I et par dage i denne uge, har de to kørere testet på Monza. Som sædvanlig er der ikke sluppet nogle resultater ud fra Michelins test, men ifølge uofficielle kilder, er der kørt på tider på omkring 1:28, hvor eksempelvis Mika Hakkinen kørte hurtigste omgang i weekenden på 1:25.595. Det skal dertil nævnes, at Michelin testen forgår i henholdsvis Williams og Stewart biler fra sidste år. Og en ting er test, noget andet løb.
Jacky Eeckelaert summer testen sammen. "Vi erkendte efter tirsdag at han var ret godt hjemme i cockpittet, og han præstation i de tre dage viser at han er en ung mand som kører utrolig godt på trods af hans manglende erfaring. I alt kørte han 550 km. og gjorde det godt," siger testlederen som tak til finnen.
Räikkönnen siger mange tak for tilliden. "Jeg har virkelig nydt denne fantastiske oplevelse med Sauber i denne uge," siger en tilfreds finne. Han ved dog godt at han ikke er klar til Formel 1 endnu - men han har fået lyst til mere. "Der er mange ting der skal læres om en Formel 1-racer og selvfølgelig behøver man tid til det. Men jeg er tilfreds med den måde jeg har kørt, og hvordan min nakke klarede de hårde G-kræfter. Jeg har haft det godt," siger Kimi Räikkönen.
At Sauber tænker i finske tanker - og har store forhåbninger, ses af deres pressemeddelelse. Der blev Kimi omdøbt til Mika. Jo - den næste Mika kan være på vej!
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:24,64 | 34 |
Michael Schumacher | Ferrari | 1:25,32 | 40 |
Kimi Räikkönen | Sauber-Petronas | 1:27,46 | 37 |
Sponsoratet gælder for tre sæsoner. LeggMason Investors er, som det fremgår af navnet, involveret i investeringer for mere end 85.000 kunder, og dermed har Jordan gode muligheder for at få fyldt de ledige reklamepladser ud. "Vi er glade for at kunne sige velkommen til LeggMason Investors som en sponsor. De er meget dynamisk og innovativt management-firma, og er derfor en unik sponsor for Jordan," siger Eddie Jordan og har belagt ordene med rigtige PR-ord.
LeggMason ser mange muligheder i Formel 1. "Formel 1 er en spændende og stor sport i global størrelse og med millioner af seere," siger direktøren for LeggMason Investors Rebecca Tomas.
Han bliver hos McLaren yderligere en sæson, og der skal han vinde VM. Han mener at der er vigtigt at fortsætte i det sammen team. "Kontinuitet er en stor fordel i dette konkurrenceprægede felt og at komme til min sjette sæson med teamet, er meget vigtigt for min fremtid," erklærer skotten. Det er især vigtigt at han kender teamet godt. Så nu begynder han at se frem til 2001.
"Jeg er naturligvis glad for at blive i et VM-vindende team og jeg koncentrerer mig om at gøre det næste mesterskab til mit eget," siger Coulthard. Derfor har han nu trukket sig i VM-kampen og overlader det til Schumacher og Hakkinen at dele mesterskabet imellem sig. Men derfor skal Mika ikke tro der bliver nemt. "Jeg er ikke hos McLaren for at gøre det nemmere for Mikas VM - jeg er her for mig selv!" erklærer han.
Ifølge Azhar Ghazali, der er pressetalsmand for Sepang-banen, er de 1200 marshalls og officials blevet instrueret i hvordan de skal opføre sig for at holde den bedste sikkerhed - især for dem selv! "Under et møde i går, har Azmi (løbsarrangøren - red.) spurgt Jeff Amin om at notere sig at marshals skal følge reglerne og udvise ekstra forsigtighed," siger Ghazali og fortæller at de øger træningen af officials.
Derudover har man konstrueret et nyt bagtøj, der i kombination med en ny diffuser skulle løse problemerne med ustabilitet bagi, dvs slut med at spinde rundt for et godt ord. Uden tvivl forbedringer Irvine og Herbert vil sætte stor pris på. Sidstnævnte bliver nu af rygtesmedene hægtet på Chip Ganassi Racings CART team, som erstatning for Juan Pablo Montoya. Disse vil vide at nyheden offentliggøres under det Amerikanske GP. Herbert selv har nægtet at kommentere, og det er nok det mest interessante i den historie.
Ligeledes vil man vide at Jaguar team'et skal styrkes på forskellige niveauer. Fungerende CART President Bobby Rahal skal enten supplere eller erstatte landsmanden Neil Ressler, mest sandsynligt erstatte de to Stewart'er, der jo er på vej væk fra ledelsen. Nyheden skal efter sigende først præsenteres for Jaguars medarbejdere på mandag (20/9) og derefter udsendes pressemeddelser. På den tekniske front skal holdet styrkes med James Robinson, tidligere Williams, i en ny rolle som chef for løbsingeniørerne, ligesom man kigger efter en etableret designer. Ferraris Ross Brawn har været efterstræbt, men realistiskt set tror man ikke, han kan lokkes væk indenfor en overskuelig fremtid.
På Monza udtalte Ressler: "Vi laver nogle justeringer i personalet, eller måske snarere nogle udvidelser. Det er den slags luksus man kan tillade sig, når man er i en opbygningsfase. De nye tiltag skulle gerne give holdet et virkeligt løft til næste år, men at love at fremskaffe resultater i form af podiepladser kan jeg ikke. Alle de andre (hold) er jo også dygtige og har allerede velfungerede teams. Vi må blot sikre os, at hvis Mclaren og Ferrari svigter, så er vi på pletten og udnytter det."
Luciano Burti er naturligvis stadig begejstret for at have fået Herberts sæde næste år og har store forhåbninger til gode resultater, måske ikke i 2001 men så i hvert fald i 2002. "Folk er ikke rigtig klar over hvor hårdt vi har arbejdet i år, og den udvikling vi har skabt. Vi har en masse potentiale, og det skal vi så vise næste år. Nok ikke i form af podiepladser, men året efter skulle vi gerne vise os på podiet."
Jaguar's kørere i 2001, Eddie Irvine og Luciano Burti.
På den anden side vil han ikke stille sine Brazilianske fans for store resulateter i udsigt: "Jeg kan ikke bare lige gå i de store Brazilianske køreres fodspor, Nelson Piquet, Emerson Fittipaldi og ikke mindst Ayrton Senna var store personligheder og blændende kørere. Men jeg tror, folk har lært det gennem Rubens Barrichello, da de prøvede at gøre ham til en ny Senna. Det går ikke, kørerne er forskellige, bilerne er forskellige, og tiderne skifter. Men jeg vil da gerne forsøge at bidrage til Braziliens gode navn og rygte i denne sport."
Barrichello gi'r Burti et par tips inden Østrigs Grand Prix.
Og netop Rubens Barrichello er en af Burtis gode venner; de deler endda hus, når Rubens er i England. Det var da også ham, Burti kunne takke for at have fået en minimal chance for at skabe et godt resul
Michael Schumacher - der ikke var impliceret i uheldet - men dog ikke der er nogen der kan klandres for ulykken. "Jeg tror ikke det er en god ide i den situation, når der tydeligvis har været kaos, at kigge efter en som man kan skyde skylden på," siger Schumacher.
Han betegner det ene og alene som et hændeligt uheld. "Man bliver nødt til at acceptere at noget simpelthen er løbsuheld. Der har været tidligere episoder før, og de vil sikkert komme igen i fremtiden," vurderer tyskeren der sejrede på Monza. Dermed er han ikke af samme mening som sin holdkammerat, Rubens Barrichello der mener at Frentzen burde udelukkes i 10 løb...
Desuden var begge Jordan-kørere mødt op. Det var et løsrevet dæk fra Frentzens racer, der forårsagede de kvæstelser, som Gislimberti døde af. Gaston Mazzacane var også til stede og Rubens Barrichello havde sendt dekoration med 110 røde roser. Der var også kranse fra Bernie Ecclestone, Flavio Briatore, Williams, Ferrari, Benetton, Arrows, FIA og fra kørernes forening, GPDA.
"Ingen er uovervindelige - heller ikke Michael Schumacher. Jeg tror ikke på, at der er nogen, der ikke kan slås. Han har to arme, to ben, to øjne og en hjerne," konkluderer Montoya og tager således både biologien og matematikken til hjælp. "Med Williams-teamet i ryggen er jeg sikker på, at jeg nok skal klare det fint. De var i stand til at gøre det, da Jacques kom over." Villeneuve, blev nr. 2 i mesterskabet i sin debutsæson i f1 efter holdkammeraten Damon Hill, men Montoya sætter ikke forventningerne så højt - og at gå efter mesterskabet, overvejer han ikke - ikke i denne serie. Han siger: "Folk burde ikke forvente, at jeg gør det samme som jeg gjorde i USA. Jeg kender ingen som kom og vandt det i første år."
