Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.9.2000
 Fantastisk at køre Panoz
 
15.9.2000
 SRWC - Så går det løs!
 

Hop til top16.9.2000

Fantastisk at køre Panoz

Jesper Carlsen kørte sine første omgange nogensinde her til morgen i Panoz-raceren på Nürburgring. "En fantastisk oplevelse", siger den danske kører.

Fire omgange og warm-up’ens tredjehurtigste tid. Det var hvad Jesper Carlsen præsterede første gang han satte sig ned i den voldsomme Panoz racer, som han kører sammen med Jason Watt og Karsten Ree I søndagens World Sports car løb I eiffel-bjergene.

"Jeg er utrolig overrasket over, hvor let Panozen er at køre. Den er langt lettere at køre end Palmer Audi’en. Utrolig lækker. Og gearkassen er bare alt for fed. Den går virkelig godt, og bilen suger sig fast til banen, så det er ligesom at køre på skinner," siger Jesper Carlsen, der kørte sin tid på intermediate-dæk, fordi det småregner på den tyske bane.

Indtil videre har der kun været et par minimale problemer med koblingen, som både Jason Watt og Carlsen har oplevet. Men Carlsen tror på, at de nok skal få løst problemet og kørt nogle gode omgange, og lave en god kvalifikation senere I eftermiddag.

"Bilen fungerer virkelig godt. Jeg havde faktisk troet at det ville være sværere at køre den, fordi den er meget tung og har langt flere hestekræfter end Palmer Audi’en. Jeg har hurtigt lært bilen at kende, og jeg er sikker på, at vi nok skal køre et godt løb," siger Jesper Carlsen, der var hurtigere end John Nielsen i teamets anden Panoz-racer.

Tophastigheden på banens hurtigste langside ligger på omkring 300 km/t I timen. Kvalifikationen køres sidst på eftermiddagen i dag.

XT  


 

Hop til top15.9.2000

SRWC - Så går det løs!

Det er nu et faktum, at Jason stiller til start i 5.afdeling af SportsRacing World Cup (SRWC) på Nürburgring i Tyskland. Dermed skriver han historie, da han som den første handicappede i verden stiller til start i et løb af den kaliber.

Den afsluttende funktionstest er netop afsluttet her til aften (torsdag). Roskilde og omegn lagde ører til de dejligste øredøvende brøl fra Jasons 650 hestes Panoz LMP1 der strøg frem og tilbage på Roskilde lufthavns landingsbaner.

”Det afgørende i ”shakedowntesten” var hvordan det hele ville fungere, når man med fingrespidserne skal kontrollere så mange hestekræfter. Samtidig med at højre hånd skal betjene bremsen og opgearing, skal venstre hånd styre nedgearing og aktivere håndkoblingen ved start og stop - og selvfølgelig skal jeg også huske at dreje lidt ind imellem.
Det var en kanonfed dag og alt klappede faktisk. Sahva har gjort et kæmpe stykke arbejde og de har virkelig skruet det godt sammen.
Selvom man kan betjene en Peugeot med 210 heste, er dette jo noget ganske andet. Og jeg må indrømme, at jeg var lige så nervøs, som første gang jeg satte mig i min DTC-Peugeot. Da det gik godt i min ”jomfru-tur” i DTC-bilen turde jeg drømme om mig selv på sejrspodiet, og det er lige før, at jeg sætter næsen op efter noget tilsvarende i Panoz'en, men ikke i første forsøg.

Jason bliver den første handicappede, der kommer til start i et løb som dette med biler, med tophastigheder op i mod 350 km/t.

Skulle dette blive en succes, må man sige, at vejen er banet for at Jason kan genoptage sin karriere som International racerkører.

Løbet på Nürburgring har en varighed på 2½ time, og der skal være minimum 2 kørere på bilen. Team Den Blå Avis Panoz med nr. 8 har tilmeldt 3 af slagsen: Jason Watt; Jesper Carlsen og Karsten Ree.

Jesper Carlsen er et ungt talent der er på vej til at gøre karriere i England, og skulle duoen Watt / Carlsen ligge til en god placering når løbet skrider frem, vil Karsten Ree muligvis sidde over, og lade de 2 unge løver ”køre løbet”.

Jason sætter kursen mod Eifelbjergene i morgen fredag, og er første gang på banen til fri træning lørdag, og selve løbet køres søndag eftermiddag.

watt.dk

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk