Hvad Mika Hakkinen ellers forudsagde om resten af VM-kampen var dette: "Jeg ved det ikke. Det næste løb bliver meget svært for alle, at finde den rette opsætning, de rigtige gearfohold, den rigtige balance og de korrekte linier gennem banen. Det bliver lidt af en satsning. Det næste GP bliver meget svært."
Hakkinen er praler altså ikke med en tiltro til at han nok skal afkode den nye bane før resten af feltet. Han glæder sig mere til de to sidste løb i kalenderen. "Japan er en bane, som jeg kender godt, så jeg tror at vi skulle være ganske konkurrencedygtige der, Og vi var temmelig hurtige i Malaysia også, så jeg tror det bliver meget interessant." Vi tror ham.
"De to Jordan EJ10'er, som sammen med de andre biler, der var involveret i søndagens ulykke, blev beslaglagt, er blevet givet tilbage til teamet og er nu på vej tilbage til Jordans fabrik ved Silverstone," lyder det fra Jordan. Man mener ikke at nogen af bilerne er blevet så slemt beskadiget, at de ikke kan repareres til det amerikanske grand prix, men for en sikkerheds skyld, er Jordan alligevel i gang med forberede to ekstra chassis'er til løbet.
Ecclestone siger: “Da Frank traf den beslutning, gjorde han det helt rigtige, men nu og i det kommende år får vi se om det stadig er den rette beslutning.” Tilfældet Zanardi har sået en vis usikkerhed, men Ecclestone mener at: "Den nye fyr (Montoya, red.) bliver meget god.” Han er selvfølgelig helt bevidst om at formel 1 igen har snuppet en af ChampCars store profiler. Hvis Montoya skuffer kan Williams hente Jenson Button hjem i 2003.
"Luciano var den bedste mulighed eftersom der ikke var nogen ledig kører fra et topteam med masser af erfaring," siger Eddie Irvine. "En etårskontrakt til at begynde med betyder, at hvis han ikke falder heldigt ud eller hvis sådan en som Hakkinen dukker op næste år er teamet dækket ind. Men vi har en option på ham, så hvis han falder godt ud må han blive hos os!" Tiden må vise om Burti er et kup.
Det var en noget svær test, blandt andet for Ralf Schumacher der har været meget igennem under løbet på Monza. "Det var ikke nemt at gå direkte til en test efter et så krævende løb på Monza," siger Ralf. Teamet skal bruge testen til at teste nye dele, og teamet går efter at slutte sæsonen af med maner.
"Vi arbejder på flere områder, og koncentrerer os mest om strategier til gearkassen. Vi fik ikke nået de planlagte kilometer, men tingene går ikke altid som planlagt når man kører udvikling," siger Tim Newton.
Hos Benetton havde man Mark Webber i aktion der kørte B200'eren - ikke for første gang, men det var den første 'rigtige' test. Tidligere har han kørt på Lurcy-Levis, som ikke kan betragtes som videre udfordrende.
Testtider fra Estoril, mandag den 11. september 2000
Kører | Team | Bedste tid |
Ralf Schumacher | BMW-Williams | 1:22,738 |
Mark Webber | Benetton-Playlife | 1:23,580 |
Michael Schumacher viste sig fra en hel anden side end man ellers kender ham. Den normalt meget kolde og selvbeviste tysker, viste at der bag facaden, også er menneskelige følelser.
Michael Schumacher: "Jeg kan ikke finde ord, for at beskrive hvad jeg føler, andet end at jeg er glad for sejren og meget udmattet. 41 sejre betyder meget for mig, men lige nu kan jeg ikke svare på jeres spørgsmål." Og efter en pause, kunne Michael Schumacher sige lidt mere. "Det var en meget følelsesladet sejr, meget mere end i -98. Jeg ved endnu ikke hvorfor, men sådan er det bare, det hele er kommet meget tættere på, jeg kan ikke beskrive i ord, hvad det betyder."
De 41 sejre som Michael Schumacher henviser til, er en tangering af Ayrton Sennas rekord. De to kørere var, udover at være konkurrenter, også venner. Dog ikke så nære venner som Gerhard Berger og Senna var det. Ydermere kørte Michael Schumacher lige bagved Senna, da denne kørte galt på Imola, og senere døde af sine kvæstelser. Og netop det at tangere en vens rekord, og så i Italien. Det har været for meget for Michael Schumacher. Det har selvfølgelig heller ikke gjort det bedre, at en marshal blevet dræbt under søndagens løb. Det har på en måde været en dobbelt emotionel sejr, fordi de to køreres sejrsrekorder, nu er forbundet med dødsfald. Dertil kommer så det pres, som Ferrari og Michael Schumacher har været under, efter den senere tids manglende resultater.
Den tekniske direktør hos Ferrari, Ross Brawn, er en meget lettet mand efter søndagens sejr: "En et-to sejr havde været en ultimativ succes, men det er stadig en fantastisk sejr. Det var perfekt timet på dette tidspunkt af sæsonen. Det viser, at vi ikke er blevet kyst af McLaren, og at vi ikke opgiver uden kamp. Hele teamet har været under et fantastisk pres, og specielt fordi Monza er hjemmebane. Alle har holdt hovedet koldt og arbejdet fantastisk. Michael kørte fantastisk, det var en forunderlig følelse, at se ham trække fra nærmeste konkurrent med adskillige tiendedele i en vigtig fase i løbet. Så efter en stor skuffelse på Spa, er vi ved godt mod igen. Det ville have været utroligt vanskeligt at tage til Indianapolis uden denne sejr. Nu bliver 3 spændene løb i kampen om VM."
Og netop Indianapolis bliver en af de utroligt vigtige løb. Det bliver interessant at se hvor hurtigt teams og kørere vænner sig til banen. Alle kommer dertil med ens forudsætninger, da banen er helt ny for alle kørere. Måske lige med undtagelse af Jacques Villeneuve, der har kørt her før. Men det var inden der var nogen havde planlagt en F1 bane på Indianapolis.
Michael Schumacher: "Vi har alle den samme mulighed for at vænne os til banen. Jeg har aldrig haft vanskeligheder med at vænne mig til en ny bane, og det forventer jeg heller ikke sker denne gang. Vi er nu kun 2 points bagefter Mika Hakkinen, og vi er meget fortrøstningsfulde for resten af sæsonen. Vi er med igen."
Ferrari har netop offentliggjort at de vil deltage ved begravelsen af Paolo Gishlemberti. Begravelsen som vil foregå under meget private omgivelser, vil fra Ferraris side få deltagelse af teammanager Stefano Domenicali, pressemedarbejderen Cladio Berro og af reservekøreren Luca Badoer. Ydermere har Luca de Montezemolo kontaktet Bernie Ecclestone for at få startet en indsamling der på vegne af hele F1, skal skænkes til den afdødes familie. Dette initiativ har allerede fået fuld støtte fra alle kørerne.
En profeti fremsagt af Michael Schumacher tidligere på året, er desværre gået i opfyldelse. Han har tidligere udtalt sig om faren ved at når to biler rammer hinanden med dækkene, så er der en meget stor fare for at mindst den ene af bilerne vil begynde at flyve. Og
Men han frygtede også at det kunne ske. "Jeg tænkte at der kunne ske noget på den første omgang, men jeg følte at jeg var i en god position," siger han. Det kunne have gået grueligt galt, blandt andet da Pedro de la Rosa senere kom flyvende igennem grusgraven. "Min værste frygt er at en racer lander oven på mig, og ødelægger min hjelm. Jeg dukkede mig så langt ned som jeg kunne i raceren og håbede på det bedste," siger skotten.
Derudover er han skuffet over at løbsledelsen valgte at lade løbet fortsætte bag pace-car, da flere af de bedste kørere var røget ud af løbet. "Jeg var skuffet over at løbet ikke blev genstartet, fordi når seks racere mistes, er der grunde til at starte igen i reserveracere," siger han skuffet.
11. september 2000 - Coulthard ude af VM
"Jeg kan godt vænne mig til at komme her på podiet," siger Ralf der startede længere tilbage og af denne grund ikke var involveret i det alvorlige uheld i den anden chikane. "Jeg var heldig ikke at blive involveret i uheldet, fordi der var vragdele der fløj rundt," siger han.
Han glædede sig dog ikke så meget over 3. pladsen, men mindedes den afdøde brandmand. "Min glæde ville være stor, men er sat i skyggen af det faktum at en blev slået ihjel i sit arbejde med at passe på vores liv," siger Ralf.
Button er ude - og gav Schumacher skylden
Det undskylder Schumacher nu og giver en begrundelse for hvor han pludselig kørte langsommere. "Fordi vi havde ligget efter safety-car'en i så lang tid, at jeg skulle varme mine bremser op. Det er derfor jeg gjorde det," siger Schumacher. Han beklager meget det der skete og at det kostede Button videre deltagelse. "Jeg er ked af at nogen led under det, fordi de ikke forstod det jeg gjorde," slutter han.
10. september 2000 - Button vs Schumacher
Silverstone - Mandag:
Både Jaguar og BAR teamet testede på Silverstone i går.
BAR teamet havde deres testkørere i aktion, Darren Manning kørte 60 problemfrie omgange i et helt nyt chassis. Og Patrick Lemarie testede forskellige setups forud for USA's Grand Prix. I dag (tirsdag) kommer Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta og overtager testkørslerne.
Jaguar teamet havde Luciano Burti på banen, og han fik kørt 10 omgange.
Silverstone tider tirsdag:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Darren Manning | BAR | 1:28,1 | 60 |
2 | Patrick Lemarie | BAR | 1:29,3 | 47 |
3 | Luciano Burti | Jaguar | 1:29,5 | 10 |
Variano - Mandag:
På Variano banen i Italien var Minardi teamet alene, og de havde to kørere i raceren i dag, de benyttede begge chassis nr. M02. De lagde ud med aerodynamiske tests, som suplement til de tests man for nylig har udført i Fondmetal Technologies' vindtunnel. Det var Giorgio Vinella der udførte testkørslerne.
Bagefter så gav Minardi teamet "European Formula Nissan" køreren Matteo Bobby raceren, og han fik lov til at køre nogle få omgange i raceren. Dette var hans første forsøg i en Formel 1 racer.
Der er ikke oplyst nogen tider fra Variano testen.
Det er planlagt at Ferrari, Sauber og McLaren skal påbegynde en tre dages test på Mugello banen i Italien i dag.
Det forlyder at Sauber vil teste med vinderen af "Formula Renault" Kimi Raikkonen, det vi i så fald blive hans første tur i en Formel 1 racer.
Det var også planlagt at Jordan skulle teste på Mugello, men det er ikke sandsynligt at de kommer til testen. Dette skyldes at de italienske myndigheder tilbageholder de racere der var indvolveret i uheldet på Monza i weekenden, og Jordan har ikke flere