Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.9.2005
 Pedro de la Rosa overrasket over V8 motor
 Minardi flytter til England
 Williams mister sponsor
 
13.9.2005
 Belgiens GP - Set og sket - Top 5
 

Hop til top15.9.2005

Pedro de la Rosa overrasket over V8 motor

Pedro de la Rosa var tirsdag noget overrasket over Mercedes V8 motoren. Den nye 2,4 liter V8 motor mangler meget, siger de la Rosa.

Tirsdag testede McLaren testkøreren Pedro de la Rosa Mercedes V8 motoren. Og de la Rosa var noget overrasket motoren, i negativ retning vel at mærke. Den mangler meget fortæller han fra det engelske.

"Den mangler simpelthen kræfter. Man kan godt sige uden at lyve at den er mindre fysisk krævende. Vi skal forsøge at bevare farten gennem svingene, så vi skal måske til at ændre kørestil."

Den bedste tid som Pedro de la Rosa satte, var godt 8 sekunder langsommere end hurtigste tid for den nuværende V10 motor fra McLaren-Mercedes.

PDL  


Hop til top
Minardi flytter til England

Kun få dage efter annonceringen af salget af Minardi teamet til Cosworth, kommer den første melding om hvad der sker for Minardi teamet i fremtiden.

I Grand Prix weekenden i Belgien, kom den endelige meddelelse om at Red Bull Racing har købt Minardi teamet. Og allerede nu kommer så den første meddelelse om hvad Red Bull har af planer for Minardi.

Minardi fabrikken vil ifølge de foreløbige planer bliver lukket - sandsynligvis ved udgangen af 2007. Den bliver flyttet til England i nærheden af Red Bulls nuværende anlæg, som de overtog efter købet af Jaguar teamet. En vel egentlig ganske logisk konsekvens. I England har Red Bull Racing allerede sine faciliteter, hvor Minardi i Faenza "kun" har en mindre fabrik. I England råder Red Bull over et væsentlig større anlæg, og ikke mindst har teamet her en vindtunnel. Et instrument som er uundværlig.

Paul Stoddart har altid gjort meget ud af at fortælle, at som en del af en handel, skal hans nuværende personale være sikret arbejde. Det er også en del af handlen, men kun i en periode af 2 til 3 år. Nogle vil sandsynligvis blive flyttet med til England, mens resten må søge nye græsgange til den tid. Nogle får dog lov til at blive, da Minardi har en ret stor flåde af 2-sædede racere. Disse bliver også flyttet til England, hvor Paul Stoddart skal stå for denne flåde. De har i flere år været anvendt til forskellige former for opvisning, showløb og events. Disse forsætter på ubestemt tid, og der kommer en del af det nuværende personale hos Minardi til at slå deres folder.

Der er en vis mening med at flytte Minardi til England. Om få år bliver det muligt for alle teams, at købe andres chassiser osv. Som et kommende juniorteam, får Minardi dermed mulighed for at anvende hvad der nu kan bruges af Red Bulls ældre chassiser osv. Måske en ikke helt tosset ide trods alt.

PDL  


Hop til top
Williams mister sponsor

Williams teamet mister en af sine absolutte hovedsponsorer når denne sæson slutter. Hewlett-Packard trækker sig fra sponsoratet.

Når denne Formel 1 sæson er afsluttet, bliver klistermærkerne med Hewlett-Packard logoet på, taget af Williams bilerne. HP som firmaet hedder i daglig tale, ser sig desværre nødsaget til - grundet dårlig økonomi - at opsige samarbejdsaftalen.

Sponsoratet startede i 2000. Siden er HP og Compaq fusioneret, og bl.a. dette samarbejde har skabt visse problemer. Desuden er en svigtende omsætning angivet som årsag. Tilsyneladende har Williams teamet længe lugtet lunten, og har allerede for et stykke tid siden startet arbejdet med at søge nye sponsorer. Rygtet vil vide at Williams allerede har fundet afløseren for HP. Er dette sandt, vil vi ganske givet i løbet af kort tid få underretning om dette.

PDL  


 

Hop til top13.9.2005

Belgiens GP - Set og sket - Top 5

Renault har stadig Alonso i en god føring. McLaren nærmer sig i konstruktørmesterskabet. Ferrari hænger stadig på om tredjepladsen, Toyota kiksede lidt, mens Williams haler ind.

Stabilitet er nøgleordet hos Renault, når titlen til Alonso skal sikres. Mindre uheld til Fisichella, ville have bragt Renault længere frem, i stedet er kampen skærpet mellem netop Renault og så McLaren. Det er lidt af det dét belgiske GP bød på, og som skal stå sin prøve i de tre sidste GP'er. Delvist bag kulisserne var der visse kørere der ikke havde høje tanker op et par kollegaerne. M. Schumacher fik vist for offentligheden, at han ikke er særlig begejstret for T. Sato. Montoya og Pizzonia er vist heller ikke på hinandens vennelister mere, hvis der eksisterer nogle sådanne. Men atypisk at de otte pointgivende placeringer var besat af otte forskellige teams.

Renault - 152 points:
Fernando Alonso bevarede sine chancer for mesterskabet med et tab af kun 2 points i forhold til Raikkonen. Det kunne have været værre hvis Montoya havde fuldført på andenpladsen, men det hjalp Pizzonia ham med ikke at gøre. Dermed er der forspringet reduceret til 25 points og med 30 points at køre om, så er titlen næsten sikker. Det kan dog stadig nå at gå galt for Alonso. Men stabiliteten har været der og det har sikret Alonso mange vigtige points. Værre er det i konstruktørmesterskabet hvor forskellen nu kun er på 6 points. Den kan McLaren "nemt" nå den titel. Fisichella startede nede i feltet grundet motorskifte, men fik sig så flot kørt op på syvende pladsen, da han røg af i Eau Rouge på omgang 11. Sent søndag eftermiddag viste han endnu ikke konkret hvad der var sket, andet end at bilen forsvandt under ham. Men mon ikke der skete det samme som Alonso var ved at få følelsen af kunne være sket for ham også? Alonso fortalte nemlig at bagenden var næsten uhyggelig levende netop i Eau Rouge. Det hænger sammen med det setup teamet havde valgt til bilerne. Nemlig at de skulle være hurtige i den første sektor, hvor der er de bedste muligheder for at overhale. Et sats der ikke var det mest hensigtsmæssige i og med at banen aldrig tørrede helt op. Resultat - en bil ude, men 8 vigtige points i hus. Men er det nok - især i konstruktørmesterskabet? Teamet vil i denne uge teste på Silverstone med tre kørere.

McLaren - 146 points:
McLaren nærmer sig Renault med små, men vigtige skridt. Det kunne endda have været perfekt for Ron Dennis og co. hvis Montoya havde fuldført på andenpladsen. Så ville man have overhalet Renault i konstruktørmesterskabet, og have bragt Raikkonen endnu tættere på Alonso. Det var tydeligt at teamet havde valgt den rigtige strategi for løbet, men desværre for Montoya blev han ramt af Pizzonia der sendte både sig selv og Montoya ud af løbet. For øvrigt en episode der mindede lidt om en næsten tilsvarende episode i Tyrkiet hvor Montoya var involveret i en lignende situation, bare med Monteiro i stedet. I de sidste omgange inden Montoya udgik, kørte han noget langsommere end tidligere. Var der problemer med bilen eller dækkene? I hvert fald snød det Pizzonia som var på tørvejrsdæk på det tidspunkt og kørte meget hurtigere, at Montoya trak væk fra sin linie og ind foran Pizzonia og bremsede. Ellers må man konstatere at McLaren på stort set alle områder styrede løbet med et perfekt tempo, ditto bil og strategi. Synd for Montoya med hans exit. Igen dyrebar points tabt for teamet, der har tabt mange points i år af forskellige årsager.

Ferrari - 90 points:
Kun Rubens Barrichello fuldførte løbet. M. Schumacher var blevet sendt ud af løbet af T. Sato efter safetycar perioden. På det tidspunkt var dækkene på Schumachers bil blevet skiftet til tørvejrsdæk, men det var ingen succes - ikke engang på omgangene under safetycar. Havde Schumacher fuldført den omgang han lige var startet på da Sato bragede ind i ham, skulle endnu et dækskifte have været foretaget. Tidligt exit for den detroniserede verdensmester. Ikke noget at sige til at han

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk