Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.9.2000
 BTCC - Tom K overlegen i natløb - uden lys!
 SRWC - 10. plads til Watt og co.
 BTCC - Dobbeltsejr til Tom K
 SRWC - Den Blå Avis starter bagerst
 SRWC - Svær start for Jason
 CART - Montoya på pole-position på Gateway
 BTCC - Tom K har pole i sæsonfinale
 
16.9.2000
 Fantastisk at køre Panoz
 

Hop til top17.9.2000

BTCC - Tom K overlegen i natløb - uden lys!

Tom Kristensen vandt i sin Honda Accord natten til søndag begge afdelinger i årets finalerunde i det britiske mesterskab for standardvogne (BTCC). Dermed sluttede Le Mans-vinderen og Formel 1-testpiloten en uheldsplaget sæson i England af med at slå fast, han formentlig er verdens bedste allroundkører netop nu.

Allerede i det indledende sprintløb viste Kristensen sin vilje, da han fra start formåede at holde trit med favoritten, svenske Rickard Rydell i årets suveræne Ford Mondeo. Efter fem omgange var der kontakt, og så skyggede danskeren over et par omgange sin skandinaviske kollega for at se, hvor muligheden for en overhaling var størst på Silverstone. Under dette pres kom Rydell for tæt på en afskærming og kørte sit venstre sidespejl af, hvorpå taktikken var klar fra Tom K's side:
"Jeg ventede på en chance til at angribe Rydells blinde venstre side, og da åbningen pludselig viste sig, pressede jeg på og kom forbi. Jeg vidste imidlertid, svenskeren havde brug for en sejr for at holde liv i sin chance for at vinde mesterskabet, så jeg satsede hårdt på at få skabt afstand med det samme. Det lykkedes, og det var en ubeskrivelig lettelse at køre i mål som vinder. Jeg har været mere vant til at se dækbarrierer end ternede flag i denne sæson," siger danskeren med henvisning til det utal af gange, han enten er blevet puffet af banen eller er kørt i barriererne som følge af mekaniske svigt på sin Honda Accord.

Heller ikke på Silverstone skulle Kristensen gå ram forbi med hensyn til tekniske drillerier. I hovedløbet holdt han i pole position og tog uden problemer starten, men efterhånden syntes han godt nok, sigtbarheden blev lidt ringe:
"Jeg tænkte på, om jeg pludselig var ved at få gammelmands-sukkersyge," spøger den 33-årige hobroenser. "Men så fik jeg et opkald over radioen, hvor mit team bad mig om at tænde for Honda'ens hovedlys! Jeg kiggede på kontakten og svarede tilbage, at den skam var aktiveret, men det nægtede mine ingeniører at tro på. Det var ret grotesk. Jeg drønede rundt i en BTCC-finale og prøvede at orientere mig om bremsepunkter og ideallinier midt om natten, og så skulle jeg engleblidt overbevise mine egne folk om, at jeg ikke bare var blevet stædig og havde glemt at tænde for hovedlyset uden at ville indrømme det! Heldigvis lå jeg forrest og kunne derfor orientere mig rimeligt med mit positionslys. Det havde været en del sværere, hvis jeg havde ligget nede midt i feltet."

Problemet med lyset var ikke større, end at Tom K ligesom i sprintløbet satte hurtigste omgangstid og kunne køre nattens anden sejr hjem med et forspring på fem sekunder til nærmeste modstander.

"Det var en perfekt måde at få lukket BTCC-året på. Afdelingen på Silverstone var nemlig ikke blot afslutningen på en sæson, men en hel æra, idet klassen for super-standardvogne nu lukkes. Fra næste år skal der køres efter et mindre avanceret reglement for at holde de enorme omkostninger i serien nede, så jeg kunne ikke have valgt et bedre tidspunkt at toppe på," siger den danske kører lettet.

Til tonerne af "Der er et yndigt land" kunne Tom Kristensen lade sig hylde af et begejstret publikum, før der var afskedsfest i Honda-lejren. I sit tre-årige virke som Honda-kører har Tom K været med til at føre den japanske gigant fra en position midt i feltet frem til at være potentiel vinder i hvert løb, så det skortede ikke på rosende ord i afskedsstunden.

"Toms samlede syvendeplads i mesterskabet afspejler slet ikke, hvor god han er. Efter min mening er han i en klasse for sig, hans sublime kørestil passer bare ikke så godt til BTCC, hvor mindre bemidlede kørere kan bruge musklerne i mangel på talent. Det er ikke nogen tilfældighed, at Tom er blevet kørt af banen så mange gange i år," udtaler Malcolm Swetham, der er teamchef for Hondas samarbejdspartner West Surrey Racing.
"Tom har et helt unikt øje for at sætte en bil op, og det er takket være ham, teamet overhovedet har fået u

XT  


Hop til top
SRWC - 10. plads til Watt og co.