Hvad angår Jenson Button er Montoya helst fri for sammenligninger: "På det her tidspunkt sidste år, havde ingen hørt om Button. Han har kun to års løbserfaring, så jeg synes, at han har klaret det godt, men det er ikke retfærdig at sammenligne os."
Begge dage har Olivier Panis været den hurtigste. Hos Ferrari har først Luca Badoer og siden Michael Schumacher været i aktion. Hos Sauber testet man en ny kører, finnen Kimi Räikkönen. Så det næste hold finner er på vej til Formel 1...
Räikkönen kører for Manor Motorsport i Formula Renault - et mesterskab han vandt i år, og i testen for Sauber viste han meget gode takter. "Det var en god chance at få evalueret Kimi, da han prøver en Formel 1-racer for første gang. Jeg var bane for at han ville køre den i stykker, men han har ikke lavet nogen fejl og var på de samme dæk kun 1,5 sekund langsommere end Pedro, på trods af hans mindre erfaring," siger Jacky Eeckerlaert, der står for testteamet hos Sauber.
Räikkönen var da også lykkelig. "Det har været en fantastisk dag for mig. Formel 1-raceren er rarere at køre end en Formel 3, og det var meget spændende," siger Kimi der skal forsøge at køre i hjulsporet på to gange Mika. "Jeg tror at jeg har det største smil på - nogensinde!" jubler han.
Ferrari testede opsætning af ophænget, samt aerodynamik.
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:25,96 | 86 |
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:27,66 | 78 |
Luca Badoer | Ferrari | 1:28,14 | 65 |
Kimi Räikkönen | Sauber-Petronas | 1:30,01 | 29 |
Onsdag fortsatte testen, igen med Panis som den hurtigste. Sauber havde kun Räikkönen i aktion, da Diniz havde stærke smerte i sin ene hånd. Det er et hårdt program for den unge finne. "Jeg var træt i går, men jeg fik noget nakkemassage som har hjulpet mig til at klare presset i svingene," siger debutanten der takker Peter Sauber for æren.
BB Michael Schumacher topper listen over de 100 bedst lønnede sportsstjerner i Europa. Det viser en undersøgelse foretaget af Eurobusiness Magazine og som er offentliggjort i deres oktober nummer. Tyskeren indkasserede således ikke mindre end 474 millioner danske kroner i 1999, og der er lang vej ned til nummer 2, verdensmesteren i sværvægtsboksning, briten Lennox Lewis, der blot tjener lidt under tredjedel af dette beløb; - nemlig 135 millioner dansker kroner. 'Sådan brormand - vi tjener rigtig godt!' Andre navne på listen er blandt andet fodboldspillerne Dennis Bergkamp og David Beckham. Ralf Schumacher ligger også godt til - det menes at Ralf tjener næsten 100 millioner kroner om året - som den næstbedste betalte europæiske kører i Formel 1... Så ved vi da også at deres manager Willy Weber alene på Schumacher-brødrene tjener på den rigtige side af 100 millioner kroner. BB Det var mindet om Ayrton Senna, der fik Michael Schumacher til at bryde sammen i gråd for øjnene af alverdens tv-tilskuere på pressekonferencen efter GP’et på Monza. Det betroede Schumacher i hvert fald selv til den tyske tv-kanal RTL i går. Senna blev dræbt på Imola i 1994 og var den seneste dødsulykke i formel 1 indtil i søndags, hvor det gik udover en brandmand. Det var Sennas rekord på 41 sejre, det endelig lykkedes Schumacher at komme op på i løbet. "Det var en blanding af mange ting der bevægede mig i Monza. Da jeg tænkte på Senna, blev det virkelig for meget for mig," fortalte Schumacher. Samtidig kritiserede Schumacher sin holdkammerat Barrchello og Frentzen - ikke så meget for at anklage hinanden og fralægge sig ethvert ansvar, men for i det hele taget at forsøge at placere skylden. "Jeg tror ikke, at det er en god ide i en situation som denne, hvor kaos så afgjort opstod, at lede efter nogen at skyde skylden på, " sagde Schumacher. "Man er nødt til at acceptere nogle ting som simpelthen løbsulykker. Der har været lignende situationer i fortiden og det vil formodentlig opstå idgen i fremtiden. Vi ved at vi følger en farlig karriere, hvor uheld kan ske. Mange uforudsete ting kan ske i motorsport." CBA Heinz-Harald Frentzen har kaldt episoden på Monza i søndags for en af de mørkeste i sin karriere. Han får det næppe bedre nu, efter at det har vist sig at det sandsynligvis var et af hans dæk, der ramte Paolo Gislimberti og derved forårsagede de kvæstelser der derved kostede brandmanden livet. Der har været en del uenighed om mange omstændigheder ved ulykken, bl.a. andet Gislimbertis position i forhold til barrieren. Amatør-optagelsen, der er for denne ulykke, hvad Zabruder-filmen var for Kennedy-mordet, viser nu hvad der i virkeligheden skete. Her ses det at den 33-årige Gislimberti ganske rigtig stod meget tæt på barrieren, men bag den. Da Frentzen, efter nærkontakt med Rubens Barrichello, rammer Trulli, spinder tyskeren. Det højre forhjul flås af og flyver mod en skikkelse, der forsøger at dukke sig bag barrieren. Han bliver ramt og falder til jorden. Når alle oplysninger om ulykken er blevet gået igennem kan vi forvente de første rapporter om hvordan sikkerheden for banemedarbejderne kan forbedres. CBA
Der spilles som aldrig før på udfaldet af formel 1-verdensmesterskabet 2000. Mika Hakkinen har efter Italiens GP stadig et forspring på to point ned til Michael Schumcher, og et lille flertal af spillerne tror da også på at finnen tager sin tredje titel i træk. Hakkinen har scoret 48 point ud af 60 mulige i de sidste 6 løb. Odds: 7/4. Med tre løb tilbage er der lagt op til en spændende finale. Michael Schumacher vandt løbet på Monza og hans sammenbrud efter løbet har ikke svækket spillernes tiltro til ham. Odds: 2/1. At spille på andre end de to ovennævnte er mere end almindeligt optimistisk, men rent matematisk har David Coulthard stadig en chance. Skotten ville dog ikke selv spille på sig selv. Han har opgivet VM for i år, siger han. Odds: 66/1. CBA Der har været megen kritik af fodbold-formel 1-hybriden, Premier 1-serien, men projektet er bestemt ikke blevet stedt til hvile, forsikrer Robin Webb, der er manden, der skal få den nye motorsportsserie på benene. En kritikerne er Ron Dennis, der lige frem har udtalt at Premier 1, efter hans mening, næppe er værd at spilde ord på. Men Webb siger: "Der er dokumentation for at fodboldfans vil krydse over til motorsport - og også gør det. Næsten fire ud af fem ejere af fodboldsæsonkort har en stor interesse for formel 1 eller noget lignende." Det lyder nu stadigvæk som lidt af et misfoster.CBA Benetton og Williams har i fællesskab testet på den portugisiske Estoril-bane. Den test sluttede i går, hvor Webber var hurtigt. Men der blev også kørt på banen mandag og tirsdag. Tirsdag kørte Ralf Schumacher den hurtigste tid efter 86 omgange. Fisichella fulgte efter - godt 2/10 langsommere, mens Mark Webber viste god form ved at køre en tid der var 6/10 langsommere end Fisichella. Efter testen var det endelig tid for Ralf at slappe af. "Efter at have kørt fem dage i træk, tager jeg nu til Staterne for at slappe af til det amerikanske grand prix," siger Ralf. I går var det så Webber der kørte den hurtigste tid. Fisichella var blot på banen til en halv dags test. Benetton var positivt overrasket over australierens kørsel. "Mark Webber har hjulpet os med testen, og gav ham chancen for at arbejde med teamet og komme til at kende dem," siger Pat Symonds. Han hæfter sig både ved hans kørsel og hans stil. "Hans indgang til det var meget overvejende og modent. Han var i stand til at give god feedback og viste sig at være til stor hjælp for teamet," siger han rosende. Måske har han en chance hos Benetton/Renault. Testen kan ikke komme mere belejligt... Bruno Junqueira trådte til i stedet for Ralf Schumacher - Williams har valgt at lade Button få fri for tests resten af sæsonen, så derfor måtte Junqueira træde til. "Det har været en meget hård men positiv dag, og jeg er glad for de opnåede kilometer," siger brasilianeren. Han får også ros. "Bruno gjorde det godt i dag," siger Tim Newton. "Han holdt raceren på banen hele dagen og gav os meget god feedback," siger han videre og betegner hele testen som tilfredsstillende. Dr. Mario Theissen forklarer at BMW også er klar til det amerikanske grand prix. "Vi testede mindre ændringer af V10-motoren til det kommende amerikanske grand prix. Vores elektronikingeniører har forsøgt sig med forskellige motoropsætninger og jeg tror at vi har fået nogle gode data," siger han. Testtider fra Estoril, tirsdag den 12. september 2000
Testtider fra Estoril, onsdag den 13. september 2000 |