Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.9.2003
 Italiens Grand Prix - preview toppen
 
11.9.2003
 Italiens Grand Prix - preview bunden
 

Hop til top12.9.2003

Italiens Grand Prix - preview toppen

Det er mange år, endda rigtig mange år siden at spændingen om mesterskabet har været så stor som i år. 3 teams og mindst lige så mange kørere kan vinde de to mesterskaber.

Williams:
For første gang er det Williams der står øverst i stillingen for konstruktører. Nu er spørgsmålet om de kan beholde denne stilling eller om både Ferrari og McLaren har noget i ærmet. Williams har forberedt sig grundigt. Man har testet på Monza, BMW har haft travlt på fabrikken i München med flere motorer i prøvebænken. Nu mener man at man har fundet den helt rigtige motorkarakteristik til det italienske GP. Man har forbedret og tilrettet aerodynamikken til den vel nu hurtigste bane i kalenderen. Desuden har man i stort omfang også testet dæk for Michelin - og ikke et ord om den dækkrig som der føres sideløbende. Begge kørere er opsatte på at få så mange points ud af løbet som muligt. Montoya glæder sig også til gensynet med de mange italienere. Han kørte kart i Italien inden han kom længere op i formel klasserne.

Ferarri:
Ferrari har i de seneste løb skuffet deres fans og vel i høj grad også dem selv. Men efter de seneste udtalelser forventer man at vinde på Monza. Spørgsmålet er om teamet har fundet en mirakelkur der igen kan skaffe et topresultat hjem til teamet, og så på hjemmebanen. Ferrari har i hvert fald ikke ligget på den lade side i de seneste uger. Der er blevet analyseret og testet i stor stil. Man har endda indkaldt Luca Badoer til at assistere ved flere tests. Man har testet på Monza, men har også testet privat på Fiorano. Der er noget udviklet noget som konkurrenterne ikke skal have nys om i første omgang. Men der er ingen tvivl om at der forventes noget nu. Man er stadig med helt fremme i kampen om begge mesterskaber.

McLaren:
McLaren og især Kimi Raikkonen lagde godt ud i starten af sæsonen, men er siden blevet overhalet. McLaren har udviklet en ny aerodynamisk pakke - som det hedder i de kredse - til bilen. Den blev testet i sidste uge på Monza, hvor man også sideløbende testede de nye dæk fra Michelin. Sideløbende arbejdede man også med at finde det rigtige race setup. Kan man få det til at gå op i en højere enhed og bibeholde den fart som bilerne det meste af sæsonen har haft, er det god mulighed for at man stadig kan holde fast i den tætte kamp om i hvert fald det ene mesterskab. McLaren hænger 6 points efter Ferrari, men 14 points efter Williams i konstruktørernes mesterskab. Med 3 løb inkl. Monza tilbage kan man selv regne ud at det ikke bliver helt nemt at komme i front. Anderledes ser det ud for Kimi Raikkonen. Kun 2 points adskiller de 3 forreste i kampen om kørernes mesterskab. Så må vi se om Kimi Raikkonen er den Iceman som mange kalder ham. Men bilen skal jo altså også i mål og helst forrest mindst 2 gange afhængig af de andres resultater, for at han kan kalde sig mester.

Renault:
Renault har lige som alle andre teams også været på Monza for at teste. Og igen er det aerodynamikken man har fokuseret på. Man har udviklet adskillige dele som udover at blive testet på Monza i sidste uge, også har været igennem teamets vindtunnel inden testen på Monza. Man har selvfølgelig også testet dæk, og teamet udtrykker at man ret hurtigt har lært at forstå de nye dæk fra Michelin. Derudover mener man at have et par overraskelser med i baghånden. Men hvad det er, vil Mike Gascoyne ikke ud med, men han siger at det er noget der måske godt kan gå hen overraske de fleste. Teamet har lavet en lidt sjov statistik på Monza. En omgang ser sådan ud i tid: 70 % køres for fuld gas. 13,3 % bremses der, og i 16,7 % kører man i en eller anden form for sving. Denne statistik fortæller flere ting. Bl.a. at det virkelig er en højfartsbane. Det betyder hård belastning for ikke kun motor, men også bremser. Man skal finde et setup hvor bilen er stabil under ligeudkørsel og under nedbremsning. Det er to vigtige elementer i et race på Monza. Det og flere andre ting er det som Renault i deres bestræbelser på at

PDL  


 

Hop til top11.9.2003

Italiens Grand Prix - preview bunden

I sidste uge var der hektisk aktivitet på testbanerne, primært på Monza hvor der netop køres i weekenden. Hvad har den nederste del af feltet at bringe?

BAR:
Det lykkedes ikke for BAR at få points i Ungarn, men man håber på at kunne gentage eller forbedre sidste års resultat. Panis sikrede sig et point, mens Button som da kørte for Renault sluttede på femtepladsen og fik to points. Villeneuve sluttede udenfor pointene. BAR var på Monza i sidste uge med begge kørere og deres testkørere. Fokus var på aerodynamik, motor og dæk. Monza er den hurtigste bane i Formel 1 nu om dage. I ca. 70 % af tiden køres der med fuld gas. Det giver absolut en hård belastning for motoren, men Honda mener at de er godt forberedte. Ligeledes har man haft et stort samarbejde i gang sammen med Bridgestone om dækkene. Kørerne glæder sig begge til Monza, især Parabolica svinget er de begejstrede for. Sværhedsgraden af svinget er en udfordring og samtidigt tillokkende mener begge kørere.

Jaguar:
Mens BAR kan takke primært Button for deres points i år, så har Jaguar "kun" fået points takket være Mark Webber. De to teams er á point. Et kørerskifte i bil nr. 2 har endnu ikke hjulpet for Jaguar, og nogle stiller spørgsmål ved om det sker. Jaguar har også været på Monza for at teste. Siden det ungarske GP er hele pakken blevet gennemgået og udviklet. Nogle af resultaterne blev testet på Monza i sidste uge, og trods lidt problemer er Jaguar tilfredse med testen. Især har det været vigtigt for Justin Wilson at være med til denne test, da han jo endnu ikke har den samme erfaring med bilen, men mon ikke det kommer nu? Begge kørere har været i træningslokalet for at styrke fysikken, der kan godt trækkes nogle g ud af nogle af svingene på banen, så fysikken skal være i orden. Begge kørere er vilde med banen, og glæder sig til gensynet. Justin Wilson var sidste år på podiet, dog i Formel 3000.

Toyota:
Toyota er teamet med de mange penge men uden de store resultater, endnu. Toyota arbejder dog hårdt på at forbedre sig i henhold til planlægning man har lavet. Teamet var i sidste på Monza med tre kørere, foruden de to faste var testkøreren, Ricardo Zonta, også med ved testen, og i alt fik man kørt 641 omgange. Det svarer til mere end 12 gange én løbsdistance. da Matta fik en lille fordel ved testen. Han har nemlig aldrig før kørt på banen, så nu kommer han ikke uforberedt til en ny bane. Teamet har arbejdet hen imod at få et godt vejgreb i et kompromis med at man er nødt til at skal køre med low downforce. Panis har en sjetteplads fra sidste år at forsvare. Om det lykkedes, får vi at se søndag.

Jordan:
Monza er hjemmebane for Fisichella, så han glæder sig godt og grundigt. Teamet har analyseret bilen og dens mange komponenter siden det ungarske GP, og har fundet visse dele som er udskiftet. Bl.a. kunne man godt finde på at skifte til en tidligere version af motoren, for at sikre holdbarheden til det krævende løb på søndag. Teamet har også arbejdet meget med dæk, og vil igen bruge Zsolt Baumgartner til test om fredagen. Ralph Firman er tilbage i bilen efter sin skade som holdt ham ude af det ungarske GP. Han glæder sig overordentligt meget til at køre på Monza. Testen i sidste uge var noget han nød godt af.

Sauber:
Sauber testede i sidste uge sammen med de andre teams på Monza. Primært var det aerodynamikken der stod for skud. Man har udviklet en hel del nye dele til bilen, og resultatet af testen forløb rigtig godt til teamets store tilfredshed. Begge kørere glæder sig til løbet søndag. Nick Heidfeld udtrykker faktisk en form for begejstring over de chikaner som Monza har. De er lidt anderledes end andre steder og han mener at de netop gør sig deres berettigelse. Frentzen som er sin karrieres efterår har tidligere i sin karriere haft gode resultater her, men mon han kan præstere det samme som tidligere i Sauber'en som trods de nye ændringer ikke er verdens bedste Formel 1 racer.

Minardi:
Minardi tea

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk