Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.9.2005
 Belgiens GP - Set og sket - Top 5
 
12.9.2005
 Belgiens GP - Set og sket - Bunden
 

Hop til top13.9.2005

Belgiens GP - Set og sket - Top 5

Renault har stadig Alonso i en god føring. McLaren nærmer sig i konstruktørmesterskabet. Ferrari hænger stadig på om tredjepladsen, Toyota kiksede lidt, mens Williams haler ind.

Stabilitet er nøgleordet hos Renault, når titlen til Alonso skal sikres. Mindre uheld til Fisichella, ville have bragt Renault længere frem, i stedet er kampen skærpet mellem netop Renault og så McLaren. Det er lidt af det dét belgiske GP bød på, og som skal stå sin prøve i de tre sidste GP'er. Delvist bag kulisserne var der visse kørere der ikke havde høje tanker op et par kollegaerne. M. Schumacher fik vist for offentligheden, at han ikke er særlig begejstret for T. Sato. Montoya og Pizzonia er vist heller ikke på hinandens vennelister mere, hvis der eksisterer nogle sådanne. Men atypisk at de otte pointgivende placeringer var besat af otte forskellige teams.

Renault - 152 points:
Fernando Alonso bevarede sine chancer for mesterskabet med et tab af kun 2 points i forhold til Raikkonen. Det kunne have været værre hvis Montoya havde fuldført på andenpladsen, men det hjalp Pizzonia ham med ikke at gøre. Dermed er der forspringet reduceret til 25 points og med 30 points at køre om, så er titlen næsten sikker. Det kan dog stadig nå at gå galt for Alonso. Men stabiliteten har været der og det har sikret Alonso mange vigtige points. Værre er det i konstruktørmesterskabet hvor forskellen nu kun er på 6 points. Den kan McLaren "nemt" nå den titel. Fisichella startede nede i feltet grundet motorskifte, men fik sig så flot kørt op på syvende pladsen, da han røg af i Eau Rouge på omgang 11. Sent søndag eftermiddag viste han endnu ikke konkret hvad der var sket, andet end at bilen forsvandt under ham. Men mon ikke der skete det samme som Alonso var ved at få følelsen af kunne være sket for ham også? Alonso fortalte nemlig at bagenden var næsten uhyggelig levende netop i Eau Rouge. Det hænger sammen med det setup teamet havde valgt til bilerne. Nemlig at de skulle være hurtige i den første sektor, hvor der er de bedste muligheder for at overhale. Et sats der ikke var det mest hensigtsmæssige i og med at banen aldrig tørrede helt op. Resultat - en bil ude, men 8 vigtige points i hus. Men er det nok - især i konstruktørmesterskabet? Teamet vil i denne uge teste på Silverstone med tre kørere.

McLaren - 146 points:
McLaren nærmer sig Renault med små, men vigtige skridt. Det kunne endda have været perfekt for Ron Dennis og co. hvis Montoya havde fuldført på andenpladsen. Så ville man have overhalet Renault i konstruktørmesterskabet, og have bragt Raikkonen endnu tættere på Alonso. Det var tydeligt at teamet havde valgt den rigtige strategi for løbet, men desværre for Montoya blev han ramt af Pizzonia der sendte både sig selv og Montoya ud af løbet. For øvrigt en episode der mindede lidt om en næsten tilsvarende episode i Tyrkiet hvor Montoya var involveret i en lignende situation, bare med Monteiro i stedet. I de sidste omgange inden Montoya udgik, kørte han noget langsommere end tidligere. Var der problemer med bilen eller dækkene? I hvert fald snød det Pizzonia som var på tørvejrsdæk på det tidspunkt og kørte meget hurtigere, at Montoya trak væk fra sin linie og ind foran Pizzonia og bremsede. Ellers må man konstatere at McLaren på stort set alle områder styrede løbet med et perfekt tempo, ditto bil og strategi. Synd for Montoya med hans exit. Igen dyrebar points tabt for teamet, der har tabt mange points i år af forskellige årsager.

Ferrari - 90 points:
Kun Rubens Barrichello fuldførte løbet. M. Schumacher var blevet sendt ud af løbet af T. Sato efter safetycar perioden. På det tidspunkt var dækkene på Schumachers bil blevet skiftet til tørvejrsdæk, men det var ingen succes - ikke engang på omgangene under safetycar. Havde Schumacher fuldført den omgang han lige var startet på da Sato bragede ind i ham, skulle endnu et dækskifte have været foretaget. Tidligt exit for den detroniserede verdensmester. Ikke noget at sige til at han

PDL  


 

Hop til top12.9.2005

Belgiens GP - Set og sket - Bunden

Så skete det. BAR teamet fik overhalet Red Bull. Men ikke nok med det - både Sauber og Jordan fik points med hjem fra Belgien. Slutresultat - points til 3 teams blandt de nederste fem.

Det blev på mange måder et godt og spændende belgisk GP for tre af de nederste 5 teams i pointstillingen. Som det ofte sker, så byder det belgiske GP på flere overraskelser. Det nød BAR, Sauber og Jordan godt af.

BAR - 31 points:
Så skete det endeligt. BAR fik overhalet Red Bull i det samlede regnskab og er nu på en samlet sjetteplads. Men bliver det ikke til. Kun på den alleryderste kant i teorien kan BAR blive nr. 5 i år. Det eneste der tæller nu for BAR er at forsvare sjettepladsen, og samle erfaringer. BAR har nu fået points i de seneste syv GP'er - hvilket er de eneste GP'er teamet i det hele taget har fået points i år. I det belgiske GP så man en ret ny side af Jenson Button, men mere om det om lidt. Sato viste igen at han sommetider har problemer med at finde bremsepunktet. For Jenson Button var det et af de vanskeligere løb. I den første del af løbet havde han store problemer med overstyring, og kunne bl.a. ikke forhindre R. Schumacher og Fisichella i at overhale. Ved pitstoppet under safetycar perioden fik han korrigeret for overstyringen. Samtidigt satsede man på tørvejrsdæk, men det var stadig for vådt og der blev skiftet tilbage til intermediate dæk ved det første ordinære pitstop. Det viste sig at ændringerne samlet betød at Button kunne avancere. Bl.a. ved hjælp af overhalinger på ydersiden i sving hvor man normalt ikke overhaler på ydersiden - bedste eksempel er overhalingen af J. Villeneuve i Pouhon. Flot, men vanskeligt løb af Button der blev belønnet med en plads på podiet. Sato brillerede igen negativt. Igen blev en kører offer for hans kamikaze kørsel. Denne gang var det M. Schumacher der blev den uheldige. I første sving efter safetycar perioden bankede han op bag i M. Schumachers bil. Denne hændelse sendte dem begge ud af løbet. Efter løbet undskyldte han med at dæk og bremser var blevet for kolde. Men er det ikke en kørers opgave at undgå dette? De to involverede kørere har lidt at snakke om.

Red Bull - 27 points:
Det kunne være blevet til points for D. Coulthard men årets første motorfejl på Cosworth motoren satte en stopper for det. Der var ingen advarsel på telemetrien inden fejlen lynhurtigt kom og satte Coulthard ud af løbet. Inden da, havde begge kørere - sammen med flere andre - skiftet til tørvejrsdæk, men det var ingen succes, så der blev skiftet igen. Faktisk havde man lige som flere andre teams, problemer med dækkene. Det var for vådt til tørvejrsdæk, for tørt til intermediate dæk, hvilket gav visse problemer. Klien kørte ganske fornuftigt og var tæt på point men sluttede på den utaknemmelige niendeplads. Teamet var efter løbet naturligt nok skuffede. Motorfejlen som sendte DC ud af løbet, og så dækkene. Ingen bebrejdelser af dækleverandøren, men mere de fysiske forhold, og det var ingen herre over. Cosworth vil nu finde af hvordan fejlen i motoren opstod og især hvorfor der ikke kom nogen advarsel om en defekt via telemetrien. En pludselig opstået fejl kan være vanskelig at spore, og det tjekker Cosworth i de kommende dage.

Sauber - 17 points:
Det belgiske GP gav et af sæsonens sjældne points til Sauber teamet. Denne gang til Villeneuve som nu også har et enkelt point mere end Massa, som ellers har kørt fra JV langt de fleste gange. Begge kørere foretog satsningen - hver på sin måde. JV valgte at køre kvalifikationen med rigtig brændstof om bord. Og som løbet udviklede sig med safetycar periode, hvor han valgte at blive ude, så betød det til sidst en sjetteplads og 3 points. Men som vanligt havde JV sit hyr med Eau Rouge. En af gangene hvor han passerede den berømte, men vanskelige bakke, foregik det sidelæns, men han reddede situationen. Til sidst havde han dog visse problemer med at holde R. Schumacher bag sig, men bevarede sin placering. Kommentaren fra JV efter løbet va

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk