Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.9.2005
 BAR vil slå rekord
 Toyota giver ´den et hak til´
 
15.9.2005
 Pedro de la Rosa overrasket over V8 motor
 Minardi flytter til England
 Williams mister sponsor
 

Hop til top17.9.2005

BAR vil slå rekord

I starten af næste måned ,er det BAR teamets plan at forsøge at sætte hastigheds rekord, på Bonneville Salt Flats med en Formel 1 racer.

BAR teamets Sporting Director Gil de Ferran fortæller:
"Det er en stor udfordring for os, men det er jo det det hele handler om - udfordringer! Men det er også denne udfordring der har startet os op på dette projekt - hastighedsrekorder er jo en del af motorsporten."

Den BAR Formel 1 racer som teamet vil forsøge at sætte hastighedsrekord med, vil være i komplet løbstrim, og vil overholde samtlige punkter i Formel 1 reglementet, således at den i teorien kunne indsættes i et Formel 1 Grand Prix løb.
Eneste modifikationer vil være at alle vinger og flaps vil være sat til et minimum af downforce, for at reducere luftmodstanden, og så vil man fjerne lidt ballast fra raceren.

Hastighedsrekord forsøget på Bonneville Salt Flats foregår på den måde at man måler gennemsnitshastigheden over en mile, og denne distance skal gennemkøres i begge retninger.

"Der er vores mål at nå op på mindst 400 kilometer i timen" - udtaler Gil de Ferran - "det hurtigste der hidtil er kørt i en Formel 1 racer er 370 km/t. - den hastighed er målt på langsiden på Monza banen i Italien."

Det bliver BAR teamets 'part time' testkører Alan van der Merwe der skal køre raceren under rekord forsøget, som er planlagt til at foregå i perioden 4. til 10. oktober - alt efter hvornår vejret tillader det.

AN  


Hop til top
Toyota giver ´den et hak til´

Toyota's Formel 1 team har længe arbejdet på deres TF105B model, og nu forlyder det at den kommer på banen, som en sidste hjælp til at erobre tredje pladsen i konstruktørenes mesterskab.

Det var Toyota's plan at TF105B'eren skulle have været indsat allerede i det Italienske Grand Prix, men tekniske problemer forhindrede dette.
Teamet er dog nu så langt fremme i udviklingen af TF105B raceren, at de vil indsætte den i årets to sidste Grand Prix løb.

Det betyder at Ralf Schumacher og Jarno Trulli vil have TF105B raceren og køre i til Kina's og Japan's Grand Prix'er.

Teamets testkører Olivier Panis har testet mange hundrede kilometer i den nye TF105B racer, og her specielt arbejdet på problemerne med den helt nye undervogn.
Panis har også testet på Silverstone banen i denne uge, og når alle data fra disse testkørsler er analyseret, tages der beslutning om hvorvidt TF105B modelle skal benyttes allerede i det Brasilianske Grand Prix.

AN  


 

Hop til top15.9.2005

Pedro de la Rosa overrasket over V8 motor

Pedro de la Rosa var tirsdag noget overrasket over Mercedes V8 motoren. Den nye 2,4 liter V8 motor mangler meget, siger de la Rosa.

Tirsdag testede McLaren testkøreren Pedro de la Rosa Mercedes V8 motoren. Og de la Rosa var noget overrasket motoren, i negativ retning vel at mærke. Den mangler meget fortæller han fra det engelske.

"Den mangler simpelthen kræfter. Man kan godt sige uden at lyve at den er mindre fysisk krævende. Vi skal forsøge at bevare farten gennem svingene, så vi skal måske til at ændre kørestil."

Den bedste tid som Pedro de la Rosa satte, var godt 8 sekunder langsommere end hurtigste tid for den nuværende V10 motor fra McLaren-Mercedes.

PDL  


Hop til top
Minardi flytter til England

Kun få dage efter annonceringen af salget af Minardi teamet til Cosworth, kommer den første melding om hvad der sker for Minardi teamet i fremtiden.

I Grand Prix weekenden i Belgien, kom den endelige meddelelse om at Red Bull Racing har købt Minardi teamet. Og allerede nu kommer så den første meddelelse om hvad Red Bull har af planer for Minardi.

Minardi fabrikken vil ifølge de foreløbige planer bliver lukket - sandsynligvis ved udgangen af 2007. Den bliver flyttet til England i nærheden af Red Bulls nuværende anlæg, som de overtog efter købet af Jaguar teamet. En vel egentlig ganske logisk konsekvens. I England har Red Bull Racing allerede sine faciliteter, hvor Minardi i Faenza "kun" har en mindre fabrik. I England råder Red Bull over et væsentlig større anlæg, og ikke mindst har teamet her en vindtunnel. Et instrument som er uundværlig.

Paul Stoddart har altid gjort meget ud af at fortælle, at som en del af en handel, skal hans nuværende personale være sikret arbejde. Det er også en del af handlen, men kun i en periode af 2 til 3 år. Nogle vil sandsynligvis blive flyttet med til England, mens resten må søge nye græsgange til den tid. Nogle får dog lov til at blive, da Minardi har en ret stor flåde af 2-sædede racere. Disse bliver også flyttet til England, hvor Paul Stoddart skal stå for denne flåde. De har i flere år været anvendt til forskellige former for opvisning, showløb og events. Disse forsætter på ubestemt tid, og der kommer en del af det nuværende personale hos Minardi til at slå deres folder.

Der er en vis mening med at flytte Minardi til England. Om få år bliver det muligt for alle teams, at købe andres chassiser osv. Som et kommende juniorteam, får Minardi dermed mulighed for at anvende hvad der nu kan bruges af Red Bulls ældre chassiser osv. Måske en ikke helt tosset ide trods alt.

PDL  


Hop til top
Williams mister sponsor

Williams teamet mister en af sine absolutte hovedsponsorer når denne sæson slutter. Hewlett-Packard trækker sig fra sponsoratet.

Når denne Formel 1 sæson er afsluttet, bliver klistermærkerne med Hewlett-Packard logoet på, taget af Williams bilerne. HP som firmaet hedder i daglig tale, ser sig desværre nødsaget til - grundet dårlig økonomi - at opsige samarbejdsaftalen.

Sponsoratet startede i 2000. Siden er HP og Compaq fusioneret, og bl.a. dette samarbejde har skabt visse problemer. Desuden er en svigtende omsætning angivet som årsag. Tilsyneladende har Williams teamet længe lugtet lunten, og har allerede for et stykke tid siden startet arbejdet med at søge nye sponsorer. Rygtet vil vide at Williams allerede har fundet afløseren for HP. Er dette sandt, vil vi ganske givet i løbet af kort tid få underretning om dette.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk