McLaren fik ikke held til at klargøre MP4-18 så den kunne komme i konkurrence i år. Adskillige tekniske problemer har holdt den ude af konkurrence, og da det også kneb med at få FIAs godkendelse af den efter et par mislykkede obligatoriske crashtests, ja så blev dødsdommen næsten afsagt.
I stedet har teamet så satset på MP4-17D som dermed er ude i den fjerde evolution. I ugerne op til det italienske GP på Monza fik udviklingen af modellen yderligere et skub fremad, og en hel del ting var ændret i raceren til løbet. Dog var ikke alle ting kommet på plads til det italienske GP. Men det kommer til det amerikanske GP siger Ron Dennis:
"MP4-17D tog et alvorligt skridt fremad i udviklingen til det italienske GP. Jeg tror dog at vi bliver endnu stærkere til det amerikanske GP på Indianapolis."
Direkte adspurgt om MP4-18 kommer ud at køre, siger Ron Dennis: "Højest usandsynligt."
Eddie Irvine skal helst i medierne en gang i mellem. Nu er han igen ud med sine meninger. Han mener ikke at Michael Schumacher vinder VM i år. Drømmen er meget tæt på at briste, mener han. Til avisen The Sun, siger Eddie Irvine bl.a. at Michael Schumacher kun vinder mesterskabet i år hvis hans rivaler føler at presset på dem bliver for stort.
Til gengæld bakker Eddie Irvine op om sit gamle team i dæksagen om Michelins dækkenes måske lidt for store trædeflade. Han udtrykker det således:
"Hvorfor ikke protestere? Det er et job for ethvert team at vinde mesterskabet, også selv om forsøgene kan virke desperate."
Han siger dog ikke noget om at Ferrari vil få medhold, men mener blot, at det er et forsøg værd. Irvine har også noteret sig at den eller de compounds Michelin anvender simpelthen bare er utroligt gode. Han havde selv fornøjelsen af at køre på Michelin da han kørte for Jaguar.
Det italienske løb blev en lidt kedelig affære. Eneste højdepunkt var da Montoya udfordrede Michael Schumacher igennem chikanerne på første omgang. Til gengæld skrev Nicolas Kiesa sig ind i historiebøgerne, da han som den første rookie, fuldførte de tre første løb. Lad os håbe at den tendens forsætter.
BAR, 18 points:
Igen points til BAR teamet, denne gang til Jacques Villeneuve, som fordoblede sin pointscore. Til gengæld var der ingen til Jenson Button som måtte udgå efter 24 omgange, hvor de forskellige trin i gearkassen forsvandt som løbet skred frem. Teamet havde set frem til at begge biler kom i pointene, men pga. problemerne i Buttons bil, lykkedes det ikke. Kampen om 5 pladsen i konstruktørernes mesterskab tilhører efter søndagens løb BAR, men både Jaguar, Toyota og Jordan kan rende med den placering. Man var dog glade for de points som Villeneuve fik kørt hjem.
Ferrari, 137 points:
Michael Schumacher fik efter 5 løb uden sejr, igen kørt sig ind på en førsteplads, Barrichello samlede igen gode points til Ferrari med sin tredjeplads. Michael Schumacher førte fra start til mål bortset fra nogle få meter ved den første chikane hvor Montoya lavede et godt forsøg på at fravriste Schumacher førstepladsen. Barrichello kom ikke helt så let til sin tredjeplads. Allerede ved starten maste Trulli sig forbi med det resultat at Barrichello lige måtte køre lidt på græsset. Resten af løbet kæmpede han så for at holde tredjepladsen og dermed bakke af for Michael Schumacher. Teamet kunne kun være tilfreds med søndagens resultat. Nu er man med i kampen i mesterskaber igen.
Jaguar, 17 points:
Igen points til Jaguar. Takket være Mark Webber får Jaguar points på kontoen i mange løb. Denne gang blev det til 2 points. Derimod fik Justin Wilson problemer med bilen på opvarmningsomgangen. Første gear forsvandt, så han måtte starte i andet gear, og det er ikke nemt med den gearing som bruges på Monza, gearingen er meget lang. Han blev dog ret hurtigt trukket ud af løbet eftersom bilen absolut ikke var optimal. Jaguar hænger på BAR i kampen om femte pladsen, men kampen er tæt mellem flere teams, udfaldet af den kamp er ikke givet.
Jordan, 11 points:
For en gangs skyld fik Jordan teamet begge biler i mål, men uden for de pointgivende placeringer. Fisichella fik et problem under opvarmningsomgangen og startede fra pittet. Man udnyttede denne situation til at tanke bilen helt op, og ændrede derved strategien for Fisichella, så han kørte én etstopsstrategi. Zsolt Baumgartner kom i mål en placering efter Fisichella som havde kørt sig op fra sidstepladsen. Der var glæde i teamet da begge biler kom i mål. Det er ved at være noget tid siden at det er sket. Men nu er der et udgangspunkt at arbejde videre på.
McLaren, 120 points:
Kimi Raikkonen kom i mål på fjerdepladsen, David Coulthard måtte udgå kun få omgange før mål. Det var hvad McLaren fik ud af det italienske GP. Kimi Raikkonen følte at havde fart nok i bilen til at følge med, men forbi Barrichello kunne han ikke komme. Han sagde da også selv efter løbet, at han kunne følge med, men bilen havde ikke overskud nok til at han kunne overhale brasilianeren. David Coulthard udgik få omgange før mål da benzintilførslen pludseligt stoppede. Hvad årsagen var til det, vil teamet nu undersøge. Kan man have regnet en forkert benzinmængde ud? Raikkonen er nu 7 points efter Montoya i mesterskabet, men hele McLaren teamet trøster sig med at de to sidste løb køres på baner der passer bedre til deres biler.
Minardi, 0 point:
Minardi er stadig uden point i denne sæson. Til gengæld har Nicolas Kiesa imponeret ved sin historieskrivning. Det er så vidt vides første gang at en rookie fuldfører de første 3 løb han deltager i. Jos Verstappen blev trukket ud af løbet. Først blev han påkørt bagfra af Alonso ved starten, siden
Verstappen har allerede nu allieret sig med nogle gode og ikke mindst store sponsore, som skal hjælpe ham til et bedre sæde i Formel 1 feltet, end det Minardi sæde han i øjeblikket besider.
I følge de nyeste rygter i Formel 1 pitten, så ligger Verstappen allerede nu i forhandlinger med både Jaguar og Jordan om en plads hos dem i 2004 sæsonen.