Michael Schumacher satte ikke mange fødder forkert i Italien, og det var kun på første omgang at han var truet. Duellen med Montoya gennem første halvdel af banen var storartet og gav løfter om et fremragende race. Desværre blev løfterne ikke opfyldt og bilerne cirkulerede omgang efter omgang efter omgang. Dermed kunne Schumacher øge sit VM forspring til tre point over Montoya, så heldigvis er VM stadig mere end åbent. Raikkonen er syv point efter Schumacher og kan stadig nå det, men har hårdt brug for sejre.
Schumacher og Montoya fik hurtigt opbygget et solidt forspring, men nogen tæt kamp mellem dem kom der aldrig. Efter den sidste runde pitstop var afstanden mellem dem nede på lige under sekundet. Men Montoya kunne i længden ikke følge med Ferrarien, der endte med over syv sekunders forspring. Men på et tidspunkt, med omkring 15 omgange tilbage, så det ud til, at det ville blive spændende. Det gjorde det bare ikke.
Heller ikke duellen mellem Barrichello og Raikkonen blev spændende, aldrig sådan rigtig i al fald. Omgang efter omgang lå det tæt, men ikke tæt nok. David Coulthard lignede længe en der ville blive belønnet for fornuftig kørsel. Han havde lavet en god start, og lå mod slutningen som nummer fem, foran Marc Gene, der vikarierede for Ralf Schumacher. Men på langsiden kørte Coulthard ind til siden og forlod sin bil.
Dagens overraskelse var Villeneuve der med en sjetteplads hentede hele tre point hjem, sjældent at se den tidligere mester så langt fremme. Det mest triste var Jarno Trulli, der lavede den bedste start, smuttede fra sin placering som nummer seks på gridden op på trediepladsen. Og ikke nok med det, på vej rundt på første omgang blandede han sig i kampen mellem Schumacher og Montoya. Men så, efter Lesmo-kurverne, forsvandt og fik aldrig gennemført en eneste omgang i løbet. Når man nu er ved teorier, kunne det, teoretisk set, have været spændende hvis han ikke var udgået, men havde fortsat med at blande sig i topstriden.
Italiens Grand Prix 2003 vil ikke blive husket for ret meget, andet end at det var et af de kedeligere løb i en ellers spændende sæson. Vi ses på Indianapolis.
Det er telekommunikations firmaet Damovo der nu bryder deres kontrakt med Jordan, og det allerede efter deres første år ud af en tre-årig kontrakt.
Tabet af denne store sponsor kommer yderst ubelejligt for både Jordan teamet og teamejer Eddie Jordan, der netop har afsluttet en pinlig sag med Vodafone, som endte i retten, og det kan gøre det endnu sværere for Jordan at skaffe sponsore til 2004 sæsonen.
Samtidíg med sponsor problemerne, så forsøger Jordan at slippe ud af en alt for dyr motorkontrakt med Ford, til fordel for en billigere motorkontrakt med Mercedes Benz.
Det forlyder at Jordan betaler 11 millioner dollars til Ford om året for motore, og at de vil kunne få en tilsvarende aftale med Mercedes Benz for 'kun' 11 millioner dollars.
Officielt har Berger meldt ud at grunden til at han stopper er at han ønsker mere tid til sin familie.
Derfor har Berger og BMW ikke forlænget deres samarbejdskontrakt, en kontrakt der har strakt sig over de sidste fem år og som er afslutningen på næsten 20 års samarbejde mellem Berger og BMW.
Udover mere tid til familien, så ønsker Berger også at træde ind i hans fars vognmandsfirma, og her hjælpe til med driften af firmaet.
Men han lader dog en lille bagdør til Formel 1 og motorsport generelt stå åben med følgende kommentar:
"Nu må vi se hvormeget jeg savner motorsport. Hvis ikke jer er tilfreds uden at være en del af Formel 1, så finder jeg nok et job inden for branchen igen."
Og netop her starter spekulationerne så om hvor det så eventuelt skulle være. Flere uafhængige kilder forbinder Berger med Volkswagen Group, og deres 'måske' Formel 1 projekt, også selv om der har været ret stille om dette projekt i et godt stykke tid.
Gerhard Berger deltog i Formel 1 sporten i 14 år, og han deltog i 210 Grand Prix løb, hvoraf han vandt de 10 af dem.
Berger kørte for 5 forskellige teams i løbet af sine 14 år i Formel 1, det var:
1984 - ATS
1985 - Arrows
1986 - Benetton
1987 - 1889 - Ferrari
1990 - 1992 - McLaren
1993 - 1995 - Ferrari
1996 - 1997 - Benetton