Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.9.2000
 SRWC - Så går det løs!
 
13.9.2000
 FPA - Carlsen frataget podieplads
 SRWC - Nedtællingen er begyndt
 

Hop til top15.9.2000

SRWC - Så går det løs!

Det er nu et faktum, at Jason stiller til start i 5.afdeling af SportsRacing World Cup (SRWC) på Nürburgring i Tyskland. Dermed skriver han historie, da han som den første handicappede i verden stiller til start i et løb af den kaliber.

Den afsluttende funktionstest er netop afsluttet her til aften (torsdag). Roskilde og omegn lagde ører til de dejligste øredøvende brøl fra Jasons 650 hestes Panoz LMP1 der strøg frem og tilbage på Roskilde lufthavns landingsbaner.

”Det afgørende i ”shakedowntesten” var hvordan det hele ville fungere, når man med fingrespidserne skal kontrollere så mange hestekræfter. Samtidig med at højre hånd skal betjene bremsen og opgearing, skal venstre hånd styre nedgearing og aktivere håndkoblingen ved start og stop - og selvfølgelig skal jeg også huske at dreje lidt ind imellem.
Det var en kanonfed dag og alt klappede faktisk. Sahva har gjort et kæmpe stykke arbejde og de har virkelig skruet det godt sammen.
Selvom man kan betjene en Peugeot med 210 heste, er dette jo noget ganske andet. Og jeg må indrømme, at jeg var lige så nervøs, som første gang jeg satte mig i min DTC-Peugeot. Da det gik godt i min ”jomfru-tur” i DTC-bilen turde jeg drømme om mig selv på sejrspodiet, og det er lige før, at jeg sætter næsen op efter noget tilsvarende i Panoz'en, men ikke i første forsøg.

Jason bliver den første handicappede, der kommer til start i et løb som dette med biler, med tophastigheder op i mod 350 km/t.

Skulle dette blive en succes, må man sige, at vejen er banet for at Jason kan genoptage sin karriere som International racerkører.

Løbet på Nürburgring har en varighed på 2½ time, og der skal være minimum 2 kørere på bilen. Team Den Blå Avis Panoz med nr. 8 har tilmeldt 3 af slagsen: Jason Watt; Jesper Carlsen og Karsten Ree.

Jesper Carlsen er et ungt talent der er på vej til at gøre karriere i England, og skulle duoen Watt / Carlsen ligge til en god placering når løbet skrider frem, vil Karsten Ree muligvis sidde over, og lade de 2 unge løver ”køre løbet”.

Jason sætter kursen mod Eifelbjergene i morgen fredag, og er første gang på banen til fri træning lørdag, og selve løbet køres søndag eftermiddag.

watt.dk

XT  


 

Hop til top13.9.2000

FPA - Carlsen frataget podieplads

Jesper Carlsen mistede den tredjeplads, som han fik i søndagens Formel Palmer Audi løb på Brands Hatch. Robbie Kerr, der fik en tidsstraf appelerede afgørelsen og vandt appellen. Det betyder at Carlsens tredjeplads bliver til en fjerdeplads Engelske Robbie Kerr, der tilsyneladende lavede en tyvstart og holdt føringen til slut, men fik en ti sekunders tidsstraf efter løbet, appellerede afgørelsen og fik medhold. Det skabte kaos i paddocken, hvor Justin Keen, Damien Faulkner og Jesper Carlsen kort tid forinden var blevet hædret på podiet for henholdsvis første, anden og tredjepladsen.

Løbets nye vinder Justin Keen og Jesper Carlsen protesterede over afgørelsen, men tabte protesten. Resultatet betyder at Damien Faulkner allerede nu har vundet årets mesterskab. Samtidig er Jesper Carlsen meget skuffet.

"Det er en stor skam, for det gør chancen om en top tre placering i den samlede stilling sværere," siger Team Brask køreren og forklarer:

"Chancen eksisterer stadig, men det bliver utrolig svært. Jeg kan kun sige, at jeg er meget skuffet over sagens udfald. Normalt er det ikke muligt at appellere en 10 sekunders straf, men fordi man fra målstregen ikke rapporterede til løbets stewards og selv tog stilling til at give straffen, var det muligt at appellere mod fremgangsmåden og dermed få straffen slettet."

Danskeren er meget skuffet over, at en bagatel kan afgøre placeringerne, for alle der så starten var enige om, at Robbie Kerr tyvstartede.

"Det skuffende er at alle ved og kan bekræfte, at der blev tyvstartet, og det i stor stil. Det er ærgerligt for mig, da jeg var bag polesitteren Faulkner i starten og ikke kunne følge med rækken ved siden af mig, da de kørte. Det satte mig på ekstra arbejde så jeg skulle kæmpe mig op fra en position som nummer fem i stedet for en position som nummer tre som jeg startede fra. Som en af de eneste i løbet overhalede jeg, så jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hvis der ikke var blevet tyvstartet, så kunne jeg måske have sluttet som nummer to," siger Jesper Carlsen, der på grund af de uheldige omstændigheder er ekstra opsat på at kæmpe sig frem til tredjepladsen i mesterskabet. "Det hele gør mig mere sulten for at køre en sejr hjem på Magny Cours om to en halv uge, hvor sæsonens sidste løb køres. Jeg har rigtig meget fart på i øjeblikket, og jeg missede den nye Brands Hatch GP banerekord med kun 5/1000 i weekenden. Det er ikke meget, men det er nok til at det ikke lykkedes," siger Jesper Carlsen, der på fredag flyver til Nürburgring, hvor han skal debutere i Team Den Blå Avis’ Panoz racer, som medkører til Karsten Ree og muligvis Jason Watt.

"Jeg glæder mig ufattelig meget til at prøve kræfter med Panoz-raceren," siger Carlsen.

Jesper Carlsen er sammenlagt på femtepladsen i FPA-mesterskabet, 27 point efter Robbie Kerr på tredjepladsen.

XT  


Hop til top
SRWC - Nedtællingen er begyndt

Om ganske få dage skulle det være ganske vist. Jason Watt tilbage i international racing.
Søndag d. 17. september køres 5.afdeling af SportsRacing World Cup (SRWC) på Nürburgring i Tyskland. Netop Nürburgring var jo den selv samme bane hvorpå Jason for sidste gang viste sit værd, da han i sensommeren '99 satte hele det internationale Formel 3000 felt til vægs med et af hans karrieres flotteste løb. Blandt andet fik tyskeren Nick Heidfeld kun Jasons bagvinge at se i det løb, og han er i dag et af de store unge talenter med et fast sæde i Formel 1.

"Sahva Auto ligger vandret for at få Panozen ombygget til håndbetjening, og den skulle være klar til en funktionstest i morgen onsdag i Roskilde lufthavn. Det eneste "men" der er i projektet er, om jeg kan opfylde FIA's 7 sekunders krav. Det går ud på at jeg, som alle andre i klassen, ved egen hjælp skal kunne frigøre mig og forlade raceren på 7 sekunder. Og det er ikke nogen simpel sag. Jeg skal have rattet afmonteret og derefter låse sikkerhedsselen op og så løfte mig op af siddebrønden, på 7 sekunder!!… Men jeg tror på at jeg kan gøre det, jeg vil i hvert fald være ganske tæt på.
I følge planen, skal jeg køre sammen med Jesper Carlsen og Karsten Ree. Og det betyder specielt meget for mig, at jeg gør comeback i den samme bil som Karsten, for jeg er ham evigt taknemmelig for støtten igennem karieren. Da jeg stod på hans kontor i 1996, troede han som en af de første på, at jeg var Formel 1 materiale. Der skulle bare lige skydes nogle millioner efter mig. Han var tillige den første, der troede på mit comeback i international racing uden brug af "understellet", fortæller en synligt begejstret Jason Watt fra sin lejlighed i Herlev.

watt.dk

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk