Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.9.2005
 Belgiens GP - Set og sket - Bunden
 
10.9.2005
 Belgiens GP - kvalifikation
 Belgiens GP - 4. fri træning
 Belgiens GP - 3. fri træning
 

Hop til top12.9.2005

Belgiens GP - Set og sket - Bunden

Så skete det. BAR teamet fik overhalet Red Bull. Men ikke nok med det - både Sauber og Jordan fik points med hjem fra Belgien. Slutresultat - points til 3 teams blandt de nederste fem.

Det blev på mange måder et godt og spændende belgisk GP for tre af de nederste 5 teams i pointstillingen. Som det ofte sker, så byder det belgiske GP på flere overraskelser. Det nød BAR, Sauber og Jordan godt af.

BAR - 31 points:
Så skete det endeligt. BAR fik overhalet Red Bull i det samlede regnskab og er nu på en samlet sjetteplads. Men bliver det ikke til. Kun på den alleryderste kant i teorien kan BAR blive nr. 5 i år. Det eneste der tæller nu for BAR er at forsvare sjettepladsen, og samle erfaringer. BAR har nu fået points i de seneste syv GP'er - hvilket er de eneste GP'er teamet i det hele taget har fået points i år. I det belgiske GP så man en ret ny side af Jenson Button, men mere om det om lidt. Sato viste igen at han sommetider har problemer med at finde bremsepunktet. For Jenson Button var det et af de vanskeligere løb. I den første del af løbet havde han store problemer med overstyring, og kunne bl.a. ikke forhindre R. Schumacher og Fisichella i at overhale. Ved pitstoppet under safetycar perioden fik han korrigeret for overstyringen. Samtidigt satsede man på tørvejrsdæk, men det var stadig for vådt og der blev skiftet tilbage til intermediate dæk ved det første ordinære pitstop. Det viste sig at ændringerne samlet betød at Button kunne avancere. Bl.a. ved hjælp af overhalinger på ydersiden i sving hvor man normalt ikke overhaler på ydersiden - bedste eksempel er overhalingen af J. Villeneuve i Pouhon. Flot, men vanskeligt løb af Button der blev belønnet med en plads på podiet. Sato brillerede igen negativt. Igen blev en kører offer for hans kamikaze kørsel. Denne gang var det M. Schumacher der blev den uheldige. I første sving efter safetycar perioden bankede han op bag i M. Schumachers bil. Denne hændelse sendte dem begge ud af løbet. Efter løbet undskyldte han med at dæk og bremser var blevet for kolde. Men er det ikke en kørers opgave at undgå dette? De to involverede kørere har lidt at snakke om.

Red Bull - 27 points:
Det kunne være blevet til points for D. Coulthard men årets første motorfejl på Cosworth motoren satte en stopper for det. Der var ingen advarsel på telemetrien inden fejlen lynhurtigt kom og satte Coulthard ud af løbet. Inden da, havde begge kørere - sammen med flere andre - skiftet til tørvejrsdæk, men det var ingen succes, så der blev skiftet igen. Faktisk havde man lige som flere andre teams, problemer med dækkene. Det var for vådt til tørvejrsdæk, for tørt til intermediate dæk, hvilket gav visse problemer. Klien kørte ganske fornuftigt og var tæt på point men sluttede på den utaknemmelige niendeplads. Teamet var efter løbet naturligt nok skuffede. Motorfejlen som sendte DC ud af løbet, og så dækkene. Ingen bebrejdelser af dækleverandøren, men mere de fysiske forhold, og det var ingen herre over. Cosworth vil nu finde af hvordan fejlen i motoren opstod og især hvorfor der ikke kom nogen advarsel om en defekt via telemetrien. En pludselig opstået fejl kan være vanskelig at spore, og det tjekker Cosworth i de kommende dage.

Sauber - 17 points:
Det belgiske GP gav et af sæsonens sjældne points til Sauber teamet. Denne gang til Villeneuve som nu også har et enkelt point mere end Massa, som ellers har kørt fra JV langt de fleste gange. Begge kørere foretog satsningen - hver på sin måde. JV valgte at køre kvalifikationen med rigtig brændstof om bord. Og som løbet udviklede sig med safetycar periode, hvor han valgte at blive ude, så betød det til sidst en sjetteplads og 3 points. Men som vanligt havde JV sit hyr med Eau Rouge. En af gangene hvor han passerede den berømte, men vanskelige bakke, foregik det sidelæns, men han reddede situationen. Til sidst havde han dog visse problemer med at holde R. Schumacher bag sig, men bevarede sin placering. Kommentaren fra JV efter løbet va

PDL  


 

Hop til top10.9.2005

Belgiens GP - kvalifikation

Ikke uventet kom kampen om pole position til at stå mellem Renault og McLaren kørerne - og her viste sidstnævnte sig som de hurtigste.

Med tiden 1:46,391 sikrede McLaren køreren Juan Pablo Montoya sig pole position til morgendagens Belgiske Grand Prix på Spa Francorchamps banen.
Ved siden af sig på startgridden har han teamkollega Kimi Raikkonen holdende, så det er altså en ren McLaren front.

På 3. pladsen kom den hurtigste af Renault kørerne - det er Giancarlo Fisichella, og han skulle have holdte ved siden af Toyota køreren Jarno Trulli der kørte 4. hurtigste tid.
Men da teamet har skiftet hans motor, så rykkes han ti pladser bagud på startgridden.
Så 4. pladsen arves nu af mesterskabsførende Fernando Alonso, der kan sikre sig mesterskabet denne weekend - men for at det kan lade sig gøre skal han score mindst tre point mere end Kimi Raikkonen.

3. startrække bliver en ren Schumacher fornøjelse, med Ralf Schumacher i Toyota foran Michael Schumacher i Ferrari, det er en af de sjælne gange hvor lillebros starter forrest af de to.

Kvalifikationstiderne:
<
AN  


Hop til top
Belgiens GP - 4. fri træning

I dagens først fri træning var det McLaren og Renault kørerne der satte sig på de fire første pladser, og det er også blandt kørere fra de to teams at årets verdensmester skal findes, men kan nogen gøre dem rangen stridig her i den sidste af de frie træninger forud for Belgiens Grand Prix 2005?

For første gang denne weekend skal kørerne ud på en helt tør bane, så mon ikke vi kan forvente at tiderne forberdes lidt.
Med tiden 1:48,125 var det Kimi Raikkonen der satte hurtigste tid i dagens første fri træning.

4. fri træning:

Plac.KørerTeamTid
1Juan Pablo MontoyaMcLaren1:46,391
2Kimi RaikkonenMcLaren1:46,440
3Giancarlo FisichellaRenault1:46,497
4Jarno TrulliToyota1:46,596
5Fernando AlonsoRenault1:46,760
6Ralf SchumacherToyota1:47,401
TidHændelse
10:15 Samtidig med at de grønne lys i pitudkørslen tændte, så kørte Barrichello på banen.
Han var den eneste kører der ikke fik sat en tid i den foregående fri træning.
10:19 Barrichello - 1:52,007 - 1. pl.
10:20 Der er nu 12 kørere der er på banen.
10:23 M.Schumacher - 1:49,449 - 1. pl.
Sato - 1:50,856 - 2. pl.

Villeneuve - 1:50,253 - 2. pl.

Button - 1:52,354 - 4. pl.
10:24 Barrichello - 1:50,637 - 3. pl.
Massa - 1:51,290 - 6. pl.
10:25 Alonso - 1:49,812 - 2. pl.
Villeneuve - 1:49,971 - 3. pl.
De er henholdsvis 0,363 og 0,522 sek. efter M.Schumacher.
10:26 Trulli - 1:50,031 - 5. pl.
Massa - 1:50,307 - 8. pl.
10:27 Alonso - 1:49,470 - 3. pl.

Fisichella - 1:48,909 - 1
AN  


Hop til top
Belgiens GP - 3. fri træning

Gårsdagens to frie træninger blev afviklet på henholdsvis en regnvåd banen, samt i så kraftigt regnvejr at kun tre kørere kom på banen i den anden af dem. Lad os håbe at det bliver til mere kørserl i dag for Formel 1 kørerne.

Det er køligt her til morgen i Belgien, luft og banetemperature er henholdsvis 15 og 16 C0, men vigtigst af alt - det regner ikke i øjeblikket, og banen er til 90% tør..

3. fri træning:
TidHændelse
09:00 Så er de grønne lys i pitudkørslen tændt - men der holder ingen kørere og venter på at komme ud på banen.
09:02 Montoya og Albers på banen.
Montoya var på grund af et motorproblem slet ikke ude på banen i går, han har nu fået ny motor i sin McLaren racer.

Montoya er ikke den eneste kører der har fået skiftet motor, Renault teamet har ligeledes valgt at skifte Fisichella's motor.
09:03 Villeneuve og Klien på banen.
09:04 Raikkonen og Coulthard på banen.
09:05 Doornbos og Karthikeyan på banen.
09:06 Monteiro på banen.
09:08 M.Schumacher på banen.
09:10 Samtlige de 10 kørere der indtil nu har været på banen, har kun kørt en enkelt installationsomgang, og de er nu alle tilbage i pitten.
AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk