Den internationale Formel 3000 kørte sit sidste løb i lørdags på Monza. Dermed siges der farvel til serien i dens nuværende udformning. Fra og med næste år køres der under nyt navn og et ændret koncept. Serien har siden sin start i 1985 haft en markant profil gennem alle årene, nemlig Lola. Samtidigt har serien også fungeret som springbræt til storebror, Formel 1.
Siden starten af serien i 1985, er der blevet kørt 206, faktisk skulle der have været kørt 207, men et enkelt løb blev i 1985 aflyst på grund af - sne. Det var på Nürburgring. Udover at Lola har været repræsenteret alle årene, så har Lola også taget sig af de langt de fleste sejre. 115 er det blevet til. Med til den historie hører dog at Lola i 1996 blev eneleverandør af chassiser til serien. Inden da havde Lola vundet 20 sejre.
Ser man lidt på listen over mestrene i serien, kan man nikke genkendende til mange af navnene. Fælles for dem er at de stort set alle er havnet i Formel 1 med enkelte undtagelser. Vi kender alle navne som Jean Alesi, Juan Pablo Montoya, Nick Heidfeld, Justin Wilson, Luca Badoer, Olivier Panis for blot at nævne nogle af dem. Kun 3 af mestrene har ikke været omkring Formel 1. Desuden er der flere kørere som ikke har været mestre, men som alligevel har fundet vej til Formel 1.
Afløseren har fået det officielle navn, Formel 2. Et par andre navne har også været nævnt, men fra FIAs side hedder det Formel 2. Der har dog været lidt stridigheder om bl.a. økonomien. Det er endnu ikke helt på plads hvor mange der vil deltage i den nye serie. Alternativt er der den europæiske Formel 3000 serie, som dog ikke har nær samme status som den nu afsluttede FIA Formel 3000 serie.
Er man interesseret i den nye GP2 serie, som skal afløse den internationale Formel 3000 serie, kan man tage et smut til Lyon i Frankrig i weekenden. Ved et stort anlagt show som også indbefatter Renaults Formel 1 biler, vil den nye GP2 bil blive vist frem offentligt for første gang.
Renault som i stort omfang er med i udviklingen af bilen og også stiller Franck Montagny, teamets officielle testkører, til rådighed, vil præsenterer bilen sammen med Renault Formel 1 bilerne. De skal sammen køre rundt på en 1, 3 km lang rundstrækning i Lyons gader.
Siden midten af juli har Franck Montagny testet mange hundrede kilometer i bilen. Både hos Franck Montagny og hos seriens bagmand, Bruno Michels, hersker der både glæde og spænding over at få denne mulighed for at vise bilen frem. Det er planen at GP2 serien fra og med næste år skal afløse den internationale Formel 3000 serie. Bilen som vises frem i Lyon er en speciel udviklingsbil. Den endelige racer vil være klar når de endelige tests er afsluttet.