Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.9.2003
 Gerhard Berger stopper - eller gør han?
 
12.9.2003
 Italiens Grand Prix - preview toppen
 

Hop til top13.9.2003

Gerhard Berger stopper - eller gør han?

Den tidligere Formel 1 kører østrigeren Gerhard Berger, der i øjeblikket er chef for BMW Motorsport, stopper med udgangen af dette år.

Officielt har Berger meldt ud at grunden til at han stopper er at han ønsker mere tid til sin familie.
Derfor har Berger og BMW ikke forlænget deres samarbejdskontrakt, en kontrakt der har strakt sig over de sidste fem år og som er afslutningen på næsten 20 års samarbejde mellem Berger og BMW.

Udover mere tid til familien, så ønsker Berger også at træde ind i hans fars vognmandsfirma, og her hjælpe til med driften af firmaet.

Men han lader dog en lille bagdør til Formel 1 og motorsport generelt stå åben med følgende kommentar:
"Nu må vi se hvormeget jeg savner motorsport. Hvis ikke jer er tilfreds uden at være en del af Formel 1, så finder jeg nok et job inden for branchen igen."
Og netop her starter spekulationerne så om hvor det så eventuelt skulle være. Flere uafhængige kilder forbinder Berger med Volkswagen Group, og deres 'måske' Formel 1 projekt, også selv om der har været ret stille om dette projekt i et godt stykke tid.

Gerhard Berger deltog i Formel 1 sporten i 14 år, og han deltog i 210 Grand Prix løb, hvoraf han vandt de 10 af dem.
Berger kørte for 5 forskellige teams i løbet af sine 14 år i Formel 1, det var:
1984 - ATS
1985 - Arrows
1986 - Benetton
1987 - 1889 - Ferrari
1990 - 1992 - McLaren
1993 - 1995 - Ferrari
1996 - 1997 - Benetton

AN  


 

Hop til top12.9.2003

Italiens Grand Prix - preview toppen

Det er mange år, endda rigtig mange år siden at spændingen om mesterskabet har været så stor som i år. 3 teams og mindst lige så mange kørere kan vinde de to mesterskaber.

Williams:
For første gang er det Williams der står øverst i stillingen for konstruktører. Nu er spørgsmålet om de kan beholde denne stilling eller om både Ferrari og McLaren har noget i ærmet. Williams har forberedt sig grundigt. Man har testet på Monza, BMW har haft travlt på fabrikken i München med flere motorer i prøvebænken. Nu mener man at man har fundet den helt rigtige motorkarakteristik til det italienske GP. Man har forbedret og tilrettet aerodynamikken til den vel nu hurtigste bane i kalenderen. Desuden har man i stort omfang også testet dæk for Michelin - og ikke et ord om den dækkrig som der føres sideløbende. Begge kørere er opsatte på at få så mange points ud af løbet som muligt. Montoya glæder sig også til gensynet med de mange italienere. Han kørte kart i Italien inden han kom længere op i formel klasserne.

Ferarri:
Ferrari har i de seneste løb skuffet deres fans og vel i høj grad også dem selv. Men efter de seneste udtalelser forventer man at vinde på Monza. Spørgsmålet er om teamet har fundet en mirakelkur der igen kan skaffe et topresultat hjem til teamet, og så på hjemmebanen. Ferrari har i hvert fald ikke ligget på den lade side i de seneste uger. Der er blevet analyseret og testet i stor stil. Man har endda indkaldt Luca Badoer til at assistere ved flere tests. Man har testet på Monza, men har også testet privat på Fiorano. Der er noget udviklet noget som konkurrenterne ikke skal have nys om i første omgang. Men der er ingen tvivl om at der forventes noget nu. Man er stadig med helt fremme i kampen om begge mesterskaber.

McLaren:
McLaren og især Kimi Raikkonen lagde godt ud i starten af sæsonen, men er siden blevet overhalet. McLaren har udviklet en ny aerodynamisk pakke - som det hedder i de kredse - til bilen. Den blev testet i sidste uge på Monza, hvor man også sideløbende testede de nye dæk fra Michelin. Sideløbende arbejdede man også med at finde det rigtige race setup. Kan man få det til at gå op i en højere enhed og bibeholde den fart som bilerne det meste af sæsonen har haft, er det god mulighed for at man stadig kan holde fast i den tætte kamp om i hvert fald det ene mesterskab. McLaren hænger 6 points efter Ferrari, men 14 points efter Williams i konstruktørernes mesterskab. Med 3 løb inkl. Monza tilbage kan man selv regne ud at det ikke bliver helt nemt at komme i front. Anderledes ser det ud for Kimi Raikkonen. Kun 2 points adskiller de 3 forreste i kampen om kørernes mesterskab. Så må vi se om Kimi Raikkonen er den Iceman som mange kalder ham. Men bilen skal jo altså også i mål og helst forrest mindst 2 gange afhængig af de andres resultater, for at han kan kalde sig mester.

Renault:
Renault har lige som alle andre teams også været på Monza for at teste. Og igen er det aerodynamikken man har fokuseret på. Man har udviklet adskillige dele som udover at blive testet på Monza i sidste uge, også har været igennem teamets vindtunnel inden testen på Monza. Man har selvfølgelig også testet dæk, og teamet udtrykker at man ret hurtigt har lært at forstå de nye dæk fra Michelin. Derudover mener man at have et par overraskelser med i baghånden. Men hvad det er, vil Mike Gascoyne ikke ud med, men han siger at det er noget der måske godt kan gå hen overraske de fleste. Teamet har lavet en lidt sjov statistik på Monza. En omgang ser sådan ud i tid: 70 % køres for fuld gas. 13,3 % bremses der, og i 16,7 % kører man i en eller anden form for sving. Denne statistik fortæller flere ting. Bl.a. at det virkelig er en højfartsbane. Det betyder hård belastning for ikke kun motor, men også bremser. Man skal finde et setup hvor bilen er stabil under ligeudkørsel og under nedbremsning. Det er to vigtige elementer i et race på Monza. Det og flere andre ting er det som Renault i deres bestræbelser på at

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk