Inden vi når til Kimi Räikkönen, er der lige nogen andre ting vi skal omkring. Jaime Alguersuari fra Toro Rosso teamet kunne ikke forstå at han fik en drive-through straf på Monza. Han erkender at han kørte tværs gennem chikanen, men da han med egne øjne ikke fik nogen fordel af det, forstår han ikke den tildelte straf.
"Selvom at jeg godt ved at jeg kørte gennem chikanen, så fik jeg ikke nogen fordel ud af det. Jeg overhalede ingen, jeg kom ikke tættere på en forankørende, ligesom jeg heller øgede afstanden til en bagvedkørende. Straffen ændrede for så vidt ikke noget for mig, men jeg undres stadig over straffen."
Mercedes GP chefen Ross Brawn fastholder at man ikke bygger en GP racer specielt designet til Michael Schumacher og hans kørerstil. Det er han spurgt om flere gange på det seneste og svaret har hver gang været det samme. Han tilkendegiver dog at Michaels Schumachers 2011 sæson i en vis grad afhænger af hvordan bil og kører tilpasser sig de nye Pirelli dæk som skal anvendes i de kommende sæsoner.
Og så til det mange har talt om i lang tid og som har fået ny næring. Kimi Räikkönen rygtes igen tilbage til Formel 1. Autosport mener at vide at den finske kører eller hans manager har haft kontakt med Renault teamet efter det belgiske Grand Prix. Renault bekræfter henvendelsen, men vil ikke kommentere yderligere på det, andet end at Kimi Räikkönen er med i den gruppe af kørere man ser nærmere på. Renault meddeler også i samme forbindelse, at man stadig vil lade Vitaly Petrov køre sin chance.
Kimi Räikkönen har tidligere udtalt at han godt kunne finde på at vende tilbage til Formel 1 men kun i en konkurrencedygtig bil. Tilsyneladende har Renaults præstation på Spa-Francorchamps banen imponeret Kimi Räikkönen. Men Renault er også nødt til at kigge på pengepungen og her står Vitaly Petrov måske med stærkere kort end Kimi Räikkönen ifølge Renault. Ifølge Renault er Vitaly Petrov blevet meget bedre til at sætte præstere godt hen over en hel weekend i stedet for kun momentvis. Men interessen for Kimi Räikkönen er så absolut til stede.
Den nyindførte FIA test af frontvingerne fangede ingen syndere. I fredags var McLaren bilerne gennem testen, mens FIA om lørdagen testede henholdsvis Jenson Buttons, Fernando Alonsos og Mark Webbers biler. Der blev ikke fundet afvigelser i forhold til hverken test eller reglementet.
FIA havde ellers strammet om denne test da flere andre teams fandt det mistænkeligt at især frontvingerne på Red Bull Racings biler og tildels også hos Ferrari, tilsyneladende bevægede sig mere end reglementet foreskriver.
FIA tog straks affære og gennemførte tests ved det belgiske Grand Prix og nu også på Monza uden at der dog blevet fundet afvigelser.
I testen fokuserer man på om vingerne bevæger sig mere end det tilladte og i særdeleshed hvor meget de bevæger sig ned mod asfalten for at opnå en større aerodynamisk effekt. Ligeledes er der kigget på om monteringen af frontvingerne kan skabe en fleks-effekt. Blandt andet om bunden af bilen kan have været opbygget så en fleks-effekt kan være opnået denne vej. Men intet afvigende er forefundet i de afholdte tests.
Det er slet ikke første gang at Nick Heidfeld kører for Sauber teamet. Han har kørt for teamet i flere omgange. Første gang var i perioden 2001-2003, senere fra 2006-2009 hvor teamet dog var under BMWs vinger. I første omgang gælder den nye kontrakt for de resterende 5 Grand Prixer i denne sæson.
Pedro de la Rosa der ser ud til være blevet "gået" uden at teamet dog har oplyst hvorfor, er selvfølgelig noget overrasket over beslutning. de la Rosa har ikke haft nogen stor sæson hos teamet, hvilket sikkert ligger til grund for beslutningen. Han siger i sin kommentar til den noget uventede udskifning at han er noget overrasket, men at han stadig har store intentioner om at være i Formel 1 igen i 2011.
For Nick Heidfeld var det en glædelig overraskelse omend at der sikkert har været forhandlet i baggrunden i et stykke tid. Han siger at han glæder sig til igen at være en del af feltet og i en god bil. Han ved at Peter Sauber altid leverer et godt produkt.
Det forlyder at Pedro de la Rosa erstatter Nick Heidfeld som testkører hos Pirelli. Og egentligt er det vel logisk nok. Først havde Pirelli en erfaren Grand Prix kører til at teste, nu får man så angiveligt en erfaren testkører. Pedro de la Rosa var inden skiftet til Sauber teamet i en lang årrække en respekteret testkører hos McLaren teamet.
Til gengæld får Sauber teamet en kører der om nogen har indsigt i hvordan de nye Pirelli dæk opfører sig. Det kan have stor værdi for Sauber teamet i forbindelse med udviklingen af 2011 raceren. Teamets anden kører Kamui Kobayashi forsætter i 2011 for teamet idet han har én 2-årig kontrakt med teamet.
Jarno Trulli udgik af Italiens Grand Prix på Monza med gearkasse problemer, hvilket fik Tony Fernandes til at straks at skrive på 'Twitter':
"Jarno er udgået på grund af et gearkasse problem. Oh well - det gør beslutningen lettere!"
Og mandag kom så oplysningen om at Lotus Racing stopper sit samarbejde med Cosworth med udgangen af indeværende sæson.
Det forventes at det bliver Renault der skal afløse Cosworth som leverandør af motor, gearkasse og differentiale dele til Lotus Racing i 2011.
Cosworth's direktør Tim Routsis oplyser at teamet er klar til at levere motorer til andre nye teams.