Allerede i det indledende sprintløb viste Kristensen sin vilje, da han
fra start formåede at holde trit med favoritten, svenske Rickard Rydell i
årets suveræne Ford Mondeo. Efter fem omgange var der kontakt, og så
skyggede danskeren over et par omgange sin skandinaviske kollega for at
se, hvor muligheden for en overhaling var størst på Silverstone. Under
dette pres kom Rydell for tæt på en afskærming og kørte sit venstre
sidespejl af, hvorpå taktikken var klar fra Tom K's side:
"Jeg ventede på en chance til at angribe Rydells blinde venstre side,
og da åbningen pludselig viste sig, pressede jeg på og kom forbi. Jeg
vidste imidlertid, svenskeren havde brug for en sejr for at holde liv i
sin chance for at vinde mesterskabet, så jeg satsede hårdt på at få skabt
afstand med det samme. Det lykkedes, og det var en ubeskrivelig lettelse
at køre i mål som vinder. Jeg har været mere vant til at se dækbarrierer
end ternede flag i denne sæson," siger danskeren med henvisning til det
utal af gange, han enten er blevet puffet af banen eller er kørt i
barriererne som følge af mekaniske svigt på sin Honda Accord.
Heller ikke på Silverstone skulle Kristensen gå ram forbi med hensyn
til tekniske drillerier. I hovedløbet holdt han i pole position og tog
uden problemer starten, men efterhånden syntes han godt nok, sigtbarheden
blev lidt ringe:
"Jeg tænkte på, om jeg pludselig var ved at få gammelmands-sukkersyge,"
spøger den 33-årige hobroenser. "Men så fik jeg et opkald over radioen,
hvor mit team bad mig om at tænde for Honda'ens hovedlys! Jeg kiggede på
kontakten og svarede tilbage, at den skam var aktiveret, men det nægtede
mine ingeniører at tro på. Det var ret grotesk. Jeg drønede rundt i en
BTCC-finale og prøvede at orientere mig om bremsepunkter og ideallinier
midt om natten, og så skulle jeg engleblidt overbevise mine egne folk om,
at jeg ikke bare var blevet stædig og havde glemt at tænde for hovedlyset
uden at ville indrømme det! Heldigvis lå jeg forrest og kunne derfor
orientere mig rimeligt med mit positionslys. Det havde været en del
sværere, hvis jeg havde ligget nede midt i feltet."
Problemet med lyset var ikke større, end at Tom K ligesom i sprintløbet satte hurtigste omgangstid og kunne køre nattens anden sejr hjem med et forspring på fem sekunder til nærmeste modstander.
"Det var en perfekt måde at få lukket BTCC-året på. Afdelingen på Silverstone var nemlig ikke blot afslutningen på en sæson, men en hel æra, idet klassen for super-standardvogne nu lukkes. Fra næste år skal der køres efter et mindre avanceret reglement for at holde de enorme omkostninger i serien nede, så jeg kunne ikke have valgt et bedre tidspunkt at toppe på," siger den danske kører lettet.
Til tonerne af "Der er et yndigt land" kunne Tom Kristensen lade sig hylde af et begejstret publikum, før der var afskedsfest i Honda-lejren. I sit tre-årige virke som Honda-kører har Tom K været med til at føre den japanske gigant fra en position midt i feltet frem til at være potentiel vinder i hvert løb, så det skortede ikke på rosende ord i afskedsstunden.
"Toms samlede syvendeplads i mesterskabet afspejler slet ikke, hvor god
han er. Efter min mening er han i en klasse for sig, hans sublime kørestil
passer bare ikke så godt til BTCC, hvor mindre bemidlede kørere kan bruge
musklerne i mangel på talent. Det er ikke nogen tilfældighed, at Tom er
blevet kørt af banen så mange gange i år," udtaler Malcolm Swetham, der er
teamchef for Hondas samarbejdspartner West Surrey Racing.
"Tom har et helt unikt øje for at sætte en bil op, og det er takket
være ham, teamet overhovedet har fået u
Da Carlsen overtog bilen efter Karsten Ree lå trioen på 16. pladsen, men den unge dansker fik sig kørt op på tiendepladsen, hvor han kunne passere målstregen fire omgange efter vinderne Christian Pescatori og David Terrien i en Ferrari. Den anden Panoz med John Nielsen og Casper Elgaard sluttede som nummer fire.
"Det var en stor oplevelse at få lov til at deltage. Det har været sjovt at prøve, og jeg er godt tilfreds med tiendepladsen, når man tænker på at vi ikke vidste om vi ville komme til at deltage på grund af uheldet i går," siger Jesper Carlsen og forklarer:
"Jeg var i stand til at køre rigtig hurtig og overhalede også Casper Elgaard i den anden Panoz. Det har givet mig blod på tanden, og jeg håber jeg får chancen i en Panoz igen på et tidspunkt. Karsten Ree er fuldt ud tilfreds med min præstation og at jeg fik kørt mig op på en samlet tiendeplads. Vi kunne ikke have forventet os mere."
Carlsen afviser dog, at han skal køre med i sæsonens to sidste løb i WSRC.
"Næste løb er på Magny Cours, og der skal jeg selv deltage i Palmer Audi, så det er udelukket. Og til sæsonens sidste løb på Kyalami i Sydafrika, der tager teamet kun den ene Panoz med," forklarer Carlsen.
Jesper Carlsen er i aktion igen i Formel Palmer Audi-serien til sæsonens sidste løb den 1. oktober på Magny Cours. "Jeg ser frem til det sidste løb, og håber at alt kommer til at gå så godt, at jeg kan sikre mig tredjepladsen i mesterskabet, selvom det bliver næsten umuligt," siger det danske talent.
Det har dog ikke været en særlig god sæson for den danske multi-racerkører. Danskeren dominerede dog løbet på Silverstone - så han sluttede da i det mindste på toppen. I sprintløbet sejrede han foran svenskeren Rickard Rydell i Ford Mondeo. Svenskeren fik en bedre start end Tom K, men danskeren kom forbi og sikrede sig sejren - godt 2 sekunder foran Ford-køreren.
Hovedløbet blev igen totalt domineret af danskeren der vandt foran en af de vilde kørere som danskeren tidligere har været i clinch med, Jason Plato. Den rutinerede sportsvognskører Alain Menu blev vinder af BTCC 2000.
Resultat af sprintløbet
![]() | |||
Nr. | Kører | Bil | Tid |
![]() | |||
1. | Tom Kristensen | Honda Accord | 21:26,760 |
2. | Rickard Rydell | Ford Mondeo | 21:28,431 |
3. | James Thompson | Honda Accord | 21:28,855 |
![]() | |||
4. | Vincent Rademecker | Vauxhall Vectra | 21:38,885 |
5. | Matt Neal | Nissan Primera | 21:39,521 |
6. | David Leslie | Nissan Primera | 21:40,199 |
![]() |
![]() | |||
Nr. | Kører | Bil | Tid |
![]() | |||
1. | Tom Kristensen | Honda Accord | 1:23,307 |
2. | Rickard Rydell | Ford Mondeo | 1:23,521 |
3. | Alain Menu | Ford Monedo | 1:23,525 |
![]() | |||
4. | James Thompson | Honda Accord | 1:23,612 |
5. | Matt Neal | Nissan Primera | 1:23,731 |
6. | Anthony Reid | Ford Mondeo | 1:23,732 |
![]() |
Fire omgange og warm-up’ens tredjehurtigste tid. Det var hvad Jesper Carlsen præsterede første gang han satte sig ned i den voldsomme Panoz racer, som han kører sammen med Jason Watt og Karsten Ree I søndagens World Sports car løb I eiffel-bjergene.
"Jeg er utrolig overrasket over, hvor let Panozen er at køre. Den er langt lettere at køre end Palmer Audi’en. Utrolig lækker. Og gearkassen er bare alt for fed. Den går virkelig godt, og bilen suger sig fast til banen, så det er ligesom at køre på skinner," siger Jesper Carlsen, der kørte sin tid på intermediate-dæk, fordi det småregner på den tyske bane.
Indtil videre har der kun været et par minimale problemer med koblingen, som både Jason Watt og Carlsen har oplevet. Men Carlsen tror på, at de nok skal få løst problemet og kørt nogle gode omgange, og lave en god kvalifikation senere I eftermiddag.
"Bilen fungerer virkelig godt. Jeg havde faktisk troet at det ville være sværere at køre den, fordi den er meget tung og har langt flere hestekræfter end Palmer Audi’en. Jeg har hurtigt lært bilen at kende, og jeg er sikker på, at vi nok skal køre et godt løb," siger Jesper Carlsen, der var hurtigere end John Nielsen i teamets anden Panoz-racer.
Tophastigheden på banens hurtigste langside ligger på omkring 300 km/t I timen. Kvalifikationen køres sidst på eftermiddagen i dag.