Begge dage har Olivier Panis været den hurtigste. Hos Ferrari har først Luca Badoer og siden Michael Schumacher været i aktion. Hos Sauber testet man en ny kører, finnen Kimi Räikkönen. Så det næste hold finner er på vej til Formel 1...
Räikkönen kører for Manor Motorsport i Formula Renault - et mesterskab han vandt i år, og i testen for Sauber viste han meget gode takter. "Det var en god chance at få evalueret Kimi, da han prøver en Formel 1-racer for første gang. Jeg var bane for at han ville køre den i stykker, men han har ikke lavet nogen fejl og var på de samme dæk kun 1,5 sekund langsommere end Pedro, på trods af hans mindre erfaring," siger Jacky Eeckerlaert, der står for testteamet hos Sauber.
Räikkönen var da også lykkelig. "Det har været en fantastisk dag for mig. Formel 1-raceren er rarere at køre end en Formel 3, og det var meget spændende," siger Kimi der skal forsøge at køre i hjulsporet på to gange Mika. "Jeg tror at jeg har det største smil på - nogensinde!" jubler han.
Ferrari testede opsætning af ophænget, samt aerodynamik.
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:25,96 | 86 |
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:27,66 | 78 |
Luca Badoer | Ferrari | 1:28,14 | 65 |
Kimi Räikkönen | Sauber-Petronas | 1:30,01 | 29 |
Onsdag fortsatte testen, igen med Panis som den hurtigste. Sauber havde kun Räikkönen i aktion, da Diniz havde stærke smerte i sin ene hånd. Det er et hårdt program for den unge finne. "Jeg var træt i går, men jeg fik noget nakkemassage som har hjulpet mig til at klare presset i svingene," siger debutanten der takker Peter Sauber for æren.
BB Michael Schumacher topper listen over de 100 bedst lønnede sportsstjerner i Europa. Det viser en undersøgelse foretaget af Eurobusiness Magazine og som er offentliggjort i deres oktober nummer. Tyskeren indkasserede således ikke mindre end 474 millioner danske kroner i 1999, og der er lang vej ned til nummer 2, verdensmesteren i sværvægtsboksning, briten Lennox Lewis, der blot tjener lidt under tredjedel af dette beløb; - nemlig 135 millioner dansker kroner. 'Sådan brormand - vi tjener rigtig godt!' Andre navne på listen er blandt andet fodboldspillerne Dennis Bergkamp og David Beckham. Ralf Schumacher ligger også godt til - det menes at Ralf tjener næsten 100 millioner kroner om året - som den næstbedste betalte europæiske kører i Formel 1... Så ved vi da også at deres manager Willy Weber alene på Schumacher-brødrene tjener på den rigtige side af 100 millioner kroner. BB Det var mindet om Ayrton Senna, der fik Michael Schumacher til at bryde sammen i gråd for øjnene af alverdens tv-tilskuere på pressekonferencen efter GP’et på Monza. Det betroede Schumacher i hvert fald selv til den tyske tv-kanal RTL i går. Senna blev dræbt på Imola i 1994 og var den seneste dødsulykke i formel 1 indtil i søndags, hvor det gik udover en brandmand. Det var Sennas rekord på 41 sejre, det endelig lykkedes Schumacher at komme op på i løbet. "Det var en blanding af mange ting der bevægede mig i Monza. Da jeg tænkte på Senna, blev det virkelig for meget for mig," fortalte Schumacher. Samtidig kritiserede Schumacher sin holdkammerat Barrchello og Frentzen - ikke så meget for at anklage hinanden og fralægge sig ethvert ansvar, men for i det hele taget at forsøge at placere skylden. "Jeg tror ikke, at det er en god ide i en situation som denne, hvor kaos så afgjort opstod, at lede efter nogen at skyde skylden på, " sagde Schumacher. "Man er nødt til at acceptere nogle ting som simpelthen løbsulykker. Der har været lignende situationer i fortiden og det vil formodentlig opstå idgen i fremtiden. Vi ved at vi følger en farlig karriere, hvor uheld kan ske. Mange uforudsete ting kan ske i motorsport." CBA Heinz-Harald Frentzen har kaldt episoden på Monza i søndags for en af de mørkeste i sin karriere. Han får det næppe bedre nu, efter at det har vist sig at det sandsynligvis var et af hans dæk, der ramte Paolo Gislimberti og derved forårsagede de kvæstelser der derved kostede brandmanden livet. Der har været en del uenighed om mange omstændigheder ved ulykken, bl.a. andet Gislimbertis position i forhold til barrieren. Amatør-optagelsen, der er for denne ulykke, hvad Zabruder-filmen var for Kennedy-mordet, viser nu hvad der i virkeligheden skete. Her ses det at den 33-årige Gislimberti ganske rigtig stod meget tæt på barrieren, men bag den. Da Frentzen, efter nærkontakt med Rubens Barrichello, rammer Trulli, spinder tyskeren. Det højre forhjul flås af og flyver mod en skikkelse, der forsøger at dukke sig bag barrieren. Han bliver ramt og falder til jorden. Når alle oplysninger om ulykken er blevet gået igennem kan vi forvente de første rapporter om hvordan sikkerheden for banemedarbejderne kan forbedres. CBA
Der spilles som aldrig før på udfaldet af formel 1-verdensmesterskabet 2000. Mika Hakkinen har efter Italiens GP stadig et forspring på to point ned til Michael Schumcher, og et lille flertal af spillerne tror da også på at finnen tager sin tredje titel i træk. Hakkinen har scoret 48 point ud af 60 mulige i de sidste 6 løb. Odds: 7/4. Med tre løb tilbage er der lagt op til en spændende finale. Michael Schumacher vandt løbet på Monza og hans sammenbrud efter løbet har ikke svækket spillernes tiltro til ham. Odds: 2/1. At spille på andre end de to ovennævnte er mere end almindeligt optimistisk, men rent matematisk har David Coulthard stadig en chance. Skotten ville dog ikke selv spille på sig selv. Han har opgivet VM for i år, siger han. Odds: 66/1. CBA Der har været megen kritik af fodbold-formel 1-hybriden, Premier 1-serien, men projektet er bestemt ikke blevet stedt til hvile, forsikrer Robin Webb, der er manden, der skal få den nye motorsportsserie på benene. En kritikerne er Ron Dennis, der lige frem har udtalt at Premier 1, efter hans mening, næppe er værd at spilde ord på. Men Webb siger: "Der er dokumentation for at fodboldfans vil krydse over til motorsport - og også gør det. Næsten fire ud af fem ejere af fodboldsæsonkort har en stor interesse for formel 1 eller noget lignende." Det lyder nu stadigvæk som lidt af et misfoster.CBA Benetton og Williams har i fællesskab testet på den portugisiske Estoril-bane. Den test sluttede i går, hvor Webber var hurtigt. Men der blev også kørt på banen mandag og tirsdag. Tirsdag kørte Ralf Schumacher den hurtigste tid efter 86 omgange. Fisichella fulgte efter - godt 2/10 langsommere, mens Mark Webber viste god form ved at køre en tid der var 6/10 langsommere end Fisichella. Efter testen var det endelig tid for Ralf at slappe af. "Efter at have kørt fem dage i træk, tager jeg nu til Staterne for at slappe af til det amerikanske grand prix," siger Ralf. I går var det så Webber der kørte den hurtigste tid. Fisichella var blot på banen til en halv dags test. Benetton var positivt overrasket over australierens kørsel. "Mark Webber har hjulpet os med testen, og gav ham chancen for at arbejde med teamet og komme til at kende dem," siger Pat Symonds. Han hæfter sig både ved hans kørsel og hans stil. "Hans indgang til det var meget overvejende og modent. Han var i stand til at give god feedback og viste sig at være til stor hjælp for teamet," siger han rosende. Måske har han en chance hos Benetton/Renault. Testen kan ikke komme mere belejligt... Bruno Junqueira trådte til i stedet for Ralf Schumacher - Williams har valgt at lade Button få fri for tests resten af sæsonen, så derfor måtte Junqueira træde til. "Det har været en meget hård men positiv dag, og jeg er glad for de opnåede kilometer," siger brasilianeren. Han får også ros. "Bruno gjorde det godt i dag," siger Tim Newton. "Han holdt raceren på banen hele dagen og gav os meget god feedback," siger han videre og betegner hele testen som tilfredsstillende. Dr. Mario Theissen forklarer at BMW også er klar til det amerikanske grand prix. "Vi testede mindre ændringer af V10-motoren til det kommende amerikanske grand prix. Vores elektronikingeniører har forsøgt sig med forskellige motoropsætninger og jeg tror at vi har fået nogle gode data," siger han. Testtider fra Estoril, tirsdag den 12. september 2000
Testtider fra Estoril, onsdag den 13. september 2000 |