagens sejr løftede ikke kun selvtilliden og moralen, men viste også at teamet havde overvundet problemerne med dæknedbrydningen.
"Dækkene virkede perfekt op til første pitstop og efter dette, tog vi det mere roligt" - udtalte Brawn. "Det er opmuntrende for os, da omstændighederne i dag mindede om dem, som vi altid har haft i begyndelsen af sæsonen."
Hakkinen forblev udfordrende
Trods denne vending i Ferraris held, forblev Hakkinen udfordrende omkring det næste løb i Indianapolis , som er det første i moderne tid på denne bane.
"I det næste løb bliver svært for alle at finde det rigtige set-up for bilen - gearing, downforce, balance og kørelinier" - udtalte Hakkinen.
"Det kan blive lidt af en satsning og det bliver bestemt svært."
"Men efter dette kommer Japan, en bane som jeg kender godt - så jeg tror på, at vores konkurrenceevne bliver god der. Og vi var også gode i Malaysia - så jeg tror, at det bliver meget interessant." - sluttede Hakkinen.
Schumacher var ligeledes opstemt da han udtalte : "Jeg tror på, at vi i resten af sæsonen er i stand til at slås for flere sejre. Om det bliver opfyldt eller ej, er et andet spørgsmål. Men om det bliver på Indy eller på andre baner....er jeg ærligt talt ligeglad med..."
Per Liebst
Indtil da, held og lykke Tom!
"Jeg ved ikke rigtigt hvad der skete, ud over at raceren pludselig stoppede. Det var lidt ærgerligt, for jeg tror at jeg havde chancen for at komme på podiet for første gang i år," siger en skuffet canadier. Han tror ikke på at der kommer en større chance i år. "De resterende 3 løb vil, selv om raceren går godt, blive domineret af McLaren og Ferrari, og vi kan højst forvente en 5. plads," siger Villeneuve der nu ser frem til at vende tilbage til Indianapolis, hvor han i 1995 sejrede på den berømte oval.
Det var sidste chance for at få en plads på podiet i år - det glippede for BAR og Villeneuve
For Honda blev jubilæumsløbet ikke det store festfyrværkeri. "Selv om Ricardo kørte et fantastisk løb i dag, så må jeg sige at vi er skuffede," siger Takefumi Hosaka. "Det var synd at Jacques var nødt til at udgå pga. elektriske problemer, men vi kender ikke helt præcist grunden, før vi har undersøgt hans racer når den kommer tilbage på fabrikken," siger han videre om den fejl der sendte Villeneuve ud af løbet fra en sikker 3. plads.
Presse - Monza - BAR race
Dog var Prost-teamet ikke kommet til Monza med store forventninger. "Som vi hele tiden har sagt, så er denne bane ikke vores kop te," siger Alain Prost. Men nu er det begyndt at blive hårdt for teamet og der er kun tre chancer tilbage for at få hentet det vigtige point. "Det er nu tid til at få klarhed over situationen, da alle nu føler et stort pres på deres skuldre. Det næste Grands Prix hvor alle teams starter fra nul, vil måske være stedet hvor vi kan få nogle friske input, og vise hvad vi kan præstere," siger teamchefen videre og håber altså på succes i det amerikanske grand prix.
Derudover har teamet endnu problemer med at få hentet en motoraftale. Ferrari er det mest oplagte bud, men ingen kontrakt er blevet underskrevet.
Presse - Monza - Prost race
Det startede ellers ikke for godt, eller... "Jeg lavede en elendig start, men det var måske mit held, for jeg undgik alle uheldene," siger efterrationaliserende. Han så uheldet i den anden chikane og var tæt på sin holdkammerat, men var heldig ikke at blive revet med i uheldet.
Jos overlevede - og fik årets bedste resultat
Derefter lå vejen banet for et godt resultat, da flere af de hurtige racere var taget af banen i den anden chikane. "Raceren kørte perfekt, og med den topfart jeg kørte, så betød det at jeg kunne overhale mange af de andre let og hurtigt," siger hollænderen var den hurtigste på toppen. Han kom dog ikke sovende til 4. pladsen. "Jeg pressede raceren igennem hele løbet, og det viste sig at være en god taktik, så jeg er meget glad for min 4. plads," siger Verstappen.
Hollænderen skal helt tilbage til det belgiske grand prix i 1994 for at finde et bedre resultat. Der blev han nummer 3, efter at Michael Schumacher fik frataget sin sejr. Hans eneste 'reelle' podieplads kom i det ungarske grand prix samme år, hvor han kørte for Benetton.
Presse - Monza - Arrows race
Han er indforstået med at han skal være andenkører for Hakkinen. "Jeg må nu se realiteterne i øjnene og forstå at jeg må have støtterollen i de resterende løb," siger en skuffet Coulthard der blev kørt af banen i den anden chikane. Han ser nu frem til den kommende sæson. "Tingene kan hurtigt skifte, men hvis ikke så må jeg vente til næste sæson og forsøge igen i VM. Det er en skam fordi tingene gik så godt," siger Coulthard.
Dog afviser han at der skulle være teamordre på vej. "Det må du spørge Ron om," siger han. Men skottens rolle er vist udspillet - kampen står nu mellem Hakkinen og Schumacher. Konklusionen må være at Coulthard på uheldig vis blev taget ud af VM-kampen. "Det er vist tydeligt at jeg er meget skuffet med resultatet af mit løb på Monza - især da jeg var et uskyldigt offer for det der skete bag mig," siger han.
Han satte dog resultatet i et større perspektiv. "Først vil jeg sige at jeg er meget ked af det på officials'ens vegne og for hans familie," siger østrigeren. "Det kedelige resultat kaster naturligvis en kedelig skygge over hele løbet, men jeg må sige at det var et godt resultat for mig, specielt efter mine problemer, ikke kun i denne weekend, men i hele året," siger Wurz.
Wurz blev presset af Zonta, men holdt stand og sikrede sig sine første point i år
Østrigeren leder efter et sæde til den kommende sæson, måske som testkører for McLaren. "Jeg vil gerne sige tak til teamet for at give en holdbar racer som tillod mig at slutte som nummer 5," siger han. Der var rosende ord med på vejen fra teamet. "Alex kørte et godt løb, og det er godt at se at han sikrede sig sæsonens to første point," siger Flavio Briatore.
Teamets tekniske leder var også tilfreds. "Jeg er meget glad for at se at Alex scorer nogle point i denne weekend efter en så lang pause. Han kørte et godt løb under svære forhold og blev ved med at presse til slutningen," siger Pat Symonds der mener at det er fuldt fortjent at han får point. "Han fortjener virkelig det resultat han har fået," siger han videre.
Han kom i den 'anden' gruppe af kørere som skulle igennem chikanen og kom derfor ind i støvmasserne. "Jeg så det gule flag, og så begyndte jeg at bremse. Banen flød med bildele og afrevne dæk, og da jeg kom igennem alt røgen var der 2 biler foran som kørte meget langsomt, og jeg kunne ikke nå at bremse ned i fart," siger spanieren.
Han ramte en anden kører og det gav afsættet til den uhyggelige lufttur. "Jeg tror at den ene var Zonta, og jeg ramte hans baghjul. Det sendte mig op i luften, og raceren begyndte at snurre rundt i luften. Raceren landede med bunden opad," forklarer han. Redningsfolkene gjorde alt for at få ham ud af den smadrede racer. "Det viste sig dog hurtigt at man ikke kunne vende raceren, men man kunne løfte den så meget, at jeg kunne klemme mig ud under den," forklarer de la Rosa der selv gjorde sit til at komme ud, ved at begynde at grave sig fri...
Han er ovenud lykkelig over at det ikke blev værre. "Heldigvis slap jeg uskadt," siger de la Rosa.
Han overlevede dog med en punktering og kørte to gange i pit for at få raceren repareret, og der var flere ting der var gået i stykker. "På det tidspunkt havde jeg også mistet noget af skjoldet over motoren. Da jeg kom ind, fik jeg et nyt på, samt en ny sidekasse. Det fjernede den overstyring jeg havde i bilen. Jeg nåede op til feltet igen, og avancerede et par pladser, men så tabte bilen det øverste af skjoldet over indsugningen. Og så overstyrede bilen igen," siger en ærgerlig Salo.
Salo missede chancen for at få point - det blev blot til en 7. plads
Pedro Diniz havde også et svært løb - og brugte vist nok nødudgangen i den første chikane ret ofte. "Ved starten på vej til det første sving, ramte Eddie Irvine Mika, og da Eddie skred sidelæns, blev jeg skubbet ud i græsset," siger brasilianeren. "Det ødelagde set-uppet på bilen, og gjorde det meget vanskeligt at styre bilen under nedbremsning. Bilen blev generelt meget langsommere, det var en sej kamp," siger Diniz der også bruger muligheden for at minde den afdøde brandmand."Vi må ikke glemme brandmanden som desværre døde," slutter han."
Til sidst får Salo ordet - han opsummerer løbet. "Vi skulle have haft points i dag, sådan som det udformede sig, men sådan gik det ikke," siger finnen. Skønne spildte kræfter...
Presse - Monza - Sauber race
For Zonta er resultatet yderst kærkomment, da han i øjeblikket søger et sæde til den kommende sæson. Men han måtte gå så meget grueligt igennem inden han kunne få pointet. Han var indblandet i uheldet i den anden chikane hvor han ramlede sammen med Pedro de la Rosa og punkterede. "De la Rosa ramte mit fordæk og gav en punktering, så jeg måtte gå i pit på den første omgang," siger han. Derfor måtte han 'starte' længere tilbage da safety-car'en blev taget ind.
"Raceren var meget hurtig og jeg kunne overhale alle ned ad langsiden," siger han og der blev leveret mange flotte overhalinger og godt race. "Selvfølgelig er jeg meget glad for at slutte som nummer seks efter at være startet som nummer 17," siger han videre men ærgrer sig over at det ikke gik bedre i kvalifikationen, da han måske kunne have sluttet længere fremme.
Zonta bestod sin 'svendeprøve' og fik et velfortjent point
Honda var også glade for det ene point, selvom de nok havde sat næsen op efter mere. "At Ricardo sluttede som nummer 6 efter at være startet som nummer 17, er et godt resultat, især da han har været så uheldig hele weekenden," siger Takefumi Hosaka. I den sidste del af løbet kunne han ikke følge med blandt andet Wurz, og Hosaka giver forklaringen på dette: "Efter hans andet stop fik Ricardo problemer med hans bagbremser og kunne ikke presse så hårdt på til sidst," siger han.
Bernie Ecclestone har egentlig ret til at mene, hvad han vil, men hvis man kigger på hvad han ellers betror pressen,siger der alt om hans holdning til F1: Det handler om at sælge og hvis det stod onkel Bernie ville der have været skrevet manuskript før sæsonstarten. Uden tvivl en rigtig 'cliff-hanger'. Heldigvis overgår virkeligheden gerne forventningerne i F1, men Ecclestone vil helst selv bestemme hvad der skal ske. Han vil gøre hvad som helst for at bevare spændingen til sidste øjeblik. En anden ting, der sælger er profiler, men Ecclestone har tidligere kritiseret Mika Hakkinen for at have samme karisma som et får. "På en måde ville det være godt hvis han blev verdensmester igen, fordi en, som er blevet verdensmester tre år i træk, er super. Men han har slet ikke den glamour, som… Nelson Piquet og den slags folk i de dage havde. Jeg mener vi mistede Senna som havde noget karisma." Ecclestones topstilling får ham ikke til at føle nogen forpligtigelse til at være upartisk. Han har sin favorit. "Michael (Schumacher, red.) er andeledes. Han er en skøn, skøn fyr. Folk bliver gale og tror at han er, hvad ved jeg, arrogant og den slags. Han er en super fyr, overhovedet ikke arrogant."
Tag ikke fejl af onkel Bernies udtryk - her ses to rigtig gode venner...
Et andet eksempel på Bernie Ecclestones interesse i at have et 'Forsættelse følger'-skilt stående til det sidste løb i kalenderen, læses udfra hans kommentarer til hvordan Schumacher er ved at hale ind på Hakkinen. "Det er godt at det ikke lykkedes Michael i de løb, han sandsynligvis kunne have vundet ret let. Så ville vi have haft ham i front med muligvis 30 point og det ville ikke være godt," siger Ecclestone, der ikke i tvivl om at Schumacher nok skal nå det i år: "Det uheld han havde da han lige havde brækket sit ben… han ville nok have vundet verdensmesterskabet dengang, så det er bare for ham at vinde det."
Ecclestone fik ved samme lejlighed også lige nået at udtale sig Silverstone, der "er som et gammelt hus nu. Det er på høje tid, det handler ikke bare om at male det om igen, det har brug for at blive revet ned og bygget op igen. Vi skulle have det bedste GP i verden og det har vi ikke. Vi har det værste!"
"Resultatet er sat i skyggen på grund af dødsfaldet," siger Ferraris teamchef Jean Todt. "Han var en person i en gruppe, og uden dem ville der ikke være motorløb. Jeg dedikerer sejren til dem," siger han videre.
På den sportslige side glædede teamchefen sig over at Schumacher er tilbage i kampen om VM. "Michael kørte et stort løb med en perfekt racer, der blev kørte af et perfekt team med perfekt præstation," siger han. Teamchefen hæfter sig også ved Schumachers efterfølgende reaktion. "Han følelser og følsomhed under pressemødet er noget som berører mig," siger teamchefen.
Det var Ferraris syvende sejr i denne sæson, og det markerer et nyt højdepunkt for teamet. "Det var Michaels sjette sejr i denne sæson og den syvende for Ferrari i år - et resultat som vi ikke har opnået siden 1953," siger Todt. Han mener at det faktisk var en yderst vigtig sejr. "Det var meget vigtigt at vinde her på Monza foran vores fans, især med det pres som vi har været under i de sidste uger," forklarer Todt, hvis rolle som teamchef har været kritiseret på det seneste i den til tider rabiate italienske presse.
Lige pludselig så man en af Williams bilerne køre ud i græsset og ramme barrieren. Det var Jenson Button, der pludselig kom på afveje, men hvad skete der?
Jenson Button: "Michael besluttede at sænke farten ved udgangen af Ascari, så accelererede han, og bremsede så igen. Jeg troede, at man skulle holde det samme tempo efter safety-car'en hele tiden. Da feltet pakkede sig sammen igen, blev jeg fanget, og der var ingen plads nogen steder."
Denne gang der er det Jenson Button der er utilfreds med Michael Schumacher.
For en gangs skyld blev Michael Schumacher forsvaret for sin handling af Jacques Villeneuve: "Michael gjorde ikke noget unormalt - det er hvad man normalt gør i en sådan situation. Det er op til den enkelte at være opmærksom på situationen, og ikke blive for ivrig."
Coluthard sagde: "For at være realistisk vil det være meget svært at vinde mesterskabet hvis både Mika og Michael gennemfører løbet. Hvis de ikke gør, vil vi være tilbage ved de samme positioner som da vi begyndte her. Hvis de gør det, må jeg prøve igen næste år." Herfra ønskes der held og lykke til DC i 2001: Skottens VM 2000 er definitivt ovre…
De to kørere duellere sammen med Coulthard og Trulli om 3. pladsen på vej til den anden chikane, da det gik galt. Brasilianeren mener at Frentzen skal straffes hårdt. "Han er en stor idiot," raser Barrichello. "Han burde udelukkes i 10 løb fordi han var skyldig i det," siger en sur Barrichello. "Vi vidste at det ville være farligt, og han er erfaren nok til at vide bedre," siger han kritisk.
Frentzen har på det seneste været på kant med flere kørere - blandt andet David Coulthard. Frentzen og Coulthard har i kvalifikationen på Spa og på Monza været i clinch og i går opstod der påny ballade mellem de to kørere.
Eddie Jordan tager sin kører i forsvar. "Det er ikke rigtig at give Heinz-Harald skylden. Sådan som jeg ser det fra alle vinkler, er det et løbsuheld," siger Eddie Jordan - men det er vist at tage lidt for let på tingene.
En af hovedpersonerne i sammenstødet var Heinz-Harald Frentzen. På TV-billederne fremgår det tydeligt at han var en af 'bagmændene' til uheldet, men giver skylden videre på Barrichello. "Jeg kom godt gennem feltet og forsøgte at overhale Barrichello. Jeg forsøgte at gå forbi på indersiden og han bremsede meget tidligt af en eller anden grund, så jeg kunne ikke køre nogle steder, og så kørte vi sammen," forklarer Frentzen.
Han rev sin holdkammerat samt en anden VM-kandidat med i faldet. "Jeg er meget skuffet på Jarnos og mine vegne da vi kunne have klaret os godt her i dag. Det er meget kedeligt for teamet," siger tyskeren videre.
De indblandede kørere er indkaldt til møde med FIA og der kan meget vel komme et efterspil hvor sammenstødet skal tales igennem. Det er vist ingen hemmelighed at ingen af de indblandede kørere har lyst til at tage noget som helst ansvar for uheldet, specielt når de ved hvad den yderste konsekvens blev.
Han blev behandlet på banen, men lægerne kunen ikke redde hans liv. Italieneren blev blot 30 år. Marshall'en blev ikke som tidligere omtalt ramt af et dæk, men af vragdele i brystet.
Det kaster en stor skygge over det italienske grand prix og alle på formel-1.dk er berørte over den kedelige nyhed og tankerne er med de efterladte.
FIA har fortalt at der er tale om en marshall ved navn Paolo Gislimberti fra byen Trento. Han har fået behandling ved banen af FIAs lægehold og efter at hans tilstand var stabiliseret blev han overført til banens medical center. Italiensk TV beretter at marshall'en blev ramt af et af de hjul der blev slynget op i luften ved sammenstødet som sendte 5 kørere ud af løbet.
Ifølge FIA har han fået skader i hoved og bryst samt andre alvorlige skader. Uheldet sætter igen fokus på sikkerheden i Formel 1, og det kunne have fået langt mere alvorlig konsekvenser hvis dækket var endt på tilskuerpladserne.
Men da han blev spurgt om hvordan han betragtede sin 41. grand prix sejr i forhold til Ayrton Senna brød han total sammen og begyndte at græde – tydeligvis meget mærket over det faktum at han nu står lige med Senna, der døde i maj 1994. Det frigav følelser som han ikke tidligere har vist, og han afviste at kommentere det yderligere, og intervieweren borede lidt for meget i det.
Pressemødet blev præget af den trykkede stemning og Hakkinen bakkede pænt om Schumacher og hans følelser for sin flotte sejr på Monza.
Schumacher fører an i starten - og ingen kørte sammen i 'Variante Goodyear'
Michael Schumacher startede fra pole med Barrichello ved sin side. Dog fik brasilianeren en noget svag start, så finnen kom tæt på tyskeren, men uden de store problemer holdt Schumacher føringen. Der havde været mange kritiske røster om at der kunne opstå ballade i det første sving - det skete imidlertid i det følgende sving hvor de to Jordan-kørere igen-igen kørte sammen og rev blandt andet Barrichello og Coulthard med sig. En marshal kom dog alvorligt til skade og hans tilstand er fortsat kritisk. Hvad der skete i sammenstødet vil blive undersøgt her efter løbet.
Løbet blev ikke den store oplevelse når man ser på kampen om sejren, men vi så godt race længere tilbage hvor Ricardo Zonta leverede en fornem præstation da udførte flere smukke overhalinger. Han blev belønnet med en 6. plads og det var hans første 'rigtigt' vundne point. Zonta steg i kurs efter dagens kørsel!
Mika Hakkinen blev nummer 2, men finnen havde intet at byde på, og det var tydeligt at McLaren blev slået, og så kunne Ferrari ellers feste over sejren. Ralf Schumacher sluttede for tredje år i træk på podiet og understregede igen at BMW-Williams er teamet der ligger lige efter de to topteams. Samtidig giver det også god moral til teamet, da det ikke har været en nem weekend for teamet.
Jos Verstappen fik Arrows bedste resultat i denne sæson med en 4. plads mens Alexander Wurz endelig fik point - 2 point for femtepladsen.
VM er fortsat helt åbent og der er nu blot 2 point der skiller Schumacher og Hakkinen. De to point er i Hakkinens favør. Dog må det siges at Coulthard og Barrichello nu er helt ude i kampen om VM.
Resultat - Italiens Grand Prix
Resultat - Kører VM
Resultat - Konstruktør VM
De ene Jordan blev ramt og det satte gang i en dominoeffekt, der først rev Barrichello og Coulthard med sig - vel at mærke i meget stor fart mens de var på vej til at bremse ned. Værst så det ud for Pedro de la Rosa, der blev slynget op i luften og hans Arrows blev totalskadet.
Heldigvis slap alle de indblandede kørere for alvorlige skader, men en official ved banen blev efter alt at dømme ramt. Hans tilstand er endnu ukendt, men professor Sid Watkins arbejdede længe på det, og til sidst måtte der en ambulance på banen.
Løbet blev derefter forsat bag pace-car mens der blev ryddet op. Uheldet kostede Coulthard, Trulli, Frentzen, Barrichello og de la Rosa videre deltagelse. Herbert udgik på grund af følgeskaderne, mens flere andre kørere måtte en tur i pit.
Hos Ferrari har der i et stykke tid været arbejdet med en ny motor. Og hvor vidt den kommer til indsats i et GP, er ikke offentliggjort endnu. Men til kvalifikationen kan den udmærket bruges, og gårsdagens kvalifikation indikerede, at der er kommet mere kraft i bilerne, men er det også det søndag? Ja, det må vi afvente og se.
I hvert fald er begge kørere enige om, at man under testen i sidste uge, fik nogle ting afprøvet, og at man under fredagens frie træningssessioner, fik rettet en masse småting til, så man i sidste ende fik det optimale ud af det, og det skete også under kvalifikationen, så vi har en ren rød forreste startrække. Men det har ikke været helt uden problemer.
Rubens Barrichello vinker til publikum efter kvalifikationen.
Rubens Barrichello: "Jeg var egentlig lidt overrasket over, at være hurtigst i fredags, selvom vi havde regnet med at være med helt fremme. Under testen i sidste uge, havde jeg nogle problemer med bilen, og det gik ikke ret godt, indtil vi fandt ud af problemet. Pludselig med næsten det samme set-up, men på et andet chassis, fungerede det pludseligt. Bilen føles rigtig god nu, men jeg er meget overrasket over den forskel på to biler, det er ikke noget vi normalt ser. Mange Ferrari fans har åbenbart været overrasket over det tempo, vi har kunnet holde. For mig er det næsten som at køre på Interlagos, selvom de fleste fans kikker mest efter Michael, fordi han har været Ferrari kører længere tid end jeg har. Det var sjovt at se, at for hver omgang jeg kørte, så blev de mere og mere opmærksomme, og viftede med deres flag til mig. Som den første chikane er nu, er den meget langsom, og der kan man nå at se fansene - hvis du selv vil"
Nogle mennesker har bemærket, at der åbenbart er kommet en farveforskel på noget af Ferraris udstyr. Skiltene og afdækningen af pittet, kørernes tøj og bilerne, er øjensynligt blevet lidt mørkere i farven. Men ikke alt er ændret. Mekanikernes tøj og lastbilerne er lysere i farven som vi kender det. Det skulle være sket for at markere Ferrari farven tydeligere. En talsmand fra teamet benægter, at der skulle være ændret noget, og giver som årsag, at det er pga. forskellige materialer. Men forelagt forskellene på forskellige dele af udstyret, blev man blot præsenteret for en meget uskyldigt udseende talsmand.
Der har været en del debat om de ændringer, der er foretaget på banen, specielt ved den første chikane. Mange af kørerne mener, at det øger risikoen for ulykker, men Michael Schumacher er af en anden opfattelse. "Personligt anser jeg, at der er mere sikkert nu. Man kan altid diskutere det i forhold til starten, men de fleste baner har nogle meget tætte sving efter starten. Det er et spørgsmål om, at være mere forsigtig og disciplineret. Man skal bruge den plads der nu engang er til rådighed, ikke mere. Jeg er tilfreds med den ændring der er foretaget. Ved den anden chikane, kan det måske ønskes, at der bliver et større afkørselsområde, det er stadigt et kritisk punkt."
Og apropos starten, så håber MS selvfølgelig ikke, at der sker det samme som i Ungarn. Der skød Mika Hakkinen frem foran ham i starten. Ved testen i sidste uge øvede MS endnu engang starten, og måske med de forbedringer der er foretaget på bilen, kan det måske lykkes for ham at lave starten perfekt denne gang.
Så er der selve løbet. Med begge biler på forreste startrække er der håb om, at det kan blive til en placering øverst på podiet. Specielt de mange fans på lægterne er opsatte. Men Jean Todt maner til besindighed: "Det var absolut en perfekt kvalifikation. Og så foran vores hjemmebanefans. Men vi må ikke glemme, at det er resultatet af eftermiddagens løb, d
Trulli har for ganske nylig udtalt, at han ønsker de samme betingelser som Frentzen: "Jeg vil gøre det godt her i Italien, fordi det er min hjemmebane. Jeg har aldrig set mig selv som Heinz-Haralds andenkører, fordi det ikke ligger i min mentalitet."
Jarno Trulli i en af fredagens tidskørsler.
Trulli fortsætter med at bløde lidt op og rose sit team: "Sæsonens første fire løb var ikke ret gode, men siden hen har vi forbedret os som team. Dét, at være hos Joran er en positiv oplevelse for mig, og jeg ser endnu mere frem til næste år."
Julia Jensen
Jaguar ligger for tiden nr. 9 med tre point i konstruktørernes mesterskab foran Minardi og Prost. De point stammer fra Eddie Irvines fjerdeplads i Monaco. Neil Ressler indrømmer at teamet ikke har levet op til de forventninger man havde fra sæsonens start. Han siger: "Jeg ville ikke lave forudsigelser for næste år. Det er et risikabelt foretagende. Men vores resultater er tydeligvis ikke så gode, som de folk vi har ansat, så det er en udfordring til vores ledergruppe at forbedre det. Og det har jeg fuld tiltro til at vi vil."
Jaguar er gået i gang med bygge ved Silverstone. Til faciliteterne vil der blandt andet høre en vindtunnel. Teamets tekniske afdeling vil blive forstærket, lover Ressler, der dog ikke ønsker at uddybe dette emne.