Ifølge flere mener de at vide at Hill ikke har i sinde at stille op til de to sidste løb, men hvis begrundelsen skal være at Hill kun bliver i teamet fordi han vil hjælpe holder den altså ikke vand! De sidste løb på Monza viste at den tidligere verdensmester har mistet beatet på sine gamle dage – det har bestemt ikke været en værdig afslutning på hans Formel 1-karriere.
Hvis Damon Hill vælger at pakke sammen ventes det at der direkte sker et kørerskifte, sådan at Trulli kommer til teamet, mens Prost så sikrer deres nye mand noget erfaring og giver Nick Heidfeld chancen i de to sidste løb i Malaysia og Japan.
Salo fortæller blandt andet at det er en meget svær opgave at være stand-in for Michael Schumacher eftersom han er umulig at erstatte. Derudover siger finnen at han ikke har noget problem med at samarbejde med Eddie Irvine – de to har haft det meget sjovt! Såfremt Salo tror på en chance hos Ferrari i år 2002 skal det enten være hvis Barrichello ikke længere er i teamet, eller også hvis Michael Schumacher på det tidspunkt vælger at finde et andet team efter adskillige sæsoner hos den stejlende hingst. Men det afhænger jo også om Ferrari kan være med i kampen om VM.
Testtider fra Magny-Cours, tirsdag den 14. september 1999:
Kører | Team | Bedste tid |
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:17,58 |
Ralf Schumacher | Williams-Supertec | 1:18,37 |
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:19,58 |
Olivier Panis | Prost-Peugeot | 1:19,65 |
Nick Heidfeld | Prost-Peugeot | 1:20,02 |
Mario Haberfeld | McLaren-Mercedes | 1:20,90 |
Det var en stolt og beæret Eddie Irvine der kunne fortælle om de nye udfordringer der ligger for teamet og ham selv. "Det er den chance jeg har ventet på de sidste to år. Jeg er heldig at være med i et så fantastisk projekt," siger ireren der stadig er med i kampen om VM 1999. "Gennem min erfaring med at genopbygge Ferrari tror jeg at jeg kan give en stor del til Jaguar Racing," fortsætter han. Det menes at Irvine ryger længere op i lønniveau og kommer til at tjene op imod 90-100 millioner kroner om året.
Hos Jaguar - der i samme moment præsenterede en mørkegrøn racer hvor det eneste der kunne give minder om Stewart er de hvide 'områder' på raceren vor HSBC har deres reklameplads på raceren - er man meget glade for at have hentet Eddie Irvine til teamet - fordi han har vist sig at være en vinder i Formel 1 og at han kan medbringe mange års erfaring.
Det er lykkedes Jaguar at komme ind i Formel 1 via Ford der som bekendt købte hele Stewart-teamet i juni måned i år, og siden da har det hele tiden ligget i luften at Ford og specielt deres datterselskab, Jaguar var meget interesseret i at udnytte denne position til at markedsføre Jaguar langt bedre - og ifølge Jaguars egne folk er der tale om at de nu endelig tager det sidste skridt, efter man har været med i utallige serier og blandet andet har hentet nogle sejre i Le Mans. Det er dog Ford der udelukkende kommer til at køre showet for Jaguar der så i stedet høster PR-værdien og Jaguar mener også at de erfaringer der kommer fra Formel 1 kommer deres kunder til gode i fremtiden - men mon ikke også Ford kommer til at vinde en hel del ved det? Det vil stadig være Ford og Cosworth der arbejder sammen om at levere motorer til teamet.
Dermed kommer der også nye folk ind på de bonede gulve i Formel 1, og flere Jaguar folk bliver derfor nu hevet frem i lyset, mens andre stadig glider længere ud. Flere af de ledende hos Ford vil fortsat være meget tæt knyttet til Jaguar, blandt andet Neil Ressler der har været en af de mere dynamiske til at få Stewart på rette køl efter at det viste sig at Paul Stewart ikke var den rigtige til at lede et team af denne kaliber... Derudover overgår Jackie Stewart som formand for bestyrelsen i Jaguar Racing men det ventes at han indenfor et års tid vil trække sig fra den plads. Dermed er Fords og Jaguars totale overtagelse af teamet snart gennemført - Stewart fik lov at begynde i det små og være legeplads, men det viste sig at Ford havde det største ord at skulle have sagt - men så kan man jo også sige at Stewart fik lidt ekstra skillinger til lægge oveni pensionen...
Selv siger Hakkinen at det var i nærheden af en total nedtur. "Jeg bliver nødt til at bruge resten af aften med at se ind i spejlet og sige: 'din store idiot!'" Hakkinen havde det meget svært efter den store nedtur – og det værste var at han selv var ude om det! Men selvom det ramte ham så hårdt vil det ikke slå ham ud. "Jeg ved at jeg må være meget stærk til det næste løb og være i bedre form på alle områder. Jeg ved hvad der forventes," siger han. Hakkinen så ellers meget godt ud efter en kvalifikation hvor alle blev sat grundigt til vægs – så mon det kan sætte Hakkinen endnu mere op? Eller kan de sidste løb vise frustrationer fra Hakkinen – for der er ikke så meget der egentlig tyder på at det bliver fra Irvines side at presset på banen skal komme...
Andre grunde der også kunne ligge i det, er at Hakkinen ikke fik det ventede forspring i VM, og at kampen om VM derfor er blevet forlænget i yderligere nogle løb.Flere gange har det rygtedes at Michael Schumacher heller ikke vil komme tilbage til grand prix'erne i år for at hjælpe Eddie Irvine til et VM...
Meget af grunden til dette ligger naturligvis i at Michael Schumacher ikke er til stede, og det viser hvor svært det er at man har opbygget et team omkring en mand og hans kørestil. Der er ingen tvivl om at Michael Schumacher er hurtigere end Irvine og resten af Formel 1-feltet, men det har indtil videre vist sig at give et alvorligt bagslag når først Schumacher ikke er med mere. Om det så skyldes at Irvine og Salo ikke er i stand til at give input er meget svært at vide, men det er en nærliggende tanke. Derudover skal man ikke overse de mange skærmydsler der har været i teamet i år – de stærke personligheder har været på nakken af hinanden osv. Det kom endda til udtryk i et interview hvor Jean Todt lige fik sat Irvine på plads med en mindre lektion i Janteloven: "Eddie skal ikke glemme at han kun gennem hjælpen og det arbejde som Michael Schumacher har udført er kommet så langt." Derudover har han også fortalt at både Eddie og Michael ikke rigtig kan klare hinanden mere – og hvem husker ikke de mange forklaringer fra de to herrer om at det var der da slet ikke noget om… Det er selvfølgelig ikke videre befordrende for et team og deres kørere der forsøger at tage VM-titlen.
Det får også Ferrari til at ligne Benetton som de var i 1996 og fremefter – et team der i den grad var bygget op omkring tyskeren kollapsede i løbet af nogle få måneder, og siden da har det været med tyndt med præstationerne i teamet. Vil Ferrari opleve det samme når Michael Schumacher ikke er en del af teamet? Vil Ferrari så gå hen og blive den bløde mellemvare som de var i tiden før Schumacher? Hvad der også er interessant at spørge i denne forbindelse: Hvad med næste år s racer – den vil immervæk være inspireret af Irvine og Salo – to kørere der ikke kommer til at have noget at gøre med teamet i den kommende sæson. De nye dele, komponenter og ideer som udvikles frem mod sæsonen år 2000 vil ikke være testet af Michael Schumacher. Der er godt nok mulighed for at teste i december men så skal det godt nok også til at gå stærkt. Dermed står Ferrari ikke med de bedste kort på hånden til den kommende sæson!
Derudover lader det også til at Jean Todt har opgivet og kastet håndklædet i ringen. "Det bliver meget svært at nå vores mål. Men vi vil gøre vores bedste til enden," sagde han efter løbet på Monza som blev betragtet som et løb der bare skulle overstås og så måtte man forsøge at begrænse nederlaget. Det var også det samme man mente om løbet på Spa… Godt nok forventer man at være lidt mere med på Nürburgring, men med en racer der i den grad har været så ringe på først en langsom, så en mellemhurtig og siden en meget hurtig bane virker det lidt utroligt at Nürburgring, som en blanding af Spa og Hungaroring, skal vise sig at være bedre – efter at teamet i den grad er gået i stå! Derudover siger kilder der er tæt på Ferrari at der er en anderledes og mere spændt atmosfære – motivationen er slet ikke den samme som før!
Men det er ikke kun kørerne og den manglende udvikling der står for skud! De mange italienske tifosis vil gerne af med Jean Todt – og det da en grund: han fyrer de kørere som de elsker allermest. I denne sæson er Irvine blevet meget mere populær end Michael Schumacher og det er kommet bag på mange af italienske fans at man i stedet har hentet Barrichello til teamet. Blandt andet kunne man langs banen se banner der havde et klart budskab til Jean Todt: "Efter Jean så Eddie – skrid Todt!" med henvisning til at Jean Alesi i 1996 blev fyret fra teamet hvilket de mange fans hadede Jean Todt for. Nu sker det igen –
Andre uden billet havde forsøgt at komme ind ved at klatre hegn og rive dele af muren ned, men var blevet stoppet af sikkerhedsfolkene. Sidst, men ikke mindst, var der halvanden times strømafbrydelse fredag. Heldigvis var det efter formel 1-træningen og TAG Heuer kunne klare sig med nødgeneratorene ved de efterfølgende løb. Men alt elektrisk lys og air condition var væk og ingen computere eller maskiner virkede.
Han mere end antydede, at Minardi-teamets eksistens afhænger af om visse gennemgribende forandringer fandt sted - og at salg bestemt var en løsning. "Vi er i forhandlinger med det spanske firma Telefonica, med flere, med henblik på enten at sælge ud eller finde en ny støtte. Alt er muligt."
Telefonica er som bekendt en af Minardis hovedsponsorer og grunden til at Marc Gené kom til formel 1 i 1999. Hvis ikke det lykkes Minardi at skaffe sig nye samarbejdspartnere, må teamet, der aldrig har scoret point, nok sige farvel til formel 1.