Herbert lægger dog ud på den positive side: "Eddie er ok. Han har det der med at være utrolig arrogant, hvilket han kan være, med det er Eddie. Det er umuligt at ændrer ham og man skal acceptere sådan som han er," siger Herbert meget tolerant! Herbert håber at de begge får gode vilkår, "så er der ikke nogen grund til at vi kan få et godt samarbejde," siger Herbert der på en utrolig måde bevarede sit sæde – enten fordi hans kontrakt var for dyr at bryde eller også på grund af hans nationalitet!
For det første: David Coulthard var ikke en støtte for Mika Hakkinen på Monza. Det kunne alle se! Derudover bukkede Hakkinen under for det tonstunge pres der var på ham. Irvine kom med igen i kampen og ikke mindst blev der endnu en aktør i VM-kampen, Heinz-Harald Frentzen. Nu lader det til at man hos McLaren ikke længere kan spille højt spil og satse på at det bliver en tvekamp mellem de to McLaren-kørere! Derfor kommer der nok teamordre – allerede i det kommende grand prix. "Vi vil nok kigge på teamordre inden det kommende løb," siger Ron Dennis. Begrundelsen er den tætte kamp hvor Hakkinen og Irvine står lige, mens Frentzen er inden for overkommelig afstand af de to rivaler. Derudover tror Dennis på at det bliver en spændende afslutning. "Chancerne for at det kommer til at gå helt til det sidste løb er der," siger Ron Dennis.
Det er McLaren der nu får et par ord med på vejen. Irvine mener efter det italienske grand prix at hans chancer ligger på 40%. "McLaren fortsætter med at give os muligheder og jeg vil virkelig gerne takke dem. Hvis de ikke ødelagde det for deres kørere med pitstops eller mekanikere, ville det have været kedeligt de sidste par år," siger Irvine og gør grin med de mange fejl som McLaren er gode til at diske op med!
Ifølge Irvine er det nu slut med modgang – i de sidste tre løb er han og teamet klar til at presse McLaren. Det vil jo så vise sig om Irvine så selv kan levere en god indsats – for hån og spot kan nemt ryge retur til afsenderen...
"Teknisk burde vi være på nøjagtig samme niveau uden Michael," siger teamchefen der er blevet presset. Flere kilder mener at vide at teamet har stoppet udviklingen i denne sæson fordi de i stedet vil gøre sig klar til raceren i år 2000 – den racer som Michael Schumacher skal føre til en VM-titel. Alligevel ventes det at Ferrari har nogle nye komponenter klar til det europæiske grand prix i næste weekend.
Da løbet var ovre stormede publikum ind på banen og nogen fandt altså frem til den parkerede Benetton. Det resulterede i at bl.a. spejle, halvdelen af sædet og bagvingen nu mangler. Desuden er chassis'et beskadiget og man er tvivl om hvorvidt det tilbageblevne nogen sinde vil komme til at køre igen. Heldigvis havde en marshall nået at redde det højteknologiske og ekstremt dyre rat. Men mon Benetton synes det er en måde, at behandle en bil der før sæsonstarten blev kaldt en "aerodynamisk revolution"? Men det var jo også før sæsonstarten.
Blandt andet har Ferraris præsident, Luca di Montezemolo og teamchef Jean Todt haft en frokost sammen med den talentfulde designer da han var lidt på rundtur i hans gamle Jaguar. Uheldigvis fik han nogle problemer og selvfølgelig var man meget hjælpsomme hos Ferrari, og så da Newey var på de kanter kunne man jo ligeså godt tage en hyggefrokost!
Det har sandsynligvis ikke været Jaguar og engelsk motortradition som de tre herrer har diskuteret. Ferrari er virkelig interesseret i at få fingrene i en designer der kan få Ferrari helt på toppen – men det har McLaren vist sikret sig imod eftersom han har en langtidskontrakt med teamet! Ferrari er stadig på jagt efter flere ingeniører og designere blandt andet efter at Rory Byrne har valgt at trække sig ud af Formel 1 efter at teamets racer til år 2000 er blevet præsenteret. Men officielt benægter teamet at Newey har været et emne...
Teamet er blevet ramt meget hårdt på et vitalt punkt: de har ikke mulighed for at anvende Fords aflagte motorer. Eftersom Ford har valgt at holde fokuset udelukkende på Jaguar, bliver Minardi ladt tilbage med et stort problem: uden en motor, intet Formel 1. Jo, men havde de ikke fået fingrene i Supertec-motorerne? Det har ellers set sådan ud, men der løber de ind i to problemer: det bliver svært at finde pengene til motorer – her er tale om et beløb på godt 170 millioner kroner - og så vil Supertec ikke leverer til mere end to teams i den kommende sæson og det ventes at blive Benetton og Arrows! Supertec er allerede baseret på at Benetton bliver prioriteret højest og det er dem der kommer til at få de bedste motorer, mens Arrows så er et par trin bagud.
Så nu står teamet med et alvorligt problem – der er måske ingen penge, men hvad der er værre: ingen motor! Dermed kan de være nødsaget til at vende sig til andre alternativer, og blandt andet kan man måske få Brian Hart til at lave en motor til teamet. Han har tidligere været involveret i Arrows bestræbelser på at lave deres egen motor. Derudover er siger de sidste rygter at Telefonica er ved at få kolde fødder og ikke vil købe teamet. Spørgsmålet er så om Minardi vælger at dreje nøglen om – også når man tager teamets seneste udtalelser i betragtning!
Men der er også andre betragtninger: Blandt andet skulle McLaren havde været meget lidt interesseret i at lade Trulli komme til Jordan som en støtte for Frentzen. Dette virker dog lidt underligt taget i betragtning at Trulli i givet fald ville komme til Jordan uden kendskab til raceren og derfor nok ikke vil være den store hjælp. Så derfor kan Damon Hill ikke få lov til at pakke sammen før tid.
Hvis det i givet var et stort problem kunne teamet jo blot finde en anden afløser end Jarno Trulli. Hvem siger at det partout skal være ham der taget sædet de to/tre sidste løb? I morgen er nyheden nok: "Damon Hill stopper efter Sepang." En ting er sikkert – nu er selv jeg ved at være træt af de mange rygter om så det ene og så det andet!
Testtider fra Magny-Cours, den 15. september 1999:
Kører | Team | Bedste tid | ||||||||||||||||||||||||||||||
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:17,57 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Ralf Schumacher | Williams-Supertec | 1:18,05 | ||||||||||||||||||||||||||||||
H.-H. Frentzen | Jordan-Honda | 1:18,37 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Mika Hakkinen | McLaren-Mercedes | 1:18,42 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:19,31 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Olivier Panis | Prost-Peugeot | 1:19,52 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Nick Heidfeld | Prost-Peugeot | 1:19,68 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Johnny Herbert | Stewart-Ford | 1:19,72 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Ricardo Zonta | BAR-Supertec | 1:20,38 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Mario Haberfeld | McLaren-Mercedes | BB Det lykkedes ikke for Jaguar at hente Heinz-Harald Frentzen til deres nye team. Teamet var ellers meget interesseret i tyskeren der har for alvor har fundet formen i denne sæson og bestemt er at regne blandt de bedste i Formel 1 lige nu. Således var teamet villige til at betale ham en fyrstelig sum penge for at stille sin kunnen til rådighed, men efter at han er faldet så godt til hos Jordan, og ikke mindst har fået status som førstekører, valgte han at bruge den option som Jordan havde med ham. Men eftersom sæsonen år 2000 er den sidste hvor Jordan har et papir på tyskeren kan han måske fristes til at komme til Jaguar. Så er det jo spørgsmålet om Jaguar kommer i den situation at Eddie Irvine er førstekører – og Frentzen vil helt sikkert ikke stille sig tilfreds med en plads som andenkører. Men det må være en rar følelse for Frentzen at være i så høj kurs – i 1997 var han nærmest på vej ud af Formel 1...BB Der har været mange rygter om at prins Malik var på vej til at opgive sine planer med Arrows, og der meget har peget på at han var interesseret i at sælge alle sine aktier i teamet og trække sig ud af Formel 1. Blandt andet skulle teamet have været blevet meget utilfredse over at Malik ikke havde været i stand til at finde sponsorer og penge til at udvikle teamet på trods af at han ellers kom ind i sporten med mange kontakter til multinationale selskaber. Derudover er der begyndt at opstå uenighed mellem flere af aktionærerne og der er meget der tyder på at Tom Walkinshaw simpelthen vil købe ham ud af teamet så man slipper af med ham – men først når teamchefen har skaffet pengene til det...Men indtil videre har prins Malik valgt at trække sig ud af teamets bestyrelse, men han beholder indtil videre sine aktier i teamet. Så det lykkedes heller ikke denne gang at få Arrows på fode! BB Michael Schumacher personlige talsmand udtalte i dag at Schumi ikke deltager på Nuerburgring. Hans comeback til det europæiske Gran Prix er helt udelukket, også de test han skulle havde kørt på Mugello er aflyst.Ang. Schumacher blev der sagt, at han har det fint og at forløber fint med benet. BKP Dårlige nyheder for alle der er fan af Michael Schumacher og af Ferrari. Montezemolo sagde under et interview i Frankfurt at det er usikkert om Schumacher kommer tilbage i en racebil mere i år. "Vi venter på de sidste resultater fra det sidste læge besøg, og de skulle komme i næste uge, men vi må bare arbejde endnu hårdere, og glemme alt om Michael. Vi må regne med Mika Salo, som gør et godt stykke arbejde for os, og vi er meget glade for at vi valgte ham som afløser for Michael."Da snakken faldt på hvordan man ville får titlen i hus sagde Montezemolo: "Vi kan stadigvæk vinde titlen, men det kræver at vi får en bedre bil, og at Eddie Irvine køre hurtigere og giver alt det bedste han har i sig. Det er nu han skal vise hvor god han er, og om han er så god som vi troede han var da vi skrev kontrakt med ham. Det er den største chance han får for at blive verdensmester, og vi håber han kan stå distancen". Sårene fra Monza er ved at heles, Montezemolo sagde at det ikke var det bedste resultat for Ferrari, og han heller havde set Eddie Irvine på 3. pladsen og Michael Schumacher på 6. pladsen. Montezemolo sidste ord var at de savnede Schumacher meget, han er en vigtig brik i vores udvikling af bilen, og han får alle til at arbejde ekstra hårdt, til at komme med nye ideer, og så er han god til at planlægge sit arbejde som ingen andre. BKP I går testede Ferrari teamet på Mugello banen med både Eddie Irvine og Mika Salo, som et led i klargøringen til løbet på Nurburgring den 26. oktober. Mugello banen er efter Ferrari teamets opfattelse den bedste bane at teste på forud for Grand Prix'et på Nurburgring, da banerne har mange ligheds punkter.
Det var den første dag i en tre dages test session. Formiddagen blev brugt til et fælles setup program for de to kørere. Hvor imod de om eftermiddagen arbejdede på forskellige fronter. Eddie Irvine testede nye bremsekomponenter, og Mika Salo gik igang med at teste nye aerodynamiske tiltag på Ferrari raceren.
Dagens tider blev:
Teamet fortsætter deres testkørsler idag, og igen bliver det med begge kørene. AN Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|