Løbets nye vinder Justin Keen og Jesper Carlsen protesterede over afgørelsen, men tabte protesten. Resultatet betyder at Damien Faulkner allerede nu har vundet årets mesterskab. Samtidig er Jesper Carlsen meget skuffet.
"Det er en stor skam, for det gør chancen om en top tre placering i den samlede stilling sværere," siger Team Brask køreren og forklarer:
"Chancen eksisterer stadig, men det bliver utrolig svært. Jeg kan kun sige, at jeg er meget skuffet over sagens udfald. Normalt er det ikke muligt at appellere en 10 sekunders straf, men fordi man fra målstregen ikke rapporterede til løbets stewards og selv tog stilling til at give straffen, var det muligt at appellere mod fremgangsmåden og dermed få straffen slettet."
Danskeren er meget skuffet over, at en bagatel kan afgøre placeringerne, for alle der så starten var enige om, at Robbie Kerr tyvstartede.
"Det skuffende er at alle ved og kan bekræfte, at der blev tyvstartet, og det i stor stil. Det er ærgerligt for mig, da jeg var bag polesitteren Faulkner i starten og ikke kunne følge med rækken ved siden af mig, da de kørte. Det satte mig på ekstra arbejde så jeg skulle kæmpe mig op fra en position som nummer fem i stedet for en position som nummer tre som jeg startede fra. Som en af de eneste i løbet overhalede jeg, så jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hvis der ikke var blevet tyvstartet, så kunne jeg måske have sluttet som nummer to," siger Jesper Carlsen, der på grund af de uheldige omstændigheder er ekstra opsat på at kæmpe sig frem til tredjepladsen i mesterskabet. "Det hele gør mig mere sulten for at køre en sejr hjem på Magny Cours om to en halv uge, hvor sæsonens sidste løb køres. Jeg har rigtig meget fart på i øjeblikket, og jeg missede den nye Brands Hatch GP banerekord med kun 5/1000 i weekenden. Det er ikke meget, men det er nok til at det ikke lykkedes," siger Jesper Carlsen, der på fredag flyver til Nürburgring, hvor han skal debutere i Team Den Blå Avis’ Panoz racer, som medkører til Karsten Ree og muligvis Jason Watt.
"Jeg glæder mig ufattelig meget til at prøve kræfter med Panoz-raceren," siger Carlsen.
Jesper Carlsen er sammenlagt på femtepladsen i FPA-mesterskabet, 27 point efter Robbie Kerr på tredjepladsen.
"Sahva Auto ligger vandret for at få Panozen ombygget til håndbetjening, og den skulle være klar til en funktionstest i morgen onsdag i Roskilde lufthavn. Det eneste "men" der er i projektet er, om jeg kan opfylde FIA's 7 sekunders krav. Det går ud på at jeg, som alle andre i klassen, ved egen hjælp skal kunne frigøre mig og forlade raceren på 7 sekunder. Og det er ikke nogen simpel sag. Jeg skal have rattet afmonteret og derefter låse sikkerhedsselen op og så løfte mig op af siddebrønden, på 7 sekunder!!… Men jeg tror på at jeg kan gøre det, jeg vil i hvert fald være ganske tæt på.
I følge planen, skal jeg køre sammen med Jesper Carlsen og Karsten Ree. Og det betyder specielt meget for mig, at jeg gør comeback i den samme bil som Karsten, for jeg er ham evigt taknemmelig for støtten igennem karieren. Da jeg stod på hans kontor i 1996, troede han som en af de første på, at jeg var Formel 1 materiale. Der skulle bare lige skydes nogle millioner efter mig. Han var tillige den første, der troede på mit comeback i international racing uden brug af "understellet", fortæller en synligt begejstret Jason Watt fra sin lejlighed i Herlev.
Netop Mears kørte for Roger Penske, og det blev til hele 29 sejre, og 39 pole-positioner. Heriblandt var bl.a. 4 sejre i det legendariske og prestige-fyldte Indy 500 løb.
Rick Mears under løbet på Long Beach 1992.
Han karriere sluttede brat i 1992, efter et crash i Indy 500 løbet det år. Han er nu supervisor for teamet, og deres to brasilianske kørere, Helio Castroneves og Gil de Ferran.
Kemien i mellem de tre er noget nær perfekt. Castroneves har en usædvanlig passion og agressivitet, hvorimod Ferran er den mere kalkullerende type. Midt i mellem de to står Mears, der er en blanding af begge typer, hvilket også var tilfældet, da han selv var aktiv kører.
Hans tilknytning til Penske teamet startede helt tilbage i 1979, hvor CART serien reelt blev grundlagt. Siden dengang har han været en fast del af teamet. Hans mange-årige erfaring og indsigt gør ham til en værdifuld brik i det store spil. I hans lange karriere, vandt han bl.a. mesterskabet hele 3 gange (1979, 1981 og 1982).
Det er sådan man nu ser Rick Mears i CART sporten.
Ifølge Mears selv, så var Indy 500 løbet i 1991, hans allerbedste i hans lange karriere. Han havde bl.a. en fantastisk kamp med Michael Andretti, og de to endte med at kæmpe side om side om den endelige sejr. Det blev dog Mears, der trak det længste strå i det løb, hvorimod Andretti vandt mesterskabet det år - hans hidtil eneste af slagsen.
SP: Din kvalifikation i går var vel helt tilfredsstillende?
Kristian Kolby (KK): Nej, men det har den ikke været de sidste par løb. Vi havde problemer i den første tidtagning. Der var en ny motor i, og det betød at jeg tabte ca. 6 km/t på langsiderne, som så betød at jeg tabte over et ½ sekund på begge langsider i forhold til min teammakker. I den anden tidtagning gik jeg ud på et nyt sæt dæk. Rødt flag på første omgang. Rødt flag omgangen efter, og den session virkede til at være over 1 sekund hurtigere end de andre, og jeg var nødt til at sætte en til på slidte dæk. Derudover lavede teamet en fejl. De puttede for meget benzin i raceren, så jeg var nødt til at sætte en tid med næsten fyldt tank. Så der er sket ret mange dumme ting i år, men sådan er det.
SP: Hvad så med næste år?
KK: Jeg tror ikke jeg bliver ved teamet, jeg har en kontrakt med dem, men med en option på min side, så hvis jeg ikke har andet, så er det nok det jeg er nødt til at falde tilbage på, men lad os nu se hvad der sker. Der er 4 teams i Formel 3000. Den Blå Avis, Super Nova, McLaren og Astromega, og det er de 4 teams der er topteams. Så hvis du ikke er med dem, så kører du kun med det halve budget, og du når aldrig helt op.
Efter Jyllandsringen i næste weekend, skal jeg til USA, på Laguna Seca og Gateway og over til Indycars og Indylight. Så jeg har et par møder derovre, og også for at se tingene der ovre. Så det er i hvert fald en mulighed. Så har min storesøster snakket med Mercedes, og forhåbentlig får jeg en test senere på sæsonen i en af DTM bilerne, så det er en anden mulighed.
Kolby kører med stor sandsynlighed ikke for DAMS næste år!
SP: Hvordan gik det sidste år her på banen?
KK: Sidste år blev jeg nr. 2 her, og det var et ok resultat. Jeg overhalet af den ene Renault oppe i hårnålen, og Button nede i Eau Rouge sidste år, og han er nu 2 i tidtagning her til morgen, så det giver mig lidt af et spark i r…., at han er der. Men jeg overhalede ham her sidste år og var hurtigere, så jeg burde også være der.
SP: Hvor mange hestekræfter har en Formel 3000 racer?
KK: Jeg tror at det er ca. 660.
SP: Hvor meget mindre er det mindre end en Formel-1 racer?
KK: Et par hundrede, de ligger på omkring de 850 – 860. Samtidig er deres aerodynamik meget bedre end vores. Formel-1 racerne kører lidt over 300 km/t på langsiderne. De henter også meget tid på deres bremser, da de kan bremse senere end os. Man udvikler hele tiden på Formel-1 racerne. De bruger meget tid i vindtunnelen, også har de dobbelt så meget downforce i forhold til vores racere, så den tracktion kører bare igennem svingene. Vores bedste tider ligger på ca. 2 min 07 sek, mens deres bedste tider ligger på ca. 1 min 53 sek. Så de er lidt over 10 sekunder hurtigere, men det er også en meget lang bane.
SP: Hvordan er dit fysiske træningsprogram tilrettelagt?
KK: Når det ikke er sæson, så bruger jeg gerne 3 timer hver dag, 5 dage om ugen med løb.
Når sæsonen er i gang bruger jeg 2 – 3 dage om ugen, og der laver jeg meget vægttræning med lette vægte, for at holde musklerne i gang. Jer er allerede meget høj for en Formel kører, og jeg vejer for meget, så jeg må ikke få for mange muskler, så derfor laver jeg ikke så meget tungt fysisk træning, så det er en af de ulemper jeg har.