"Luciano var den bedste mulighed eftersom der ikke var nogen ledig kører fra et topteam med masser af erfaring," siger Eddie Irvine. "En etårskontrakt til at begynde med betyder, at hvis han ikke falder heldigt ud eller hvis sådan en som Hakkinen dukker op næste år er teamet dækket ind. Men vi har en option på ham, så hvis han falder godt ud må han blive hos os!" Tiden må vise om Burti er et kup.
Det var en noget svær test, blandt andet for Ralf Schumacher der har været meget igennem under løbet på Monza. "Det var ikke nemt at gå direkte til en test efter et så krævende løb på Monza," siger Ralf. Teamet skal bruge testen til at teste nye dele, og teamet går efter at slutte sæsonen af med maner.
"Vi arbejder på flere områder, og koncentrerer os mest om strategier til gearkassen. Vi fik ikke nået de planlagte kilometer, men tingene går ikke altid som planlagt når man kører udvikling," siger Tim Newton.
Hos Benetton havde man Mark Webber i aktion der kørte B200'eren - ikke for første gang, men det var den første 'rigtige' test. Tidligere har han kørt på Lurcy-Levis, som ikke kan betragtes som videre udfordrende.
Testtider fra Estoril, mandag den 11. september 2000
Kører | Team | Bedste tid |
Ralf Schumacher | BMW-Williams | 1:22,738 |
Mark Webber | Benetton-Playlife | 1:23,580 |
Michael Schumacher viste sig fra en hel anden side end man ellers kender ham. Den normalt meget kolde og selvbeviste tysker, viste at der bag facaden, også er menneskelige følelser.
Michael Schumacher: "Jeg kan ikke finde ord, for at beskrive hvad jeg føler, andet end at jeg er glad for sejren og meget udmattet. 41 sejre betyder meget for mig, men lige nu kan jeg ikke svare på jeres spørgsmål." Og efter en pause, kunne Michael Schumacher sige lidt mere. "Det var en meget følelsesladet sejr, meget mere end i -98. Jeg ved endnu ikke hvorfor, men sådan er det bare, det hele er kommet meget tættere på, jeg kan ikke beskrive i ord, hvad det betyder."
De 41 sejre som Michael Schumacher henviser til, er en tangering af Ayrton Sennas rekord. De to kørere var, udover at være konkurrenter, også venner. Dog ikke så nære venner som Gerhard Berger og Senna var det. Ydermere kørte Michael Schumacher lige bagved Senna, da denne kørte galt på Imola, og senere døde af sine kvæstelser. Og netop det at tangere en vens rekord, og så i Italien. Det har været for meget for Michael Schumacher. Det har selvfølgelig heller ikke gjort det bedre, at en marshal blevet dræbt under søndagens løb. Det har på en måde været en dobbelt emotionel sejr, fordi de to køreres sejrsrekorder, nu er forbundet med dødsfald. Dertil kommer så det pres, som Ferrari og Michael Schumacher har været under, efter den senere tids manglende resultater.
Den tekniske direktør hos Ferrari, Ross Brawn, er en meget lettet mand efter søndagens sejr: "En et-to sejr havde været en ultimativ succes, men det er stadig en fantastisk sejr. Det var perfekt timet på dette tidspunkt af sæsonen. Det viser, at vi ikke er blevet kyst af McLaren, og at vi ikke opgiver uden kamp. Hele teamet har været under et fantastisk pres, og specielt fordi Monza er hjemmebane. Alle har holdt hovedet koldt og arbejdet fantastisk. Michael kørte fantastisk, det var en forunderlig følelse, at se ham trække fra nærmeste konkurrent med adskillige tiendedele i en vigtig fase i løbet. Så efter en stor skuffelse på Spa, er vi ved godt mod igen. Det ville have været utroligt vanskeligt at tage til Indianapolis uden denne sejr. Nu bliver 3 spændene løb i kampen om VM."
Og netop Indianapolis bliver en af de utroligt vigtige løb. Det bliver interessant at se hvor hurtigt teams og kørere vænner sig til banen. Alle kommer dertil med ens forudsætninger, da banen er helt ny for alle kørere. Måske lige med undtagelse af Jacques Villeneuve, der har kørt her før. Men det var inden der var nogen havde planlagt en F1 bane på Indianapolis.
Michael Schumacher: "Vi har alle den samme mulighed for at vænne os til banen. Jeg har aldrig haft vanskeligheder med at vænne mig til en ny bane, og det forventer jeg heller ikke sker denne gang. Vi er nu kun 2 points bagefter Mika Hakkinen, og vi er meget fortrøstningsfulde for resten af sæsonen. Vi er med igen."
Ferrari har netop offentliggjort at de vil deltage ved begravelsen af Paolo Gishlemberti. Begravelsen som vil foregå under meget private omgivelser, vil fra Ferraris side få deltagelse af teammanager Stefano Domenicali, pressemedarbejderen Cladio Berro og af reservekøreren Luca Badoer. Ydermere har Luca de Montezemolo kontaktet Bernie Ecclestone for at få startet en indsamling der på vegne af hele F1, skal skænkes til den afdødes familie. Dette initiativ har allerede fået fuld støtte fra alle kørerne.
En profeti fremsagt af Michael Schumacher tidligere på året, er desværre gået i opfyldelse. Han har tidligere udtalt sig om faren ved at når to biler rammer hinanden med dækkene, så er der en meget stor fare for at mindst den ene af bilerne vil begynde at flyve. Og
Men han frygtede også at det kunne ske. "Jeg tænkte at der kunne ske noget på den første omgang, men jeg følte at jeg var i en god position," siger han. Det kunne have gået grueligt galt, blandt andet da Pedro de la Rosa senere kom flyvende igennem grusgraven. "Min værste frygt er at en racer lander oven på mig, og ødelægger min hjelm. Jeg dukkede mig så langt ned som jeg kunne i raceren og håbede på det bedste," siger skotten.
Derudover er han skuffet over at løbsledelsen valgte at lade løbet fortsætte bag pace-car, da flere af de bedste kørere var røget ud af løbet. "Jeg var skuffet over at løbet ikke blev genstartet, fordi når seks racere mistes, er der grunde til at starte igen i reserveracere," siger han skuffet.
11. september 2000 - Coulthard ude af VM
"Jeg kan godt vænne mig til at komme her på podiet," siger Ralf der startede længere tilbage og af denne grund ikke var involveret i det alvorlige uheld i den anden chikane. "Jeg var heldig ikke at blive involveret i uheldet, fordi der var vragdele der fløj rundt," siger han.
Han glædede sig dog ikke så meget over 3. pladsen, men mindedes den afdøde brandmand. "Min glæde ville være stor, men er sat i skyggen af det faktum at en blev slået ihjel i sit arbejde med at passe på vores liv," siger Ralf.
Button er ude - og gav Schumacher skylden
Det undskylder Schumacher nu og giver en begrundelse for hvor han pludselig kørte langsommere. "Fordi vi havde ligget efter safety-car'en i så lang tid, at jeg skulle varme mine bremser op. Det er derfor jeg gjorde det," siger Schumacher. Han beklager meget det der skete og at det kostede Button videre deltagelse. "Jeg er ked af at nogen led under det, fordi de ikke forstod det jeg gjorde," slutter han.
10. september 2000 - Button vs Schumacher
Silverstone - Mandag:
Både Jaguar og BAR teamet testede på Silverstone i går.
BAR teamet havde deres testkørere i aktion, Darren Manning kørte 60 problemfrie omgange i et helt nyt chassis. Og Patrick Lemarie testede forskellige setups forud for USA's Grand Prix. I dag (tirsdag) kommer Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta og overtager testkørslerne.
Jaguar teamet havde Luciano Burti på banen, og han fik kørt 10 omgange.
Silverstone tider tirsdag:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Darren Manning | BAR | 1:28,1 | 60 |
2 | Patrick Lemarie | BAR | 1:29,3 | 47 |
3 | Luciano Burti | Jaguar | 1:29,5 | 10 |
Variano - Mandag:
På Variano banen i Italien var Minardi teamet alene, og de havde to kørere i raceren i dag, de benyttede begge chassis nr. M02. De lagde ud med aerodynamiske tests, som suplement til de tests man for nylig har udført i Fondmetal Technologies' vindtunnel. Det var Giorgio Vinella der udførte testkørslerne.
Bagefter så gav Minardi teamet "European Formula Nissan" køreren Matteo Bobby raceren, og han fik lov til at køre nogle få omgange i raceren. Dette var hans første forsøg i en Formel 1 racer.
Der er ikke oplyst nogen tider fra Variano testen.
Det er planlagt at Ferrari, Sauber og McLaren skal påbegynde en tre dages test på Mugello banen i Italien i dag.
Det forlyder at Sauber vil teste med vinderen af "Formula Renault" Kimi Raikkonen, det vi i så fald blive hans første tur i en Formel 1 racer.
Det var også planlagt at Jordan skulle teste på Mugello, men det er ikke sandsynligt at de kommer til testen. Dette skyldes at de italienske myndigheder tilbageholder de racere der var indvolveret i uheldet på Monza i weekenden, og Jordan har ikke flere
Verdensmesteren Mika Hakkinen tog 2. pladsen og finnens føring blev reduceret til kun 2 point med 3 løb tilbage.
Ferrari fans har al mulig grund til at være optimistiske, nu hvor det store formel 1 cirkus forlader Europa.
Den 41. sejr for Schumacher fik ikke kun bragt ham på linie i rekordbøgerne - med brasilianeren Ayrton Senna - den gav nemlig også Ferrari den 7. sejr i år.
Jubel hos Ferrari
Det er den første gang siden 1953 - hvor den daværende stjerne Alberto Ascari vandt den anden af hans 2 titler, at det italienske mærke har scoret 7 sejre på en sæson.
"Vi er mere end opmuntrede med dagens resultat" - udtalte Ferraris tekniske direktør Ross Brawn. Han fortsatte - "Den lille point margin gør det virkelig spændende for os, og vi ser nu de sidste løb, som et mesterskab over 3 løb."
Schumacher var i en stærk position midt i sæsonen ved at vinde de 3 første løb samt 5 ud af de første 8 løb.
Men tyskeren fejlede i de næste 5 løb og overgav hermed mesterskabsføringen til Mika Hakkinen, som bekendt er løbet med de 2 sidste mesterskaber.
Nu vil de 2 kørere fortsætte kampen i USA, Japan og Malaysia.
At kunne håndtere presset
"Michael kørte et stort løb - med en perfekt bil, som var sat op af et perfekt team med en perfekt performance." - udtalte Ferrari's sportsdirektør Jean Todt som herefter tilføjede :
"Vi er nu kun 2 point efter i kørernes tabel - så vi må siges at ha' lavet et godt comeback. Det var meget vigtigt for os at vinde her foran alle vores fans - selv med det pres vi har været under de seneste uger."
Søndagens sejr løftede ikke kun selvtilliden og moralen, men viste også at teamet havde overvundet problemerne med dæknedbrydningen.
"Dækkene virkede perfekt op til første pitstop og efter dette, tog vi det mere roligt" - udtalte Brawn. "Det er opmuntrende for os, da omstændighederne i dag mindede om dem, som vi altid har haft i begyndelsen af sæsonen."
Hakkinen forblev udfordrende
Trods denne vending i Ferraris held, forblev Hakkinen udfordrende omkring det næste løb i Indianapolis , som er det første i moderne tid på denne bane.
"I det næste løb bliver svært for alle at finde det rigtige set-up for bilen - gearing, downforce, balance og kørelinier" - udtalte Hakkinen.
"Det kan blive lidt af en satsning og det bliver bestemt svært."
"Men efter dette kommer Japan, en bane som jeg kender godt - så jeg tror på, at vores konkurrenceevne bliver god der. Og vi var også gode i Malaysia - så jeg tror, at det bliver meget interessant." - sluttede Hakkinen.
Schumacher var ligeledes opstemt da han udtalte : "Jeg tror på, at vi i resten af sæsonen er i stand til at slås for flere sejre. Om det bliver opfyldt eller ej, er et andet spørgsmål. Men om det bliver på Indy eller på andre baner....er jeg ærligt talt ligeglad med..."
Per Liebst
Indtil da, held og lykke Tom!
"Jeg ved ikke rigtigt hvad der skete, ud over at raceren pludselig stoppede. Det var lidt ærgerligt, for jeg tror at jeg havde chancen for at komme på podiet for første gang i år," siger en skuffet canadier. Han tror ikke på at der kommer en større chance i år. "De resterende 3 løb vil, selv om raceren går godt, blive domineret af McLaren og Ferrari, og vi kan højst forvente en 5. plads," siger Villeneuve der nu ser frem til at vende tilbage til Indianapolis, hvor han i 1995 sejrede på den berømte oval.
Det var sidste chance for at få en plads på podiet i år - det glippede for BAR og Villeneuve
For Honda blev jubilæumsløbet ikke det store festfyrværkeri. "Selv om Ricardo kørte et fantastisk løb i dag, så må jeg sige at vi er skuffede," siger Takefumi Hosaka. "Det var synd at Jacques var nødt til at udgå pga. elektriske problemer, men vi kender ikke helt præcist grunden, før vi har undersøgt hans racer når den kommer tilbage på fabrikken," siger han videre om den fejl der sendte Villeneuve ud af løbet fra en sikker 3. plads.
Presse - Monza - BAR race
Dog var Prost-teamet ikke kommet til Monza med store forventninger. "Som vi hele tiden har sagt, så er denne bane ikke vores kop te," siger Alain Prost. Men nu er det begyndt at blive hårdt for teamet og der er kun tre chancer tilbage for at få hentet det vigtige point. "Det er nu tid til at få klarhed over situationen, da alle nu føler et stort pres på deres skuldre. Det næste Grands Prix hvor alle teams starter fra nul, vil måske være stedet hvor vi kan få nogle friske input, og vise hvad vi kan præstere," siger teamchefen videre og håber altså på succes i det amerikanske grand prix.
Derudover har teamet endnu problemer med at få hentet en motoraftale. Ferrari er det mest oplagte bud, men ingen kontrakt er blevet underskrevet.
Presse - Monza - Prost race
Det startede ellers ikke for godt, eller... "Jeg lavede en elendig start, men det var måske mit held, for jeg undgik alle uheldene," siger efterrationaliserende. Han så uheldet i den anden chikane og var tæt på sin holdkammerat, men var heldig ikke at blive revet med i uheldet.
Jos overlevede - og fik årets bedste resultat
Derefter lå vejen banet for et godt resultat, da flere af de hurtige racere var taget af banen i den anden chikane. "Raceren kørte perfekt, og med den topfart jeg kørte, så betød det at jeg kunne overhale mange af de andre let og hurtigt," siger hollænderen var den hurtigste på toppen. Han kom dog ikke sovende til 4. pladsen. "Jeg pressede raceren igennem hele løbet, og det viste sig at være en god taktik, så jeg er meget glad for min 4. plads," siger Verstappen.
Hollænderen skal helt tilbage til det belgiske grand prix i 1994 for at finde et bedre resultat. Der blev han nummer 3, efter at Michael Schumacher fik frataget sin sejr. Hans eneste 'reelle' podieplads kom i det ungarske grand prix samme år, hvor han kørte for Benetton.
Presse - Monza - Arrows race
Han er indforstået med at han skal være andenkører for Hakkinen. "Jeg må nu se realiteterne i øjnene og forstå at jeg må have støtterollen i de resterende løb," siger en skuffet Coulthard der blev kørt af banen i den anden chikane. Han ser nu frem til den kommende sæson. "Tingene kan hurtigt skifte, men hvis ikke så må jeg vente til næste sæson og forsøge igen i VM. Det er en skam fordi tingene gik så godt," siger Coulthard.
Dog afviser han at der skulle være teamordre på vej. "Det må du spørge Ron om," siger han. Men skottens rolle er vist udspillet - kampen står nu mellem Hakkinen og Schumacher. Konklusionen må være at Coulthard på uheldig vis blev taget ud af VM-kampen. "Det er vist tydeligt at jeg er meget skuffet med resultatet af mit løb på Monza - især da jeg var et uskyldigt offer for det der skete bag mig," siger han.
Han satte dog resultatet i et større perspektiv. "Først vil jeg sige at jeg er meget ked af det på officials'ens vegne og for hans familie," siger østrigeren. "Det kedelige resultat kaster naturligvis en kedelig skygge over hele løbet, men jeg må sige at det var et godt resultat for mig, specielt efter mine problemer, ikke kun i denne weekend, men i hele året," siger Wurz.
Wurz blev presset af Zonta, men holdt stand og sikrede sig sine første point i år
Østrigeren leder efter et sæde til den kommende sæson, måske som testkører for McLaren. "Jeg vil gerne sige tak til teamet for at give en holdbar racer som tillod mig at slutte som nummer 5," siger han. Der var rosende ord med på vejen fra teamet. "Alex kørte et godt løb, og det er godt at se at han sikrede sig sæsonens to første point," siger Flavio Briatore.
Teamets tekniske leder var også tilfreds. "Jeg er meget glad for at se at Alex scorer nogle point i denne weekend efter en så lang pause. Han kørte et godt løb under svære forhold og blev ved med at presse til slutningen," siger Pat Symonds der mener at det er fuldt fortjent at han får point. "Han fortjener virkelig det resultat han har fået," siger han videre.
Han kom i den 'anden' gruppe af kørere som skulle igennem chikanen og kom derfor ind i støvmasserne. "Jeg så det gule flag, og så begyndte jeg at bremse. Banen flød med bildele og afrevne dæk, og da jeg kom igennem alt røgen var der 2 biler foran som kørte meget langsomt, og jeg kunne ikke nå at bremse ned i fart," siger spanieren.
Han ramte en anden kører og det gav afsættet til den uhyggelige lufttur. "Jeg tror at den ene var Zonta, og jeg ramte hans baghjul. Det sendte mig op i luften, og raceren begyndte at snurre rundt i luften. Raceren landede med bunden opad," forklarer han. Redningsfolkene gjorde alt for at få ham ud af den smadrede racer. "Det viste sig dog hurtigt at man ikke kunne vende raceren, men man kunne løfte den så meget, at jeg kunne klemme mig ud under den," forklarer de la Rosa der selv gjorde sit til at komme ud, ved at begynde at grave sig fri...
Han er ovenud lykkelig over at det ikke blev værre. "Heldigvis slap jeg uskadt," siger de la Rosa.
Han overlevede dog med en punktering og kørte to gange i pit for at få raceren repareret, og der var flere ting der var gået i stykker. "På det tidspunkt havde jeg også mistet noget af skjoldet over motoren. Da jeg kom ind, fik jeg et nyt på, samt en ny sidekasse. Det fjernede den overstyring jeg havde i bilen. Jeg nåede op til feltet igen, og avancerede et par pladser, men så tabte bilen det øverste af skjoldet over indsugningen. Og så overstyrede bilen igen," siger en ærgerlig Salo.
Salo missede chancen for at få point - det blev blot til en 7. plads
Pedro Diniz havde også et svært løb - og brugte vist nok nødudgangen i den første chikane ret ofte. "Ved starten på vej til det første sving, ramte Eddie Irvine Mika, og da Eddie skred sidelæns, blev jeg skubbet ud i græsset," siger brasilianeren. "Det ødelagde set-uppet på bilen, og gjorde det meget vanskeligt at styre bilen under nedbremsning. Bilen blev generelt meget langsommere, det var en sej kamp," siger Diniz der også bruger muligheden for at minde den afdøde brandmand."Vi må ikke glemme brandmanden som desværre døde," slutter han."
Til sidst får Salo ordet - han opsummerer løbet. "Vi skulle have haft points i dag, sådan som det udformede sig, men sådan gik det ikke," siger finnen. Skønne spildte kræfter...
Presse - Monza - Sauber race
For Zonta er resultatet yderst kærkomment, da han i øjeblikket søger et sæde til den kommende sæson. Men han måtte gå så meget grueligt igennem inden han kunne få pointet. Han var indblandet i uheldet i den anden chikane hvor han ramlede sammen med Pedro de la Rosa og punkterede. "De la Rosa ramte mit fordæk og gav en punktering, så jeg måtte gå i pit på den første omgang," siger han. Derfor måtte han 'starte' længere tilbage da safety-car'en blev taget ind.
"Raceren var meget hurtig og jeg kunne overhale alle ned ad langsiden," siger han og der blev leveret mange flotte overhalinger og godt race. "Selvfølgelig er jeg meget glad for at slutte som nummer seks efter at være startet som nummer 17," siger han videre men ærgrer sig over at det ikke gik bedre i kvalifikationen, da han måske kunne have sluttet længere fremme.
Zonta bestod sin 'svendeprøve' og fik et velfortjent point
Honda var også glade for det ene point, selvom de nok havde sat næsen op efter mere. "At Ricardo sluttede som nummer 6 efter at være startet som nummer 17, er et godt resultat, især da han har været så uheldig hele weekenden," siger Takefumi Hosaka. I den sidste del af løbet kunne han ikke følge med blandt andet Wurz, og Hosaka giver forklaringen på dette: "Efter hans andet stop fik Ricardo problemer med hans bagbremser og kunne ikke presse så hårdt på til sidst," siger han.