En time og et kvarter. Så lang tid fik Jesper Carlsen i Panoz-raceren der fungerede perfekt, selvom den havde gennemgået en hovedreparation i nat. Carlsen kørte i sidste del af løbet og viste med det samme at han mestrer den tunge og kraftfulde bil, ved at kvittere med dagens hurtigste tid sat i en Panoz.

Da Carlsen overtog bilen efter Karsten Ree lå trioen på 16. pladsen, men den unge dansker fik sig kørt op på tiendepladsen, hvor han kunne passere målstregen fire omgange efter vinderne Christian Pescatori og David Terrien i en Ferrari. Den anden Panoz med John Nielsen og Casper Elgaard sluttede som nummer fire.

"Det var en stor oplevelse at få lov til at deltage. Det har været sjovt at prøve, og jeg er godt tilfreds med tiendepladsen, når man tænker på at vi ikke vidste om vi ville komme til at deltage på grund af uheldet i går," siger Jesper Carlsen og forklarer:
"Jeg var i stand til at køre rigtig hurtig og overhalede også Casper Elgaard i den anden Panoz. Det har givet mig blod på tanden, og jeg håber jeg får chancen i en Panoz igen på et tidspunkt. Karsten Ree er fuldt ud tilfreds med min præstation og at jeg fik kørt mig op på en samlet tiendeplads. Vi kunne ikke have forventet os mere."

Carlsen afviser dog, at han skal køre med i sæsonens to sidste løb i WSRC.

"Næste løb er på Magny Cours, og der skal jeg selv deltage i Palmer Audi, så det er udelukket. Og til sæsonens sidste løb på Kyalami i Sydafrika, der tager teamet kun den ene Panoz med," forklarer Carlsen.

Jesper Carlsen er i aktion igen i Formel Palmer Audi-serien til sæsonens sidste løb den 1. oktober på Magny Cours. "Jeg ser frem til det sidste løb, og håber at alt kommer til at gå så godt, at jeg kan sikre mig tredjepladsen i mesterskabet, selvom det bliver næsten umuligt," siger det danske talent.

XT  


Hop til top
BTCC - Dobbeltsejr til Tom K

Tom Kristensen fik en perfekt afslutning på sæsonen i BTCC, da han hentede en fornem dobbeltsejr på Silverstone. Danskeren var ikke indblandet i kampen om mesterskabet, så derfor havde han meget frie tøjler til at klare sig igennem løbet.

Det har dog ikke været en særlig god sæson for den danske multi-racerkører. Danskeren dominerede dog løbet på Silverstone - så han sluttede da i det mindste på toppen. I sprintløbet sejrede han foran svenskeren Rickard Rydell i Ford Mondeo. Svenskeren fik en bedre start end Tom K, men danskeren kom forbi og sikrede sig sejren - godt 2 sekunder foran Ford-køreren.

Hovedløbet blev igen totalt domineret af danskeren der vandt foran en af de vilde kørere som danskeren tidligere har været i clinch med, Jason Plato. Den rutinerede sportsvognskører Alain Menu blev vinder af BTCC 2000.

Resultat af sprintløbet

Nr.KørerBilTid
1.Tom KristensenHonda Accord21:26,760
2.Rickard RydellFord Mondeo21:28,431
3.James ThompsonHonda Accord21:28,855
4.Vincent RademeckerVauxhall Vectra21:38,885
5.Matt NealNissan Primera21:39,521
6.David LeslieNissan Primera21:40,199
Resultat af hovedløbet

BB  


Hop til top
SRWC - Den Blå Avis starter bagerst

Jesper Carlsen, der kører sammen med Jason Watt og Karsten Ree, starter bagerst i feltet i Team Den Blå Avis’ Panoz-racer. Jason Watt satte bilen af efter to omgange under lørdagens kvalifikation, men mekanikerne fik bilen repareret, så teamet er klar til start i dagens løb.

I morgenens warm-up, beviste Jesper Carlsen dog, at bilen er helt i orden igen efter den heftige medfart i går. Carlsen kørte nemlig hurtigere end John Nielsen og Casper Elgaard i teamets anden Panoz-racer. Det er han meget tilfreds med, og han kan fornemme, der er mere fart i bilen. "Jeg kan køre endnu hurtigere," siger Carlsen, der er skuffet over, at han skal starte bagerst i feltet.

"Det er utrolig ærgerligt, men sådan noget kan ske. Det var trist at uheldet skete efter kun to omgange, så Jason kun nåede at sætte en hurtig tid. Resten af feltet kunne køre hurtigere tider hjem, fordi de kunne udnytte hele kvalifikationen. Men det er fint, at mekanikerne kunne reparere bilen - de har gjort et stort stykke arbejde, så vi kan komme til start. Det er det vigtigste, så skal vi nok vise, hvad vi kan, selvom vi starter bagerst i feltet," siger Jesper Carlsen.

Da Carlsen kørte bilen for første gang nogensinde lørdag morgen, kørte han efter fire omgange tredjehurtigste tid af alle. En fornem præstation taget i betragtning, at det var første gang han kørte den voldsomme Panoz racer.

"Jeg er utrolig overrasket over, hvor let Panozen er at køre. Den er langt lettere at køre end Palmer Audi’en. Utrolig lækker. Og gearkassen er bare alt for fed. Den går virkelig godt, og bilen suger sig fast til banen, så det er ligesom at køre på skinner," siger Jesper Carlsen, der kørte sin tid på intermediate-dæk, fordi det småregner på den tyske bane.

Tophastigheden på banens hurtigste strækning ligger på omkring 300 km/t I timen. Løbet køres søndag eftermiddag.

XT  


Hop til top
SRWC - Svær start for Jason

Jasons gensyn med Nürburgring blev en blandet fornøjelse. Allerede Fredag fik jason ca. 5 omgange i bilen hvor han kørte tider der lå en 6 sekunder efter de hurtigste. Det skal dog tilføjes at det var helt uden at presse bilen eller Jason for den sags skyld. Det havde simpelthen ikke været muligt at få lavet Jasons sæde helt færdig, så kørestillingen var alt for lav og det betød blandt andet et alt for ringe udsyn fra cockpittet. Jason var helt rolig og overbevist for at der nok ville komme andre boller på suppen, når han var "monteret" rigtigt i raceren. Under lørdagens kvalifikation var vejret omskiftende. Det betød at det regnede på nogle dele af banen og var tørt på andre dele. Jason nåede kun at køre 3 omgange før at han ramte en dækstabel i Veedol chikanen. Uheldigvis betød mødet med dækstablen at raceren blev så beskadiget at kvalifikationen var færdig for Panoz nummer 8. Bilen bliver dog klar til søndagens afdeling af "Sports Racing World Cup" (SRWC). Det er sparsomt med oplysninger, men efter hvad vi har kunnet opsnuse skulle tiden række til ca. en 15.plads, men det er uofficielt.

watt.dk

XT  


Hop til top
CART - Montoya på pole-position på Gateway

For 2. år i træk starter columbianske Juan Pablo Montoya fra pole-position på den hurtige Gateway oval-bane i Madison. Det er hans 6. pole-position i denne sæson, men til trods for dette, så er det indtil videre "kun" blevet til 2 sejre.

At Montoya virkelig tørster efter sejr nr. 3 er, at sejr nr. 2 ligger helt tilbage i juli måned, hvor han vandt Michigan 500 efter en gevaldig herredyst med hans rival, Michael Andretti. Siden dengang lyder hans resultater på følgende placeringer: nr. 12, 24, 16, 17 og 6. Og med den forventede udsigt til, at han forlader CART til fordel for en videre karriere hos Williams i Formel 1, så vil betydelig bedre resultater i de resterende 4 løb i denne sæson helt klart være at foretrække for det columbianske stjerneskud.

Og med pole-position til søndagens Motorola 300 på Gateway oval-banen, så er der i hvert fald lagt i kakkelovnen til et positivt resultat - nå ja, hvis han da ellers gennemfører. Sagen er nemlig den, at han sådan set har været en dominerende faktor i denne CART sæson, men (og det er et kæmpe stort men), så har utallige små-problemer gjort, at han alt for mange har set DNF (Did Not Finish) ud for hans navn på resultat-tavlen.


Montoya sikrede sig pole på Gateway

Hvor dominerende Montoya vitterligt har været, behøver man blot kaste et blik på statistikken over flest førte løbsomgange i de 16 foregående løb. Her fører han nemlig klart med hele 703 omgange. Nr. 2 i den statistik er braslianske Helio Castroenves, der "kun" har ført 330. Ser man tilgengæld på statistikken over antal fuldførte omgange, så ser det hele pludselig helt anderledes ud. Her har Montoya, indtil videre, kun fuldført 1651 af i alt 2185, og det er ensbetydende med, at han kun ligger som nr. 12 i den statistik. Michael Andretti fører med 2018 omgange, foran Gil de Ferran med 1976, Kenny Brack med 1974, Adrian Fernandez med 1957 og Roberto Moreno med med 1950.

Hvis man så samtidig ser på pointstillingen i kampen om PPG Cup'en, så er den følgende i Top-6: Ferran, Andretti, Tracy, Fernandez, Brack og Moreno. Altså et klart sammenfald. Her er det kun Tracy, der bryder statistikken kolde facts.

Montoya's team-kammerat, Jimmy Vasser, tangerede hans bedste kvalifikationsplacering i denne sæson med en startplacering som nr. 2. Dermed sørgede han for, at Ganassi Racing snuppede de forreste start-placeringer ligesom både KOOL Green og Penske Racing har formået at gøre tidligere i denne sæson. Nu mangler Ganassi Racing så bare, at det også bliver til et 1-2 slut.resultat.

Og netop KOOL Green kan glæde sig over, at deres to kørere, Paul Tracy og Dario Franchitti, starter som henholdsvis nr. 3 og 4. Teamet har ellers igennem hele weekend virkelig kæmpet med deres to Reynard-Honda Champ Cars, og i træningskørslerne var det så som så med optimismen hos både kørere og teamet. Men et par fabelagtige hurtige omgange i lørdagens kvalifikation gjorde altså, at KOOL Green endnu kan se frem til en startplacering i Top-5.

Og den sidste i Top-5 blev lidt overraskende Patrick Carpentier fra Player's/Forsythe teamet. Nå ja, det burde vel egentlig ikke være så stor en overraskelse eftersom at han altid har kørt godt på oval-banerne, hvorimod de andre banetyper (by og road + lufthavnsbanen i Cleveland) har været mildest talt problematiske for den canadiske kører. Han har, indtil videre, 65 starter bag sig i CART, og endnu mangler han en sejr. Bliver dette endelig en realitet på Gateway?

De øvrige i Top-10 blev følgende: Tony Kanaan, Adrian Fernandez, Alexandre Tagliani, Helio Castroneves og Cristiano da Matta.

cart.dk

XT  


Hop til top
BTCC - Tom K har pole i sæsonfinale

Tom Kristensen gjorde sit til at få en ikke alt for heldig sæson i verdens hårdeste standardvognsserie, det engelske BTCC, til at få en happy ending. Den danske Le Mans-vinder styrede i eftermiddag sin to-liters Honda Accord rundt på Silverstone-banen i en tid, der var mere end to tiendedele sekund hurtigere end sin gamle ven fra Formel 3-tiden i Japan, svenske Rickard Rydell i den ellers så suveræne Ford Mondeo. Tiden var bemærkelsesværdig, idet blot syv tiendedele sekund adskiller nummer 1 fra nummer 10. Dermed har Tom K pole position i årets finaleløb, der afvikles allerede i aften som natløb på den kendte Formel 1-bane med start kl. 22.10.

I det samlede regnskab kan Kristensen ikke nå at gøre sig gældende efter at være udgået af for mange løb som følge af mekaniske skader og nærkontakt af mere end tredje grad med konkurrerende biler. Mesterskabet står mellem de tre Ford-kørere skotten Anthony Reid, svejtseren Alan Menu og svenskeren Rickard Rydell.

Top-6 i kvalifikationen

Nr.KørerBilTid
1.Tom KristensenHonda Accord1:23,307
2.Rickard RydellFord Mondeo1:23,521
3.Alain MenuFord Monedo1:23,525
4.James ThompsonHonda Accord1:23,612
5.Matt NealNissan Primera1:23,731
6.Anthony ReidFord Mondeo1:23,732

XT  

 

Hop til top16.9.2000

Fantastisk at køre Panoz

Jesper Carlsen kørte sine første omgange nogensinde her til morgen i Panoz-raceren på Nürburgring. "En fantastisk oplevelse", siger den danske kører.

Fire omgange og warm-up’ens tredjehurtigste tid. Det var hvad Jesper Carlsen præsterede første gang han satte sig ned i den voldsomme Panoz racer, som han kører sammen med Jason Watt og Karsten Ree I søndagens World Sports car løb I eiffel-bjergene.

"Jeg er utrolig overrasket over, hvor let Panozen er at køre. Den er langt lettere at køre end Palmer Audi’en. Utrolig lækker. Og gearkassen er bare alt for fed. Den går virkelig godt, og bilen suger sig fast til banen, så det er ligesom at køre på skinner," siger Jesper Carlsen, der kørte sin tid på intermediate-dæk, fordi det småregner på den tyske bane.

Indtil videre har der kun været et par minimale problemer med koblingen, som både Jason Watt og Carlsen har oplevet. Men Carlsen tror på, at de nok skal få løst problemet og kørt nogle gode omgange, og lave en god kvalifikation senere I eftermiddag.

"Bilen fungerer virkelig godt. Jeg havde faktisk troet at det ville være sværere at køre den, fordi den er meget tung og har langt flere hestekræfter end Palmer Audi’en. Jeg har hurtigt lært bilen at kende, og jeg er sikker på, at vi nok skal køre et godt løb," siger Jesper Carlsen, der var hurtigere end John Nielsen i teamets anden Panoz-racer.

Tophastigheden på banens hurtigste langside ligger på omkring 300 km/t I timen. Kvalifikationen køres sidst på eftermiddagen i dag.

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk